Gå til innhold
Hundesonen.no

Danmark i påsken, ormekur og pilleforvirret


Lola Pagola

Recommended Posts

Skal til Dk i påsken, og er totalt forvirret over hva jeg skal gjøre. Sendt mail til mattilsynet, men ikke fått noe svar...

Akkurat hva skal jeg gjøre? Kjører igjennom sverige. Normalt sett ville jeg jo gitt ormekur i Danmark, og i Norge når vi kommer hjem. Men nå skal man jo gi piller selv for dvergbendelorm eller hva det nå var, og det trenger man jo ikke veterinær for? Er dette det samme som gis hos veterinær i dk og norge? Er det nødvendig med to sett med piller?

Litt mer ryddig:

1. MÅ jeg gi noen piller hos veterinær i det hele tatt, eller holder det med denne egenærklæringen?

2. Siden jeg ikke skal være mer enn 5 dager i Danmark, kan jeg da oppsøke veterinær her før vi drar, gi pillene, og slippe å dra til veterinær i Danmark? Eller MÅ dette gjøres i Danmark? Jeg ser ikke helt vitsen, pillene er jo de samme, og tidsrommet er riktig uansett i hvilket land de gis? Ville gjort ting mye lettere, særlig siden det er mange helligdager.

3. Hjelp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke tenk på alt styret med Sverige og sånt. Du kommer fra Danmark og skal forholde deg til de vanlige reglene for innreise med hund fra Danmark. Ergo MÅ du til veterinær i Danmark og gi ormekur der, få det bekreftet i passet - og så oppsøke veterinær i Norge for behandling etter hjemkomst igjen (innen 10 dager).

Tidligere kunne man gi ormekuren her i Norge - reise til Danmark og tilbake igjen - og så gi ormekuren her igjen etterpå (om man ikke var borte for lenge), men nå har de innført noen idiotiske regler om at ormekuren SKAL tas i det landet du har vært i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Njæ...

Du kommer via Sverige - altså: ormekur innenfor de siste 48 timene for innreise. Dette er nok tollerne også kjempedrillet på å sjekke nå...

Du har vært i Danmark - altså: krav om at veterinær skal bekrefte ormekuren (men reglene her tilsier at kuren ikke skal være eldre enn 10 dager).

For å løse de to kravene på en gang sørger du for å ha en vet. time siste/nest siste dagen du er i Danmark og får denne til å bekrefte dette i passet.

Husk - det står 48 TIMER, så husk på at de faktisk kan stoppe deg for å komme inn i Norge om du bommer med en time eller tre også.

Og så til slutt skal du ha en bekreftelse på gjennomført ormekur fra en vet. i Norge i løpet av første uka dere er tilbake.

DA kan ingen komme etterpå å påstå at du har gjort noe galt i alle fall.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det blir jo kjempevanskelig om man skal hjem på en søndag, og det er langfredag og sånt dritt før? :( Visste ikke om 48 timers regelen faktisk, har aldri fått noe på det før. Men har aldri blitt sjekket inn til Norge heller da.

Men det er jo denne nye greia, med egenmelding og?

Ok, jeg kjenner meg litt dum her. MEN, altså. Kommer jeg FRA Danmark er det snakk om innenfor 10 dager, kommer jeg FRA sverige er det 48 timer? Men det har jo aldri vært krav om ormekur fra sverige før?

Så det vil si at disse egenmeldingpillene man skal ha hvis man kommer fra sverige skal tas innen 48 timer, men at man må ha de samme pillene når man kommer fra dk til sverige, men da må veterinær bekrefte det? Så det er fortsatt bare ett sett med piller for meg, og forskjellen er nå at det er 48 timer det er snakk om?

edit: ok: fra svenske jordbruksverket

Avmaskning mot dvärgbandmask

Innan du tar in en hund eller katt i Sverige måste du se till att veterinär i utlandet avmaskar djuret mot dvärgbandmask med ett godkänt avmaskningspreparat som innehåller praziquantel eller epsiprantel. Till höger finns en förteckning över godkända avmaskningsmedel.

Veterinären ska skriva in i sällskapsdjurspasset eller veterinärintyget att djuret är avmaskat. Om du reser från ett land utanför EU som inte är listat ska veterinären också fylla i ett engelskspråkigt avmaskningsintyg. Blanketter finns till höger.

