Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpe, biting, stress?


Ane

Recommended Posts

Jeg har hatt den nye minien nå i 6 dager. De siste dagene har hun fått raptus og begynt å bite mye. Valpebiting er jo normalt, men vil jo ha det vekk etterhvert! Jeg har til nå sagt "au" når hun biter for hardt, og av og til gått vekk. Til å begynne med reagerte hun med å slutte, men nå virker det som om det bare girer henne opp mer, og hun går galen, og biter mer. Hun biter også på stoler, bord, sofaen, lister, og gulvet. Jeg tar henne vekk, og da biter hun på meg i stedet.

Og idag etter hun hadde hatt skikkelig bitesymfoni på meg, og jeg hadde tatt henne vekk, kom hun løpende tilbake og begynte å jukke på kneet mitt i 1-2 sekunder. Jeg tok henne vekk med en gang. Hva?? Trenger råd her! Noen mente jukkingen var tegn på stress. Hvordan forebygger jeg det i såfall? Inne sover hun mye, men leker også en del. Jeg har til nå lekt med henne inne. Kanskje det er dumt med tanke på stress? Hun leker litt alene også, men virker som om hun fort kjeder seg. Og hun skal vel ikke sove hele tiden når vi er inne og ikke på tur? Jeg synes allerede hun sover nok.

Jeg har gitt henne kong med godbit, og gjemt godbiter under lite håndkle og slikt, men hun er ikke noe særlig opptatt av godbiter, og gidder ikke lete noe særlig lenge.

Ellers så går vi 2-3 turer rundt i nabolaget på ca 15minutter hver dag. Da går vi i hennes tempo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrek noe skikkelig "au" når lille nurk beit meg.. Det tok slutt veldig fort.. Lengre tid tok det for resten av ofrene..

Jukking er nok et tegn på stress.. Eller dvs hun er overhyper.. La henne få en liten time-out, feks i buret (det brukte jeg i alle fall), og la henne være der til hun roer seg.. Så slipper du henne ut igjen.. Lek ville jeg ha gjort ute, men hun bør jo seff ha leker og tyggeting tilgjengelig ;)

Biter hun opp alt, så gi henne gulerot eller en oppvaskhåndkle som er bløt og halvveis fryst.. Det er poppis.. Fryst rundtstykke var også mirakler her i huset ;) Jeg passet også på å bytte på lekene etter noen dager.. Nøkkelknippe og slikt var også veldig poppis ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe lek inne.

Ha en del tyggebein etc som den har fri tilgang til.

Om den biter deg, bytt ut armer og bein med tyggebein, frossen våt vaskeklut etc etc.

Vær rolig med den. Ikke noe pes og mas.

La den sove som den vil.

Vær rolig med den.

:)

(Behøver ikke bur, det ordner seg allikevel.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valper er sånn, og jeg tror Pøbel var kongen av napping. Det var vondt og ufattelig irriterende. Han sluttet ganske raskt på meg, for jeg sa "ERHM!" med dyp stemme, eller avledet ham med noe annet.

Men regelen min var at vi _aldri_ under noen omstendigheter lekte inne. Skulle han leke, så fikk han gjøre det med seg selv som underholdning. Og utenom det, fikk han lov til å være valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe lek inne.

Ha en del tyggebein etc som den har fri tilgang til.

Om den biter deg, bytt ut armer og bein med tyggebein, frossen våt vaskeklut etc etc.

Vær rolig med den. Ikke noe pes og mas.

La den sove som den vil.

Vær rolig med den.

:)

(Behøver ikke bur, det ordner seg allikevel.)

Bør ikke hun få leke alene inne heller? Hun har fri tilgang til grisehale. Jeg får kjøpe litt mer godt :) Hun får sove som hun vil, men jeg er redd hun får for lite å gjøre. Og at hun kjeder seg.. Takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør ikke hun få leke alene inne heller? Hun har fri tilgang til grisehale. Jeg får kjøpe litt mer godt :) Hun får sove som hun vil, men jeg er redd hun får for lite å gjøre. Og at hun kjeder seg..

