Gå til innhold
Hundesonen.no

Rått og godt

Hermes

Recommended Posts

Det finnes sikkert flust av slike tråder, men uansett, jeg trenger nye ideer. Jeg snoker gjerne i frysedisken i blant, og ser hva de har. Sist tok jeg med meg en kilo med kotelleter for drøyt 20 kr på Rema, og ellers er kyllingvinger blitt en slager. Gutten elsker det. Men, det dumme med kotelletene er at de er litt vel mye kjøtt og lite bein på de, mens kyllingvingene går ned på null komma niks, det er så vidt han gidder å tygge på de.

Hva gir dere om dere skal gi noe som det går an å hygge seg litt med, slipe tennene sine litt på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grillbein hender det de har på ICA her. Det gir litt mer tannmosjon. Oksehaler er flotte som tanntråd og tidsfordriv. Kalkunstruper pleier å være en slager, ikke noe bein, men brusk funker det og.

Ellers kjøper jeg hele høner, der er det litt sånn diverse inni. Skjærer av bryst og bruker dem i suppe til oss tobeinte, hvis jeg gidder. Hvis ikke blir det herremåltid på bikkjene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tar forresten turen til slakteren og bestiller noe margbein. Tenkte å bestille noe annet ferskt med bein og en del kjøtt på neste gang vi bestiller - Fra storfe.

Veldig greit! Og ikke noe dyrt.. :) Betalte 20 kr for en bærepose med margbein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man ikke være obs-obs på alt av fuglebein? Som dere sier her, så får hundene deres hele kyllingvinger og litt av høner!?

Så lenge det er rått, skal det gå fint. Ikke varmebehandlet (røkt, kokt, stekt), da blir beinene sprøe og harde, og kan splintres. Normalt knuser Hermes kyllingvingene i noen få tygg, før han sluker ganske store biter. Én gang før har det hendt at han kastet opp kort tid etter å ha spist en kyllingvinge, og da var beinene i vingen allerede blitt myke som gele.

Magene deres er "laget" for å bryte ned hud, brusk og bein :)

Hele høns høres ut som en fin ting. Syns folk burde bruke mer høns i matlagingen sin også. Kanskje det blir hønsefrikasé en dag da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tar forresten turen til slakteren og bestiller noe margbein. Tenkte å bestille noe annet ferskt med bein og en del kjøtt på neste gang vi bestiller - Fra storfe.

Veldig greit! Og ikke noe dyrt.. :) Betalte 20 kr for en bærepose med margbein.

Margbein er veldig harde og sliter på emaljen. Mine hunder har knekt tenner to ganger, begge på margbein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man ikke være obs-obs på alt av fuglebein? Som dere sier her, så får hundene deres hele kyllingvinger og litt av høner!?

Nah, jeg bryr meg ikke om slikt. Pøbel fikk en høne med fjær, føtter og hode og alt på for en stund siden. Minuset med det er jo at det stinker noe inn i ... ja, et visst sted. ;) Gir ting alltid rått. Kokte/stekte bein endrer molekylstrukturen i beinene, og splintrer når de tygges på - no good.

Men jeg pleier egentlig å gi en god dose av "alt". Margbein er en slager, og er noe han kan hygge seg med leeenge. Koteletter går ned (han kan spise de fryst også, han). Grillbein, frosne/tinte nyrer/hjerte/lunge and so on. Og legger/ribbein/ryggrad o.l., men det får vi mest i jaktsesongen. :)

Merker jeg savner Oslo nå. Mange slaktere, og Halalslaktere på Grønland som gir "rester" i store bæreposer for ingenting. Mye god mat i det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å plukke med meg kyllinglår, FirstPrice og Extra er ikke så dyrt. Ellers så er oksehaler og margbein populært her. Kjøpte hele grisehaler i Sverige, men ikke sett det i Norge.

Han spiser det med bein, brusk og alt (ikke margbeina da) og aldri fått noen problemer med det. Og jeg kjenner ikke igjen beina når de kommer ut på andre sida, for å si det sånn :P

Er de vant til å spise rått, blir magesyra tilpasset det og fikser det meste så lenge det ikke er varmebehandlet. Som jeg har forstått det i hvert fall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Margbein er veldig harde og sliter på emaljen. Mine hunder har knekt tenner to ganger, begge på margbein.

