Gå til innhold
Hundesonen.no

Planteløst akvarie

Nirm

Recommended Posts

Er det noen bakdeler med planteløst akvarie, annet enn at jeg må bytte vann oftere?

Har hatt skikkelig algeangrep på plantene mine, så jeg gikk litt dritt lei de og fjerna de. Satte inn flere røtter, et par kokosnøtter og lagt ned et slikt blad jeg ikke husker navn på (cataettellerannet), så det er jo ikke tomt. I karet bor det 20 coryer av pygmetypen, og det virker som om de rett og slett trives mye mer nå. De er mer aktive, bruker mer av karet, roter mer i sanda og roter både på røtter og bladet. Pent å se på er det også, men jeg skal jakte litt mer grener til å ha nedi der også.

Så kan karet klare seg uten plantene?

Edit: Større trivsel planter vs uten planter, ikke algeangrep vs uten algeangrep altså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kar funket fett uten planter det. Har selv et kampfiskkar uten planter, fordi jeg holder på å renske det for posthorn. Ellers er det jo vanlig med planteløse kar for de som har malawifisk, samt mange med snegler kjører planteløst, spes de med marissa/kjempepler. hovekaret mitt er jo tidvis planteløst :whistle: ... Bytter ikke vann oftere for det, men slammer bunnen ca ukentlig, mex 10 l vann pr gang. Storbytte av vann, dvs 30% el mer tar jeg bare hver, tja, 6 uke eller så?? Har helt stabile verdier, aldri hatt nitrittutslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal de få kose seg uten plantene. :ahappy:

De kommer jo tross alt fra elver, så det minner kanskje mer om hvordan de egentlig skal ha det? Nå ser jeg jo at jeg har fisker, enda de har mange gjemmesteder i nøttene og under røttene. Og de leker støtt og stadig disse fiskene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg nok. Det du ev kan ha er noen moseballer, samt flyteplanter om du savner grønne innslag.

Om du finner/får tak i eikegrener ev svartor kan du sette de ned i karet med bark og alt, bare skrubb de godt om de har vokst nær vei (eksos og sur nedbør).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Ser ikke egentlig noe problem i det. Malawikar har jo skjelden planter.

Men bare litt sånn logisk tenking uten bakgrunn i erfaring med planteløst kar. Vil ikke et planteløst kar føre til mer næring til algene? For plantene tar jo opp de samme næringsstoffene som algene. Ikke at jeg har inntrykk av at malawi-folket plages noe mer med alger enn folk med beplanta kar, men sånn rent teoretisk. Nå klarer jo alger seg på mindre næring enn planter, men allikevel...

Ellers kan det jo være litt stilig å ha planteløst kar sånn som du har nå. Litt elveaktig. Men med flyteplanter som både tar en del næring fra algene og danner litt stilig skyggeeffekt? Hihi komme hit og få pistia? :lol: Men du, kan du ikke legge ut bilde? Det høres stilig ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du vil nok få mye mer alger nå. Dessuten bidrar plantene til en god nitrogen-syklus.

Hvilke type fisker har du? Om de trives med planter eller ikke avhenger helt av hvilke fisker du har i karet, men det er et fåtall som trives best uten. Mange bruker plantene til å gjemme seg i, utføre parringdanser og "leke" mellom osv. :)

Edit: så nå hva du hadde, og jeg vil tro disse foretrekker planter altså. Men jeg vet ikke sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du vil nok få mye mer alger nå. Dessuten bidrar plantene til en god nitrogen-syklus.

Hvilke type fisker har du? Om de trives med planter eller ikke avhenger helt av hvilke fisker du har i karet, men det er et fåtall som trives best uten. Mange bruker plantene til å gjemme seg i, utføre parringdanser og "leke" mellom osv. :)

Edit: så nå hva du hadde, og jeg vil tro disse foretrekker planter altså. Men jeg vet ikke sikkert.

Det er nok sånn her. De som har Malawi og Tanganyika (sånn det skrives) har ofte veldig bra rensesystemer/pumper for å erstatte den renseeffekten plantene har. De problemene du hadde før kan komme av at det var for lite fisk/for mye planter eller for mye fisk/for lite planter (dvs plantene får for mye næring i forhold til hva de kan bruke opp). Det kan også være feil lys i forhold til hva plantene trenger (vokser dårlig --> algene tar over), eller akvariet står for mye i sol... Så å bare ta bort plantene, tror jeg KAN bli å skyte seg i foten... Dessuten Coryer liker nok en del "åpen sand", men de vil nok gjerne ha noe vegetasjon, så en mellomting kan være fint...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Algene bodde på javamosen min. Jeg hadde en rot med en diger javamose grodd fast på, og der bodde alle algene. Jeg har forsøkt algemiddel flere ganger, og nå står den rota i ei bøtte forøvrig med masse algemidler i.