Ville ikke tenkt på dette i det hele tatt når det gjelder en valp. Senk skuldrene og kos dere og nyt valpen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrek noe skikkelig "au" når lille nurk beit meg.. Det tok slutt veldig fort.. Lengre tid tok det for resten av ofrene..

Jukking er nok et tegn på stress.. Eller dvs hun er overhyper.. La henne få en liten time-out, feks i buret (det brukte jeg i alle fall), og la henne være der til hun roer seg.. Så slipper du henne ut igjen.. Lek ville jeg ha gjort ute, men hun bør jo seff ha leker og tyggeting tilgjengelig ;)

Biter hun opp alt, så gi henne gulerot eller en oppvaskhåndkle som er bløt og halvveis fryst.. Det er poppis.. Fryst rundtstykke var også mirakler her i huset ;) Jeg passet også på å bytte på lekene etter noen dager.. Nøkkelknippe og slikt var også veldig poppis ;)

Skal prøve fryst vaskeklut! :) Ja, da skal jeg bare leke ute. Takk!

Valper er sånn, og jeg tror Pøbel var kongen av napping. Det var vondt og ufattelig irriterende. Han sluttet ganske raskt på meg, for jeg sa "ERHM!" med dyp stemme, eller avledet ham med noe annet.

Men regelen min var at vi _aldri_ under noen omstendigheter lekte inne. Skulle han leke, så fikk han gjøre det med seg selv som underholdning. Og utenom det, fikk han lov til å være valp.

Takk for svar! Ja, jeg har gitt meg med lekingen.. Men jeg følte hun kjedet seg og dermed lekte vi litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med Yaris hadde jeg faktisk en pute som jeg trøkka på ham når han prøve å bite meg, dette var da selvølgelig en pute som var lov å herje med. Det gikk fort over til at han bare biter og leker med ting som ikke er så farlig.

Nå har jeg egentlig bare den puten liggende, samt litt tyggegreier og leker. Når jeg ser at han kjeder seg veldig, og jeg vet at han ikke er overtrøtt/hyper, finner jeg frem en kong med V&H eller sånn aktivitetsball med kuler, eeeeller tar en liten treningsøkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at mye grisehaler og griseører kan gi litt løs mage eller lignende til valper, siden de kan være røkt eller noe og kan være litt hard til babymager ;)

En tommelfingerregel (som jeg har lært i alle fall) er ca et halvt griseøre om dagen =) Men dette merker du ;) Ellers så er små presset tyggebein, feks kjøpt på butikk, veldig greie til små valper =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke tenkt på dette i det hele tatt når det gjelder en valp. Senk skuldrene og kos dere og nyt valpen. :)

Ok. Er bare redd for å få en hund som kjeder seg og dermed finner på mye tull.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med Yaris hadde jeg faktisk en pute som jeg trøkka på ham når han prøve å bite meg, dette var da selvølgelig en pute som var lov å herje med. Det gikk fort over til at han bare biter og leker med ting som ikke er så farlig.

Nå har jeg egentlig bare den puten liggende, samt litt tyggegreier og leker. Når jeg ser at han kjeder seg veldig, og jeg vet at han ikke er overtrøtt/hyper, finner jeg frem en kong med V&H eller sånn aktivitetsball med kuler, eeeeller tar en liten treningsøkt.

Haha :P Får håpe det går litt over med alderen! Jeg har gitt henne kong, osv., men hun bryr seg ikke noe om det..

Husk at mye grisehaler og griseører kan gi litt løs mage eller lignende til valper, siden de kan være røkt eller noe og kan være litt hard til babymager ;)

En tommelfingerregel (som jeg har lært i alle fall) er ca et halvt griseøre om dagen =) Men dette merker du ;) Ellers så er små presset tyggebein, feks kjøpt på butikk, veldig greie til små valper =)

Hun har hatt en grisehale som hun hr tygget på, men hun har vel ikke fått mer enn 1-2 cm av den :P Er ikke de pressede tyggebeinene for harde? Mener jeg ble fortalt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

finn ut hvilke godbiter/smøreting hun eeelsker når du aktiviserer med kong, håndkle, melkekartong etc.

