Gå til innhold
Hundesonen.no

Trekk og kløv

Huldra

Recommended Posts

Skrevet

Ville vell vert veldig forsiktig med hvor mye du belaster hunden i trekkselen vertfall dersom du skal ha hunden til og bære kløv. Men trekksele underst og kløv over :) Det funker vertfall fint her i huset.

Skrevet

Det går ofte an å feste en hanefot bakpå kløven, men det er ikke særlig bra å bruke den til trekk. Kløven er ikke akkurat lagd for det da brystreima gjerne ligger for høyt opp, og kløven dessuten forskyves og vil bli liggende galt når den trekkes i. Jeg vil ikke ha trekk samtidig med kløv, fordi jeg da har mer kontroll på hvor mye hunden belastes, og hvordan, og fordi kløven ligger best uten noe under...men å ha sele under kløven er et alternativ, som bisQuit sier :)

Skrevet

Ja, tenkte å ha sele under kløven ja. :) Og det er ikke snakk om lange stunden, eller over en lang periode. Det jeg er redd for er gnag, for kløven skal vel helst ligge rett på hunden uten så mye mellom. Men noen timer noen ganger går greit da eller? Hun trekker jo tidvis i kløven allerede, så jeg tenker det må være bedre å ha en trekksele under og heller trekke i den - siden hun trekker nesten uansett liksom? Jeg vet jo at en kløv ikke er lagd for å trekkes i, og vil jo bare det beste for bikkja. :yes:

Skrevet

Da går det helt sikkert fint :)

Nå har vi som mål å kunne gå ukeslange turer med relativt tung kløv sånn med tid og stunder, så da er vi litt nøye på ting. Nansen vil jo også gjerne trekke, og i alle fall gå laaangt foran oss. Vi har øvd masse på at man går pent i bånd når man har på kløv, men han får tydeligvis en real dose mark i rumpa når han har fått på kløven og skjønner at vi skal på langtur :rolleyes2: Har løst det med å bruke 5-meters line når han kløver, og så korte ned på lina litt sånn etterhvert når han roer seg, til slutt går han pent og pyntelig i vanlig kobbel. Krysser fingrene for at han vil bli voksen og fornuftig å innse at det lønner seg å spare på kreftene når man er på kløvtur, etterhvert som kløven blir tyngre og turene lengre :whistle: For det er virkelig ikke særlig gøy å trene på å gå pent i bånd med en hund med diger kløv som setter seg fast i alt som fins av trær og buskvekster - særlig når man bare har lyst til å kose seg på tur :getlost:

Skrevet

Det er ikke snakk om ukes-turer, men om noen timer en gang i blant. Og jeg er litt usikker på hvor mye jeg gidder å trene på at hun IKKE skal trekke, for det er i grunnen behagelig at hun trekker når jeg først skal gå slike turer. Hvis hun blir sliten tror jeg hun vil regulere seg selv. Merk: tror. Jeg kan jo alltids bare ta det som det kommer dersom hun går helt bananas og holder på å slite seg helt fullstendig ut? :icon_confused:

Skrevet

Jeg har begynt og kløve med Jubi nå. Kjøpte meg Ruffwear sin kløv som er avtagbar, festet på ruffwear-selen.

Siden jeg bruker denne selen til vanlige turer ser jeg ikke noe galt i og bruke den med kløv på tur heller. Jubi drar alltid hun, og lære henne og ikke dra er fåfengt. Jeg bruker samme feste som jeg gjør når jeg bruker bare sela ( det bakerste ).

Dette er jo ikke en stor kløv for de lange turene, men for vår bruk er den perfekt. Jeg får belastet henne litt, sånn at hun roer seg ned litt, og siden hun kun er i bånd får hun brukt kroppen sin mer enn bare å ruse rundt i bånd.

