Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundene deres i de forskjellige Hurrta sele fargene

Recommended Posts

Hun er nesten 30kg. Høyde er jeg ikke sikker på, hun er noen cm høyere enn Zorba, som er en normaltstørrelset setter :) Men Milla er ganske kraftig. Så jeg tror 60, kanskje 70 til en setter ?

Hmmm. Kanskje 70 da? Nevø er høy, og kommer nok til å bikke 30 kg om ikke så lenge. Men en setter og en briardmiks er jo bygget forskjellig.Noen andre med lignende str hund som har innspill? :P

Oj, han blir en stor gutt han ja. :ahappy: Da tror jeg virkelig 70 passer, Milla er kraftig bydg og en setter er jo spinklere- hehe. Zorba er jeg veldig sikker på at ville brukt 60, men han er vell rundt 20kg tenker jeg, mulig han bikker litt over 20kg også..

Shibaen til SandyeEyeCandy bruker 70 og en setter er da waay mye større enn en liten shiba? :icon_confused:

Aiko er 39.5 cm høy og veier rett oppunder 11 kg. Hun bruker 70, men da synes jeg trekkpunktet kommer veldig høyt oppå manken. Iddelt hadde det eksistert 75, som Anette sier. En setter er nok ofte ikke noe særlig breiere enn Aiko når hun er i full pels og fullt muskulert, det må sies, men halsene deres er annerledes, og den vil nok ligge veldig oppi halsen og oppå manken på en setter. Prøv 80, og dersom den ikke passer og er for stor, finnes det mange andre fine seler pgså. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 83
  • Created
  • Siste svar

Aiko er 39.5 cm høy og veier rett oppunder 11 kg. Hun bruker 70, men da synes jeg trekkpunktet kommer veldig høyt oppå manken. Iddelt hadde det eksistert 75, som Anette sier. En setter er nok ofte ikke noe særlig breiere enn Aiko når hun er i full pels og fullt muskulert, det må sies, men halsene deres er annerledes, og den vil nok ligge veldig oppi halsen og oppå manken på en setter. Prøv 80, og dersom den ikke passer og er for stor, finnes det mange andre fine seler pgså. :)

Takk for tips. :) Da tenker jeg at jeg skal kjøpe inn en sele i str 80, så får vi se om den passer eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi Anette,

Thank you for your mail and feedback. We are very happy to have feedback so we can make our products even better.

The harnesses have adjustment straps so it's designed to fit for different sized dogs. Unfortunately sometimes the harnesses still won't fit.

I'll let our design team know your feedback and perhaps they'll notice it in their designs in the future.

Have a great summer.

Fikk svar fra Hurtta :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

70 tror jeg blir for lite til Grumpy, men 80 bli for stort igjen. Gahh.. :icon_cry:

Du kan prøve Foxi sin da om du vil. Jeg har både 70 og 80 liggende her :P

Men som sagt 80 er litt løst på Foxi som er kraftig, men det er jo god til å stramme rundt buken. Spørsmålet er bare hvordan det ligger rundt nakken. Av bilder tror jeg 70 blir for smått på Grumpy jeg også egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå måtte jeg sjekke, og min sele (Pro-serien) er str. 80. Den passer perfekt til Tibra som er 49 cm./19 kg., er litt liten til Avalon som er 54 cm./24 kg. Passet til en ung schäfertispe som var litt smal i kroppen, som lånte den i fjor sommer. Kan ikke skjønne at 80 er for stort til en setterhannhund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei. Kanskje jeg skal prøve det da. Undersøke litt mer først kanskje. Ja, han er stor! 67 cm. Begge guttene mine veier ca. 29 kg, så da passer sikkert 70 til begge to.

Nei, nei nei! Du må ha vel ha 80? Jeg bruker jo det på min som veier 20 kg og er relativt slank. 70 er pitteliten i forhold... Jeg ville ikke kjøpt det til en voksen setterhann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nei nei! Du må ha vel ha 80? Jeg bruker jo det på min som veier 20 kg og er relativt slank. 70 er pitteliten i forhold... Jeg ville ikke kjøpt det til en voksen setterhann.

