Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunder som herjer

Kaja

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har nå en grand danois på 5.5 mnd og en basenji på 1.7 år. De er like teite når det kommer til å leke, og begge to skal leke sammen hele tiden.

Jeg vil ikke ha leking inne, spesielt da frk blå blir (og er allerede) veldig stor.

De har fram til nå nesten ikke vært noe sammen, da Tesh har hatt litt problemer med beina og har vært i ro veldig lenge. Derfor har hun bodd i valpegrinda si så lenge Cosmo har vært i stua.

Hun har selvsakt fått være ute fra den innimellom, men sjelden sammen med Cosmo.

Jeg skjønner at de vil leke, men det er altså ikke aktuelt :blink:

Vil jo helst kunne ha begge sammen uten at de skal herje, da det er mye koseligere enn en her og en der.

Vi hadde ca 15 min i går hvor begge lå å tygde bein under stuebordet, veldig deilig!.

Akkurat nå er det "krig" for det ene beinet, selvom det ligger ett annet helt likt her også. høhø.

I hvertfall, noen som har tips til hva jeg kan gjøre for at de ikke skal herje?

Har til nå skilt dem og sakt nok hver gang de begynner, men det ser ikke ut til å ha den store effekten. De får også masse ros når de er rolige hver for seg (godbiter kan jeg ikke begynne med i den situasjonen, for begge blir ivrige og skal da leke igjen etterpå :lol: )

Stor takk på forhånd.

Skrevet

Aldri hatt to hunder selv, men vi har jaffal hatt besøk av fremmede hunder (jevnaldrende) og bestevenninnehunder (frk. Fryd) i kortere perioder. Og da ble det jaggu noenlunde ro og fordragelighet i heimen etter første natta, så litt erfaring har jeg kanskje.

Fortsett! Ha tålmodighet! Det er to unghunder du har, og Tesh var minivalp da Cosmo bare var drøyt året og sikkert ikke kjedelig og voksen nok til å avvise lek; så jeg vedder på at det kommer til å ta godt og vel et år før de begge er voksne nok til at de selv syns det er unødvendig å herje inne.

Skill dem hver gang de begynner - og helst før. Man ser jo gjerne at den ene begynner å bli litt ivrigere og mer leken en stund før de faktisk begynner å herje; kanskje litt vel interessert i den andre o.l. Aldri, aldri la dem så mye som tenke på å ta fra hverandre leker/tyggebein inne. Det er du som gir dem, og den som får skal ha. Det er ikke lov for den andre å stirre på den som har dingsen heller; det er utpsyking og like fy-fy som å fysisk prøve å ta dingsen. Så slipper du at de lager oppstyr over sånt.

Begynner de å herje, kaster du hver av dem UT, og på hvert sitt rom. For å være sammen, og med deg, må man nemlig oppføre seg. Så lenge du må passe på at de ikke begynner å herje inne, kan de naturligvis ikke være alene sammen inne.

Skrevet

Skal prøves!

Tesh har også litt problemer med å finne roen løs i stua (desverre :( ) Hun er jo ikke vant til å være her løs.

Skrevet

Skal prøves!

Tesh har også litt problemer med å finne roen løs i stua (desverre :( ) Hun er jo ikke vant til å være her løs.

Jeg er en stor forkjemper for valpeslips og tvangsro :whistle: Hva med å hive ut Cosmo'n og lære Tesh å slappe av i stua? Evt ha med Cosmo hvis det er umulig å kaste ham ut. Ha Tesh i valpeslips, hold båndet i hånda og hindre henne i å være aktiv. Når hun slapper av, kan du slippe båndet (men la det henge på henne). Med en gang hun begynner å gire seg opp igjen, tar du tak i båndet og kontrollerer til hun igjen slapper av. Åh, så enkelt. Åååååh, så frustrerende! Men det skal nok bli langt bedre bare du er sta som et esel i noen dager :ahappy: (og ikke slutter å være nazi på et år..tjihi)

Skrevet

Veldig OT: Hvorfor står klokkeslettet på postene en time for sent? Klokken er jo 10.39 nå, ikke 09.39? Eller er jeg helt rar? :P

Skrevet

Jeg pleier bare å si "nei" til hundene. Da stopper de, evt. så ber jeg dem om å legge seg(et stykke fra hverandre, hehe) til de har roet seg ned. Men det krever jo at de hører på deg.