f.eks - leverpostei, smøreost, fiskepudding/fløtepudding, vom - test litt ulike ting :)

finn også ting hun blir rolig av, min valp her blir for eksempel veldig stresset av godbit under en kopp eller melkekartong :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

finn ut hvilke godbiter/smøreting hun eeelsker når du aktiviserer med kong, håndkle, melkekartong etc.

f.eks - leverpostei, smøreost, fiskepudding/fløtepudding, vom - test litt ulike ting :)

Ja, jeg får kjøpe noe godt imorgen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg får kjøpe noe godt imorgen! :)

Ikke gjør så innmari mye utav det. :) Det er for å gi valpen noe å tygge på for å "avlaste" armer og bein, ikke sant? Og for at den skal aktivisere seg? Da har du f.eks. noen tyggebein i passe str., en sokk som er stappet med knøvlet avispapir og knytt igjen i enden og frossen vaskeklut. Det holder i massevis. :ahappy:

Og vær rolig med den inne. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har hatt en grisehale som hun hr tygget på, men hun har vel ikke fått mer enn 1-2 cm av den :P Er ikke de pressede tyggebeinene for harde? Mener jeg ble fortalt det.

For harde? Grisehaler er jo like hardt.. Senk skuldran og ta ting som det kjem ;) Ordner seg som regel =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at valpen bare er 9 (?) uker også da.. :) Jeg ville prøvd litt mer ignorering osv. Ikke gi henne oppmerksomhet hele tiden, ikke lek med henne så mye. La henne holde på selv. Blir hun lei og kjeder seg så ville jeg ikke trykke på henne med leker og allslags hele tiden. Hun må lære seg at det ikke skjer noe hele tiden, eller hver gang hun kjeder seg. Blir hun for innpåsliten kunne du prøvd timeout. Ellers enig med folk over her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Hva har skjedd med den gode gamle "nei" en?

Å lære hunden rett og galt, og hører den ikke på den første så legger man mer press på den andre. :icon_confused:

Det første jeg lærer hundene mine er faktisk å høre på min stemme og konsekvensene av å ikke høre etter, og ikke minst at det faktisk er BRA å ta konsekvensen til seg.

Det begynner jeg med så fort valpen tøyer opp, og jeg har gjort det med valpekullene mine for å overleve i valpekassen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har skjedd med den gode gamle "nei" en?

Å lære hunden rett og galt, og hører den ikke på den første så legger man mer press på den andre. :icon_confused:

Det første jeg lærer hundene mine er faktisk å høre på min stemme og konsekvensene av å ikke høre etter, og ikke minst at det faktisk er BRA å ta konsekvensen til seg.

Det begynner jeg med så fort valpen tøyer opp, og jeg har gjort det med valpekullene mine for å overleve i valpekassen...

Samme her.. Første de lærer her i huset er ordet "nei" :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gjør så innmari mye utav det. :) Det er for å gi valpen noe å tygge på for å "avlaste" armer og bein, ikke sant? Og for at den skal aktivisere seg? Da har du f.eks. noen tyggebein i passe str., en sokk som er stappet med knøvlet avispapir og knytt igjen i enden og frossen vaskeklut. Det holder i massevis. :ahappy:

Og vær rolig med den inne. :)

Har lagt en klut i frysen nå, så får vi se om det er noe kjekt! :) Ja, jeg skal være rolig med henne. Var bare redd for at hun kjedet seg mye, og da ville finne på mye tull..

For harde? Grisehaler er jo like hardt.. Senk skuldran og ta ting som det kjem ;) Ordner seg som regel =)

Jeg fikk beskjed av dem i dyrebutikken om det, men mulig det bare er tull? Ja, det går nok over med tiden, hun er jo liten enda :)

Husk at valpen bare er 9 (?) uker også da.. :) Jeg ville prøvd litt mer ignorering osv. Ikke gi henne oppmerksomhet hele tiden, ikke lek med henne så mye. La henne holde på selv. Blir hun lei og kjeder seg så ville jeg ikke trykke på henne med leker og allslags hele tiden. Hun må lære seg at det ikke skjer noe hele tiden, eller hver gang hun kjeder seg. Blir hun for innpåsliten kunne du prøvd timeout. Ellers enig med folk over her :)

Ja, hun er det. Hun får mye ro osv., men var redd for at for mye ro var dumt også. Kjedsomhet osv. :)

Takk for alle svar! Kjekt med noen tanker fra andre også :) Hvert fall siden jeg trodde det var dumt om hun kjedet seg for mye, noe jeg kanskje ikke burde tenke på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ro ned! :) Valper sover myyyyye, og iallefall når de er såpass unge som 9 uker. Ikke lek for mye med ho, iallefall ikke inne, kan bli litt stress av det ja :) Nyt tiden :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har skjedd med den gode gamle "nei" en?

