Gå til innhold
Hundesonen.no

Andis klippemaskin

Recommended Posts

Skrevet

Nå har eg kjøpt meg en Andis Professional AGC2 Super som eg foreløpig skal klippe sommersveis på goldenen min med.

Men skal også brukes på portugisisk vannhund når den tid kommer.

Er det noen som har erfaring med denne?

Nå har eg jo allerede bestilt den så det er kanskje litt seint å spør.. :rolleyes2: men eg spør likevel :)

Skrevet

Så bra! Da har eg ikke bomma helt blant alle klippemaskinene :) Eg fikk med noe blade care plus, er det bra nok eller er det noe annet eg bør bruke?

Skrevet

The best there is til portugisisk vannhund i alle fall :D Jeg har hatt min i fem år nå og er kjempefornøyd. Eneste er at jeg måtte bytte ut bladet helt plutselig, da det brått sluttet å klippe. Men det er på grunn av meg - som ikke alltid er så nøye med det Lill sier, å bruke det kun på ren pels :P Den er brukt til å klippe min portis helt ned, portisklipp, ansiktstrimming mm. Jeg har forøvrig skjær nummer 10 (tror jeg.. 1,5 mm), og mener det passer best til portispels og allsidig bruk på den rasen.

Skrevet

Å så bra, da var eg heldig med valget :D Så da er eg godt rustet til portisen kommer i hus(om så alt for lenge til :hmm: ).

Tror det var skjær nr 10 som fulgte med maskinen, var heldig med den også da :ahappy:

Men mens me likevel var inne på portisklipp, hvordan er det å klippe en portugisisk vannhund? Er pelsen vanskelig å jobbe med? :)

Skrevet

Den er ikke vanskelig å jobbe med med tanke på klipping. Pelsen til portisen skal, selv om mange driter loddrett i det, ikke formklippes slik en puddel sin pels skal. Dermed er det lite jobb akkurat med klippebiten. Barbere portisklippen trenger man ikke mange gangene for å lære seg. Litt vanskeligere med nesa, det må de vennes til tidlig. Dessuten lærer man seg litt tips og triks rundt hvor man bør barbere mothårs/medhårs osv etterhvert. Selv gjør jeg alt med min hund selv, og var kun hos hundefrisør en gang da jeg skulle ha henne i portisklipp første gang hun skulle stilles ut.

Det er verre med børstingen av den resterende pelsen.. Hoho. Den kan være et kapittel for seg selv :P Synes det er viktig å ikke stikke det under en stol for den som måtte være interessert i utstillingsvedlikehold. Det er utrolig digg å ha hund som ikke stilles ut lenger, for å si det sånn :P

Bare å spørre om du lurer på noe om portis. Hun her får munndiare bare du nevner rasen. Spør her eller på PM om du tør :whistle:

Skrevet

Det høres jo ganske greit ut :) Nå er det jo ikke så veldig mye pelsstell med golden, bortsett fra litt ekstra nå i røyteperioden der det snør med pels! :| Merker hun begynte å røyte mer etter hun fikk fòrallergi... Men sånn tilbake til tema, så ser eg på stell av hunden som litt kvalitetstid med hunden, og en portugisisk vannhund krever jo "litt mer" enn golden(men bytter det lett ut mot røyting og pels OVERALT:P), Amina vil helst bare legge seg ned og nyte det. Da blir det ofte til at eg setter meg ned med henne og bare børster henne lett. Så tok det litt tid men etterhvert begynte hun å gå inn i dusjen selv, dog noe skeptisk(liker egentlig veldig lite slanger som spruter vann) for hun vet at etterpå tørker eg henne godt og lenge med håndkle :ahappy: (blei litt off topic igjen :whistle: ).

Hvis eg noen gang kommer til å ha utstillingsklipp så blir det bare for "løye" siden eg ikke har direkte planer om å stille ut.

Men om eg ikke husker feil så har oppdretter tilbudt seg å hjelpe til med klipp, iallefall vise hvordan man gjør det. Og det er jo kjempebra syns eg, har jo lyst å lære det så eg kan gjøre det selv :D

Det blei et litt rotete innlegg... Men har sendt deg en PM, tar mer enn gjerne en portisprat ;)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Alenetrening tar den tiden det tar, det er umulig å si noe på forhånd om hvor lang tid det tar før akkurat din valp er klar for å være alene hjemme en hel arbeidsdag. Det er individuelt. Og en oppdretter som påstår at en 12 uker gammel valp kan være alene hjemme i mange timer høres virkelig ikke seriøs ut. Det er jo en baby. En ting som i hvert fall er sikkert, er at jo mer erfaring valpen får med å føle at det er ubehagelig å være alene, jo større er sjansen for at du ender oppmed en hund med separasjonsangst.
    • Det ønsker gjerne forslag. Hundebarnehage kan jeg klare å google meg frem til selv.
    • Det høres ut som du virkelig har tenkt gjennom ansvaret, og at du gjør så godt du kan innenfor et skiftarbeidsliv som ikke alltid spiller på lag. Det er helt normalt at dagvakter blir den kinkige biten mange hundeeiere kjenner seg igjen i akkurat det. Og ja… oppdrettere kan si mye. Noen ganger stemmer det, andre ganger sier valpen ganske tydelig: “12 uker? Jeg? Alene? Nei takk, menneske prøv igjen.” Til syvende og sist er det jo du som lærer å lese din valp, og valpen som bestemmer tempoet. Det betyr ikke at du har gjort noe feil, eller at treningen din er dårlig. Det betyr bare at han er en liten fyr med egne meninger og akkurat nå sier han at han ikke er helt klar for lange økter alene. Det viktigste er at du prøver å finne løsninger, og det gjør du jo allerede. Det viser ansvar, ikke det motsatte. Hvis du vil, kan jeg hjelpe deg med forslag til hvordan du kan trene videre på en måte som passer både deg og ham. eller om jeg kan hjelpe deg å finne dyrebarnehage eller noe slikt  
    • Hvis du ikke har vært borte mer enn en time nå, og så plutselig øker til en hel arbeidsdag så er det klart at det blir problemer. Jeg vil også påstå at de færreste valper takler greit en arbeidsdag alene ved 12 uker, og synes det er ganske dårlig av en oppdretter å påstå det. Det er også litt raseavhengig, men jeg ville aldri regnet med at hunden var klar til hele dager alene hjemme ved 12 uker, uansett rase. Man henter vanligvis valpen ved 8-10 uker. Den første uken bør man være sammen med valpen og legge et trygt grunnlag, og så gradvis legge til rette for at valpen takler at man går unna, enten det bare er i et annet rom, ut og hente posten, osv. Da er det veldig individavhengig hvor fort man kan gå fram, og går man for fort fram må man ofte gå mange steg tilbake igjen. Det ER mye jobb å ha hund, og uansett hvor forberedt man er så tror jeg mange får seg en overraskelse. 
    • Jeg har noen til å passe inni,men ikke noe fast. Jeg jobber skift, og hunden har noen å være med når jeg jobber natt. Han har også noen å være med litt på kvelden når jeg jobber ettermiddag. Det er de dagene jeg jobber dag som er problemet. Det er ikke sånn at jeg ikke har tenkt på at det er ansvar med hund. Men jo, jeg trodde han var klar for å være alene nå.. Oppdretter sa valpene klarte det greit etter ca 12 uker...med trening så klart. Mulig jeg ikke har trent godt nok..har jo aldri dratt lenge fra han. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...