Gå til innhold
Hundesonen.no

Bjeffing i bil når vi trener

Bananen

Recommended Posts

Pøbel er som regel en hyggelig og grei hund, folk er det allerallerallerbesteiheleverdenOMG også videre. Men da vi er på trening, og han må sitte i bilen titt og ofte (en og en hund ute og trener). Og han synes verden er heeelt forferdelig når han ikke får lov til å hilse på alle menneskene med eeen gang.

Så han bjeffer og bjeffer og bjeffer og bjeffer. Han sitter i buret i bilen, og styrer på og synes verden er helt forferdelig. Og han kan lett holde på i fem timer i strekk.

Jeg har prøvd det meste "logiske" i boka - gi godbit når han er stille til å strekke tiden lenger og lenger, dekke til buret, ignorere han osv. Men neeei.

Tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Den forige strihårete vorsteh så lot jeg hun være i bilen til hun holdt kjeft. En trening ble vi var på plassen i tre timer og trening til slutt i fem minutter. Hun skjønte etter hvert at det gjaldt å holde kjeft for å kunne komme ut av bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den forige strihårete vorsteh så lot jeg hun være i bilen til hun holdt kjeft. En trening ble vi var på plassen i tre timer og trening til slutt i fem minutter. Hun skjønte etter hvert at det gjaldt å holde kjeft for å kunne komme ut av bilen.

Tror jeg hadde gjort det samme. Amiga om hun masre smeller jeg igjen døra og da holder hun kjeft med en gang etter en hel trening hu satt i bilen og sutret :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pet%20corrector1.jpg

:whistle:

Og før noen får tid til å skrive at jeg er dyremisshandler, så lager den altså bare lyd ;) Du kan stå 10 meter fra hunden å bruke den hvis du vil. Min erfaring er at den er supereffektiv for å få hunden til å holde kjeft når den er giret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den så faktisk lur ut, RTL. Jeg har faktisk vurdert å putte på han bjeffehalsbåndet med spray (uten lukt), men vil helst prøve "alt" før jeg gjør det.

Altså, bjeffingen er ufattelig irriterende, og det ringer i ett kjør i ørene, og han kan lett holde på i mange timer i strekk. Men det skal faktisk sies at han faktisk holder kjeft når vi har andre hunder ute i skogen og runderer eller går spor, så det er nå bare det at det faktisk er noen i nærheten. Synd på han, må vite!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser muligheten for effekt av luftboksen for å avbryte bjeffing når man er ved siden av hunden. Men når man står 20-50 meter unna og trener en annen hund? Vil ikke da også boksen affektere ikke bare den andre hunden, men alle andres hunder på treningen også, isåfall?

Begynn å bruke bilen når du trener hjemme? Slik som andre beskriver her, tren med den andre hunden, la Pøbel komme ut når han er stille. Og så gjør det samme på treningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjeffingen skjer jo sånn egentlig ikke når vi er såpass langt unna (tror jeg), og det tenker jeg også mtp. de andre hundene på trening.

Hjemme er det ikke noe problem. Har prøvd det også, og da er han gjerne bom stille. Hele rabalderet starter når vi er på treningen (forventninger, antar jeg. For han digger å trene, og han digger folk (figuranter, juhu!, sier Pøbel). Har tatt han ut når han er stille også, men det begynner igjen når han blir puttet inn i buret igjen. Sist gang bandt jeg han ute til bilen, men da fant han ut at han skal grave og spise alt han finner rundt i skogbunnen om han ikke får oppmerksomhet. :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke herlig med disse kreative dyrene...?

Hjelper det om du øker avstanden til bilen når du trener med den andre hunden? Bjeffer han om du sitter ved siden av? (type, kaffepause ved siden av bilen?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er Domino også, eneste som fungerer med han er at bilen må stå sånn at han ikke kan se meg eller høre meg. Om han ser eller hører andre bryr han seg ikke om :) Da holder han kjeft, men at han kan holde ut i 5 timer kjenner jeg igjen. De gir seg liksom aldri :getlost: Har i grunn ikke noen tips til deg altså, Domino kan være like bråkete og sta...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke herlig med disse kreative dyrene...?