Men angang trivsel. Da jeg hadde plantene, så jeg lite til fiskene mine. Nesten kun når de lekte (og det gjør de enda), men nå ser jeg de nesten hele tiden. De har masse gjemmesteder som gir plass til de alle, de har opprettholdt leken sin, men de er mer aktive og virker ikke stressa overhode (de piler de bare rundt langs bunnenen og gjemmer seg når de er stressa). Leken bruker de ene hørnet i karet til forøvrig, og der må det være gjenstantsfritt overhode for at de skal være fornøyde.

Så jeg trur jeg forsøker dette en stund, og ser trivselen videre. Planene er å skaffe litt grener som rekker opp til kanten, så det blir mer skygge fra overflaten. Har nå en rot liggende å duppe i vannskorpa, og den liker de å være under litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Algemiddel dreper ikke bare algene, men også de andre plantene, noe som fører til dårligere opptak av næringsstoffer hos plantene og enda mer alger... Så ikke begynn med sånt... Men fungerer det som du har det nå så er det bra, da har du kanskje riktig balanse mellom planter og fisker, gjør det ikke det, så kan det være en ide å skaffe flere planter, og i tillegg sørge for at de har det bra... ELLER, ta bort alle, og skaffe et superfilter, men da er det ikke sikkert fiskene trives så godt(hvis det er et sånt som gir veldig sterk strøm i vannet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planter hjelper til med den biologiske syklusen i et kar. De forbruker bl.a. nitrat (avfallsstoff) fra vannet, og de produserer oksygen i døgnets lyse timer.

Jeg har hatt mange akvarier og greier meg ikke uten planter :) Den dekorative effekten, sammen med det faktum at fiskene får renere vann, klarer jeg meg ikke uten. Jeg har hatt et strengt vannbytteregime, en gang pr uke byttes 20-30%. Nitratnivået stiger uten planter, og i tillegg stiger det faretruende jo større fisketetthet man har i et akvarium. Jo flere fisk, jo mer ammoniakk og nitrat blir det. Og uten plantene til å "suge opp" dette blir problemet enda større, som man jo skjønner.

Planter forbruker altså avfallsstoffene i vannet, og uten planter blir det mer avfallsstoffer og nitrat til at algene kan gro uten konkurranse fra planter.... så det kan hende du vil se en drastisk forverring av algene fremover.

Er det lenge siden du byttet lysrør over akvariet forresten? Husk at lysrørene mister lysutbytteeffekten for plantenes del, lenge før det faktisk slutter å virke. Bytte lysrør en gang pr år ca er en god vane, og sikrer plantene god vekst og trivsel! :) Algene trives med dårlig lys, men plantene gjør det ikke, dermed blir det skjev trivselsfordeling i karet, og algene kan overta.

Sørg for at plantenes behov for lys og næring blir tatt vare på, så vil de ta over og konkurrere ut algene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Planter hjelper til med den biologiske syklusen i et kar. De forbruker bl.a. nitrat (avfallsstoff) fra vannet, og de produserer oksygen i døgnets lyse timer.

Jeg har hatt mange akvarier og greier meg ikke uten planter :) Den dekorative effekten, sammen med det faktum at fiskene får renere vann, klarer jeg meg ikke uten. Jeg har hatt et strengt vannbytteregime, en gang pr uke byttes 20-30%. Nitratnivået stiger uten planter, og i tillegg stiger det faretruende jo større fisketetthet man har i et akvarium. Jo flere fisk, jo mer ammoniakk og nitrat blir det. Og uten plantene til å "suge opp" dette blir problemet enda større, som man jo skjønner.

Planter forbruker altså avfallsstoffene i vannet, og uten planter blir det mer avfallsstoffer og nitrat til at algene kan gro uten konkurranse fra planter.... så det kan hende du vil se en drastisk forverring av algene fremover.

Er det lenge siden du byttet lysrør over akvariet forresten? Husk at lysrørene mister lysutbytteeffekten for plantenes del, lenge før det faktisk slutter å virke. Bytte lysrør en gang pr år ca er en god vane, og sikrer plantene god vekst og trivsel! :) Algene trives med dårlig lys, men plantene gjør det ikke, dermed blir det skjev trivselsfordeling i karet, og algene kan overta.

Sørg for at plantenes behov for lys og næring blir tatt vare på, så vil de ta over og konkurrere ut algene :)

Nå har Nirm så få og små fisk i det karet at jeg tror det vil gå helt fint med tanke på vannverdier uten planter om han passer på vannbytter og har godt filter.