Ellers ville jeg bare vært konsekvent, og ikke gi opp. Ved hvert minste forsøk på bølling inne, så er det nei/stopp dem. Uansett hvor lenge/hvor mange ganger de begynner å tulle igjen. Litt fred og fordragelighet må man ha hjemme.

Veldig OT: Hvorfor står klokkeslettet på postene en time for sent? Klokken er jo 10.39 nå, ikke 09.39? Eller er jeg helt rar? :P

Da må du sjekke innstilligene dine. Gå og sjekk om ruten for sommertid er haket av i kontrollpanelet ditt.

Skrevet

Akkurat nå ligger de faktisk på madrassen til Tesh å spiser bein (hvert sitt). Akk så stille :wub:

Men slips må nok begge gå med, for Cosmo er virkelig ikke bedre enn Tesh, egentlig værre. Stort sett han som starter, men han slutter også først.

Hmm, høre på meg? en basenji og en valp, DAGENS!

Neida, de hører greit, men prøver seg jo hele tiden :lol:

Men jeg får bare være konsekvent og NAZI!

Heldigvis er den ene en veldig rolig rase (og hund stortsett).

Hadde det vært to basenjier tror jeg at jeg hadde dødd.

Skrevet

Da må du sjekke innstilligene dine. Gå og sjekk om ruten for sommertid er haket av i kontrollpanelet ditt.

Takk! Trodde det var hele sonen jeg.. haha :P

Skrevet

Det første halvåret med mine to var et lite mareritt. Det er 1 år imellom de slik at boxeren var 1 år da salukien kom i hus. Boxeren var jo så smått begynt å modnes litt i topplokket, men det var fort glemt da salukien kom. De kunne løpe fra gangen, inn i stua, bråsnu og samme veien tilbake. Slik kunne de holde på i evigheter. Opp i sofaen, ned av sofaen, litt fysisk herjing, mer løping osv. Og slik gikk dagene. Stakkars boxeren var den som fikk gjennomgå fra min side. Gå og legg deg ble jo hennes nye navn.... Salukien hjalp det jo uansett ikke å snakke til så det ga jeg jo opp!

Jeg gjorde det jeg kunne uten å skille de fysisk, det har jeg ikke hjerte til. Men det gikk seg da til etterhvert.

Nå er minstejenta halvannet og den eldste 2,5 år og det er veldig sjelden uro inne. Det vil nok gå seg til hos deg og. Bare vær tålmodig og fortsett å snakk til de.

Men, det skal sies. Jeg kommer aldri til å skaffe to så tett i alder igjen. NEVER!

Skrevet

Jeg har nulltoleranse i heimen for herjing inne. Der er jeg nazi, og om de ikke gidder å høre når jeg gir beskjeder, så er det time-out. 5 minutter på gangen, alene. Det har funket fint, og alle mine hunder er "tett" i alder med en av de andre.

Det er å være konsekvent, og ikke gi dem lov "av og til".

Skrevet

Jeg har nulltoleranse i heimen for herjing inne. Der er jeg nazi, og om de ikke gidder å høre når jeg gir beskjeder, så er det time-out. 5 minutter på gangen, alene. Det har funket fint, og alle mine hunder er "tett" i alder med en av de andre.

Det er å være konsekvent, og ikke gi dem lov "av og til".

Jeg forøkte å være konsekvent men slet nok litt med det ja :icon_redface: Og som du sier. Skal man være konsekvent må man være det HELE TIDEN! Ikke like lett alltid.

Skrevet

Er Cosmo ok i bur? Nå startet vi tidlig med rotrening inne, og det er helt klart lettere fra starten. Men jeg ville prøvd å ha Cosmo i bur/valpegrind i stua, og trent rotrening med Tesh, så hun lærer å slappe av når hun er løs i stua.

Vi fikk tidvis Odin til å ligge rolig for seg selv på sin faste plass i vinduskarmen eller soveplassen nede, men ellers vekslet vi litt på å ha hundene i bur mens vi trente rotrening med den andre. Det tok egentlig ikke lang tid før de lærte å slappe av, når den andre ikke kunne bidra til at det skjedde noe. Etter noen måneder lot vi dem leke rolig inne, men er det mye energi så hiver vi begge ut i hagen, eller skiller dem.

