Gå til innhold
Hundesonen.no

Får vi valp til helga, tro?


Albertine

Recommended Posts

Heisann!

Jeg er inne her og snoker fordi vi er på nippet til å kjøpe hund. Det har vært en lang og møysommelig prosess med mange mellomstasjoner, men nå har vi landet på en rase som jeg håper og tror vil passe oss. Det kommer til å bli mye pelsstell, men jeg håper at beardisens elskelige vesen vil gi oss tifold tilbake. Og nå venter vi bare på mail fra oppdretter. :biter negler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen hit!

Og nei, triveligere rase finnes antakeligvis ikke... Til høsten blir det 30 år siden den første flyttet inn hos meg - har angret maaaaange regnværsdager med møkkete hunder etter langtur. Men det glemmes så fort, så fort - når man ser gleden og iveren i hunden. For ikke å snakke om all gleden de har i seg, og deler med seg!

Pelsstell, ja.. Regelmessighet, nøyaktighet og skikkelige redskap vil hjelpe deg enormt! Og det er ikke på langt nær så enormt mye som mange tror.

Lykke til og kos dere!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ei svart lita snelle fra Farmarens i Gävle, og mor heter Farmarens Good Girl. Husker ikke pappaen i farta. Det blir en lang kjøretur, men jeg håper det går greit. Nå gjelder det å få tak i utstyret som må være i hus før hun kommer. Noen som kan hjelpe med en liten huskeliste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ei svart lita snelle fra Farmarens i Gävle, og mor heter Farmarens Good Girl. Husker ikke pappaen i farta. Det blir en lang kjøretur, men jeg håper det går greit. Nå gjelder det å få tak i utstyret som må være i hus før hun kommer. Noen som kan hjelpe med en liten huskeliste?

Mat, bånd, bæsjeposer, vannskål, matskål. Børste og klotang. Tyggebein i fleng. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, dere får sikkert med dere valpehalsbånd og kobbel fra oppdretter? Og noe som lukter mor (teppe, leke?), og fôr som varer ca en ukes tid?

Da trenger dere ting å tygge på, som helst frister mer enn menneskeankler, ledninger, listverk, møbeltrekk og sofabein. For eksempel sånne fletta tyggebein, og en kort, myk tauknute- og kanskje en valpekong som kan fylles med leverpostei/v&h e.l. og fryses for litt valptidtrøyte

Ellers fungerer kasserte kjøkkenhåndklær ypperlig som valpeleker.

Vannskål og matskål (jeg syns det er greit med fire skåler, for da blir det mindre stress med oppvask hele tida :whistle:) Kanskje en seng/madrass e.l. som valpen kan sove på og sånn. Bur til å ha i bilen ville jeg også hatt først som sist, dere skal jo kjøre langt; og så putte valpen inn i buret sammen med mammaluktdingsen når dere skal kjøre. Lang kjøretur går helt sikkert fint, den kommer mest sannsynlig til å lage en del leven, men bare stopp ofte, med rundt en times mellomrom, for å lufte og kose med valpen, så vil den nok roe seg etterhvert.

Det er i grunnen ikke mye valpen trenger, annet enn tålmodighet, kjærlighet, mat og ro - men interessante ting å bite på kan gjøre jobben enklere for oss mennesker ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åå, gratulerer så mye med kommende valp i morgen :) bilturen går nok veldig bra, bare ta masse stopp underveis. hvor lang er kjøreturen?

regner med at profilbildet ditt er valpen? utrolig skjønn :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Profilbildet er Pia ja, men hun ser litt mer rufsete og rampete ut nå. Jeg kjørte 65 mil hver vei for å hente henne, og hun var eksemplarisk i bilen. Spydde et par ganger og tissa litt, men sånt må man bare regne med. Men tunneler, det var slett ikke gøy. Nå er det oppdragelse som gjelder, og jeg ser at jeg har litt å jobbe med. Her må jeg nok konsultere noen som kan rasen, særlig med tanke på gjeterinstiktene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hahah frykter absolutt puberteten med første hannhund! Wææ!😬
    • 5 mnd og en stund er det fint. Og så kommer puberteten. Da er det ikke fred å få på et par år.
    • @maysofieer vel for tiden vår lokale gjeter-ekspert. Jeg synes det høres ut som dere har greit aktivitetsnivå, og så lenge hunden får brukt seg utenom sesongen så bør det ikke være noe stort problem.
    • Syns foreløpig den 0-4 måneder var den kjedeligste fasen 😂 Vi er ved 5 måneder nå, og jeg syns alt er mye bedre nå. Fra 2-4 måneder skal de bare tisse, sove, spise og leke. Nå kan han noen få ting, han kan gå skikkelige turer, han sover i lengre strekk, tisser ikke inne, biter egentlig mye mindre nå enn før selv om han er midt i tannfelling. Men, jeg skal være forsiktig med å si det for tidlig. Han kan enda få en periode hvor han blir en skikkelig slitsom valp/unghund 😂. Men akkurat nå flyter vi på en fin rosa sky ved 5 måneder 🥰 
    • Hei! Jeg og samboer vurderer Border Collie som neste hund. Eier pdd en finsk lapphund på 13 mnd. Ny hund blir ikke för om et halvt år. Da söster har sau og ikke mulighet til å ha hund selv, tenkte det vi det kunne värt en lösning å skaffe border collie hun kan bruke under gjetning da vi uansett hadde skaffet en hund nr 2. Vi satser på å bruke hunden til lydighetstrening, ettersök og muligens bruks i tillegg til gjeting. Det vi da lurer på er hvordan det vil gå når hunden kun brukes til gjeting om hösten. Vi må jo selvfölgelig trene gjennom vinteren men dette kan jo variere i hyppighet. Dere som har bc, hvor mye aktivisering får den ila en uke/per dag? Evt andre ting vi bör vurdere og tenke over!   Takk for alle innspill!! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...