Gå til innhold
Hundesonen.no

Tjenestehund og Redningshund


Wheaten terrier

Recommended Posts

Kan alle raser bli tjeneste eller redningshunder med god trening?

Eller er det noen raser som ikke egner seg? Hvilke?

Kunne en terrier egnet seg?

Hva må en redningshund kunne for å bli godkjent, tenker da på ettersøk eller lavine. Lest litt på siden deres, men... Noen bøker eller sider/linker å anbefale om redningshunder, hvordan man går fram i trening osv.

Altså, detaljert beskrivelse av trening...

Og når begynner man trening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet sier de at alle hunder som er lovlige i Norge kan bli Redningshunder, men det er en del raser som egner seg bedre enn andre. Personlig ville jeg ikke trent opp en liten rase, men heller ikke en for stor og kraftig en.. Hunden skal gjerne gå i søk i flere timer, opp og ned og fram og tilbake og det er da viktig at hunden holder og er i god fysisk og psykisk form.

Å trene opp en Redningshund, tar lang tid. De fleste bruker 3 år på det, noen lenger og et fåtall kortere tid.

En ettersøkshund skal kunne gå spor, rundere, gå i mørke (mørkerundere), gå felt, lyttepost, melde på gjenstander som sekker og jakker og gå patruljegang.

Det er en god del både hund og fører skal gjennom før de blir godkjent som en ekvipasje. Først er det en egnethetstest der de ser om hunden i det hele tatt egner seg til å bli Redningshund. Så skal fører gjennom et grunnkurs som også inneholder en utmarsj med overnatting og kart og kompass. Så er det appellprøve som inneholder 5 min fellesdekk med skult fører og forstyrrelser (fortyrrelsen er en annen hunde ekvipasje som går forbi 20 meter lenge borte..), fri ved fot (ca 2 min) med forstyrrelser, innkalling av frittgående hund og apport av to ukjente gjenstander (ikke metall).

Så er det B-kurs og søksprøver til B. Søksprøvene er 500 meter spor på 30 min med to gjenstander og slutt der MINST en gjenstand + slutten skal finnes og 400 meter rundering på 20 min.

Deretter er det mørkerundering (300 meter) og feltsøk.

Så kommer A- søksprøvene som er 800 meter rundering og 1000 meter spor med 3 gjenstander + slutt der 2 av gjenstandene og slutt må finnes. Før du er godkjent, må du også på et hovedkurs og ta ukas arbeid og et teigsøk som er 500*500 meter.

Inni alt dette kommer også en orienteringsprøve med kart og kompass :lol:

Lavine er litt anderledes, men det har jeg ikke satt meg så veldig inn i ettersom jeg trener ettersøk, men jeg kan finne det ut for deg hvis du vil det :D

Noen bra bøker om dette er "din hund", "din hund fortsetter" og "din hund søker"

Hunden MÅ være fylt 10 mnd før egnethetstesten taes og den MÅ være glad i mennesker og ikke nervøs..

Håper du ble litt klokere av dette (ble litt langt).. Bare å spørre hvis du lurer på noe, så skal jeg svare så godt jeg kan :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det med fører? Må fører være over 18?

Jeg kunne nemlig mer enn gjerne tenkt meg å trene opp Tinka til å bli ettersøkshund, men om det innebærer at jeg må være over atten og hunden og jeg må være klar til å "brukes" så og si hele tiden kan jeg jo ikke det, det har jeg rett og slett ikke mulighet til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må være 18 år før du godkjenner.. Tror du kan begynne å trene før det. når du blir godkjent, settes du opp på en tjenesteliste og blir ringt til ved behov. Det går ann og si nei, at du ikke kan, men ikke hver gang.. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må være 18 år før du godkjenner.. Tror du kan begynne å trene før det. når du blir godkjent, settes du opp på en tjenesteliste og blir ringt til ved behov. Det går ann og si nei, at du ikke kan, men ikke hver gang.. :lol:

Jaja, da får vi begynne med drømmen om å holde på med ag, så får vi heller starte med ettersøkshundtrening om et par-tre år, om jeg føler at det blir noen vits (da vil kjerringhunden min være omtrent åtte år om/når hun blir godkjent liksom).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, da får vi begynne med drømmen om å holde på med ag, så får vi heller starte med ettersøkshundtrening om et par-tre år, om jeg føler at det blir noen vits (da vil kjerringhunden min være omtrent åtte år om/når hun blir godkjent liksom).

De blir pansjonert når de er 10 år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne en wheaten egnet seg? Menneskegald er hun ihvertfall og elsker og søke, men utholdende vet jeg ikke...

*drømmer seg litt bort*

Det skader jo ikke å prøve.. NRH trenger så absolutt flere ekvipasjer. Bare i hordaland har vi hatt 40-50 leiteaksjoner på barmark i år og det er ca 12 godkjente hunder, så det sier seg selv at det trengs flere ekvipasjer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skader jo ikke å prøve.. NRH trenger så absolutt flere ekvipasjer. Bare i hordaland har vi hatt 40-50 leiteaksjoner på barmark i år og det er ca 12 godkjente hunder, så det sier seg selv at det trengs flere ekvipasjer :)

Hvor trener dere og når da...og hva er en egenhetstest...dyret mitt har godkjent MH test fra Sverige. Vil dette være nok ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor trener dere og når da...og hva er en egenhetstest...dyret mitt har godkjent MH test fra Sverige. Vil dette være nok ?

