Gå til innhold
Hundesonen.no

Navn på valpen


:)Kine

Recommended Posts

Da blir det en shiba-valp gitt!

Vi sliter litt med å velge navn, så jeg trenge sonen-hjelp.

Det er så mange navn jeg liker, så jeg vurderer å kjøpe flere valper med en gang..

Jeg vil ha et feminint navn. Jeg synes shiba er en "gutterase", så da er det viktig at navnet er femi!

Vi vil gjerne ha et japansk navn. Men samboeren min foreslår at vi heller bare putter på en -san bak vanlig navn.

Så da vil jeg ha masse meninger og gjerne nye forslag!

Navnene vi vurderer:

Gogo Yubari

Wasabi

Furia

Persille

Lakris

Nellik

Fakta

Refleks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hyggelig med flere shibaer her! Hva skal hun hete på stamtavla og hvor får du henne fra? Mine kalles det de heter på stamtavla til hverdags, jeg synes det er veldig hyggelig (men så har jeg også fått velge navn sjøl). :)

Hadde droppa -san-ending, det er vel korenask så vidt jeg veit, ikke japansk. I alle fall ingen shibaer som heter det hittil. :) Og i tillegg er det en maskulin endelse, som i sønn, trur jeg.

Men Furia syntes jeg var helt fantastisk! (Og nok sikkert ganske passende hvis dere ikke er veldig klare helt fra starten... :whistle: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hyggelig med flere shibaer her! Hva skal hun hete på stamtavla og hvor får du henne fra? Mine kalles det de heter på stamtavla til hverdags, jeg synes det er veldig hyggelig (men så har jeg også fått velge navn sjøl). :)

Hadde droppa -san-ending, det er vel korenask så vidt jeg veit, ikke japansk. I alle fall ingen shibaer som heter det hittil. :) Og i tillegg er det en maskulin endelse, som i sønn, trur jeg.

Men Furia syntes jeg var helt fantastisk! (Og nok sikkert ganske passende hvis dere ikke er veldig klare helt fra starten... :whistle: )

Ja, Furia er en av min favoritter også. Synes det passer til en shiba.:P

San endingene er både feminine og maskuline. Det bare dekker alle Mr/Mrs/Ms. Så i vår sammenheng så hadde det stått for Miss.

Hun er fra Kennel Katsumoto. Stamtavle-navnet er Doushin tror jeg. Enten det eller Dahlia (Det var litt tvil om hvem som skulle hete hva).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Furia er en av min favoritter også. Synes det passer til en shiba.:P

San endingene er både feminine og maskuline. Det bare dekker alle Mr/Mrs/Ms. Så i vår sammenheng så hadde det stått for Miss.

Hun er fra Kennel Katsumoto. Stamtavle-navnet er Doushin tror jeg. Enten det eller Dahlia (Det var litt tvil om hvem som skulle hete hva).

Aha, du skal ha en av dem, ja! Nå er det forresten bestemt hvem som skal hete hvem. Hvorfor kan du ikke bare bruke navnet den har fått? Jeg synes Doushin er helt nydelig, og Dahlia er jo også veldig feminint. Min eldste heter Aiko-Chan, og chan betyr også kompis. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Japan bruker de "san" bak fornavn til folk de anser som venn :) Med bindestrek! F.eks. (tar meg selv som eksempel - ego :P ) Marianne-san!

Sånn, sorry off topic!

Haha! Takk for litt oppklaring.

Aha, du skal ha en av dem, ja! Nå er det forresten bestemt hvem som skal hete hvem. Hvorfor kan du ikke bare bruke navnet den har fått? Jeg synes Doushin er helt nydelig, og Dahlia er jo også veldig feminint. Min eldste heter Aiko-Chan, og chan betyr også kompis. :)

Ja, chan blir jo på samme måte som san. Men de "san"/"chan"/"kun"/"sama" -endingene får vi nok se på etterhvert.. Ettersom hvilken rolle hun får i flokken.:P

Doushin har jo en veldig pent, men jeg synes det er litt maskulint og samboer er ikke noen fan, så da er det uaktuelt å bruke det til hverdags.