Veldig. Han er som en liten unge av og til, føler jeg. For da jeg satt meg ned, og han begynte å tjafse i jorda, sa jeg "døh!", og han bare la hodet heeelt ned, pustet tungt ut og bare tittet på meg og sa "hm? Ser du ikke at jeg koser litt med skogen? Tree hugging hippie and all?".

Hjelper det om du øker avstanden til bilen når du trener med den andre hunden? Bjeffer han om du sitter ved siden av? (type, kaffepause ved siden av bilen?)

Jeg har ikke hørt noe spesielt i skogen om jeg har vært figurant, eller lagt ut spor, så det skjer egentlig om folk er i nærheten. Jeg tror egentlig at hele bjeffingen går ut på forventningene hans på at noe skal skje og han får være med på moroa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chanti bjeffer også mye når vi går x-antall meter unna bilen. Jeg bruker tøymunnkurv på henne slik at hun blir stille. Ingen annen trening har virket, og det er totalt unødvendig å bjeffe, og jeg selv blir stressa og sur av det, så da syns jeg munnkurv er greit. (har ikke fått trent noe på det fra starten så hun har lagt seg til den uvanen) Har den kun på i kortere perioder når man er i nærheten feks på trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et veldig kjent problem, spesielt når man har flere hunder. Har dessverre dårlig erfaring med positive metoder her.

Skulle akkurat til å skrive det selv :)

Jeg har ganske mange timer på trening i uken, og har ikke ork eller tid til sånn. I tillegg så bruker de mye energi på det tullet. Her gis det klar beskjed :) Hunden min som er veldig giret, kan ligge på rygg å sove mens andre trener, for å så stupe ut av bilen når det er hennes tur. De ønsker ikke det stresset selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle akkurat til å skrive det selv :)

Jeg har ganske mange timer på trening i uken, og har ikke ork eller tid til sånn. I tillegg så bruker de mye energi på det tullet. Her gis det klar beskjed :) Hunden min som er veldig giret, kan ligge på rygg å sove mens andre trener, for å så stupe ut av bilen når det er hennes tur. De ønsker ikke det stresset selv.