Vi trener i Kokstad skogen tirsdager fra 18 ---> og søndager fra 10 --->

Egnethetstesten består av:

Kontaktvillighet : 1 viser ubehag/aggresjon. Unndrar seg aktiv kontakt. 2 Viser ingen eller liten interesse. 3 Tar kontakt på signal fra figurant. 4 Tar kontakt uten hjelp fra figurant 5 Er påtrengende kontaktvillig

Lekeadferd: 1 Viser litten eller ingen interesse for å leke. 2 Leker med fører, men lek avtar eller opphører når prøveleder overtar. 3 Økende interesse. Reagerer på aktivitet/passivitet. 4 Viser stor interesse. Reager på aktivitet/passivitet. 5 Viser stor interesse. Reagerer IKKE på aktivitet/passivitet

Jakt/bytte Interesse: 1 Viser ingen interesse 2 Starter nølende, men går ikke helt fram til byttet. 3 Starter målbevist, men griper ikke. 4 starter målbevist og griper byttet. 5 starter meget raskt. Klarer ikke å fullføre (blokkerer)

Søksadrerd (2 min): 1Viser ingen interesse 2 Viser interesse, men avbryter før 1 min. 3 Starter med stor intensitet, men avslutter før 2 min 4 Starter med stor intensitet. Intensiteten avtar, men søker i 2 min. 5 Søker med stor intensitet i 2 min

Synspåvirkning: 1 Registrerer figuranten, men beveger seg ikke mot figuranten 2 Beveger seg mot figuranten, men tar ikke kontakt 3 Beveger seg mot figuranten. Tar kontakt med støtte fra fører 4 Tar direkte kontakt 5 Beveger seg mot figuranten, slår over i forsvar

Luktpåvirkning: Samme punkter som Synspåvirkning

Lydpåvirkning: Samme punkter som synspåvirkning

Mørkeprøve: 1 Hunden går ikke inn i mørkt rom 2 Hunden går inn, men med hjelp fra fører. Tar ikke kontakt. 3 Tar seg fram til fører, men trenger noe hjelp. 4 Tar seg fram til hundefører uten noe hjelp. 5 Tar seg inn til hundefører uten noen forbehold

Dette var hele egnethetstesten. Er du interessert, kan du jo bare sende meg en melding eller noe, så kan du få tlf nr til sommeransvarlig :)

En vesentlig ting til.. For å trene med NRH, MÅ man være medlem. Dette koster 400,- i året..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva må en redningshund kunne for å bli godkjent, tenker da på ettersøk eller lavine. Lest litt på siden deres, men... Noen bøker eller sider/linker å anbefale om redningshunder, hvordan man går fram i trening osv.

Altså, detaljert beskrivelse av trening...

Og når begynner man trening?

Ang trening og metodevalg, så er klikkertrening veldig bra for å få fram en god redningshund. Man bruker ikke selve klikkerboksen i alle øvelser, men selve filosofien blir mye brukt! Det er nemlig viktig at en redningshund ( i tillegg til at den må være glad i folk) er selvstendig, kreativ, og utholdende.

Dette tas godt vare på og stimuleres innenfor klikkertreningsprinsippene.

De fleste og tilogmed Jãrverud sier at man i søksøvelser, der hundens selvstendighet og søkslyst er viktig, at man ikke må ødelegge dette ved bruk av korrigeringer/positiv straff/ubehag.

Jãrverud har vel på lydighetsøvelser endel bruk av ubehag når hunden "kan", men han anbefaler IKKE dette på søksøvelser.

Det er mange ting man kan gjøre når en hund feiler i søksøvelser, og å påføre hunden ubehag er ikke en av dem.

Derfor er klikkertreningsprinsippene suverene i trening av redningshund også!!!

Det å si hvordan man går fram i trening blir litt vanskelig fordi hver hund er ulik og dermed krever ulik trening. Men det er viktig å ta ting gradvis og bygge opp en god grunntrening. Dettte tar tid, men er utrolig gøy!

Man kan begynne når valpen er 8 uker, med enkle figurantopplegg, enkle spor og viktig - miljøtrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg hvor denne skogen er henne jeg da...hehe..

Men hvem har ansvar for denne testen og hvor blir den gjort ? Og hvorfor ? for å se hvilke søk hunden egner seg til eller ??

Blir denne testen registrert noen steder?

Skogen ligger oppe med flesland ja eller nærmere bestemt med Hansa.Testen taes av en godkjent dommer i NRH og kan taes egentlig hvor som helst bare det er tilgang til et helt mørkt rom. Testen taes for å se hvordan hunden reagerer og oppfører seg i de forskjellige situasjonene. Det blir registrert i registeret til NRH og den MÅ taes før du kan gå videre.. Det er steg nr 1 på veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...