Avmaskningen ska göras i utlandet inom tio dagar före införseln till Sverige. Den får alltså inte göras i Sverige innan du reser ut med djuret. Det är en fördel om du väntar till 1–2 dagar före införseln för att minska risken att djuret infekteras på nytt under tiden från avmaskning till införsel. Du ska plocka upp efter djuret i tre dagar efter avmaskningen för att hindra att parasitägg som kommer ut med avföringen sprids i omgivningen.

fra mattilsynet:

Hva du må gjøre ved innførsel av hund eller katt fra Sverige?

Alle hunder og katter eldre enn tre måneder skal behandles mot revens dvergbendelorm i løpet av de siste 48 timer før innreise til Norge

Etter førstegangsbehandling som nevnt over, kan hunder og katter som regelmessig innføres fra Sverige til Norge alternativt behandles jevnlig, og minimum hver 28. dag, i stedet for ved hver grensepassering.

Ved innførsel av hund og katt fra Sverige, må du kunne dokumentere at dyret er behandlet. Eksempel på egenerklæringsskjema kan lastes ned under.

altså må man ikke til veterinær for de norske reglene, men svenskene krever veterinær. men det er samme kur, forskjellen nå er at jeg enten må stresse med 48 timer eller rett og slett bare fylle ut egenærklæring for norske tollere, for de trenger ikke vet. attest?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

altså må man ikke til veterinær for de norske reglene, men svenskene krever veterinær. men det er samme kur, forskjellen nå er at jeg enten må stresse med 48 timer eller rett og slett bare fylle ut egenærklæring for norske tollere, for de trenger ikke vet. attest?

Norge krever ikke attest fra veterinær om du kommer fra sverige, men du kommer opprinnelig fra Danmark, og må følge de reglene da. Så innom vet i Danmark må du jo uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kravet om ormekur fra Sverige kom nå den 11. mars i år. Den tilsier ormekur skal gis innenfor de siste 48 timene før hjemreise, og den kan man skrive en egenerklæring selv om at den er gitt til hunden.

Fra Danmark er reglene slik de har vært i en årerekke - ormekur innen de siste 10 dagene, men denne MÅ være bekreftet av en veterinær.

Sverige krever også dette, selv om de faktisk nå allerede har denne ormen i naturen. DE godtar ikke noen egenmelding fra eieren i alle fall.

Så joda - det er et tidsmessig problem om man skal reise på "feil tidspunkt.

Man kan jo såklart få en dansk vet. å gjøre dette 4-5-6-7 dager før du skal hjem, men siden du skal via Sverige må du følge denne 48 timers regelen. Og da kan du gi ormekur da også + innenfor 1 uke når man kommer hjem. (3 kurer på et par uker - "jippi" liksom..)

Løsningen er såklart å droppe å reise innom Sverige. (Fergen mellom Larvik og Hirtshals sies være kjempefin.. :lol: )

Alt. så finnes det veterinærer som er nærmest døgnåpne i Danmark også, da...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge krever ikke attest fra veterinær om du kommer fra sverige, men du kommer opprinnelig fra Danmark, og må følge de reglene da. Så innom vet i Danmark må du jo uansett.

Ja det skjønner jeg. Men i prinsippet så gjør jeg som jeg har gjort før, for å komme inn i Sverige. I tillegg så fyller jeg ut egenærklæring for norges grense. Så Bortsett fra skjemaet gjør jeg det som før, og hvis disse pillene skal gis selv så blir det jo ikke noe problem med åpningstider heller, selv om jeg synes det er drøyt med 3 ormekurer så tett på hverandre.

Kravet om ormekur fra Sverige kom nå den 11. mars i år. Den tilsier ormekur skal gis innenfor de siste 48 timene før hjemreise, og den kan man skrive en egenerklæring selv om at den er gitt til hunden.

Fra Danmark er reglene slik de har vært i en årerekke - ormekur innen de siste 10 dagene, men denne MÅ være bekreftet av en veterinær.

Sverige krever også dette, selv om de faktisk nå allerede har denne ormen i naturen. DE godtar ikke noen egenmelding fra eieren i alle fall.

Så joda - det er et tidsmessig problem om man skal reise på "feil tidspunkt.

Man kan jo såklart få en dansk vet. å gjøre dette 4-5-6-7 dager før du skal hjem, men siden du skal via Sverige må du følge denne 48 timers regelen. Og da kan du gi ormekur da også + innenfor 1 uke når man kommer hjem. (3 kurer på et par uker - "jippi" liksom..)