Det trenger ikke være margbeina sin "skyld". Men du har rett i at de er veldig harde om det ikke er ungdyrsbein. Ingen av mine/familiens hunder har noen sinne knukket/ødelagt tenner på margbein, men ene tispa til bestemor knakk en tann på en hodeskalle da den satt seg fast *ler*

Hunder som knekker tenner på bein kan

a)tygge for intenst i iver

b)være for sulten før den får ben

c)ha dårlige tenner

d)være uheldig

e) fått for stort ben i forhold til kjevestr, slik at de må gape for høyt og mister kontrollen

og det er et lass med flere mulige årsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Angående koteletter.

Jeg har en relativt liten hund. Så en hel kotelett er ikke bare mye kjøtt ift bein, men generelt mye mat om han får en hel en.

Derfor:

Skal vi ha koteletter til middag, så skjærer vi av beina med litt kjøtt på før steking av kjøttet til oss selv. Så får hunden et av dem samme dag, og resten fryses ned til senere.

Kjøper jeg koteletter kun for hundens del, så skjærer jeg også av beina med litt kjøtt på. Resten av koteletten skjærer jeg så opp, i klumper og strimler. Som fryses. Frosne "kotelettpinner" (eller småklumper) er finfine greier å pakke inn i pappesker og annet arti for aktivisering. Blir ikke så kliss og søl som om jeg skulle gjort det med tint kjøtt. Og hvis han får has på "inretningen" før kjøttet tiner, så er det fremdeles noe som oppfordrer til tygging fremfor slukes helt :)

Jeg er spesielt oppmerksom på kotelettbeina, ift mye annet. Da de pga skjærekantene kan være litt skarpe her og der. Men hittil har jeg ikke sett tegn til at han har stukket seg i munnen på dem. Og han tygger godt, så jeg er ikke videre bekymra for at han skal svelge skarpe biter. Men hvis man er usikker kan man jo dølle ned kantene med kjøttsaks/hammer/kniv/fil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og, vet noen hva slags ben vektbærende ben er?

Vektbærende bein er som ordet sier, beina i de lemmene som bærer vekten til dyret, altså bena. Til sammenligning er våre (viktigste) vektbærende bein de i lår, legg og føtter.

Ribbein er f.eks ikke vektbærende.

Hvorfor lurer du på det? Har det noe med hva som kan/ikke bør spises av hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vektbærende bein er som ordet sier, beina i de lemmene som bærer vekten til dyret, altså bena. Til sammenligning er våre (viktigste) vektbærende bein de i lår, legg og føtter.

Ribbein er f.eks ikke vektbærende.

Hvorfor lurer du på det? Har det noe med hva som kan/ikke bør spises av hund?

Okei :) Nei, for har lest på forskjellige sider at hunder ikke bør få vektbærende ben. Husker ikke helt grunnen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei :) Nei, for har lest på forskjellige sider at hunder ikke bør få vektbærende ben. Husker ikke helt grunnen..

Jeg trur det gjelder idet beina er tilberedt. Vektbærende bein er ofte hule, og da blir de enda mer splintrete idet de tilberedes. Nå veit jo vi flinkiser at hunder ikke skal ha bein annet enn rått uansett, selvsagt :aww: . :lol:

Inspirert av denne tråden har jeg begynt å gi jentene frosne koteletter et par ganger i uka. De bruker rundt 30-40 minutter på dem (må jo sleike vekk alt rimet på dem først, må vite!) og koser seg glugg. Ikkenoe problemer med å tygge i seg bein, og duverden så fine de blir i magen av det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trur det gjelder idet beina er tilberedt. Vektbærende bein er ofte hule, og da blir de enda mer splintrete idet de tilberedes. Nå veit jo vi flinkiser at hunder ikke skal ha bein annet enn rått uansett, selvsagt :aww: . :lol:

Inspirert av denne tråden har jeg begynt å gi jentene frosne koteletter et par ganger i uka. De bruker rundt 30-40 minutter på dem (må jo sleike vekk alt rimet på dem først, må vite!) og koser seg glugg. Ikkenoe problemer med å tygge i seg bein, og duverden så fine de blir i magen av det! :)

Åja, hørte at man ikke skulle gi det, uansett skjønner du..

Så bra at de har begynt å få koteletter, mine fikk kyllingnakker og litt hjerte/lever som fulgte med i posen i dag og koste seg veldig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...