Hehe, hvis du leser over her, så har jeg planer om å bestille 80. Men jeg blir jammen meg ikke klok på disse størrelsene. Hvis 70 passer til en shiba på 40 cm/11 kg, mens 80 er litt for liten for en aussie på 55 cm/24 kg, og samtidig litt for stor til en briardmiks på 30 kg? :icon_confused:

Blæh. Nevø bruker vel XL i kennel sin nomesele, hvis det hjelper i størrelsesbedømmelsen. :P Men hvis jeg går ut i fra hva Anette&Amiga, Maria og Caroline sier her, så kan neppe Nevø trenge noe mindre enn 80. Han er 67 cm/29 kg, og ikke utvokst i bredden, selv om han neppe kommer til å ende opp med bygningen til en rottweiler. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan prøve Foxi sin da om du vil. Jeg har både 70 og 80 liggende her :P

Men som sagt 80 er litt løst på Foxi som er kraftig, men det er jo god til å stramme rundt buken. Spørsmålet er bare hvordan det ligger rundt nakken. Av bilder tror jeg 70 blir for smått på Grumpy jeg også egentlig.

Døh, han er da 10 ganger større enn shibaen Aiko som bruker 70 (han er 50 cm høy) (føler jeg sammenligner mye med Aiko her :lol: ) Han er en liten hannhund, men er ikke sååå liten :lol: Så på den siden til Hurrtta

Hadde vært flott å få prøvd. Bor du på Nøtterøy nå, eller? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Døh, han er da 10 ganger større enn shibaen Aiko som bruker 70 (han er 50 cm høy) (føler jeg sammenligner mye med Aiko her :lol: ) Han er en liten hannhund, men er ikke sååå liten :lol:

Hadde vært flott å få prøvd. Bor du på Nøtterøy nå, eller? :P

yap. kommer tilbake mandag kveld. drar imorgen rett etter jobb. så vi kunn jo tatt det til uka? evt må du være her rett over 4 imorgen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oii, missforstod helt hva du sa :lol:

Kan ikke imorgen, da har jeg kjøretime.. Men kan ikke du komme deg på en agilitytrening med NKKU? :innocent:

Hvilken dag er det igjen?

Jeg er iallefall på nøtterøy neste uke og kan ordne no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle gjerne hatt Hurttas Y-seler, men de passer ikke på mine hunder :hmm: Og generelt passer de dårlig på mange hunder (synes jeg), men det kommer jo an på hundens bygning og hvor "sær" man er på seler. På mange blir disse selene enten for store i halsen (og sklir dermed ned på skuldrene og hindrer bevegelsen der), men er passe i "stolpen" mellom beina, eller så er de passe i halsen, men blir for kort i stolpen (for kort avstand til albuen hindrer bevegelsen bakover og fører fort til pelsslitasje eller gnagsår).

Fine seler, men dårlig passform på mange hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har str 100 på min tispe som er ca 60 cm høy og veier 30 kg.. Så jeg synes att 80 høres lite ut til en setter på 67 cm og 29 kilo. Selen skal jo ikke ligge klin oppi armhulene på bikkja heller.. En setter er jo ikke så bred i bystpartiet, men det går jo an å stramme inn brystreima, ville nok prøvd å funnet en dyrebutikk som har de så du får prøvd selen, så du slipper å bestille feil str Mrs.Powers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har str 100 på min tispe som er ca 60 cm høy og veier 30 kg.. Så jeg synes att 80 høres lite ut til en setter på 67 cm og 29 kilo. Selen skal jo ikke ligge klin oppi armhulene på bikkja heller.. En setter er jo ikke så bred i bystpartiet, men det går jo an å stramme inn brystreima, ville nok prøvd å funnet en dyrebutikk som har de så du får prøvd selen, så du slipper å bestille feil str Mrs.Powers.

OJ, jeg feilbestilte 100 når jeg skulle bestille, selen var så stor at hun etter og ha drunket i den, trampet seg ut av hele sela.. :blink: Og hunden min er 30kg og ca 60cm høy...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OJ, jeg feilbestilte 100 når jeg skulle bestille, selen var så stor at hun etter og ha drunket i den, trampet seg ut av hele sela.. :blink: Og hunden min er 30kg og ca 60cm høy...

