Gå til innhold
Hundesonen.no

Skadet liten fugl


Bisk

Recommended Posts

Hei.

Bare lurte på en ting;

Er det noen som har erfaring med en skadet fugl?

Vi fant en liten tass som antakeligvis har fått hjernerystelse eller noe i den duren (har ingen synlige sår, så er noe innvendig), og vi puttet den i en pappeske med mykt underlag. Den står ute, og den har vært i esken i en time eller noe.

Den virker egentlig sprek. Har oppe øynene og titter rundt seg og klarer noen ganger å gå på beina.

Ser ikke ut som om det er noe galt med vingene heller. Derfor tror jeg det er noe innvendig.

Om den dør vet jeg ikke, men vi bestemte oss for å gi den en liten sjanse til å klare seg.

Jeg leste på internett at man kunne ta den inn etterhvert hvis det ble mørkt, og så kunne man se det an.

Ofte ville det gå 1-2 døgn før man kunne se om den overlevde og kunne fly eller ikke.

Har ikke lyst til å slå den ihjel heller, i tilfelle den klarer å fly etterhvert.

Noen som har noen erfaring med dette og noen råd og tips?

Hva er sjansene for at det vil gå bra?

Vi tittet ut til den nå nettopp, og den lever og oppfører seg som den har gjort hele tiden.

Vil ikke at den skal lide osv, men det er så dumt å avlive hvis den kan klare seg også.

Høres ut som mye styr for en liten fugl, men jeg prøver å hjelpe samboeren min :)

Det er litt viktig for ham, for han er så glad i dyr.

Håper på noen svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta den inn, la den ha det mørkt og lunt i en eske til i morgen, sett frem vann i en bolle (eggeglass ol.) til den med vann og se om den kvikner til - ofte er det som du sier at de bare har fått seg en real trøkk og kan fint fly videre igjen i morgen. Vet du hvaslags fugl det er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjørte på en fugl i sommer, og tok den inn i bilen. Den var, som din, ikke synlig skadet men klarte allikevel ikke å bevege seg. Også stoppet jeg på butikken og da var den fin igjen og fløy sin vei(gjorde fra seg på setet først da:P). Så jeg ville ventet å se:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Takk for svar.

Den er bitteliten, men er ikke sikker på hvilken fugleart det er.

Jeg tror det er en Løvsanger.

Samboeren min tok den med inn, og vi satte den på soverommet foreløbig. Der er det mørkt og lunt.

Håper den kan fly igjen i morgen (senest!). For vi skal nemlig reise bort i helga, og kan ikke ta den med. Og vet ikke om noen som kan/vil passe på en liten fugl i et par dager heller :hmm:

Kommer til å sjekke litt og se om vi kan slippe den ut hvis den kan fly etterpå. Helst før det er mørkt.

Håper det ordner seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! :) Hadde akkurat samme situasjon en gang, en løvsanger krasjet i vinduet og klarte ikke å fly videre. Innvendige skader. Gjorde akkurat som du, tok den i en pappeske natten over. Den var kvikk som bare det, slapp den på plenen neste dag og den spiste masse småkryp og hoppet rundt.. Likevel døde den etter 1-2 døgn, antakeligvis av hjerneblødning, for den ble veldig svimmel like før den døde. Synd.. :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg kan opplyse om at vi i går før det ble helt mørkt tok med pappesken med fuglen i ut på plenen. Vi tok av lokket, og den satt der litt. Så prøvde den å flakse litt, og så fløy den opp på kanten av pappesken og satt der i noen sekunder.

Så fløy den opp i trærne.

Den så bittelitt svimmel ut, men vi tror at den muligens klarte seg :)

Hadde vi ikke plukket den opp og puttet den i pappesken, hadde den nok blitt kattemat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at det gikk bra :D Det er veldig vanskelig å fôre opp ville småfugler selv. De fleste dør om de er skadet eller ikke. Dessuten er det vel strengt talt ikke lov. Naboen her hadde besøk av en fyr med en tam kråke her om dagen. Den hadde kommet til dem som unge for elleve år siden og nektet å dra igjen. Da de bestemte seg for å ta seg av den, hadde de diskutert med Mattilsynet fram og tilbake en evighet før de fikk tillatelse til å beholde den. Det skal ikke være enkelt å tukle med naturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Artig historie om kråka :)

Tror nok ikke vi hadde fått til å matet den nei. Dessuten har vi en katt som hadde prøvd å spise den opp hele tiden også :\

Så det er bra at den klarte å fly etterhvert ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...