Edit: Ja! Yuba likte jeg.. Var artig!

Edit 2: Samboer sa: Yuba? Dum og deilig?

Så det passer kanskje ikke helt til en shiba.:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen flere forslag:

Kiichi (betyr den største glede)

Kiyo (edel)

Mucha

Ichi (den første)

Yoshi (god/glad)

Yuzu (sitron)

Hmm.. Jeg likte Yoshi og Kiyo.. Ellers så fant jeg Miku, som visstnok er et ganske vanlig jentenan i Japan.

Er det vanlig å vite hva valpen skal hete før den kommer? Jeg tror egentlig ikke vi kommer til å klare det. :P

Nå drar vi på besøk igjen i dag, så jeg håper navnet bare "kommer til meg" da. :) Jeg gleder meg! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med shibafrøken!

Skulle jeg hatt en tispevalp, og jeg og sambo ikke hadde satt oss fast i det temaet vi har satt oss fast i, så hadde det blitt en Pim :wub: Bare fordi det er nyyydelig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere ikke vil ha noe japansk, har dere jo et vell å velge i. Jeg synes Snert, Vims (!), Lerke, Perla, Saga og Vinga er kjempefint.

Og en del japanske jentenavn ER maskuline for oss, men det er en del av pakka når man velger shiba, tenker jeg. :aww: Alle trur jo at Aiko er en gutt, og også Imouto, fordi et jentenavn ikke kan ende på o, men MÅ ende på a feks. Jeg synes jo det er kjempemorsomt med alle de tøffe, svære schæferhundene som heter Aiko, det blir helt feil for meg at de heter kjærlighetsbarn feminint kjønna, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

-san og -sama endingene bruker man som regel til ukjente folk som en er høflige mot/folk med større autoritet enn en selv/eldre personer enn en selv. En generelt sett høflig "respekttittel" :) . -sama er en høfligere versjon av -san. -chan blir som regel brukt til å omtale babyer, små jenter og tenåringsjenter (mange weeaboer, eller japanfreaks om du vil, som kaller en selv for f.eks Misheru-chan fordi det er sååå kawaii desu ne) og om man sier -chan til en eldre person enn en selv, så blir det sett på som uhøflig. -kun er akkurat det samma som -chan, bare at her snakker man om gutter.

Og det var dagens japanlekser for denne gangen :P

Over til navn :P

Japansk feminint navn vil du ha? Selv synes jeg de feminine navnene er finest og det er mange som er veldig fine:

Ayako (vakkert barn)

Ayame (iris)

Chiyo (evig)

Cho (sommerfugl)

Hana (blomst)

Hanako (blomsterbarn)

Haru (vår)

Haruko (vårbarn)

Junko (lydighetens barn)

Sakura (kirstebærtreblomst)

Kuma (bjørn)

Ellers er det mange japanske navn her og dems betydning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kan ikke hete Yuba, for det heter jo (nesten) hun slemme heksa i Spirited Away! :o

Da er det stryket av listen!

Gratulerer med shibafrøken!

Skulle jeg hatt en tispevalp, og jeg og sambo ikke hadde satt oss fast i det temaet vi har satt oss fast i, så hadde det blitt en Pim :wub: Bare fordi det er nyyydelig :D

Takk takk.:) Pim var søtt, ja. Men syns ikke det er helt "shibanavn".

Hvis dere ikke vil ha noe japansk, har dere jo et vell å velge i. Jeg synes Snert, Vims (!), Lerke, Perla, Saga og Vinga er kjempefint.

Og en del japanske jentenavn ER maskuline for oss, men det er en del av pakka når man velger shiba, tenker jeg. :aww: Alle trur jo at Aiko er en gutt, og også Imouto, fordi et jentenavn ikke kan ende på o, men MÅ ende på a feks. Jeg synes jo det er kjempemorsomt med alle de tøffe, svære schæferhundene som heter Aiko, det blir helt feil for meg at de heter kjærlighetsbarn feminint kjønna, hehe.

