Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor stor er posten "hundehold"

Symra&Pippin

Recommended Posts

Så mye som tre måneder? Tinka fortærer en 12 kg sekk med RC på halvannen måned, hun. :P

Jeg spurte bare fordi det er foreldrene mine som betaler fôrutgifter på Tinka (og da får de bruke så mye de vil, liksom, jeg skal ikke nekte dem det akkurat), men når jeg får egen hund vil jeg gjerne prøve å finne rimeligere alternativer som fremdeles har god kvalitet. Men det er ikke bare bare å kombinere studentlommebok med studenthybelkjøleskap, så jeg tror ikke jeg vil basere meg på å fôre med V&H så lenge jeg deler både kjøleskap og fryseboks med andre (stakkars folk liksom). :aww: Men nå kommer neste hund til å veie omtrent ti kilo mindre enn Tinka, og da er det jo klart at fôrforbruket uansett vil gå ned litt sammenlignet med henne.

Da vi bare hadde Fibi brukte hun bortimot et halvt år på en sekk og vi hadde visst en liten diskusjon her inne om kvaliteten på fôret ble dårlig av å bli så gammelt :icon_redface: Men jeg syns absolutt at det ikke er noe poeng i å ha så billig hundehold som mulig. Man bør være forberedt på at det koster. I perioder mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi bare hadde Fibi brukte hun bortimot et halvt år på en sekk og vi hadde visst en liten diskusjon her inne om kvaliteten på fôret ble dårlig av å bli så gammelt :icon_redface: Men jeg syns absolutt at det ikke er noe poeng i å ha så billig hundehold som mulig. Man bør være forberedt på at det koster. I perioder mye.

Selvfølgelig koster det å ha hund, og jeg har en sparekonto som kan takle store, uforutsette utgifter (og kurs, stevner, utstyr og andre ting man strengt tatt ikke trenger, får jeg heller kutte ned på i perioder hvor jeg ikke har overflod av penger), men jeg syns allikevel det er greit å spare noen kroner der jeg kan (så lenge det ikke går utover for eksempel fôrkvalitet) - nettopp så jeg har mer å bruke til andre hundeaktiviteter. Det er da ikke noe galt i å tenke litt økonomisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingvild: vi har ta tre betal for to tilbud på et ganske billig, men ok fôr nå. Ellers kan du kjøpe sekkene mine som jeg kan kjøpe med skolerabatten. Den er på 40%.

Mitt hundehold koster ikke så mye, tror jeg. Ikke det som er et must hvertfall. Men jeg bruker gjerne mye penger utenom:

Dette må jeg betale hver måned:

För: 0 kr

Forsikringer: 375 i mnd for alle tre

Vaksiner: 50-100 kr i mnd

Annet nødvendig (flåtthalsbånd, lusekur, zoolac osv): ca 20 kr mnd

Altså ca 500 kr i mnd for tre mellomstore hunder. Men så var det alt som ikke var et must da... :whistle:

Vom og hundemat (får kun tørrför gratis): går ca en 20kg i mnd, 150kr.

Godbiter (lenge leve firstprice pølser): 70kr i mnd

Utstillinger: 3500 i året/12 = 290kr i mnd

Lydighetsstevner og sporstevner: 5250 i året/12 = 440 i mnd

Månedskort (kjøper bare ett på deling): 400 kr i mnd

Kurs: 10.000/12 = 830 i mnd

Annet (rabiesvaksine, ormekurer, røntgen osv): 1500 i året/12: 125

Utstyr: ca 200 i mnd

Totalt: ca 3000 kr i mnd på hund :blink:

Heldigvis er MYE av dette engangsutgifter som kommer rett etter lønning, tilbakebetaling på skatten, stipend osv :whistle: (og jeg tror det er like greit at jeg droppet å ta med reiseutgifter og hytteopphold på utstillinger, stevner og kurs, jeg :icon_redface: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Ingvild: vi har ta tre betal for to tilbud på et ganske billig, men ok fôr nå. Ellers kan du kjøpe sekkene mine som jeg kan kjøpe med skolerabatten. Den er på 40%.