Skrevet

Cosmo er litt av å på i bur, kommer ann på dagsformen hans. Valpegrinda klatrer han bare ut av.

Å få han til å legge seg på en plass å bli der er ganske vanskelig generelt, han styrer mye selv han. (ingen trenger å komentere at det er bare å trene, for det har vi gjort altså.)

han KAN gå å legge seg på plassen sin på komando, men nei han blir ikke der.

Men han er ganske enkel så fort han har fått sin lange tur, for da styrer han med sitt (ligger stort sett rolig eller bare tusler rundt) og da overser han Tesh.

Så er vel mulig å trene ro med henne uten at han blader seg regner jeg med. Kanskje :lol:

Skrevet

Jeg forøkte å være konsekvent men slet nok litt med det ja :icon_redface: Og som du sier. Skal man være konsekvent må man være det HELE TIDEN! Ikke like lett alltid.

Ja, det kan være vanskelig... Og jeg må innrømme at jeg var og er bortskjemt med en "eldstemann" som også vil ha ro inne, så hun gir gjerne en kjapp melding til de andre om at "HEY! Nå roer vi oss" ;)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Bare det lille du beskriver om dognanny gjør at jeg vil fraråde hva som helst hun anbefalte ihvertfall. Som dere jo har oppdaget så er det å korrigere, rykke eller kjefte på en allerede frustrert hund ikke konstruktivt. Det er helt fint å høre hva dere har prøvd å hva som skjer. Men jeg lurer litt på, hva skjer om dere deler opp turene? Maks 15-20 minutter på en tur. Skjer det like ofte på morgen og kveld som på den lengre turen på dagtid? Et par enkle oppgaver i løpet av turen (som allerede er grundig innlært inne og som han kan), en enkel sitt, kontakt, håndtarget e.l. Da tenker jeg en kort stopp og en øvelse, maks to repetisjoner, og så rusle videre. Hvis dere får lært inn igjen grime så kan det være tryggere med å prøve halsbånd, men det er nok lettere for dere å få hjelp av en instruktør som ser dere og hunden. Jeg er helt sikker på at dette er løsbart, selv om dere er kjempetålmodige og har prøvd masse allerede! Håper vi får en oppdatering her også når dere har fått litt hjelp.
    • Takker igjen for godt svar! Vi har brukt både sele og halsbånd, med de siste 6 mnd har vi utelukkende brukt sele som sitter godt. Har flere ganger vurdert å bruke halsbånd i stedet men ser at vi ikke tørr da han helt sikkert hadde klart å vri seg ut av det når han klikker. Flere ganger har jeg vært redd for at han skal komme seg ut av selen når vi krangler. Han river å sliter, ruller å hopper. Eneste gangene jeg er trygg på at han ikke kommer seg ut av sele/halsbånd er om han er bundet fast, for da står han helt stille. Og både sele og halsbåndene vi har brukt er passer han og er justerbart. Vi brukte også retrieverkobbel i starten (fikk anbefalt det av oppdretter) men bruker ikke det lengre. En av teknikkene dognanny viste oss var å bruke retrieverkobblet til å "få han av oss" når han hopper på, ved å rykke i båndet, men det fungerte i en halv dag så trosset han det også å vi ønsker ikke å bli stående å rykke i et så tynt med kraftig bånd, det økte bare stressnivået hans.  Vi har ila året som har gått tenkt at han kan være både over og understimulert og gjort endringer i hverdagen i perioder for å justere aktivitetsnivået både opp og ned. Men det har ikke blitt bedre. I periodene vi har justert det ned ser vi at han blir verre, og gjerne mer pågående inne også. Noe vi mener taler imot at han er overstimulert. Og vi har siden han var liten forsøkt å gjøre tydelig skille på at lek og oppgirende aktiviteter skjer ute, mens inne er det ro.  