Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor ofte tur med valp-unghund-voksen?


Milou

Recommended Posts

Har verdens fineste valp på 4 måneder - men synes det er mange turer inn og ut hver dag, så jeg lurer litt på når antallet lufteturer reduseres...

per idag er det vel mellom 7 og 10 turer hver dag. Lufteturer altså. (og med lufteturer mener jeg bare rett ut for å gjøre fra seg og så inn igjen.)

I helgene når vi ikke jobber er det som regel flere lufteturer (ved jobb drar vi hjem og lufter i pausen). Vi går en eller to lengre turer hver dag, innlagt litt trening osv.

Hvor mange turer går dere med hunden til vanlig som voksen? 4?

Hvor mange turer går dere med en unghund? samme antall som voksen?

Når vil antallet lufteturer kunne reduseres/når kan jeg typ ha rutinen med fast antall turer hver dag (ikke kun lufting men noen små turer+ en lengre tur)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg har en valp som nå er 6 måneder, og i tillegg til to gode turer om dagen så har hun frem til nå blitt luftet sånn ca. hver 3. time bare rett utenfor. Eller - egentlig luftes hun ved behov. Dvs. når hun har sovet, spist, lekt osv. Frem til nå ca. hver 3. time.

I går og i dag har hun vært hjemme alene for første gang og da har det blitt 7 timer - og det gikk fint i går. Hun får da en 40 minutters tur før jeg går på jobb sånn at hun er god og sliten når jeg går.

Jeg har gått turer med Hermine fra jeg fikk henne, dette fordi jeg også har en voksen hun og han må ha mosjon. Hermine har mått være med. Til å begynne med var de lengste turene på ca. 4 kilometer - nå går hun lett med på 6-8 kilometers tur uten problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg går mer tur med min bc valp på 10 uker enn du gjør med din 4 mnd valp. Så den tar sikkert ikke skade av å bli med på litt lengre turer og heller trappe ned på luftingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar :)

hver 3.time høres bra ut, håper vi kommer dit vi og snart:)

Det blir ikke færre luftinger om vi forlenger turene, vi har prøvd med 30-50 min turer men da tisser han ofte bare en gang på starten av turen, slik at han må ut nesten med en gang når vi kommer inn. Kommer liksom i utakt om dere skjønner...

Tar vi en skikkelig tur får han tisset 2 ganger, og vi slipper å løpe ut igjen med en gang han er inne. Vi er jo ellers aktive med han, men det jeg beskriver er hverdager hvor vi jobber til fire, slik at vi ikke har kapasitet å ta han på mange lange turer.

Han må som regel luftes hver time-halvannen time. Ofte når han er inne signaliserer han at han vil ut veldig ofte, mens på tur kan det ta mye lengre tid mellom tissinga :getlost:

Det hørtes kanskje litt mekanisk ut med rett ut-rett inn, ikke meningen å gi et sånt inntrykk. Like ved lufteplassen er det en plass hvor han kan løpe fritt, snust masse og den er også fin som treningplass for en valp, og han er der ofte i lufteturene, om enn ikke så lenge av gangen. Kommer også andre hyggelige hunder iblant som han kan hilse på, så det er mulig derfor han signaliserer så ofte at han må ut når vi er inne :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valper er ikke tette, så enkelt er det. En må bare belage seg på å ta dem ut "støtt og stadig." :lol: Noen er tregere med å bli tørre enn andre, men de blir tørre. Alle sammen. :)

er veldig klar over det, spørsmålet mitt gikk ikke ut på når den blir renslig, men på om noen kunne si noe om rutiner med unghund og voksen hund, og omtrent når man kan forvente at blærekontrollen er bedre enn det min her har nå. :)

er også litt redd man fort "fastnar" i dette mønsteret som er nå, han må og vil ofte ut og luftes når vi er hjemme (når vi er på jobb kan han holde seg i 3-4 timer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg tror valpen din trener eieren sin jeg.. Han får jo masse oppmerksomhet ved å være ute fremfor å lære seg rutiner. Det er jo likemye valpen som skal tilpasse seg vår hverdag, som vi skal tilåasse oss dens kapasitet. Men når han fint holder seg 3-4 timer når dere ikke er hjemme, så klarer han nok det når dere er hjemme også og har han ett uhell, så er det jo ingen krise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror valpen din trener eieren sin jeg.. Han får jo masse oppmerksomhet ved å være ute fremfor å lære seg rutiner. Det er jo likemye valpen som skal tilpasse seg vår hverdag, som vi skal tilåasse oss dens kapasitet. Men når han fint holder seg 3-4 timer når dere ikke er hjemme, så klarer han nok det når dere er hjemme også og har han ett uhell, så er det jo ingen krise.

haha, det er godt mulig :lol:

jeg tenkte først det var fordi han er i ro når vi ikke er hjemme, og at "systemet" er mer igang når han er mer aktiv sammen med oss. Men et par dager i helgen hvor vi er hjemme på dagtid er han "like ille" :rolleyes2:

men han tisser jo inne hvis han signaliserer og ikke får gått ut, så han må tydeligvis bli litt mer moden inntil vi kan slappe litt mer av :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpen på 5 mnd her er ute ca hver tredje-fjerde time alt ettersom hun sover eller er våken.

Du skriver at dere er veldig aktive med han, noe som kan ha mye med saken å gjøre. Merker det på valpen her også, er hun i ro må hun ikke så fort på do.

Jeg er heller ingen fan av å være så alt for aktiv med unge hunder, mange lærer seg da ikke at man faktisk kan slappe av en hel dag innimellom men må gjøre noe hele tiden.

Han andre jeg har var husrein da han var 7-8 mnd, da holdt det med 2 ganger ut i døgnet (ja det er faktisk vanskelig å få med seg en basenji ut når det er storm og regner..).

Han er nå 1.5 år og får 1-2 lange turer om dagen, pluss morgen og kveldstur. Noen ganger mer, noen ganger mindre. Alt ettersom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*setter roligtrening øverst på listen* :whistle:

når vi er inne med han er han nemlig veldig oppmerksomhetssyk, men det er jo ikke så rart på hverdager når vi har vært borte hele dagen da :wub:

tror jeg skal prøve å ta en lengre morgentur, gå en tur etter jobb og gjøre lufteturene kjipere. Tusen takk for svar alle sammen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...