Gå til innhold
Hundesonen.no

Kan vi ikke unne rovdyrene plass?


Artemis

Recommended Posts

Jo det synes jeg faktisk at vi kan...! Det er synd at mennesket skal være så egoistisk å gjøre krav på ALT som finnes i naturen.. Rovdyrene vi har her i Norge er utrolig praktfulle dyr! I forhold til mange andre land så har vi det ganske greit mtp rovdyr også. Ikke er de menneskeetere heller... Jeg blir oppgitt over rovdyrpolitikk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste av oss sier vel ja, men ikke i mitt nabolag...

Trist om disse flotte dyrene dør ut, men jeg vil absolutt ikke ha ulv, gaupe og bjørn på steder jeg ferdes.

Så egoistisk er dessverre jeg, så da er det bra man bor på et sted der det ikke er rovdyr.

Jeg kan vel også ganske sikkert si at jeg aldri kommer til å flytte til et sted med feks en stor ulvebestand, mye bjørn eller gaupe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke mange ukene siden det vandret en forvirra ungbjørn i sentrum her. Så jeg sier jatakk til rovdyr, men vil helst ikke ha dem inn på tunet. Tar konsekvenene av at jeg bor en plass med tidvis både ulv, bjørn, gaupe og jerv. Men klart, mister jeg hund/hest til en av dem, så tar det nok litt tid før jeg taler deres sak igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen som ønsker å få huset sitt rivd i stykker av tornadoer, eller ha innbrudd, eller få åkeren sin spist opp av mus, ei heller vandre i samme områder hvor bjørnen er.

Saken er jo det at vi mennesker har ikke enerett på å bestemme hva som får lov til å være rundt oss. Hadde det vært opp til hva mennesker ønsker, ville verden vært i ekstrem ubalanse.

Hvis rovdyr hadde tatt mine hunder, så hadde jeg så klart vært sint. Men jeg ville vært mest sint på meg selv hvis hendelsen skjedde fordi jeg ikke var ansvarlig til å passe på dyra mine i et område hvor jeg visste det fantes ulv eller bjørn. Man tar jo forholdsregler utifra hvilken situasjon man er i. Hvis man har mye ulv i området man bor, så lar man ikke bikkja løpe fritt rundt på gårdsplassen uten at vi er tilstedet, samme grunn til hvorfor vi ikke lar små barn på 5 år vandre alene rundt i Oslo pga muligheten for å bli påkjørt, eller kidnappet.

Norge er et heldig land hvor vi har få naturkatastrofer, og omtrent ingen farlige rovdyr. Jeg syns det er flaut at vi enda ikke klarer å akseptere at naturen ikke er 110% barnevennlig, at naturens lover fremdeles gjelder for selv oss Nordmenn. Det er en absurd tanke at de fleste mennesker har fått for seg at det er en selvfølge at alle skal leve til de enten dør av uheldbredelig sykdom eller alderdom. Syns det egentlig på mange måter er synd at survival of the fittest omtrent ikke gjelder for mennesker lengre pga alle sikkerhetsnett vi lager rundt oss.

Og nå er det jo ikke engang snakk om rovdyr som er kjent for å ta mennesker heller.. Ulven i Norge har ikke drept mennesker de siste 200 år. Jeg ser ikke akkurat på disse som en reel trussel. Verre med nabobikkja som fråder og glefser manisk i lufta hver gang den ser en annen hund.

Så klart litt ironisk at folk som vil at rovdyra skal bli i Norge bor på områder hvor rovdyrene ikke finnes. Men av erfaring så tror jeg folk er flinke med å skremme seg selv om at dyr er "farligere" enn hva de egentlig er. Samt vår oppførsel rundt dem gjerne trigger farlige situasjoner, fordi vi rett og slett ikke vet bedre, og ender opp med å skylde på rovdyret som reagerte. Mye likt hvordan man skal oppføre seg rundt papegøyer - viser man at man er litt redd, så vil fuglen fullstendig overkjøre deg, i verste fall angripe. Ikke fuglens feil, din mangel på selvtillit trigger frykt i fuglen også.

Kan fotografer bli akseptert inn i en utemmet hyeneflokk uten å bli rivd i filler, så klarer da vi nordmenn å akseptere at det finnes rovdyr i Norge uten å være hysteriske over det. Jeg skjønner hvorfor rovdyr har blitt et "problem", men jeg syns det er frustrerende at det er et problem i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så på Animal Planet i går, om løver i et eller annet naturreservat. En fyr som drev med å bråke rundt løvene, skulle gjøre de vant til mennesker - løvene måtte nemlig tilpasse seg mennesker, slik at de ikke gjemte seg for eller kunne finne på å skremme turistene.

Hele ideen er så absurd at jeg ikke har ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...