Mulig jeg ordla meg litt feil i forrige kommentar, men vi krever stort sett ingenting av han ute. Det resulterer i at vi henger etter han å han drar som en galing. Men slik har det blitt fordi hver gang vi prøver å lære han noe ute (gå pent, søke kontakt med oss, sladretrening ol) så ender det etter et pr min med et nytt utbrudd. Så frustrasjoenen vår kommer av at vi føler vi er i en ond sirkel. Han vimser rundt å vet ikke hva som er forventet av han > vi forsøker å korrigere han å lære han noe/forstyrre han ved å gi han en oppgave eller mål med turen > han klikker > vi rykker tilbake til start. Slik har det blitt da vi har tenkt at vi kanskje bare må stå i disse episodene til han lærer seg hvordan han skal oppføre seg på tur, det er jo tross alt en rase som er lærevillig og gjerne vil ha en oppgave. Men selv etter lengre persioder der vi prøver igjen å igjen så later det ikke som at han forstår tegningen. Så de siste pr månedene så har vi ikke krevd eller forventet noe av han. Å selv når han er løs å kan løpe som han vil, feks på inngjærdet hundepark (Maridalen hundepark og Nordkisa hundepark) å vi forsøker å kalle han inn, så kommer han løpende (som jo er bra) men kommer da flyvende med sine 40 kg rett på oss å begynner å bite. Så kort sagt så klikker han både av for mye frihet, for lite frihet, lite/ingen forstyrrelse fra oss og for mye forstyrrelse fra oss... Mulig jeg høres ut som jeg bare kommer med motargumenter til alle forslag, å det mener jeg ikke! Men vi har virkelig prøvd alle vinklinger og teknikker vi kan tenke oss til og finne ut + litt til.  Men tusen takk for konkrete tips til adferdskonsulenter og fysio 😀
    • Nå vet jeg ikke om alle instruktørene til Norges Hundeskole, men jeg har ikke kjent eller møtt mange instruktører derfra med adferdskompetanse. Dognanny kjenner jeg ikke til, men jeg synes bakgrunnen kanskje var litt tynn. Selv om dere ikke ser noe mønster i adferden og han er røngtet fri så kan det godt være muskulære eller skjelett-problemer som bygger seg opp over tid og trigger på ulike tidspunkter, når det bare renner over. Og når du nevner at han har hatt ryggproblemer så blir jeg raskt mye mer oppmerksom på at det kan være noe uoppdaget der.  Bruker dere halsbånd eller sele? Hvis dere bruker halsbånd ville jeg forsøkt en godt tilpasset sele. Om dere allerede gjør det ville jeg faktisk forsøkt halsbånd, for å se om det gjør noen forskjell. Som du sier, ut fra det du beskriver, kan det høres ut som stress, frustrasjon og overtenning. Har dere forsøkt å kutte langt ned på kravene? Og kutte ned på aktiviseringen? Det er ikke det vanligste, men det hender også at hunder er overaktiverte og overstimulerte. Og selv om det er en aktiv rase så finnes det alltids unntak.  Korte, rolige turer, med litt løping om det ikke trigger for mye, og mer ro og hvile hjemme. Prøv å ikke stille for mye krav, gi ham litt mer slakk, litt mer "forberedelse" på at "nå skjer ting", og om mulig la han heller gå en kort tur i lengre bånd og gå hjem før det smeller. Alt dette er såklart forslag til ting å prøve ut, uten at jeg har sett hunden og situasjonene. Dere trenger definitivt en kompetent adferdsekspert til regelmessig oppfølging. https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund#Innlandet-hund Kjersti Bjøntegaard kan jeg personlig anbefale. Vi brukte henne mye med vår til dels krevende ridgeback unghund. Turid Hovland kjenner jeg bare såvidt til, men i likhet med Kjersti har hun en solid og god utdanning og mye god kompetanse ser jeg. Ta kontakt med en av dem, og de kan sannsynligvis anbefale andre om de selv ikke har kapasitet. De kan godt mulig også anbefale en fysioterapeut. I Oslo kan jeg anbefale smarthund.no (Hilde Iren).
    • Går det an å bruke kickspark i langrennsporene? Eller der de har oppkjørte løyper? Finnes det ski på dem? Har lyst på men må se om jeg kan kjøre det først da de vanlige veiene her jeg bor blir strødd. Hvordan trener man da hunden til å trekke? 
    • Glemte å legge til at vi gjør daglig korte økter med søk, hjernetrim, lek, «skattejakt» etter godbiter og leker både inne og ute. Øver mye på håndteringstrening ol.  Å han mestrer alt annet som en drøm, ingen problemer med å være hjemme alene, stueren på 1-2-3, trygg og veldig fin hund på alle andre måter, akkurat det vi så for oss. «Bare» dette ene problemet som skygger over så mye av det som har gått bra..
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...