Kan du definere "klar beskjed"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei  min hund er 3 år. I vår fanilie er det meg, som er mammaen til hunden og to barn. Ei på 14 og en på 18. Jeg har veldig respekt i forhold til hund og små barn. Vår hund forstår ikke konseptet med barn og jeg ønsker tips til hvordan man kan lære hunden ro når det er barn i nærheten.  I dag blir hun vil, bjeffer og når noen løfter opp barnet blir hun sjalu.. enn så lenge ikke i form av aggresivitet, men i form av bjeffing og ønske om å bort å leke, snuse og er veldig voldsom.  Det er vanskelig å øve når det gjelder barn, men tar i mot alle tips jeg kan få.    
    • Kloklipp ok igjen. Å lide for skjønnheten er ikke hans greie, men Vom er han villig til å lide for. Vi har hatt kjempefremgang på både kloklipp, dusjing og pelsstell. Å få børste, rake, dusje og klippe med maskin, med begge hender og godisen på hylla, kjempefremgang! Når det kommer til stress på treningssenteret er vi langt fra mål, som er en rolig og stille og perfectly well behaved gentleman Edeward, men det er fremgang, både i kurssetting og innom butikken.  Når det kommer til å gå pent i bånd uten bestikkelser hadde vi MASSIV fremgang, før vi plutselig hadde en hævletes setback i dag.  Han gjorde riktignok bare ett eneste bysk etter syklist, av sikkert mer enn 30 forbipasserende jevnt og trutt, så den delen er nesten i mål. Han var SÅ behersket og fin på alle de andre syklistene som passerte.  MEN, han insisterer på å konsekvent gå med hele skulderen foran beinet mitt når han ikke forventer å få betalt. Det er ufattelig irriterende. Luksusproblem, kanskje? Instruktør mener han skal holde frembeina bak skotuppene mine, men å enforce det kravet er BARE stress, så vi har hatt en helt ****** tur i dag. Om jeg fjerner det kravet under casual walking, så har vi det helt fint. Usikker på den avgjørelsen. Det ER greit å ha ham langt nok bak til at han ser meg og følger meg i hva jeg gjør uten å måtte varsle ham først, dersom jeg vil stoppe eller svinge. Samtidig er det dumt å ha dårlig stemning mellom oss over en sånn bagatell.  Jeg oppfatter ham ikke som for selvstendig eller dominant, så jeg tror ikke det å bare la ham gå de 30 cm for langt frem er et lederskapsproblem. Han er bare misfornøyd med hvor treigt jeg går, og føler vel at det går fortere om han er et hode foran.  Å fjerne kravet er å fjerne en stressfaktor for oss begge. Får høre med privatinstruktøren vår hva hun mener før vi gir opp eller finner en annen tilnærming. Ellers var det en massiv skuff å komme til klubbens første utendørstrening i LP for året. Det var INGEN der da vi kom. To stk kom ca 45 min etter start, da vi gikk igjen. Oh well. Planen var å ha det litt dølt der, med døll mat og en døll leke lekt dølt med av en døll muttern, for å ikke få samme problem med forventningsstress som vi har på senteret. Full måloppnåelse på den. Ede forbinder ikke spaserturen dit med noe spennende nå, mer som 2x30 min med krangling om hvor han skal gå ifht meg -_- Vi prøver igjen på torsdag, uten kravet om å holde seg bak skotuppene mine i casual walk. Kanskje legge på mer andre øvelser underveis for å forbinde turen i seg selv mer med mestring.  Utgangsstilling uten godis i hånden? Jeg fikk en på turen i dag. Ikke verst. Den var en opptur  
    • Hvor lenge varer et Back on Track dekken? Når blir det slitt? Hvor mye vask tåler det? Mitt er vel 10 år gammelt, så vurdere å kjøpe nytt.  Men noen som har noen info om dette? Har sjekket BOT sin side, men finner ikke noe om akkurat dette.   
    • Lange turer er ikke nødvendigvis veldig stimulerende. Det kan være, men det kan også øke stress, særlig hvis dere går mye i ukjente miljøer eller rundt mye andre folk og hunder. Stress og usikkerhet er i stor grad genetisk, og påvirkes såklart av hormoner. Søksarbeid er ofte god stimuli, og er bevist å øke selvtilliten hos hunder. Meld dere på et kurs i nosework, barn hunt eller annen type søk som dere kan bruke som aktivisering i hverdagen. Tren triks og lydighetsøvelser. Kjøp spill med utfordringer som hun kan løse for å få middag. Generelt vil jeg også skjerme henne mot å bli presset inn i situasjoner der hun føler hun må si fra. Det er ikke alltid mulig, men ikke la fremmede klappe henne, hold avstand til ting eller steder som stresser henne, osv. Hvis hun knurrer er hun for ukomfortabel, og hvis det signalet blir oversett er bitt ofte neste.
    • Har en mittelspitz tispe som har mye stress. Dette spesielt i de to røyteperiodene og under løpetid. Merker dette godt med økende varsling, knurring mot ukjente(hvis de forsøker ta på henne) og slikking av labber. Alt dette begynte etter første løpetid. Vi forsøker å gå lange turer og leke for å stimulere henne, virker noe... Ingen smerter.  Snakket med dyrlegen uten noe særlig gode råd. Har også hatt atferdsanalyse for noen år siden, hvor konklusjonen var mer stimuli og eksponering.   Er det noen med liknende erfaringer? Kan det være hormonelt betinget, eller er det en slags angstlidelse?   
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...