Gå til innhold
Hundesonen.no

Sliter med og få hunden inntil meg


Kristiin

Recommended Posts

Jeg sliter skikkelig med en ting. Og få hunden inntil meg. Når vi går fvf, "kjenner" jeg henne aldri, hun kan godt gå med 30-40cm mellom oss.

Det samme gjelder innsitt og ungangsstiling. Pga av dette lille problemet har jeg problemer med og lære inn utgangsstiling. Hun skjønner konseptet, fordi jeg har prøvd uttallige metoder på utgangsstiling, bla kassemetoden. På kassemetoden skjønte hun helt klart poenget, men nektet og rygge seg helt inntil foten min så jeg kjente henne ved meg.

Så per idag, på innsitt, springer hun bort til meg på venstre side, og setter seg skeivt med goood mellom rom mellom oss, på siden min.

Har også prøvd lokke henne i en sirkel og inntil foten min igjen. Hun gjør et halvhjerta forsøk men da kommer ikke rumpa helt inntil. Men jeg ser ingen framskritt med og lokke, for om jeg roper henne på plass gjør hun iværtfall ikke slik jeg har "lokket" henne til. :P

At hun ikke vill ha "kroppskontakt med foten min" er virkelig et irritasjonsmonent. :P

Tips ?

Tar imot ALLE tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med det samme på Foxi, fordi hun er vant til å få gå litt for langt ut. Treneren min viste meg å ha en godbit i venstre hånd og vise den og ha den bak på rumpa, hunden får aldri få den om den dytter på den, men du kan vise og lokke inn og belønne der. Belønningsplasseringen blir inntil benet ditt når hun er inntil. Og så godbitglad min er så falt hun for det trikset. Samt å gå mot en vegg kan være hjelpsomt, men vil hun generelt ikke inntill deg vet jeg ikke :icon_confused:

Foxi sluttet å tulle etter vi trente mot vegg og ny belønningsplassering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Sevfølgelig :P ) har vi prøvd og gå langs ting også. Gå helt inntil biler, vegger osv. Da ser jeg på henne at hun blir veldig usikker pga. at det er noe som "presser" henne på hver side, og da havner hun ofte litt for langt bak, ser jeg. Men og jeg forlater veggen er det tilbake til samme vanen.

Sånn ellers er kontakt null problem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fibi syntes også sånn ca en halvmeter avstand var passe, lenge. Hmmm, hva gjorde jeg? Klikka inn ønsket nærhet, tenker jeg. Med ball i hånda, slik at hun visste hva som ventet. Ball er nemlig 1000 ganger kulere enn pølsebiter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig vanskelig å sitte her å svare på noe slikt, da man ikke har sett deg og hunden og heller ikke prøvd ting.

Jeg ville tenkt på belønningsplasseringa. Når du gir bikkja godbiten så ville jeg gitt den på utsiden, altså på hundens venstre side, slik at bikkja må vri på hodet for å få godbiten. Da vil rompa automatisk komme nærmere deg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fibi syntes også sånn ca en halvmeter avstand var passe, lenge. Hmmm, hva gjorde jeg? Klikka inn ønsket nærhet, tenker jeg. Med ball i hånda, slik at hun visste hva som ventet. Ball er nemlig 1000 ganger kulere enn pølsebiter :)

Hvordan klikket du det inn da? Hva gjorde du for å få henne åp ønsket plass? Ball er kanskje greia, hun synes lek er kult, men synes hun blir så distraktert, og vanskelig og få tilbake konsentrasjonen igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har trent inn fvf sånn: http://www.klickerklok.se/blog/inlarning-av-fotgaende/ og som en bonus sitter hun nå også nærmere i utgangsstilling. Etter riktig belønningsplassering ved baklengsgange en del ganger gikk hun mye nærmere og satt også nærmere når vi senere trente utgangsstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig vanskelig å sitte her å svare på noe slikt, da man ikke har sett deg og hunden og heller ikke prøvd ting.