Ja, jeg forbinder fortsatt o-endingene med maskuline navn, men det endrer seg sikkert etterhvert.. Det er egentlig ikke så viktig om det er japansk eller ikke.

Jeg likte Perla godt! Kult navn! :D

-san og -sama endingene bruker man som regel til ukjente folk som en er høflige mot/folk med større autoritet enn en selv/eldre personer enn en selv. En generelt sett høflig "respekttittel" :) . -sama er en høfligere versjon av -san. -chan blir som regel brukt til å omtale babyer, små jenter og tenåringsjenter (mange weeaboer, eller japanfreaks om du vil, som kaller en selv for f.eks Misheru-chan fordi det er sååå kawaii desu ne) og om man sier -chan til en eldre person enn en selv, så blir det sett på som uhøflig. -kun er akkurat det samma som -chan, bare at her snakker man om gutter.

Og det var dagens japanlekser for denne gangen :P

Over til navn :P

Japansk feminint navn vil du ha? Selv synes jeg de feminine navnene er finest og det er mange som er veldig fine:

Ayako (vakkert barn)

Ayame (iris)

Chiyo (evig)

Cho (sommerfugl)

Hana (blomst)

Hanako (blomsterbarn)

Haru (vår)

Haruko (vårbarn)

Junko (lydighetens barn)

Sakura (kirstebærtreblomst)

Kuma (bjørn)

Ellers er det mange japanske navn her og dems betydning :)

Ja, jeg har vært inne der og titta tidligere. :) Jeg liker godt navnene Haru, Sakura og Kuma. Hun er jo født på våren, så sånn sett passer det jo bra med Haru eller Haruko. Og hun ser jo ut som en bjørn nå, så da passer Kuma.:P

Vet du hvordan man uttaler u-ene? Og ch-lydene? Er det Tsj/sj?

Eller kanskje jeg skal kalle hun Junko og håpe det hjelper? :P

Jeg var jo på besøk i går, og det var en aktiv liten jente vi møtte! Lille bjørnen spurta rundt omkring i hagen! Kjefta litt på mora si og.:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Ja, jeg har vært inne der og titta tidligere. :) Jeg liker godt navnene Haru, Sakura og Kuma. Hun er jo født på våren, så sånn sett passer det jo bra med Haru eller Haruko. Og hun ser jo ut som en bjørn nå, så da passer Kuma.:P

Vet du hvordan man uttaler u-ene? Og ch-lydene? Er det Tsj/sj?

U-ene blir uttalt likt som på norsk :) Ch-lydene uttales som en tsj-lyd ja. Det som også er litt moro (og som jeg failet hardt på i begynnelsen) er at når man uttaler japanske ord og navn, så har man ingen trykk noen steder. F.eks ville man på norsk sagt Saaaaaakura eller Sakuuuuura, mens på japansk skal man ikke ha noen trykk på stavelsene med mindre det står det. Det synes jeg var vanskelig i begynnelsen hvert fall :P

Eller kanskje jeg skal kalle hun Junko og håpe det hjelper? :P

Hahaha ja hvorfor ikke xD Hun blir nok en nydelig liten frøken uansett :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en del japanske jentenavn ER maskuline for oss, men det er en del av pakka når man velger shiba, tenker jeg. :aww: Alle trur jo at Aiko er en gutt, og også Imouto, fordi et jentenavn ikke kan ende på o, men MÅ ende på a feks. Jeg synes jo det er kjempemorsomt med alle de tøffe, svære schæferhundene som heter Aiko, det blir helt feil for meg at de heter kjærlighetsbarn feminint kjønna, hehe.

Hahaha :lol: Helt enig! Onkelen min sin shiba heter Yoko, og jeg gikk rundt hele dagen lang og sa flink gutt til henne :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...