224628_10150179629126431_533231430_7438777_2511798_n.jpg

Skrevet

Ja, tenkte å ha sele under kløven ja. :) Og det er ikke snakk om lange stunden, eller over en lang periode. Det jeg er redd for er gnag, for kløven skal vel helst ligge rett på hunden uten så mye mellom. Men noen timer noen ganger går greit da eller? Hun trekker jo tidvis i kløven allerede, så jeg tenker det må være bedre å ha en trekksele under og heller trekke i den - siden hun trekker nesten uansett liksom? Jeg vet jo at en kløv ikke er lagd for å trekkes i, og vil jo bare det beste for bikkja. :yes:

Eg merker ikkje noe på hunden som skulle tilsi at det er noe ubehag og ha kløven over selen her vertfall. Vi bruker troll kombisele og Laika kløv.

Skrevet

Her får hundene dra om de vil (og jeg orker), og stortsett fester jeg bare i hanefoten. Løpende hanefot er kjekt ;) Eller så hiver jeg på en nomesele under. Fungerer fintfint.

Stortsett får de derimot ikke lov til å dra, det gjør vondt i knær og hofter å gå å bremse en 25kg husky (eller 25kg husky og 16kg aussie, eller 32kg RR) med 1/3 eller halve vekta si i kløv. Det blir et merkbart drag på sletter og i nedoverbakker. I ulent terreng er det heller ikke behagelig med ei stram line om man selv går med sekk, så her må de stortsett gå pent når de kløver. Laska er litt treg til å forstå det i starten (eller om vi ser rein eller sau), så om hun ikke vil forstå så går hun i grime. Det enkle er ofte det beste :P

Skrevet

Her får hundene dra om de vil (og jeg orker), og stortsett fester jeg bare i hanefoten. Løpende hanefot er kjekt ;) Eller så hiver jeg på en nomesele under. Fungerer fintfint.

Stortsett får de derimot ikke lov til å dra, det gjør vondt i knær og hofter å gå å bremse en 25kg husky (eller 25kg husky og 16kg aussie, eller 32kg RR) med 1/3 eller halve vekta si i kløv. Det blir et merkbart drag på sletter og i nedoverbakker. I ulent terreng er det heller ikke behagelig med ei stram line om man selv går med sekk, så her må de stortsett gå pent når de kløver. Laska er litt treg til å forstå det i starten (eller om vi ser rein eller sau), så om hun ikke vil forstå så går hun i grime. Det enkle er ofte det beste :P

:D Hehe, ja knær er noe dritt! Hadde håpet hun kunne gått fint med kløv, men det ser nesten ikke sånn ut. Nå vurderer jeg å ta på (eller i alle fall å ha med) trekkselen på kløvturer, og så ta den på dersom hun trekker mye - siden det er bedre for hunden. Og ellers krysse fingrene for at hun går litt roligere. Blir det varmt nok gjør hun da dèt. :aww:

Skrevet

Første tanken min, uten å ha lest alle innleggene er å bytte ut brystreima til kløven med en komte. Komte er jo beregnet nettopp til å trekke i, og brukes (eller ble brukt) til trekking av pulk og slike ting. Da bør det isåfall gå an å la hunden trekke i kløven.

sacco2.gif

Bilde lånt fra Google, og jeg ser nå at det er Djervekvinnen sitt jo :ahappy: (si ifra om du vil at jeg skal fjerne det altså)

• 3 weeks later...
Skrevet

Jeg har begynt og kløve med Jubi nå. Kjøpte meg Ruffwear sin kløv som er avtagbar, festet på ruffwear-selen.

Siden jeg bruker denne selen til vanlige turer ser jeg ikke noe galt i og bruke den med kløv på tur heller. Jubi drar alltid hun, og lære henne og ikke dra er fåfengt. Jeg bruker samme feste som jeg gjør når jeg bruker bare sela ( det bakerste ).

Dette er jo ikke en stor kløv for de lange turene, men for vår bruk er den perfekt. Jeg får belastet henne litt, sånn at hun roer seg ned litt, og siden hun kun er i bånd får hun brukt kroppen sin mer enn bare å ruse rundt i bånd.