Jeg ville tenkt på belønningsplasseringa. Når du gir bikkja godbiten så ville jeg gitt den på utsiden, altså på hundens venstre side, slik at bikkja må vri på hodet for å få godbiten. Da vil rompa automatisk komme nærmere deg ;)

Vi har prøvd det også :)

Men hun flytter ikke på rumpa. Hun vrir høvet sitt på en merkelig måte rundt da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss si at hun begynte med å være 50 cm unna meg. Så klikket jeg og kastet ball 1 gang for å være 40 cm unna meg, så 30 osv. Så skulle hun gå 10 sekunder klint inntil meg, så 20 sekunder, så 30 osv. Det samme med rumpa i sitt. Den hadde en tendens til å sprette ut, så hun satt skeivt. Klikka inn utgangsstilling på samme måte.

Men dette gjorde jeg litt over tid, for Fibi hadde en del psykiske problemer og et litt autistisk forhold til nærhet. Så vi hadde tilvenning av kos og trygghet og jeg vet ikke hva oppi det hele, også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du har startet litt i feil ende? Start med å få hunden til å sitte og så går DU inntil hunden og belønner når du har plassert deg i riktig posisjon i forhold til henne. Gjør dette mange ganger sånn at du hjerne vasker at det er SÅNN det skal se ut når man får belønning. Deretter kan du bevege deg ett skritt fram og få henne til å sette seg når du stopper og belønn kun når hun setter seg i riktig posisjon. Ikke før hun kan å sitte i utgangsstilling med riktig avstand til deg, og kan å gå noen skritt i riktig posisjon og så sette seg riktig igjen, kan du begynne med innkomsten på plass. Du kan også jobbe "mot venstre" for å bedre avstanden dere i mellom... sving venstre når hun går på plass, gjør vendinger mot venstre etc.

Jeg har jobbet veldig mye posisjon med Willy. Ikke minst har vi terpet veldig mye på venstre om og holdt, nettopp for å få ham til å lære seg å bruke bakparten sin (kassemetoden ser jeg ingen hensikt med). Jeg har gått rundt meg selv "mot klokka" for å få ham til å følge med med bakparten, og dette er så drillet nå at han er veldig aktivt med med bakparten når han skal inn på plass også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du har startet litt i feil ende? Start med å få hunden til å sitte og så går DU inntil hunden og belønner når du har plassert deg i riktig posisjon i forhold til henne. Gjør dette mange ganger sånn at du hjerne vasker at det er SÅNN det skal se ut når man får belønning. Deretter kan du bevege deg ett skritt fram og få henne til å sette seg når du stopper og belønn kun når hun setter seg i riktig posisjon. Ikke før hun kan å sitte i utgangsstilling med riktig avstand til deg, og kan å gå noen skritt i riktig posisjon og så sette seg riktig igjen, kan du begynne med innkomsten på plass. Du kan også jobbe "mot venstre" for å bedre avstanden dere i mellom... sving venstre når hun går på plass, gjør vendinger mot venstre etc.

Jeg har jobbet veldig mye posisjon med Willy. Ikke minst har vi terpet veldig mye på venstre om og holdt, nettopp for å få ham til å lære seg å bruke bakparten sin (kassemetoden ser jeg ingen hensikt med). Jeg har gått rundt meg selv "mot klokka" for å få ham til å følge med med bakparten, og dette er så drillet nå at han er veldig aktivt med med bakparten når han skal inn på plass også.

Kanskje det er tingen. :)

Jeg har jo også prøvd og gå fvf, og gjøre holdt. Da setter hun seg kjapt, og jeg prøver kjapt og flytte meg etter men da flytter hun også seg til siden :getlost:

Men jeg skal altså starte med sitt, deretter flytte med til ønsket posisjon og klikke? Og terpe det?

