Gå til innhold
Hundesonen.no

Rått og godt

Hermes

Recommended Posts

Skrevet

Det finnes sikkert flust av slike tråder, men uansett, jeg trenger nye ideer. Jeg snoker gjerne i frysedisken i blant, og ser hva de har. Sist tok jeg med meg en kilo med kotelleter for drøyt 20 kr på Rema, og ellers er kyllingvinger blitt en slager. Gutten elsker det. Men, det dumme med kotelletene er at de er litt vel mye kjøtt og lite bein på de, mens kyllingvingene går ned på null komma niks, det er så vidt han gidder å tygge på de.

Hva gir dere om dere skal gi noe som det går an å hygge seg litt med, slipe tennene sine litt på?

Skrevet

Grillbein hender det de har på ICA her. Det gir litt mer tannmosjon. Oksehaler er flotte som tanntråd og tidsfordriv. Kalkunstruper pleier å være en slager, ikke noe bein, men brusk funker det og.

Ellers kjøper jeg hele høner, der er det litt sånn diverse inni. Skjærer av bryst og bruker dem i suppe til oss tobeinte, hvis jeg gidder. Hvis ikke blir det herremåltid på bikkjene.

Skrevet

Skal man ikke være obs-obs på alt av fuglebein? Som dere sier her, så får hundene deres hele kyllingvinger og litt av høner!?

Skrevet

Vi tar forresten turen til slakteren og bestiller noe margbein. Tenkte å bestille noe annet ferskt med bein og en del kjøtt på neste gang vi bestiller - Fra storfe.

Veldig greit! Og ikke noe dyrt.. :) Betalte 20 kr for en bærepose med margbein.

Skrevet

Skal man ikke være obs-obs på alt av fuglebein? Som dere sier her, så får hundene deres hele kyllingvinger og litt av høner!?

Så lenge det er rått, skal det gå fint. Ikke varmebehandlet (røkt, kokt, stekt), da blir beinene sprøe og harde, og kan splintres. Normalt knuser Hermes kyllingvingene i noen få tygg, før han sluker ganske store biter. Én gang før har det hendt at han kastet opp kort tid etter å ha spist en kyllingvinge, og da var beinene i vingen allerede blitt myke som gele.

Magene deres er "laget" for å bryte ned hud, brusk og bein :)

Hele høns høres ut som en fin ting. Syns folk burde bruke mer høns i matlagingen sin også. Kanskje det blir hønsefrikasé en dag da :D

Skrevet

Vi tar forresten turen til slakteren og bestiller noe margbein. Tenkte å bestille noe annet ferskt med bein og en del kjøtt på neste gang vi bestiller - Fra storfe.

Veldig greit! Og ikke noe dyrt.. :) Betalte 20 kr for en bærepose med margbein.

Margbein er veldig harde og sliter på emaljen. Mine hunder har knekt tenner to ganger, begge på margbein.

Skrevet

Nah, jeg bryr meg ikke om slikt. Pøbel fikk en høne med fjær, føtter og hode og alt på for en stund siden. Minuset med det er jo at det stinker noe inn i ... ja, et visst sted. ;) Gir ting alltid rått. Kokte/stekte bein endrer molekylstrukturen i beinene, og splintrer når de tygges på - no good.

Men jeg pleier egentlig å gi en god dose av "alt". Margbein er en slager, og er noe han kan hygge seg med leeenge. Koteletter går ned (han kan spise de fryst også, han). Grillbein, frosne/tinte nyrer/hjerte/lunge and so on. Og legger/ribbein/ryggrad o.l., men det får vi mest i jaktsesongen. :)

Merker jeg savner Oslo nå. Mange slaktere, og Halalslaktere på Grønland som gir "rester" i store bæreposer for ingenting. Mye god mat i det. :)

Skrevet

Jeg pleier å plukke med meg kyllinglår, FirstPrice og Extra er ikke så dyrt. Ellers så er oksehaler og margbein populært her. Kjøpte hele grisehaler i Sverige, men ikke sett det i Norge.

Han spiser det med bein, brusk og alt (ikke margbeina da) og aldri fått noen problemer med det. Og jeg kjenner ikke igjen beina når de kommer ut på andre sida, for å si det sånn :P

Er de vant til å spise rått, blir magesyra tilpasset det og fikser det meste så lenge det ikke er varmebehandlet. Som jeg har forstått det i hvert fall :)

Skrevet

Margbein er veldig harde og sliter på emaljen. Mine hunder har knekt tenner to ganger, begge på margbein.

Det trenger ikke være margbeina sin "skyld". Men du har rett i at de er veldig harde om det ikke er ungdyrsbein. Ingen av mine/familiens hunder har noen sinne knukket/ødelagt tenner på margbein, men ene tispa til bestemor knakk en tann på en hodeskalle da den satt seg fast *ler*

Hunder som knekker tenner på bein kan

a)tygge for intenst i iver

b)være for sulten før den får ben

c)ha dårlige tenner

d)være uheldig

e) fått for stort ben i forhold til kjevestr, slik at de må gape for høyt og mister kontrollen

og det er et lass med flere mulige årsaker.

