Gå til innhold
Hundesonen.no

Dominerende/yppete med andre hunder

giggi

Recommended Posts

Nå har Chihuahuaen blitt 1.5år. Han har alltid vært veldig glad i andre hunder, og somregel kommet godt overens med andre. Men han er veldig dominerende, og da mener jeg at han hopper opp på nakken/siden til den andre hunden og blir "sint" om den andre hunden stopper det. Jeg har pleid å stoppe han hvis det ble for mye, men nå er han bare blitt verre. Han er ikke aggresiv, men i hilsing/lek er han veldig yppete, både med små og store. Til nå har det gått fint, men jeg vet at det bare er et spørsmål om tid før noen svarer tilbake, å en knott på 2.5kg tåler ikke så fryktelig mye.

Jeg har alltid irritert meg over små dritt bikjer som holder på slik, å at eieren ikke gjør noe. Men nå er det jeg som har drittbikja :getlost: Med husets hunder gjør han aldri noe som helst, stoppe med en gang de gir beskjed, men med nye hunder er han ekstrem, jeg trenger tips!

Takk på forhånd :) Følte meg plutselig fryktelig dum som ikke klarer å ha kontroll på 2.5kg :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanskje d kan hjelpe å prøve å vise at du hilser på di andre hundene først å "godkjenner" di så han kanskje ikke føler behovet for å teste dem. Ellers så kan d hjelpe å bare gå vekk me han når han bynner slik, å rose han masse når han hilser på en akseptabel måte. Har desværre ikke noen mere konkrete råd siden, men dette er ting jeg har prøvd me Rotteweileren jeg hadde som ikke tålte andre hunder å d hjalp litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er også ganske så yppete og bøllete med andre hunder. Smiskete i starten, men blir veldig "heit" og bøller seg. Jeg vil ikke ha noe av det, han har ikke godt av det, og det har heller ikke den andre hunden. Så da får han stå i bånd, og kanskje se om det fungerer litt bedre neste gang. Av og til gjør det det, andre ganger ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig litt tro på å ikke la unge hanner få være sammen med andre hanner i den alderen de gjerne begynner med denne yppingen. Dess flere negative opplevelser de får med andre hanner jo verre vil det bli, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig litt tro på å ikke la unge hanner få være sammen med andre hanner i den alderen de gjerne begynner med denne yppingen. Dess flere negative opplevelser de får med andre hanner jo verre vil det bli, tror jeg.

Enig - og uenig :ahappy:

Jeg har tro på å ikke la unge hanner få være yppete med andre hanner i den alderen de gjerne begynner med denne yppingen. Dess flere opplevelser av at ypping mot andre hanner kan være gøy/farlig/spennende jo verre vil det bli, tror jeg.

Hihi :) Nå er det ikke alle hanner (og i alle fall ikke alle unge hanner!) jeg har så god kontroll på Nansen rundt at det lar seg gjøre å omgås uten ypping, så da holder man seg unna. Men jeg hadde ingen problemer med å kreve ro og fred og ittno tull da vi hadde en jevngammel herremann på besøk i noen dager, og jeg merker tydelig forskjell på småen etter det. Han har blitt mye flinkere til å jekke seg ned og bare "henge" i nærheten av andre hannhunder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tro på å ikke la unge hanner få være yppete med andre hanner i den alderen de gjerne begynner med denne yppingen. Dess flere opplevelser av at ypping mot andre hanner kan være gøy/farlig/spennende jo verre vil det bli, tror jeg.

Enig med Tonje, om "sammen" betyr løs og fri til å gjøre så mye ypping man vil.

Enig med Vims, mulighetene til å få glede/bli skremt av ypping, må være så nær null som mulig.

Men ts sa ikke noe om det bare var mot andre hannhunder, så om han ypper mot tisper også, er det vel egentlig like stor grunn til bekymring?