Men det siste du sier der har jeg også erfart. Om man passer på å gjødsle plantene så de får nok næring klarer de å få overtaket fremfor algene. Algene kan klare seg på mye mindre næring, så om det er lite næring for plantene i vannet vil ofte algene få overtaket, men om det er nok næring klarer plantene å overta og det blir mindre alger. Ellers kan jeg anbefalle amanoreker. De er jævelig effektive på alle typer alger. Og mye framme og morsomme om de er en gruppe.

Edit: Mikkel, før du opp noen yngel av disse pygme-coryene dine? Har lyst på sånne :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Filteret mitt er godt, og er beregnet på et større kar. Og vannverdier må jeg jo følge med og ta hyppigere bytter nå framover. Men sånn bortsett fra den delen, så ser jeg ikke noe negativt med å ha det planteløst enda. Så får jeg se om jeg får noe større problemer med alger nå, men foreløpig ser jeg ikke noe til de som bodde i javamosen min...

Fiskene mine stortrives nå. De er ufattelig aktive, svømmer masse rundt og leker mye også. Det tar jeg som et trivselstegn på fiskene. Det dekormessige er en smaksak sånn sett, og jeg skal finne noen fler grener å ha i det etter hvert (som kan stikke ned fra overflaten og til bunnen tenkte jeg).

Therese: Det blir noen yngel dann og wann, men jeg lar naturen gå sin gang nedi karet. Tar ikke ut egg for å styre med, og da ser det ut som litt mindre overlever (jeg starta med det i begynnelsen, men ble så mye pes med vannbytter etc), og det forsvinner nok en og annne yngel i slamsuginga da. Så noe diger oppdrett har jeg ikke akkurat. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nattbordakvariet mitt har coryyngel, ancistrusyngel og reker. Der har jeg for det meste røtter, lite planter. Det er javamose og en moseball til rekene i all hovedsak, og alle trives godt.

Du ser jo om fiskene trives eller ikke, så får du heller vurdere opp mot algeveksten senere. :)

Forøvrig er det fler som gjerne vil ha pygmeer. *hint-hint* :whistle: Aeneusene (og ancistrusene, for den del) vil jo vokse ut av nattbordkaret etterhvert, planen var jo å ha pygmeer oppi der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei alle hundefolk! 😀 Jeg er på jakt etter en ny turkompis og følgesvenn. Jeg har tenkt på rase lenge og ønsker også innspill fra dere, så håper dere kan hjelpe meg. Jeg er tidligere vant med Alaska Husky da jeg har hatt 2 av den rasen, jeg elsker polarhunder og liker veldig personligheten og ærligheten til huskyene, så jeg var i utgangspunktet bestemt på en ny Alaska, men har senere sett mye på Siberian (SH grunnet at jeg liker at de er kraftigere) men så er det som trekker ned at jeg gjerne ønsker en som kan være litt løs i rundt meg når jeg holder på ute uten og stikke av, har også sauer beitende rundt eiendommen så det er jaktinstinktet som er litt vanskelig. Jeg bor på et stort småbruk med masse plass, går mye turer både i skog og på fjellet. Har også sett litt på rasen Lapsk vallhund, da de er litt like i utseende men den er en gjeterhund og har lite jaktlyst, gjeterhunder har jeg lite erfaring med og er redd det kan bli slitsomt mye lyd (helt greit med lyd når de er i aktivitet og lek) men vil ikke ha en som står å bjeffer hele dagen. Er også redd for at den skal begynne å gjete på alt. Jeg har gått litt tom for alternativer på eventuelt flere raser, og der håper jeg dere kan hjelpe. Er også interessert i å høre erfaringer fra folk som har Siberian eller Lapsk.
    • Vesle Yoshi er blitt over 2 år nå. Vi driver stort sett med blåbær løp da han er en smule overivrig på stevner og vil hilse på alle, så vi er avhengig av gjerder. Han har dog startet noen offesielle stevner. Han ble 3. beste agility hund i japaner klubben. Han er fremdeles minstemann i flokken og er kjempeglad for at båndtvangen er over, han elsker å løpe.
    • Han er helt nydelig😍  Blir veldig nysgjerrig på en sånn en dag😅
    • Tusen takk for det. Da er oppdretteren useriøs men jeg visste ikke om det før jeg kjøpte valpen. Ikke alt man kan lese om på dogweb eller Facebook.
    • Nei, seriøse oppdrettere lurer naturligvis ikke valpekjøpere. Useriøse oppdrettere gjør hva de vil.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...