Gå til innhold
Hundesonen.no

Andis klippemaskin

Recommended Posts

Skrevet

Nå har eg kjøpt meg en Andis Professional AGC2 Super som eg foreløpig skal klippe sommersveis på goldenen min med.

Men skal også brukes på portugisisk vannhund når den tid kommer.

Er det noen som har erfaring med denne?

Nå har eg jo allerede bestilt den så det er kanskje litt seint å spør.. :rolleyes2: men eg spør likevel :)

Skrevet

Så bra! Da har eg ikke bomma helt blant alle klippemaskinene :) Eg fikk med noe blade care plus, er det bra nok eller er det noe annet eg bør bruke?

Skrevet

The best there is til portugisisk vannhund i alle fall :D Jeg har hatt min i fem år nå og er kjempefornøyd. Eneste er at jeg måtte bytte ut bladet helt plutselig, da det brått sluttet å klippe. Men det er på grunn av meg - som ikke alltid er så nøye med det Lill sier, å bruke det kun på ren pels :P Den er brukt til å klippe min portis helt ned, portisklipp, ansiktstrimming mm. Jeg har forøvrig skjær nummer 10 (tror jeg.. 1,5 mm), og mener det passer best til portispels og allsidig bruk på den rasen.

Skrevet

Å så bra, da var eg heldig med valget :D Så da er eg godt rustet til portisen kommer i hus(om så alt for lenge til :hmm: ).

Tror det var skjær nr 10 som fulgte med maskinen, var heldig med den også da :ahappy:

Men mens me likevel var inne på portisklipp, hvordan er det å klippe en portugisisk vannhund? Er pelsen vanskelig å jobbe med? :)

Skrevet

Den er ikke vanskelig å jobbe med med tanke på klipping. Pelsen til portisen skal, selv om mange driter loddrett i det, ikke formklippes slik en puddel sin pels skal. Dermed er det lite jobb akkurat med klippebiten. Barbere portisklippen trenger man ikke mange gangene for å lære seg. Litt vanskeligere med nesa, det må de vennes til tidlig. Dessuten lærer man seg litt tips og triks rundt hvor man bør barbere mothårs/medhårs osv etterhvert. Selv gjør jeg alt med min hund selv, og var kun hos hundefrisør en gang da jeg skulle ha henne i portisklipp første gang hun skulle stilles ut.

Det er verre med børstingen av den resterende pelsen.. Hoho. Den kan være et kapittel for seg selv :P Synes det er viktig å ikke stikke det under en stol for den som måtte være interessert i utstillingsvedlikehold. Det er utrolig digg å ha hund som ikke stilles ut lenger, for å si det sånn :P

Bare å spørre om du lurer på noe om portis. Hun her får munndiare bare du nevner rasen. Spør her eller på PM om du tør :whistle:

Skrevet

Det høres jo ganske greit ut :) Nå er det jo ikke så veldig mye pelsstell med golden, bortsett fra litt ekstra nå i røyteperioden der det snør med pels! :| Merker hun begynte å røyte mer etter hun fikk fòrallergi... Men sånn tilbake til tema, så ser eg på stell av hunden som litt kvalitetstid med hunden, og en portugisisk vannhund krever jo "litt mer" enn golden(men bytter det lett ut mot røyting og pels OVERALT:P), Amina vil helst bare legge seg ned og nyte det. Da blir det ofte til at eg setter meg ned med henne og bare børster henne lett. Så tok det litt tid men etterhvert begynte hun å gå inn i dusjen selv, dog noe skeptisk(liker egentlig veldig lite slanger som spruter vann) for hun vet at etterpå tørker eg henne godt og lenge med håndkle :ahappy: (blei litt off topic igjen :whistle: ).

Hvis eg noen gang kommer til å ha utstillingsklipp så blir det bare for "løye" siden eg ikke har direkte planer om å stille ut.

Men om eg ikke husker feil så har oppdretter tilbudt seg å hjelpe til med klipp, iallefall vise hvordan man gjør det. Og det er jo kjempebra syns eg, har jo lyst å lære det så eg kan gjøre det selv :D

Det blei et litt rotete innlegg... Men har sendt deg en PM, tar mer enn gjerne en portisprat ;)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Da får jeg prøve å se etter ett annet navn til den kommende valpen min da. Siden ingen av dem falt i smak. Har dere noen andre forslag på fine navn til tispe?
    • Hva gjør dere om 10-15 år? Kommer dere til å fortsette å ha ny hund da? Det er umulig å vite men hva tror dere? Hvor gamle er dere? Jeg selv aner ikke. Ser ingen liv utenom hund men nå har jeg hatt hund hele voksne liv. Men om jeg skal fortsette med hundetrening,kurs,utstilling vites ikke. Da må jeg ha noe annen hobby men jeg vet ikke hva. Hva tror dere dere skal?
    • Var ingen av dem fine?
    • Hvilket navn er finest av Emmy, Lilly eller Sally?
    • Det er variasjon i egenskaper innad i rasen, men generelt vil jeg påstå at Hovawarten er mer samlet mentalt. De skal ha arbeids- og samarbeidslyst. Til forskjell fra mange av gjeterne kan de nok virke litt sta og egenrådige, men mitt inntrykk er at det veldig ofte er fører som ikke har knekt koden for å motivere til samarbeid med en hund som gjerne arbeider selvstendig. Det som gjør at jeg tror hoffen kan passe deg ut i fra din beskrivelse av ønsker er: - "atletiske og friske bruksschäfere der «mykere» egenskaper vektlegges" - Hoffen er en generelt frisk rase, med en funksjonell bygning. Det finnes dessuten et enormt helseregister hvor det er god oversikt over forskjellige sykdommer.  -  "Hunden som jeg ser etter er atletisk og lett, elsker å bruke nesen til f eks smeller, fungerer bra til lydighet, veldig lite skarp og ikke like mye drifter og «heithet» som hos de heftigste bruksschäfere, men ellers med forventede egenskaper av en schäferhund i en sunn kropp." - dette er for meg egentlig essensen av en hoffe. De er veldig alsidige uten å være ekstreme, og perfekte som aktive familiehunder med kapasitet for langt mer. De er atletiske og holdbare (noe variasjon i størrelse er det). Elsker å bruke nesa og trener gjerne lydighet. Den gjennomsnittlige hoffen har lite skarphet. De har (og skal ha) en del drifter, men de aller fleste er mer moderate enn de heftigste bruksschäferne. Det en skal være klar over, er at det er en vokter. De skal dog ikke vokte på alt og alle. Mine følger for eksempel gjerne med på det som skjer utendørs, men varsler kun i veldig spesielle tilfeller (hvis det plutselig står en ukjent hund på gårdsplassen eller om det er unormal aktivitet på natta). De reagerer for eksempel ikke om det banker på døra. Lager ikke lyd når jeg kommer hjem eller om noen de kjenner kommer inn uanmeldt når jeg ikke er hjemme. Vet ikke hvor du holder til, men send meg en PM om du har spørsmål og/eller eventuelt ønsker å møte en eller flere hoffer så skal jeg finne noen i nærheten av deg
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...