Såpass ja. :) Hun kommer ikke ut av selen mi hvertfall.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Føles som jeg har vunnet noe stort nå. Den mengden feel good biokjemikalier utløst av å rekke moppe gulvet uten å vekke valp, og i tillegg rekke få rusk og hybelkaniner fjernet før det ble spredd utover igjen. Han åpnet øynene og løftet hodet med spisse ører akkurat i det hybelkaninene ble feid opp med den enda gøyere biteleken kosståstøvbrett. Den følelsen. Først snike rundt som en tyv i natten for å unngå bli tatt på fersken med en mopp i bevegelse, og nå regelrett rusa på mestring og glede. Hva skal noen med kokain når en kan oppnå det samme med husarbeid rundt en sovende valp?  Han ser forøvrig fort ut som en litt tjukk labradoodle med den valpeklippen, ja. Kosemose søtnos når han ikke leker ulvevalp og trener til selvstendig matauk.   
    • Nydelig morgen med vellykket kjedsomhetstrening, også kjent som rotrening eller neglect og dyremishandling av verste sort, litt avhengig av hvem du spør. Maskot har sittet klistret til skjerm og drukket kaffe, og stort sett bare ignorert lille Ede. Han begynner bli vant til den døgnrytmen med boredom første del av dagen, og har tatt det helt fint i dag, så vi må bytte tidsrom på dagen for aktivitet og ro, for å lære at livet er uforutsigbart og verden like ustabil som været i Trøndelag. Ede har allerede lært at han med sin egen adferd kan styre muttern til å fremstå som en sketsj av en dual personality Kristian Valen. Det er innenfor hans kontroll. Hverdag og helg er ikke, så i morgen leker vi plutselig lørdag og starter tidlig.  På planen de nærmeste dagene: 1. Leave it Av personlige årsaker (med god grunn, bl.a. Arfan Bhatti, for å name droppe en kjendis - han vet hvem jeg er, uten at noen her ønsker vite mer om det) så er jeg langt over gjennomsnittet livredd for å bli utsatt for mat med gift og barberblader og sånt på bakken hvor vi ferdes. Viktig for oss å fort få kontroll på *leave it*. Så langt har vi ikke kontroll, fordi jeg har vært slepphendt og inkonsekvent i trening med lure. Smekk på fingrene, dette må vi faktisk mestre så fort som mulig.  2: Spor Å legge godbiter i spor i innlæringen er altså uaktuelt nå. Bra som en ekstra utfordring til siden, men crap å ikke kunne starte med det nå. Kjekt å kjøpe valp fra super oppdretter, da, for hun hadde løsningen til meg på sekundet: Opparbeide pinner som en så god sekundær forsterker at vi kan starte med det.    3: Apport  Ede har ingen anelse om at den lyden han får betalt for å sette rumpa i bakken på betyr "..og bli sittende sånn til annen beskjed," ennå, men han har en sele muttern med makt og tvang kan holde ham frihetsberøvet og bevegelseshemmet i, så i dag er en fin dag for å begynne leke med den flotte apportbukken vi kjøpte i går. Quick note to self om BAKLENGS kjeding så jeg husker å fortsette progressere i riktig feil rekkefølge med alt. 4. Stå-sitt-ligg ..eller ost-pølse-bacon, som det heter her. Sett så mange slite med å få hunden til å gjøre som de ber om, så tenkte det kunne være glupt å bruke et språk hunden forstår. So far, so good 👍🏼  Innsitt i front, fordi han opprinnelig er tysk (og jeg ikke er det, men jeg prøver) det blir da fårepølse, fordi vor-würst ble vanskelig for meg å uttale. Han forstår greia da. Virker som pølse er et slags universalt språk.   ..and the list goes on and on, med håndtering, bussturer, bygater, butikker, bæring og banning fordi han er stor og tung og personligheten hans er sprinkled med litt Anton i Fra Bølle til Bestevenn. Vi MÅ ut og kjøpe kaffe i dag, og den hundesekken vi bestilte er ikke engang sendt fra selger, så her må det improviseres med bæreslynge av et fleecepledd.    