Gå til innhold
Hundesonen.no

Andis klippemaskin


Recommended Posts

Nå har eg kjøpt meg en Andis Professional AGC2 Super som eg foreløpig skal klippe sommersveis på goldenen min med.

Men skal også brukes på portugisisk vannhund når den tid kommer.

Er det noen som har erfaring med denne?

Nå har eg jo allerede bestilt den så det er kanskje litt seint å spør.. :rolleyes2: men eg spør likevel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra! Da har eg ikke bomma helt blant alle klippemaskinene :) Eg fikk med noe blade care plus, er det bra nok eller er det noe annet eg bør bruke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

The best there is til portugisisk vannhund i alle fall :D Jeg har hatt min i fem år nå og er kjempefornøyd. Eneste er at jeg måtte bytte ut bladet helt plutselig, da det brått sluttet å klippe. Men det er på grunn av meg - som ikke alltid er så nøye med det Lill sier, å bruke det kun på ren pels :P Den er brukt til å klippe min portis helt ned, portisklipp, ansiktstrimming mm. Jeg har forøvrig skjær nummer 10 (tror jeg.. 1,5 mm), og mener det passer best til portispels og allsidig bruk på den rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å så bra, da var eg heldig med valget :D Så da er eg godt rustet til portisen kommer i hus(om så alt for lenge til :hmm: ).

Tror det var skjær nr 10 som fulgte med maskinen, var heldig med den også da :ahappy:

Men mens me likevel var inne på portisklipp, hvordan er det å klippe en portugisisk vannhund? Er pelsen vanskelig å jobbe med? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er ikke vanskelig å jobbe med med tanke på klipping. Pelsen til portisen skal, selv om mange driter loddrett i det, ikke formklippes slik en puddel sin pels skal. Dermed er det lite jobb akkurat med klippebiten. Barbere portisklippen trenger man ikke mange gangene for å lære seg. Litt vanskeligere med nesa, det må de vennes til tidlig. Dessuten lærer man seg litt tips og triks rundt hvor man bør barbere mothårs/medhårs osv etterhvert. Selv gjør jeg alt med min hund selv, og var kun hos hundefrisør en gang da jeg skulle ha henne i portisklipp første gang hun skulle stilles ut.

Det er verre med børstingen av den resterende pelsen.. Hoho. Den kan være et kapittel for seg selv :P Synes det er viktig å ikke stikke det under en stol for den som måtte være interessert i utstillingsvedlikehold. Det er utrolig digg å ha hund som ikke stilles ut lenger, for å si det sånn :P

Bare å spørre om du lurer på noe om portis. Hun her får munndiare bare du nevner rasen. Spør her eller på PM om du tør :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres jo ganske greit ut :) Nå er det jo ikke så veldig mye pelsstell med golden, bortsett fra litt ekstra nå i røyteperioden der det snør med pels! :| Merker hun begynte å røyte mer etter hun fikk fòrallergi... Men sånn tilbake til tema, så ser eg på stell av hunden som litt kvalitetstid med hunden, og en portugisisk vannhund krever jo "litt mer" enn golden(men bytter det lett ut mot røyting og pels OVERALT:P), Amina vil helst bare legge seg ned og nyte det. Da blir det ofte til at eg setter meg ned med henne og bare børster henne lett. Så tok det litt tid men etterhvert begynte hun å gå inn i dusjen selv, dog noe skeptisk(liker egentlig veldig lite slanger som spruter vann) for hun vet at etterpå tørker eg henne godt og lenge med håndkle :ahappy: (blei litt off topic igjen :whistle: ).

Hvis eg noen gang kommer til å ha utstillingsklipp så blir det bare for "løye" siden eg ikke har direkte planer om å stille ut.

Men om eg ikke husker feil så har oppdretter tilbudt seg å hjelpe til med klipp, iallefall vise hvordan man gjør det. Og det er jo kjempebra syns eg, har jo lyst å lære det så eg kan gjøre det selv :D

Det blei et litt rotete innlegg... Men har sendt deg en PM, tar mer enn gjerne en portisprat ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Om det er flere som har innspill med erfaringer eller fremgangsmåte er det bare å dele 🙂
    • Noen som har hund med Cushings sykdom? Får alle pelsløse flekker? 
    • Vell valpen, selvfølgelig. Kan du fortelle meg hvilken forskning som dette baseres på? For jeg kan bla opp med ganske så mange som beviser at valper skal sove mye og hvorfor dette er så viktig for en voksende valp. Hvorfor tror du babyer sover så mye? Bare for at foreldrene skal få litt pause? Så fint at du har fått minimale med skader, hjemme her er de på null. Å ha en grind er et viktig verktøy for mange for å beskytte valpen, ikke møblene sine. Veldig uheldig om en overtrøtt og overstimulert valp får i seg noe skummelt.  Ja friske valper har mye energi og det skal de få utløp for ila en dag, men det finnes en balanse. For heftig med turer og for mye aktivitet kan ha betydelige skader på både kropp og sinn for resten av livet. Og om vi skal leke med tanken din om at en valp har masse energi den må få ut og ikke burde stenges inne, tror du ikke en valp bare ville blitt destruktiv og sytete om den ble det? Men nei, de legger seg og sover fordi de er trøtt. Ro må hos mange valper læres og det er ikke alle som er like flink til det, og om man ikke lar de sove nokk går det over i uønsket atferd. Uansett ser ikke dette ut som noe vi blir enige om, så vi kan bare la det ligge  
    • Uenig har du selvsagt all rett til å være men hvem tror du det gagner mest at hvalpen sover mye? Eier eller hund? Jeg har en sterk mistanke om at det er førstnevnte som finner det praktisk at hvalpen skal sove mesteparten av døgnet.. For klart er det både praktisk og enkelt at hvalpen ‘sover’ mesteparten av døgnet ( denne ‘sovingen’ er gjerne et resultat av at hvalpen ikke har noe annet valg, innestengt som den er i bur eller binge).   Jeg har ennå tilgode å oppleve en valp som sover mesteparten av døgnet og jeg har hverken bur, binge eller andre stengsler i bruk. Skadene på innboet er etter overs 40 års hundehold aldeles minimale. Faktisk har kattene stått for mye mer ødeleggelser og de var aldri mer enn tre. (dette var katter som var frittgående). Friske hvalper har masse energi og da bør man som god eier  la de få utfolde energien på en for hvalpen god måte.ikke bruke ulike former for tvangsroing. Det gavner ikke hunden at man ‘elsker den helt ekstremt’ om man ikke omsetter denne ‘elskingen’ i for hvalpen/hunden meningsfylt tilværelse.. 
    • Jeg blir stadig overrasket over at så mange anbefaler hvalpekurs  til ‘alle’ uten å ha peiling på hva man egentlig sender valp/eier avgårde til.. Jeg nekter å tro at flesteparten av de som ivrer så for hvalpekurs, har fullstendig oversikt over alle disse ‘instruktørene’ fra Jæren   til Alta..og hva slags metoder de utsetter valp/eier for. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...