Og jeg forstår ts' frustrasjon, men jeg har ingen bedre råd enn å nekte ham tilgang til andre hunder på den måten, for som du sier, hvis feil hund får nok på feil tidspunkt, så er hunden din veeeldig liten :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått en tur sammen først jeg.. Slik at hundene blir kjent på avstand og samtidig får ut litt energi slik at de ikke har det helt store herje eller markeringsbehovet etterpå.. Ville iallefalll begynt der også testet grenser gradvis etterhvert. Hvem du velger og ha han med kan jo også spille inn.. Rolige og naturlig 'dominante' hunder er nok mye bedre enn gjevngamle spirrevipper, og tisper er kanskje bedre enn hanner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg skal hente valp om 14 dager, og nå ser det ut som tispen min får løpetid svært snart. Har noen erfaring med å få en ny valp inn i familien samtidig med at den voksne hunden får løpetid? Bør jeg be om å utsette henting av valpen?
    • Det er mange måter å gjøre dette på. Og man bør definitivt ha en plan, for alenetrening fram til en hel arbeidsdag kan ta tid. Med den siste hunden vår tok det 6 mnd. Jeg var da delvis ufør, så mannen hadde ham med på kontoret de dagene jeg var på jobb. Personlig mener jeg at man bør være hjemme med valpen minimum en uke, helst to, for å bruke tid sammen, bli kjent både med hverandre og den nye hverdagen, og etablere litt rutiner, før man i det hele tatt kan starte alenetreningen gradvis. Så bruker man tiden man har, men minst et par uker med systematisk alenetrening hjelper for de fleste. Når man må tilbake på jobb er det mange muligheter. Det viktigste er å ikke pushe valpen for lenge for tidlig, da risikerer man i verste fall å få en hund som ikke tåler å være alene hjemme i det hele tatt, og det er ganske slitsomt. Hjemmekontor. Ta med hunden på jobb.  Hundepasser/hundebarnehage (NB! Vær ekstremt nøye på hundebarnehage, der trenger valpen også tilvenning, og 5 dager i uken er alt for mye. Det er MYE stimuli, stress og påvirkning på slike steder, og det bør være en god plan for hvordan hundene får nok ro i løpet av dagen. Sjekk gjerne at de som håndterer hundene til daglig, altså ikke bare daglig leder, har kursing og faktisk kunnskap om språk og adferd hos hund, å "bare være glad i hunder" er ikke nok på slike steder). Om man er flere i huset, kan man flekse på jobbtid slik at en kan dra tidlig på jobb og komme tidlig hjem, og den andre drar sent. Nabo/familie/venn som passer valpen på dagtid og etterhvert stikker innom og lufter. Omplasseringshund som er vant til å være alene hjemme, heller enn valp. Da bør man også bruke tid på å bli kjent, og starte rolig og gå forsiktig frem med alenetrening på nytt sted, men så lenge de er vant til (og komfortabel med!) å være alene så bør treningen gå ganske raskt.  
    • Jeg lurer på hvor lenge man bør ta fri fra jobb for å være hjemme med den nye valpen, dersom man ikke har mulighet for hjemmekontor? Jeg har en valpebok der det anbefales 5-6 uker, men dette er jo ikke så enkelt i praksis. Det kan sikkert variere mye når valpen er tilvendt å være alene hjemme også. Noen tips?
    • Har ikke egenerfaring, men omgåttes en håndfull whippets. Tur i typisk norsk skog er meg bekjent ikke noe nevneverdig problem. Herjer hunden i skogen kan det såklart bli en skramme her eller der uavhengig av rase, men jeg har aldri hørt at det er noe vesentlig verre med whippet. Når det gjelder munnkurv mtp. jaktlyst så vil det hindre skade og drap av byttedyr, men jagingen og stresset blir jo det samme. Hunden skal ikke jage vilt (eller tamt strengt tatt) så du bør ha tilgang til åpne og/eller inngjerdede områder som hunden kan få løpe fra seg på. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...