Gå til innhold
Hundesonen.no

Reddet 500 hunder fra å bli slaktet


Guest Lilli22

Recommended Posts

Guest Lilli22

Link Dette stod på dagbladet.no i dag

Jeg kjenner jeg blir helt kvalm. For meg er hund et kjæledyr og blir helt i fra meg av å tenke på hvor mange hunder som faktisk blir ansett på som mat i utlandet. Jeg vet jeg aldri kommer til å reise til steder jeg vet spiser hunder. Nei bra disse 500 hundene ble reddet ihverfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorvidt det er moralsk galt å spise hund versus å spise ku, gris og geit er absolutt noe som kan diskuteres.

Men det å behandle dyr slik som kineserne behandler sine kjøtthunder (og sikkert mesteparten av den levende maten) er kvalmende. Mange tror at det å pine hunden gir bedre smak på kjøttet eller vitalitet til den som spiser det, og de flår og blør dem mer enn gjerne levende og bevisste.

Man skal være veldig obs om man selger hunder til utlandet ihvertfall, jeg vet at min egen rase har fått økende popularitet som kjøtthund. :(

Edit:

For dem som trenger harde fakta, her er en video.

ADVARSEL!

Denne videoen inneholder STERKE bilder av blant annet dyr som flås levende, slås ihjel, tråkkes på og et dyr som fremdeles er bevisst etter at det er flådd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Lilli22

Jeg kommer aldri til å si at hvis man behandler hundene på en bra måte så kan man anse hunder som mat. Å behandle dyrene med respekt før de slakter synes jeg er selfølgelig mye bedre enn hvordan de blir behandlet i dag diverse steder i verden. Ikke missforstå. De blir behandlet veldig dårlig og jeg klarer ikke se den filmen engang. Det er forferdelig. Samme med pels industrien. Hunder er kjæledyr i mine øyne uansett. No offence. Det er min mening. Ja vi spiser gris, ku, sau og hest osv. De er søte de også. Det blir uansett annerledes. Ku, gris og sau er dyr som blir avlet først og fremst ikke for å være kjæledyr, men for å bli mat for oss mennesker. Hest synes jeg også er mer kjæledyr enn mat.

Redigert: redigerte litt på teksten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar meg da overhodet ikke nær av at du mener det, jeg påpeker bare at det i utgangspunktet er et irrasjonelt syn. Jeg har geit og lama som kjæledyr, men jeg kunne ikke finne på å mene at det er galt å spise dem. Dog ville jeg nok ikke klart å spise min egen geit eller lama, fordi jeg har et personlig forhold til dem. Jeg planlegger dog å spise mine egne kalkuner. Jeg vil jo ha kylling/kalkun å spise, og da foretrekker jeg at de har det godt mens de lever og at jeg får takle at det er vondt for meg å slakte dem.

Det er veldig individuelt og oftest kulturelt betinget hva man ser på som mat og ikke. Dog vil jeg klassifisere hundekjøtt som en luksusvare på lik linje med pels. Rasjonelt sett er jeg like mye imot det å gå med pels som det å spise hund - det er greit så lenge dyret har hatt det godt.

Poenget mitt er vel at det som det bør rettes størst fokus mot er hvordan de behandler disse dyrene i første omgang. Det gjelder ikke bare hunder og katter som blir mat og pels.

Magefølelsen min, derimot. Den forteller meg noe helt annet og jeg blir kvalm av tanken på at noen har hund til middag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingenting imot det at hund og andre dyr som jeg anser som kjæledyr blir spist i andre land.

Hva jeg derimot reagerer på, er måten dyra blir behandlet.. Men nå tror jeg ikke høns og gris og alt annet vi spiser her i Norge blir noe særlig bedre behandlet uansett. Det er lettere å endre på noe som skjer i sitt eget land, enn å begynne å blande seg inn i hva andre land gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingenting imot det at hund og andre dyr som jeg anser som kjæledyr blir spist i andre land.

Hva jeg derimot reagerer på, er måten dyra blir behandlet.. Men nå tror jeg ikke høns og gris og alt annet vi spiser her i Norge blir noe særlig bedre behandlet uansett. Det er lettere å endre på noe som skjer i sitt eget land, enn å begynne å blande seg inn i hva andre land gjør.

Veldig enig...

Altså i andre land er ku ett hellig dyr, samme med gris.

De landene syns jo vi er helt latterlige som spiser de dyra.

For min del må folk få spise hva de måtte ønske.

Det er vel strengt tatt måten de behandler dyrene på som er problemet for min del. Men som sagt over, så tror jeg jaggu ikke at alle kuer, griser, sauer osv i Norge har det så forbaska godt i tiden før de blir slaktet. Så blir litt blåøyd syns eg, og tro at vi i Norge behandler slakterdyrene våre som guder.

Og så det er sagt, forsvarer IKKE hvordan hundene her blir behandlet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde noen stoppet en trailer med 2000 høner i på vei til slakt her i Norge, så hadde man fått en del oppnavn som ikke akkurat hadde vært så positive som disse har fått. Da hadde man vært fanatisk, gal i hodet sitt etc etc. Nå foregår det en del grufullheter mot dyr her i landet, men siden det "bare er dyr som skal bli til mat", så er det ikke så veldig mange som gjør så mye med det. Men man skal kanskje ikke dra inn produksjonsdyr i debatter om andre dyr her på sonen, selv om hunder likestilles med våre produksjonsdyr der nede (dvs dyr som er til for at folk skal putte de på tallerkenen).

Hvorfor skal en hund være mer verdt enn en ku egentlig? Et dyr er vel et dyr og fortjener vel samme respekten og behandlingen uansett hvilken art det tilhører? Eller er det "klasseforskjeller" på de slik at hunder skal være mer eller mindre "hellige" på verdensbasis fordi at vi her har de som kjæledyr? Mens det er OK å spise alle de artene vi anser som mat?

Nå støtter jeg ikke Kinas behandling av dyr (eller tidvis mennesker), men det er vel litt snevert å tru at vi skal kunne sitte med fasiten på hvilke dyr som er mat og ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at folk må få spise hva de vil. Og enig i at måten hundene blir behandlet på er helt forj****.. Jeg vet godt hvordan dyra har det her i landet selv om de "bare" skal bli mat. Det er ikke slik at dyra i landet her blir behandlet på den beste måten og at vi bare kan sveve rundt på våre rosa skyer i all "uvitenhet", mens vi kjefter på de som gjør det på andre måter i andre land. Som oftest så vet folk her på forumet at dyra her i Norge godt kunne fått et bedre liv osv.

I forhold til enkelte land så har dyra det bedre her i Norge, men de lever ikke en dans på roser for det. Mange her har vel sett videoer undercover hos blant annet PETA osv hvos de skjærer over senene i føttene til kua i det den snubler ned av lasteplanet, eller at de kutter strupen på dyra mens de henger opp ned på slakteriet, 5-7 hunder i ett KNØTTLITE bur som blir slengt ned fra bilen and the list goes on. HELT avskyelig og jeg mister respekt for mennesker som arbeider på den måten uten å se noe galt i det.

Men kjempebra at de fikk reddet disse hundene ihvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...