Webmasterkløven er jo genial! Kan fint brukes til trekk også, derfor jeg gjerne vil ha den. :)

Skrevet

Jeg ville ikke hadt noen betenkeligheter med trekk og kløv samtidig, så lenge man bare rusler. Blir det høyere tempo ville jeg droppet kløv, det gjelder forsåvidt uavhengig av trekk.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Bare det lille du beskriver om dognanny gjør at jeg vil fraråde hva som helst hun anbefalte ihvertfall. Som dere jo har oppdaget så er det å korrigere, rykke eller kjefte på en allerede frustrert hund ikke konstruktivt. Det er helt fint å høre hva dere har prøvd å hva som skjer. Men jeg lurer litt på, hva skjer om dere deler opp turene? Maks 15-20 minutter på en tur. Skjer det like ofte på morgen og kveld som på den lengre turen på dagtid? Et par enkle oppgaver i løpet av turen (som allerede er grundig innlært inne og som han kan), en enkel sitt, kontakt, håndtarget e.l. Da tenker jeg en kort stopp og en øvelse, maks to repetisjoner, og så rusle videre. Hvis dere får lært inn igjen grime så kan det være tryggere med å prøve halsbånd, men det er nok lettere for dere å få hjelp av en instruktør som ser dere og hunden. Jeg er helt sikker på at dette er løsbart, selv om dere er kjempetålmodige og har prøvd masse allerede! Håper vi får en oppdatering her også når dere har fått litt hjelp.
    • Takker igjen for godt svar! Vi har brukt både sele og halsbånd, med de siste 6 mnd har vi utelukkende brukt sele som sitter godt. Har flere ganger vurdert å bruke halsbånd i stedet men ser at vi ikke tørr da han helt sikkert hadde klart å vri seg ut av det når han klikker. Flere ganger har jeg vært redd for at han skal komme seg ut av selen når vi krangler. Han river å sliter, ruller å hopper. Eneste gangene jeg er trygg på at han ikke kommer seg ut av sele/halsbånd er om han er bundet fast, for da står han helt stille. Og både sele og halsbåndene vi har brukt er passer han og er justerbart. Vi brukte også retrieverkobbel i starten (fikk anbefalt det av oppdretter) men bruker ikke det lengre. En av teknikkene dognanny viste oss var å bruke retrieverkobblet til å "få han av oss" når han hopper på, ved å rykke i båndet, men det fungerte i en halv dag så trosset han det også å vi ønsker ikke å bli stående å rykke i et så tynt med kraftig bånd, det økte bare stressnivået hans.  Vi har ila året som har gått tenkt at han kan være både over og understimulert og gjort endringer i hverdagen i perioder for å justere aktivitetsnivået både opp og ned. Men det har ikke blitt bedre. I periodene vi har justert det ned ser vi at han blir verre, og gjerne mer pågående inne også. Noe vi mener taler imot at han er overstimulert. Og vi har siden han var liten forsøkt å gjøre tydelig skille på at lek og oppgirende aktiviteter skjer ute, mens inne er det ro.  Mulig jeg ordla meg litt feil i forrige kommentar, men vi krever stort sett ingenting av han ute. Det resulterer i at vi henger etter han å han drar som en galing. Men slik har det blitt fordi hver gang vi prøver å lære han noe ute (gå pent, søke kontakt med oss, sladretrening ol) så ender det etter et pr min med et nytt utbrudd. Så frustrasjoenen vår kommer av at vi føler vi er i en ond sirkel. Han vimser rundt å vet ikke hva som er forventet av han > vi forsøker å korrigere han å lære han noe/forstyrre han ved å gi han en oppgave eller mål med turen > han klikker > vi rykker tilbake til start. Slik har det blitt da vi har tenkt at vi kanskje bare må stå i disse episodene til han lærer seg hvordan han skal oppføre seg på tur, det er jo tross alt en rase som er lærevillig og gjerne vil ha en oppgave. Men