*Nysgjerrig*

Åssen skolerabatt er dette egentlig? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Går på NVH og da får jeg litt rabatter rundt omkring, som jeg ikke bruker

Åja okei, det er bare for NVH. Jaja, Sverige er jo alltids greit det også :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke akkurat de nødvendige utgiftene som er dyrest her.. Men, jeg bruker vel en 500 kr i mnd på mat til de begge. Forsikring har jeg ikke hatt siden forrige århundre en gang, og har heldigvis ikke hatt behov for det, hverken før eller siden. Noe annet enn det er vel strengt tatt ikke "nødvendig", jeg har et par skinnbånd som rett nok kosta masse penger i innkjøp, men som jo har gjort at jeg ikke har trengt å kjøpe nytt på lang tid, halsbåndene deres er heller ikke noe jeg bytter ut så *kremt* altfor ofte, jeg kjøpte to nye for et par måneder siden nå som kosta 150 kr stk eller noe, jeg regner med at de holder en stund.. Men la oss si for moro skyld at jeg kjøper et halsbånd til de hver i året, da er vi vel oppe i 15-20 kr pr hund pr mnd i halsbånd :P Vi er ikke så mye hos veterinær annet enn for å vaksinere (året i fjor med Dina er jo slettes ikke normalen), la oss si 100 kr mnd pr hund (da er vi jo oppe i 1200 kr pr hund pr år).

Da blir regnestykket mitt pr mnd sånn:

For - 500 kr

Veterinær - 200 kr

Utstyr - 40 kr

I alt - 740 kr mnd fordelt på to hunder, 370 kr pr hund pr mnd.

Og når jeg ser regnestykket sånn, med bare det som liksom skal være nødvendig, uten å ta med kursavgifter, påmeldingsavgifter, drivstoffutgifter, da er det ikke rart jeg stadig er blakk :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite spørsmål som jeg har lurt på, men som ikke har allverdens med saken å gjøre: Tjener man mye på å ha valpekull? Rart spørsmål, en valp selges for 10 000 liksom, men det koster vel en del også?

Jeg spør ikke fordi det er aktuelt å ha kull på Symra ( :P ), men jeg vet om flere som ikke kan ha all verdens inntekter, men som ser ut til å bruke mye penger på utstillingsreiser, store campingbusser etc. Og disse har altså to- tre valpekull i året ...

Jeg bare lurer jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite spørsmål som jeg har lurt på, men som ikke har allverdens med saken å gjøre: Tjener man mye på å ha valpekull? Rart spørsmål, en valp selges for 10 000 liksom, men det koster vel en del også?

Jeg spør ikke fordi det er aktuelt å ha kull på Symra ( :P ), men jeg vet om flere som ikke kan ha all verdens inntekter, men som ser ut til å bruke mye penger på utstillingsreiser, store campingbusser etc. Og disse har altså to- tre valpekull i året ...

Jeg bare lurer jeg.