Løsningen er såklart å droppe å reise innom Sverige. (Fergen mellom Larvik og Hirtshals sies være kjempefin.. :lol: )

Alt. så finnes det veterinærer som er nærmest døgnåpne i Danmark også, da...

Susanne

Men da blir dette egentlig ikke noe større problem, egenmelding og selvmedisinering er jo ikke noe problem. Så da gjør jeg det som jeg alltid har gjort det, pluss å fylle ut et skjema og poppe litt mer piller. Kunne sikkert funnet en passende veterinær og, men det blir litt stress og, reiser med flere, ikke jeg som kjører, kan ikke la hunden styre alt her :P så får bare gi to ganger rett og slett. Oppdrette er forsåvidt og veterinær, så har alltid muligheten da. Men da trenger jeg ikke bekymre meg mer for dette iallefall, ble ikke så komplisert som jeg trodde det ble :D takk for svar :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at så lenge man har attestert ormebehandling fra veterinær i Danmark, så er det ikke noe stress med den 48-timersregelen heller. Den gjelder kun om du skal bruke egenerklæringen og kun ha EN ormebehandling.

Jeg må innrømme at jeg synes dette grenser til litt hysteri. Nå ER ormen påvist i Sverige, den kommer definitivt også til å spre seg videre uavhengig av om vi ormebehandler hundene eller ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at så lenge man har attestert ormebehandling fra veterinær i Danmark, så er det ikke noe stress med den 48-timersregelen heller. Den gjelder kun om du skal bruke egenerklæringen og kun ha EN ormebehandling.

Jeg må innrømme at jeg synes dette grenser til litt hysteri. Nå ER ormen påvist i Sverige, den kommer definitivt også til å spre seg videre uavhengig av om vi ormebehandler hundene eller ikke...

Veldig enig - det er galskap, og de få som ormekurer hundene sine etter harryhandel tror jeg ikke har det minste effekt på annet enn at apotek/ormekurprodusenter blir litt rikere...

Men jeg tror absolutt att tollere ville reagere på grensen fra Sverige hvis man kommer i tollen med en vet.attest som attesterer ormekur for 4-5-6 dager siden fra DK..

Men jeg håper at jeg har feil og at tollerne ville vise en viss smidighet på dette. :icon_confused:

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper og tollerne er litt smidige, alt i alt så har jo faktisk hundeeierene giddet å oppsøke veterinær i Danmark, det er mer enn mange gjør tror jeg faktisk. Dumt å bli for nazi og. Men kanskje det er noen jeg kan spørre om dette, tollvesenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig - det er galskap, og de få som ormekurer hundene sine etter harryhandel tror jeg ikke har det minste effekt på annet enn at apotek/ormekurprodusenter blir litt rikere...

Men jeg tror absolutt att tollere ville reagere på grensen fra Sverige hvis man kommer i tollen med en vet.attest som attesterer ormekur for 4-5-6 dager siden fra DK..

Men jeg håper at jeg har feil og at tollerne ville vise en viss smidighet på dette. :icon_confused:

Susanne

Ja, det er noe forb"#/& tull hele ormegreia mener jeg (men jeg GJØR jo som jeg får beskjed om jeg, så...).

De burde jo ikke reagere på en veterinærkontrollert ormekur fra Danmark siden det er "business as usual" og er som det alltid har vært. Det er vel kun fordi man kan gi ormekuren UTEN veterinærbekreftelse at man har denne regelen om egenerklæring og 48 timer (og jeg lurer litt på hensikten med denne 48-timers regelen jeg da - og burde ikke hundene uansett behandles to ganger selv om de bare har vært i SVerige og ikke i Danmark - det er jo samme "kreket" de behandles mot liksom?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klippet fra Mattilsynets nettsider:

Hva skal du gjøre når dyr reiser fra andre EU/EØS-land via Sverige til Norge ?

"Fra de fleste andre EU/EØS-land gjelder fortsatt krav om behandling av alle hunder og katter 2 ganger, en gang i løpet av de siste 10 dagene før innførsel, og andre gang innen 7 dager etter innførsel.

Personer som kommer til Norge fra andre EU/EØS-land via Sverige med hund og katt skal derfor behandle dyrene på nytt innen 7 dager etter ankomst til Norge. Dersom oppholdet i Sverige gjør at du ikke får behandlet hunden/katten i Norge før 17 dager etter første behandling, må dyret behandles i løpet av de siste 48 timer før innførsel til Norge."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...