selv etter lengre persioder der vi prøver igjen å igjen så later det ikke som at han forstår tegningen. Så de siste pr månedene så har vi ikke krevd eller forventet noe av han. Å selv når han er løs å kan løpe som han vil, feks på inngjærdet hundepark (Maridalen hundepark og Nordkisa hundepark) å vi forsøker å kalle han inn, så kommer han løpende (som jo er bra) men kommer da flyvende med sine 40 kg rett på oss å begynner å bite. Så kort sagt så klikker han både av for mye frihet, for lite frihet, lite/ingen forstyrrelse fra oss og for mye forstyrrelse fra oss... Mulig jeg høres ut som jeg bare kommer med motargumenter til alle forslag, å det mener jeg ikke! Men vi har virkelig prøvd alle vinklinger og teknikker vi kan tenke oss til og finne ut + litt til.  Men tusen takk for konkrete tips til adferdskonsulenter og fysio 😀
    • Nå vet jeg ikke om alle instruktørene til Norges Hundeskole, men jeg har ikke kjent eller møtt mange instruktører derfra med adferdskompetanse. Dognanny kjenner jeg ikke til, men jeg synes bakgrunnen kanskje var litt tynn. Selv om dere ikke ser noe mønster i adferden og han er røngtet fri så kan det godt være muskulære eller skjelett-problemer som bygger seg opp over tid og trigger på ulike tidspunkter, når det bare renner over. Og når du nevner at han har hatt ryggproblemer så blir jeg raskt mye mer oppmerksom på at det kan være noe uoppdaget der.  Bruker dere halsbånd eller sele? Hvis dere bruker halsbånd ville jeg forsøkt en godt tilpasset sele. Om dere allerede gjør det ville jeg faktisk forsøkt halsbånd, for å se om det gjør noen forskjell. Som du sier, ut fra det du beskriver, kan det høres ut som stress, frustrasjon og overtenning. Har dere forsøkt å kutte langt ned på kravene? Og kutte ned på aktiviseringen? Det er ikke det vanligste, men det hender også at hunder er overaktiverte og overstimulerte. Og selv om det er en aktiv rase så finnes det alltids unntak.  Korte, rolige turer, med litt løping om det ikke trigger for mye, og mer ro og hvile hjemme. Prøv å ikke stille for mye krav, gi ham litt mer slakk, litt mer "forberedelse" på at "nå skjer ting", og om mulig la han heller gå en kort tur i lengre bånd og gå hjem før det smeller. Alt dette er såklart forslag til ting å prøve ut, uten at jeg har sett hunden og situasjonene. Dere trenger definitivt en kompetent adferdsekspert til regelmessig oppfølging. https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund#Innlandet-hund Kjersti Bjøntegaard kan jeg personlig anbefale. Vi brukte henne mye med vår til dels krevende ridgeback unghund. Turid Hovland kjenner jeg bare såvidt til, men i likhet med Kjersti har hun en solid og god utdanning og mye god kompetanse ser jeg. Ta kontakt med en av dem, og de kan sannsynligvis anbefale andre om de selv ikke har kapasitet. De kan godt mulig også anbefale en fysioterapeut. I Oslo kan jeg anbefale smarthund.no (Hilde Iren).
    • Går det an å bruke kickspark i langrennsporene? Eller der de har oppkjørte løyper? Finnes det ski på dem? Har lyst på men må se om jeg kan kjøre det først da de vanlige veiene her jeg bor blir strødd. Hvordan trener man da hunden til å trekke? 
    • Glemte å legge til at vi gjør daglig korte økter med søk, hjernetrim, lek, «skattejakt» etter godbiter og leker både inne og ute. Øver mye på håndteringstrening ol.  Å han mestrer alt annet som en drøm, ingen problemer med å være hjemme alene, stueren på 1-2-3, trygg og veldig fin hund på alle andre måter, akkurat det vi så for oss. «Bare» dette ene problemet som skygger over så mye av det som har gått bra..
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...