Hun er utrolig dårlig på og bruke bakparten. Tror jeg skal sette med ned og lese litt om bakpartskontroll jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er tingen. :)Jeg har jo også prøvd og gå fvf, og gjøre holdt. Da setter hun seg kjapt, og jeg prøver kjapt og flytte meg etter men da flytter hun også seg til siden :getlost:

Hva om du flytter deg VEKK fra henne i stedet? Og heller forsøker å lokke henne med deg?

Men jeg skal altså starte med sitt, deretter flytte med til ønsket posisjon og klikke? Og terpe det?

Jepp, sånn er det iallefall mange som starter, og siden hun er litt vanskelig mht å flytte ræva (:lol:), så kan det iallefall være en måte å starte på :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om du flytter deg VEKK fra henne i stedet? Og heller forsøker å lokke henne med deg?

Kan prøve og sette det ut i praksis og prøve :) Men har en følelse av at hun ikke kommer etter meg da, kanskje hun nærmer seg litt.

Husket en øvelse på rallykurset. Der skulle du gå fvf, deretter ta et skritt ut til siden og fortsett videre framover. Man kan vell ikke si det gikk sånn kjempebra :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan prøve og sette det ut i praksis og prøve :) Men har en følelse av at hun ikke kommer etter meg da, kanskje hun nærmer seg litt.

Husket en øvelse på rallykurset. Der skulle du gå fvf, deretter ta et skritt ut til siden og fortsett videre framover. Man kan vell ikke si det gikk sånn kjempebra :lol:

Du må ikke bare PRØVE - du skal GJØRE det :P. Hjelp hunden inntil, ikke forvent at hun skal gjøre det av seg selv liksom. Det burde liksom ikke være noe vanskelig med mindre du har tråkket på henne slik at hun er redd for å være nær deg. Jeg vil anta at du har belønnet henne uten at hun har vært helt i riktig posisjon - det er ofte feil belønning som skaper feil utførelse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Du må ikke bare PRØVE - du skal GJØRE det :P. Hjelp hunden inntil, ikke forvent at hun skal gjøre det av seg selv liksom. Det burde liksom ikke være noe vanskelig med mindre du har tråkket på henne slik at hun er redd for å være nær deg. Jeg vil anta at du har belønnet henne uten at hun har vært helt i riktig posisjon - det er ofte feil belønning som skaper feil utførelse :)

Veldig enig! Og du må GJØRE det mer enn et par ganger :whistle: . Har du bestemt deg for en måte å jobbe med å få henne tettere inntil deg, så må du jobbe med den måten over tid og da ta økter hvor du bare jobber med det og ikke alt mulig annet innimellom. Hilsen Strenge-Therese :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taaaada! VI har begynt på Siritips og vi har fått framskritt! :ahappy: Fikk til og med høre det på ag-treningen idag, måte jo ha med litt lp-trening på slutten :ahappy:

BARE og være streng :aww: Jeg trenger virkelig noen til og være streng, merker merkelig nok at ting går lettere inn når folk er strenge med meg. :P

Vi har trent på utgangstiling og sitt, og jeg går rundt :P idag.

Dere finner full rapport i bloggen min. Nå synes jeg dere skal være stolte :aww: Jeg skal vise fram på torsdag jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taaaada! VI har begynt på Siritips og vi har fått framskritt! :ahappy: Fikk til og med høre det på ag-treningen idag, måte jo ha med litt lp-trening på slutten :ahappy:

BARE og være streng :aww: Jeg trenger virkelig noen til og være streng, merker merkelig nok at ting går lettere inn når folk er strenge med meg. :P

Vi har trent på utgangstiling og sitt, og jeg går rundt :P idag.

Dere finner full rapport i bloggen min. Nå synes jeg dere skal være stolte :aww: Jeg skal vise fram på torsdag jeg.

Weheeee så bra da :). Og du vet - vi som bruker sleng&deng-metoden VET jo at den virker (på folk) *ler*.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...