Det hvite i bakgrunnen på bildet her er stigen til den praktiske og plassbesparende loftssengen som ble anskaffet da Maskot innså at det er teit å late som en er så voksen at en har vokst fra trehytter og huler. SÅ fornøyd, faktisk. Ikke bare 2.8 kvm ekstra gulvplass, den fungerer som tree house også. Planen var at den stigen der skulle få være i fred for valpetenner ved å kline den inn med ufortynnet håndsåpe, men Ede bryr seg ikke om det og gnager på den allikevel, med sausebæsj i gresset utenfor her som resultat 😑  Søtnosen lar seg fint avbryte med å gi uttrykk for min misnøye når han gnager på feil ting, men jeg vantrives med å være sånn surpomp, vil helst bare være så kewl og god som mulig, og foretrekker derfor at stigen og dørkarmene selv skal påføre ham ubehag, så kan jeg få opptre som intetanende og supportive. Å vise ham hva han har lov til å tygge på istedenfor er dessverre ikke effektivt. Det er visst bedre med malt treverk innsmurt i såpe enn med de derre greiene lagd for at hunder skal foretrekke å tygge på. Tips hjertelig velkomne. 
    • Stort sett greit på trening, men der han mistet fokus og motivasjon og brøt for å undersøke omgivelsene enn å følge meg og maten i en ny øvelse, der vet jeg ikke helt hva som var årsaken, jeg kan bare gjette. Tenker be om tillatelse til å filme neste gang, så får jeg se og høre hva det er lille Ede har å navigere etter, hva som fungerer og hva som ikke gjør det. Mistenker at jeg er forvirrende og inkonsekvent med hvordan jeg belønner, og at kroppspråket mitt heller ikke er tydelig nok i kommunikasjonen med ham. Får forhåpentligvis lov til å filme til privat bruk for å analysere. 
    • Jeg tipper det er mer alder og hormoner enn seperasjonsangst. Jeg ville personlig ventet med valp til den hunden du allerede har fungerer sånn som du ønsker, så den ikke lærer valpen uvanene sine.   Jeg ville fokusert på å trene hunden mentalt før den skal være hjemme alene, og generelt fokusere på å ha god balanse mellom aktivitet og ro. Fokus på å ha en god av-knapp hjemme, og at han samtidig får nok stimuli til å klare å være rolig når han skal. Vanskelig balanse og finne, men man må nesten prøve seg litt frem på hvor mye din hund trenger. Jeg ville hatt mest fokus på mental trening. Søk er super fin øvelse før alene hjemme trening. 
    • Glemte ta bilder i går. Var en bra dag 🐾 Utover å feilberegne når Ede ville sovne på formiddagen, slik at den timen vi hadde bestilt for lek og miljøtrening i styrkerom med balanseputer var over etter 20 minutter fordi Ede var trøtt og ble sliten, så var det en skikkelig smooth dag.  Vi koste og håndterte ører og labber og lekte og trente og koste med naboer og hadde et vellykket bad på kvelden, og not a single photo was taken that day, vi var for opptatte til å tenke på det. Balanseputer (nederst på siden i hundebutikken her https://www.k9hundesenter.no) var virkelig kjempegøy til han ble sliten og trøtt. Superkjekt å kunne leie istedenfor å måtte eie, for det er knapt om plassen hjemme. På tur hjem fikk han med seg en Snoop aktiviseringsball, som var superstas å leke med til han oppdaget at det var mye lettere å be muttern trille den, for da kom det mer godis ut av den enn av å knote med den selv. Istedenfor å se det som en failed IQ-test tar jeg det som en anledning til å forsterke lederskap, så han får full uttelling for å se til meg for hjelp med den. Regner med den fortsatt beholder verdi som punchingbag under cranky toddler had enough biteraptuser før han sovner. Dagen i dag blir spennende. Først må vi hente pelsstellsutstyr på "Posten", hvilket nå er inne på en matbutikk, og vi må bytte buss for å komme dit. Bussen er bra sosialisering og miljøtrening, men hva gjør vi når vi kommer frem? Heldigvis kan vi be en nabo hjelpe oss, men om vi ikke kunne? Får meg til å igjen drømme om en offisiell Canine Good Citizen sertifikat ordning som tillater ansvarsbevisste hundeeiere å ta med seg veloppdragne hunder inn.  Veloppdragen er viktig med den størrelsen lille Ede blir etterhvert, så i kveld skal vi på valpetrening, for å ha et godt utgangspunkt når den testen for det sertifikatet endelig blir en realitet. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...