Gå til innhold
Hundesonen.no

Tyvparring


Cleo's mamma:)

Recommended Posts

Huffameg.. Bikkja var borte hos noen slektninger mens vi var bortreist i helga. Fikk en oppskjørta telefon første kveld om att de hadde satt henne ute i band og de kikka jevnt etter henne men plutselig hadde en frier kommet på besøk og det var for seint å gjøre noe da de så snikerne...

Mor er en blandingshund, som jeg er ganske sikker på att far er elghund,eller jamthund. ellers vet jeg ikke helt hva mor var.

Glad i å trekke og er med på elgjakt med godt resultat.

Frieren var en finsk spets mente de som passa henne.

Så vi har tenkt litt i helga, hva om det blir valper og skal vi dra til dyrlegen å få tatt ei sprøyte.

Hva tror dere om en slik mix?

Ser for meg det kan bli bra med jaktinstikt hvertfall. Samboer mente det kunne vært spennende.

Skal ringe dyrlege imorgentidlig iallefall:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt abortsprøyte på tispa.

Det er mye arbeid med et valpekull, er dere forberedt på det? Har dere tid, penger og ressurser til det på såpass relativt kort varsel?

Det er mange blandingsvalper på finn og andre salgskanaler, det er ikke de letteste valpene å bli kvitt.

Du vet altfor lite om mor og far til å kunne si noe om hva slags valper dette blir, etter min mening. Jaktinstinkt er en ting, så er det andre aspekt ved mentalitet, for ikke å snakke om HD, AA og andre sykdommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt en sprøyte hos veterinæren. Det krever mye tid og krefter å ha valpekull. Komplikasjoner kan oppstå, forberedelser, sosialisering av valper, jakten på valpekjøpere, oppfølging av valpene hos valpekjøperne osv. Klarer du å finne hjem til 12 valper f.eks.? Ta et kjapt søk på finn.no, så ser at du at det er mengder av blandingsvalper(og rasevalper for den saks skyld) som sliter med å finne nye gode hjem! Det er for mange hunder, og for få gode hjem. Folk som ser etter jakthund og trekkhund går stort sett til oppdrettere av raser(evt blandinger som alaska husky) som er avlet frem til et spesielt formål. Bedre å gjøre noe nå, enn å sitte der med seks krevende valper til overs når de begynner å bli store.

Lykke til, uansett hva du gjør! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det Marianne&Java sier stemmer, så må jeg få legge til at NKK sine etiske restninglinjer for avl sier at en tispe ikke skal ha kull etter fylte 8 år, og førstegangsfødende hunder bør få kull lenge før det. Det er en stor påkjenning for en tispe å få valper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
    • F1 og F2 minst vil jo være i ett x register ala lundehund prosjektet. Det var vel først i år de mønstra inn noen hunder som fikk fullverdig vanlig nkk stamtavle og en av dem er vel allerede blitt utst champion. Dog usikker på hvilken generasjon de er.  Vet ikke om offentligheten har innsyn i x registeret? Isåfall burde det jo være mulig å sjekke der om noen har fått noe der. 🤔 Ev er nok den sikreste løsningen å sende en mail til NKK direkte å høre med dem. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...