Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvit pelsflekk på black and tan-valper

trulte

Recommended Posts

Inatt fikk Engelsk Toy Terrier-tispa mi valper. På 2 (eller muligens 3) av valpene er det en hvit "flekk" med hvite hårstrå på brystet. Noen som vet hva det er, og hva det kommer av? Og om det vil forsvinne etterhvert som valpen vokser til? Kan ikke huske å sett det tidligere på ETT-er, verken hos valper eller voksne.

Er dette vanlig på hunder med black and tan-farge? Noen som vet noe som helst? :)

post-4773-0-93345000-1304870577_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ikke jeg tar helt feil har rasen oppstått ut av Black/Tan terrier, en rase som visstnok også kom i flere fargevarianter enn b/t. Og var det hvitt, så kommer det igjen.

Som regel forsvinner disse flekkene, om ikke de gjør det er det mange som farger eller napper. Alt avhengig av størrelsen på flekken. En godt brukt hannhund innen en meget populær rase har stor hvit flekk i brystet, men denne er farget og godt skjult, så hannen er brukt i avl. Resultatet er at det i så og si hvert kull fødes valper med større eller mindre hvite flekker. Hos denne rasen sier de at er flekken på størrelse med en 50-øring (dette er en rase som er meget større enn ETT da) så forsvinner den.

Gratulerer med valper forresten :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får satse på at de forsvinner (selv om det er litt "søtt") :)

Forrige kullet hennes var det ingen som hadde slike flekker, men det trenger jo ikke ha noe å si.

Ble 2 av hvert kjønn. HAr lagt inn noen bilder i bloggen min om noen vil se.

Takk for svar, alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...
Guest Dratini

På min rase, hovawart, så er det ofte en hvit flekk i brystet på valper som er smt (hos oss heter det smt og ikke black and tan). Den hvite flekken vokser ikke like mye som resten, så når hundene blir større virker flekkene mindre. Hos oss er det tillatt med slike flekker på blonde og sorte hunder, men da skal ikke flekken være større enn 5 cm i diameter (edit: 5 cm i voksen alder). På smt er det tillatt litt større flekk (dog er det kun allrounddommerne som poengterer slike flekker, skjeldent at spesialdommerne gjør det).

Valp fra vårt A-kull:

kanotur_1.jpg

Samme hund som 2åring:

hero.jpg

Denne tispa hadde ett "knappenålshode-stor" hvit flekk som valp:

nr4_6weeks.jpg

Og som voksen:

zerline2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men sist så ville ikke vetrinæren ta biopsi fordi de da kan stikke akkurat på det området som det ikke er ondartet. Og motsatt. Måtte operere den bort også vet man om den er godarta eller ondartet.
    • Hei og hopp. jeg skal bytte for til min 10 mnd gamle finske lapphund. Hun er ekstremt sensitiv i magen, får lett diare. Ønsker et skånsomt og selvfølgelig næringstett for. Har per nå Purizon, og har vært fornøyd med det. Men tenker å prøve noe annet og se om magen blir mer stabil da. Vurderer enten Markus Muhle eller Købers. Har noen noen erfaringer med disse formerkene til sensitive hunder? setter pris på alle svar!:)
    • Nå tviler jeg på at det er spesielt farlig, hvis det var vanlige, små muffinspapir. Bare følg med på allmentilstanden. MEN, når det gjelder slike medisinske spørsmål om ting som kan være farlige så bør du alltid kontakte veterinær heller enn et tilfeldig nettforum, facebook, eller tilfeldige folk. Ta en telefon og spør, det kan redde livet til hunden din.
    • Hunden min klarte å spise tre muffinspapir i går når jeg var på toalettet.. papiret var soggy og mykt, men jeg blir jo bekymret. Hun har ikke kastet opp og bæsjet to fine bæsjer i dag . Formen hennes er også helt normal. Men hun hikket både i går og i dag, og jeg har aldri lagt merke til at hun har hikket før. Noen her som har erfaring med hund som har spist muffins/bakepapir😅 er det noe som pleier å komme ut av seg selv? Eller løses lett opp i magen? kan legge til at hun er bare 3.7 kg så ikke den største hunden.
    • Mitt inntrykk med working cocker er at de er slitsomme arbeidsjern med lite ro i kroppen. De vibrerer av energi. Kjøp deg en vanlig cocker og klipp den ned/ikke barber. Men vil ikke du ha en pelshund er det ganske safe å ikke kjøpe pelshund..  Vil ikke du ha jakthund... ikke kjøp en jakthund.  Ganske enkel matte    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...