Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor stor er posten "hundehold"


Symra&Pippin

Recommended Posts

Så mye som tre måneder? Tinka fortærer en 12 kg sekk med RC på halvannen måned, hun. :P

Jeg spurte bare fordi det er foreldrene mine som betaler fôrutgifter på Tinka (og da får de bruke så mye de vil, liksom, jeg skal ikke nekte dem det akkurat), men når jeg får egen hund vil jeg gjerne prøve å finne rimeligere alternativer som fremdeles har god kvalitet. Men det er ikke bare bare å kombinere studentlommebok med studenthybelkjøleskap, så jeg tror ikke jeg vil basere meg på å fôre med V&H så lenge jeg deler både kjøleskap og fryseboks med andre (stakkars folk liksom). :aww: Men nå kommer neste hund til å veie omtrent ti kilo mindre enn Tinka, og da er det jo klart at fôrforbruket uansett vil gå ned litt sammenlignet med henne.

Da vi bare hadde Fibi brukte hun bortimot et halvt år på en sekk og vi hadde visst en liten diskusjon her inne om kvaliteten på fôret ble dårlig av å bli så gammelt :icon_redface: Men jeg syns absolutt at det ikke er noe poeng i å ha så billig hundehold som mulig. Man bør være forberedt på at det koster. I perioder mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi bare hadde Fibi brukte hun bortimot et halvt år på en sekk og vi hadde visst en liten diskusjon her inne om kvaliteten på fôret ble dårlig av å bli så gammelt :icon_redface: Men jeg syns absolutt at det ikke er noe poeng i å ha så billig hundehold som mulig. Man bør være forberedt på at det koster. I perioder mye.

Selvfølgelig koster det å ha hund, og jeg har en sparekonto som kan takle store, uforutsette utgifter (og kurs, stevner, utstyr og andre ting man strengt tatt ikke trenger, får jeg heller kutte ned på i perioder hvor jeg ikke har overflod av penger), men jeg syns allikevel det er greit å spare noen kroner der jeg kan (så lenge det ikke går utover for eksempel fôrkvalitet) - nettopp så jeg har mer å bruke til andre hundeaktiviteter. Det er da ikke noe galt i å tenke litt økonomisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingvild: vi har ta tre betal for to tilbud på et ganske billig, men ok fôr nå. Ellers kan du kjøpe sekkene mine som jeg kan kjøpe med skolerabatten. Den er på 40%.

Mitt hundehold koster ikke så mye, tror jeg. Ikke det som er et must hvertfall. Men jeg bruker gjerne mye penger utenom:

Dette må jeg betale hver måned:

För: 0 kr

Forsikringer: 375 i mnd for alle tre

Vaksiner: 50-100 kr i mnd

Annet nødvendig (flåtthalsbånd, lusekur, zoolac osv): ca 20 kr mnd

Altså ca 500 kr i mnd for tre mellomstore hunder. Men så var det alt som ikke var et must da... :whistle:

Vom og hundemat (får kun tørrför gratis): går ca en 20kg i mnd, 150kr.

Godbiter (lenge leve firstprice pølser): 70kr i mnd

Utstillinger: 3500 i året/12 = 290kr i mnd

Lydighetsstevner og sporstevner: 5250 i året/12 = 440 i mnd

Månedskort (kjøper bare ett på deling): 400 kr i mnd

Kurs: 10.000/12 = 830 i mnd

Annet (rabiesvaksine, ormekurer, røntgen osv): 1500 i året/12: 125

Utstyr: ca 200 i mnd

Totalt: ca 3000 kr i mnd på hund :blink:

Heldigvis er MYE av dette engangsutgifter som kommer rett etter lønning, tilbakebetaling på skatten, stipend osv :whistle: (og jeg tror det er like greit at jeg droppet å ta med reiseutgifter og hytteopphold på utstillinger, stevner og kurs, jeg :icon_redface: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Ingvild: vi har ta tre betal for to tilbud på et ganske billig, men ok fôr nå. Ellers kan du kjøpe sekkene mine som jeg kan kjøpe med skolerabatten. Den er på 40%.

*Nysgjerrig*

Åssen skolerabatt er dette egentlig? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Går på NVH og da får jeg litt rabatter rundt omkring, som jeg ikke bruker

Åja okei, det er bare for NVH. Jaja, Sverige er jo alltids greit det også :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke akkurat de nødvendige utgiftene som er dyrest her.. Men, jeg bruker vel en 500 kr i mnd på mat til de begge. Forsikring har jeg ikke hatt siden forrige århundre en gang, og har heldigvis ikke hatt behov for det, hverken før eller siden. Noe annet enn det er vel strengt tatt ikke "nødvendig", jeg har et par skinnbånd som rett nok kosta masse penger i innkjøp, men som jo har gjort at jeg ikke har trengt å kjøpe nytt på lang tid, halsbåndene deres er heller ikke noe jeg bytter ut så *kremt* altfor ofte, jeg kjøpte to nye for et par måneder siden nå som kosta 150 kr stk eller noe, jeg regner med at de holder en stund.. Men la oss si for moro skyld at jeg kjøper et halsbånd til de hver i året, da er vi vel oppe i 15-20 kr pr hund pr mnd i halsbånd :P Vi er ikke så mye hos veterinær annet enn for å vaksinere (året i fjor med Dina er jo slettes ikke normalen), la oss si 100 kr mnd pr hund (da er vi jo oppe i 1200 kr pr hund pr år).

Da blir regnestykket mitt pr mnd sånn:

For - 500 kr

Veterinær - 200 kr

Utstyr - 40 kr

I alt - 740 kr mnd fordelt på to hunder, 370 kr pr hund pr mnd.

Og når jeg ser regnestykket sånn, med bare det som liksom skal være nødvendig, uten å ta med kursavgifter, påmeldingsavgifter, drivstoffutgifter, da er det ikke rart jeg stadig er blakk :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite spørsmål som jeg har lurt på, men som ikke har allverdens med saken å gjøre: Tjener man mye på å ha valpekull? Rart spørsmål, en valp selges for 10 000 liksom, men det koster vel en del også?

Jeg spør ikke fordi det er aktuelt å ha kull på Symra ( :P ), men jeg vet om flere som ikke kan ha all verdens inntekter, men som ser ut til å bruke mye penger på utstillingsreiser, store campingbusser etc. Og disse har altså to- tre valpekull i året ...

Jeg bare lurer jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite spørsmål som jeg har lurt på, men som ikke har allverdens med saken å gjøre: Tjener man mye på å ha valpekull? Rart spørsmål, en valp selges for 10 000 liksom, men det koster vel en del også?

Jeg spør ikke fordi det er aktuelt å ha kull på Symra ( :P ), men jeg vet om flere som ikke kan ha all verdens inntekter, men som ser ut til å bruke mye penger på utstillingsreiser, store campingbusser etc. Og disse har altså to- tre valpekull i året ...

Jeg bare lurer jeg.

Dette blei diskutert i en annen tråd for litt siden, og de aller fleste kunne vel fortelle at vinninga går opp i spinninga (kanskje med unntak av dem som har flere mopsekull i året). Men jeg skjønner hva du mener. Jeg kommer aldri til å få meg noen bobil med logo på (sjøl om det selvsagt hadde vært ulidelig stilig med et Aiko-dreper-Imouto-bilde i kembostørrelse på siden...). :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...