• 2 weeks later...
Skrevet

Angående koteletter.

Jeg har en relativt liten hund. Så en hel kotelett er ikke bare mye kjøtt ift bein, men generelt mye mat om han får en hel en.

Derfor:

Skal vi ha koteletter til middag, så skjærer vi av beina med litt kjøtt på før steking av kjøttet til oss selv. Så får hunden et av dem samme dag, og resten fryses ned til senere.

Kjøper jeg koteletter kun for hundens del, så skjærer jeg også av beina med litt kjøtt på. Resten av koteletten skjærer jeg så opp, i klumper og strimler. Som fryses. Frosne "kotelettpinner" (eller småklumper) er finfine greier å pakke inn i pappesker og annet arti for aktivisering. Blir ikke så kliss og søl som om jeg skulle gjort det med tint kjøtt. Og hvis han får has på "inretningen" før kjøttet tiner, så er det fremdeles noe som oppfordrer til tygging fremfor slukes helt :)

Jeg er spesielt oppmerksom på kotelettbeina, ift mye annet. Da de pga skjærekantene kan være litt skarpe her og der. Men hittil har jeg ikke sett tegn til at han har stukket seg i munnen på dem. Og han tygger godt, så jeg er ikke videre bekymra for at han skal svelge skarpe biter. Men hvis man er usikker kan man jo dølle ned kantene med kjøttsaks/hammer/kniv/fil.

Skrevet

Jeg gir alt av rått. Det være seg fugl, får, svin, okse, vilt, fisk el. Det jeg er obs på er at hunden tygger ordentlig. Er jeg i tvil, serverer jeg kjøttet-med bena på-frossent.

Skrevet

Hmm! Jeg lurer på en ting. Om man fisker, kan man gi hele fisken da? Og er det noen fiskeslag man ikke burde gi? :P

Og, vet noen hva slags ben vektbærende ben er?

Skrevet

Og, vet noen hva slags ben vektbærende ben er?

Vektbærende bein er som ordet sier, beina i de lemmene som bærer vekten til dyret, altså bena. Til sammenligning er våre (viktigste) vektbærende bein de i lår, legg og føtter.

Ribbein er f.eks ikke vektbærende.

Hvorfor lurer du på det? Har det noe med hva som kan/ikke bør spises av hund?

Skrevet

Vektbærende bein er som ordet sier, beina i de lemmene som bærer vekten til dyret, altså bena. Til sammenligning er våre (viktigste) vektbærende bein de i lår, legg og føtter.

Ribbein er f.eks ikke vektbærende.

Hvorfor lurer du på det? Har det noe med hva som kan/ikke bør spises av hund?

Okei :) Nei, for har lest på forskjellige sider at hunder ikke bør få vektbærende ben. Husker ikke helt grunnen..

Skrevet

Hmm! Jeg lurer på en ting. Om man fisker, kan man gi hele fisken da? Og er det noen fiskeslag man ikke burde gi? :P

Med hodet!

Skrevet

Okei :) Nei, for har lest på forskjellige sider at hunder ikke bør få vektbærende ben. Husker ikke helt grunnen..

Jeg trur det gjelder idet beina er tilberedt. Vektbærende bein er ofte hule, og da blir de enda mer splintrete idet de tilberedes. Nå veit jo vi flinkiser at hunder ikke skal ha bein annet enn rått uansett, selvsagt :aww: . :lol:

Inspirert av denne tråden har jeg begynt å gi jentene frosne koteletter et par ganger i uka. De bruker rundt 30-40 minutter på dem (må jo sleike vekk alt rimet på dem først, må vite!) og koser seg glugg. Ikkenoe problemer med å tygge i seg bein, og duverden så fine de blir i magen av det! :)

Skrevet

Jeg trur det gjelder idet beina er tilberedt. Vektbærende bein er ofte hule, og da blir de enda mer splintrete idet de tilberedes. Nå veit jo vi flinkiser at hunder ikke skal ha bein annet enn rått uansett, selvsagt :aww: . :lol:

Inspirert av denne tråden har jeg begynt å gi jentene frosne koteletter et par ganger i uka. De bruker rundt 30-40 minutter på dem (må jo sleike vekk alt rimet på dem først, må vite!) og koser seg glugg. Ikkenoe problemer med å tygge i seg bein, og duverden så fine de blir i magen av det! :)

Åja, hørte at man ikke skulle gi det, uansett skjønner du..

Så bra at de har begynt å få koteletter, mine fikk kyllingnakker og litt hjerte/lever som fulgte med i posen i dag og koste seg veldig :)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...