Dette blei diskutert i en annen tråd for litt siden, og de aller fleste kunne vel fortelle at vinninga går opp i spinninga (kanskje med unntak av dem som har flere mopsekull i året). Men jeg skjønner hva du mener. Jeg kommer aldri til å få meg noen bobil med logo på (sjøl om det selvsagt hadde vært ulidelig stilig med et Aiko-dreper-Imouto-bilde i kembostørrelse på siden...). :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Da har vi entret en fryktperiode. Den som skulle starte ved 6 mnds alder startet plutselig i dag, 7 mnd og 8 dager gammel. Henger på greip med stor rase, tregere utvikling.  Han ville PLUTSELIG ikke entre bussen. Han som ELSKER buss! Bussjåførene elsker ham også, for han står som et skolelys og logrer ivrig og glad når de svinger inn på holdeplassen. Han bykser like glad og ivrig ombord. ..et. Bykset. Har bykset. Har elsket buss. Nå ville han IKKE gå ombord, helt plutselig. En hyggelig medpassasjerer tilbød seg å løfte ham ombord, noe Edeward satte STOR pris på, og takket mannen for i flere minutter etterpå. Ikke sett ham så takknemlig siden han oppdaget paraplyens funksjon.  Heldigvis er bygdebussen et samfunn, fullt av hundefolk, og alle de nærmeste trådte hjelpsomt til og var hyggelige og pratet og koste med ham, noe han ble kjempeglad for. Han elsker oppmerksomhet fra fremmede mennesker som elsker hund. It takes a village to raise a puppy. Ingen setback til fair of stairs da vi skulle av igjen, heldigvis. Spent på hva annet som plutselig blir skummelt fremover. Han får ikke relapse på trapper, og det neste skumle bør heller ikke bli heis. Han er for stor og tung til å bæres. I tillegg har han så ekstrem separasjonsangst, han kan ikke være hjemme alene unntatt når han er så utslitt at han MÅ sove.  Dette blir spennende fremover. Håper det går fort over igjen.  Utgangsstilling på tom hånd har forøvrig bedret seg litt. Den er langt fra bra, men det hender han gjør det for å være snill med meg, og legger ingenting imellom når han tydeliggjør at dette er en act of kindness fra ham til meg. Han har forstått at det gjør meg glad, så han belønner meg med utgangsstilling på tom hånd for å vise at han setter pris på adferden min innimellom. Kanskje blir det bronsemerket en dag. Kanskje. 
    • Ja her er det nok å jobbe med, det er helt sikkert 😅Hun er blanding mellom cavalier og puddel (det ligger noen bilder på instagram under lindaoglilje hvis noen vil se, har ikke lyst til å legge ut så mye her ettersom jeg bare har henne på prøve). Jeg kjører en Prius og buret står i baksetet, så tror ikke det er bilen som er problemet. Det er nok heller tidligere erfaring med bilkjøring som gjør dette et stressmoment for henne. Men hun er utrolig lydig da, så hun hopper inn i bilen når hun får beskjed om det. Hun er veldig søt når hun ikke er stressa, men det er jo sånn ca. én time i døgnet 😅 Men hun har bare vært hos meg en uke så hun trenger nok enda litt tid på å lande helt.
    • Morsomt med småplukk å jobben med😅Enig med @simira, ta det helt tilbake til start. Hvilken rase(r) er hun (noen er jo kjent for å ha et litt høyere stressnivå enn andre)? Og hvilken bil har du? Udyret mitt synes bilkjøring er helt ok i min kompakt suv (der tar hun hele bagasjerommet, så ikke plass til bur, men har lastegitter); men hun hater å kjøre bil om vi låner type stor kassebil der hun må være i varerommet. Stressnivået går til himmels. Gjør det hele lystbetont med bildøren åpen og motoren av i begynnelsen, om hun er mottakelig for sitt/bli kommando eller bare be henne hoppe opp i bilen (om hun ikke er så liten at hun må løftes inn da). Babysteps og alt det der, masse lykke til!
    • Oof, det gjorde vondt å lese! Og jeg tror slett ikke hun nødvendigvis er trygg selv om hun er rolig da. Jeg ville faktisk vurdert å prøve å starte på scratch med burleker og positiv assosiasjon til buret som IKKE medfører timesvis med passivisering. Og ut fra det lille jeg vet så langt så er jeg helt sikker på at du klarer å få til dette når hun etterhvert får oppleve mer frihet, aktisering og meningsfylte oppgaver!
    • Hun har sittet 10 timer i bur daglig der hun kom fra, så hun er forsåvidt trygg og rolig i bur, men det er vel mest fordi hun har lært seg å være passiv der. Hun har også ressursforsvar på liggeplass, og tror helst bare hun vil være i fred når hun går inn i buret (ikke at jeg har bur innendørs uansett, men fikk det inntrykket der jeg hentet henne). Hun har litt problemer den frøkna her 🙈 Men hun er bare 3 år og synes det er veldig gøy å trene, så tror absolutt det er håp for henne.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...