Å lære hunden rett og galt, og hører den ikke på den første så legger man mer press på den andre. :icon_confused:

Det første jeg lærer hundene mine er faktisk å høre på min stemme og konsekvensene av å ikke høre etter, og ikke minst at det faktisk er BRA å ta konsekvensen til seg.

Det begynner jeg med så fort valpen tøyer opp, og jeg har gjort det med valpekullene mine for å overleve i valpekassen...

Jeg har prøvd å si nei til henne, men da ser det ut som om hun skal ta igjen, og hopper til og kan små "boffe". Da blir det jo bare verre, og jeg vil ikke ta i henne fysisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha :P Får håpe det går litt over med alderen! Jeg har gitt henne kong, osv., men hun bryr seg ikke noe om det..
Nå vet jeg ikke hva du har fylt den med, men jeg gir isåfall ene måltidet inne i kongen. Men ja rotrening er nok også viktig, selv er det mye tid hvor jeg driver med mitt, f.eks. sitte her på sonen.

Hender jo han kommer løpende med f.eks. en sokk eller noe som "ikke" er lov, men jeg har ignorert det også. Jeg klarer meg jo fint uten en sokk, så fjerner jeg heller den når han ikke leker med den lenger.

Tenker egentlig at jeg ville valpesikret, altså med litt kompostgrinder osv. Yaris har kun sofaben og stolben tilgjengelig, men de var ikke særlig morsomme å gnage på når han fant ut at det var metall. Dermed er det mye lettere for meg å slappe av og ikke følge med på ham hele tiden.

Klassisk tabbe er jo å forte seg bort for å avlede valpen hver gang den gjør noe "ulovlig", og mitt inntrykk er at hunden vil nesten syntes det er morsomt fordi eieren kommer jo "løpende".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har skjedd med den gode gamle "nei" en?

Å lære hunden rett og galt, og hører den ikke på den første så legger man mer press på den andre. :icon_confused:

Det første jeg lærer hundene mine er faktisk å høre på min stemme og konsekvensene av å ikke høre etter, og ikke minst at det faktisk er BRA å ta konsekvensen til seg.

Det begynner jeg med så fort valpen tøyer opp, og jeg har gjort det med valpekullene mine for å overleve i valpekassen...

*liker!*

Folk er alt for redde for å bruke konsekvenser..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hva du har fylt den med, men jeg gir isåfall ene måltidet inne i kongen. Men ja rotrening er nok også viktig, selv er det mye tid hvor jeg driver med mitt, f.eks. sitte her på sonen.

Hender jo han kommer løpende med f.eks. en sokk eller noe som "ikke" er lov, men jeg har ignorert det også. Jeg klarer meg jo fint uten en sokk, så fjerner jeg heller den når han ikke leker med den lenger.

Tenker egentlig at jeg ville valpesikret, altså med litt kompostgrinder osv. Yaris har kun sofaben og stolben tilgjengelig, men de var ikke særlig morsomme å gnage på når han fant ut at det var metall. Dermed er det mye lettere for meg å slappe av og ikke følge med på ham hele tiden.

Klassisk tabbe er jo å forte seg bort for å avlede valpen hver gang den gjør noe "ulovlig", og mitt inntrykk er at hunden vil nesten syntes det er morsomt fordi eieren kommer jo "løpende".

Tabben gjør jeg nok! Men jeg kan jo ikke la henne gnage i stykker bord, og stoler. Mulig jeg får kjøpe meg noen kompostgrinder! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed av dem i dyrebutikken om det, men mulig det bare er tull? Ja, det går nok over med tiden, hun er jo liten enda :)

Jeg ville ikke ha trodd på det.. Ingen av valpene jeg har vært borti har tatt skade av et tyggebein..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...