Gå til innhold
Hundesonen.no

Trenger rådføring, Quatro er rasist! :S

Truls

Recommended Posts

Hei hei.

Jeg har en Whippet med navned Quatro, han går bare fint sammem med andre Whippet's av begge kjønn.

Men møter han en annen rase så blir det knurring, han viste selv tegn til agreesjon mot en boxertispe som var i brunsperiode.

Det fine er at det blir med knurringen og noe knuffing, men vil jo ikke at dette skal fortsette, og helst ikke utarte seg.

Har dere noen tips til hvordan man lett og effektivt kan trene dette bort?

Mvh

Truls=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke testet han løs med andre raser enda, men skal på den lokale klubben i kveld da det er sosialtrening.

Hvordan han er sosialisert er jeg ikke sikker på, da jeg fikk han når han var 2år gammel. Men han ser ut til å gå finfint sammen med ku, hest og slikt bufe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet i hvertfall at min hund er veldig sur på andre så lenge han er i bånd, men løs kan han være bestevenn med hvem det skal være.

Vi har bare trent masse på å gå forbi uten å bry oss, og har nå begynt å hilse igjen på hunder jeg vet er ålreite.

Det kommer seg for hver gang altså. Men nå gjelder dette bare hannhunder.

Jeg tror nøkkelen er god sosialisering med andre raser, dere kan jo begynne løs (som ofte går greit for da ordner hunder opp seg i mellom uten "irriterende" eiere som holder dem igjen). (Og for å editere emg selv da denne setningen kan misopfattes) da ikke med en haug ukjente hunder, men trygge gode hunder som du selv vet har et godt språk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke testet han løs med andre raser enda, men skal på den lokale klubben i kveld da det er sosialtrening.

Værsåsnill ikke slipp ham løs sammen med en gjeng hunder du ikke kjenner til i det hele tatt! Det blir helt feil måte å håndtere dette på - hvis han er usikker på seg selv, kan han bli enda mer usikker i en slik situasjon og dermed utagere mer, noe som bare skaper ubehagelig stemning blant de andre hundene og kan føre til at flere braker sammen.

Hvis du vil jobbe med dette på en ordentlig måte, finner du en annen hundeeier som har en trygg, snill og selvsikker hund med godt språk, også går dere en tur sammen - gjerne med hundene i bånd først, uten at de får hilse på hverandre, men bare slik at de blir vant til å være rundt hverandre uten at de trenger å bry seg med den andre hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Gå tur i bånd sammen med folk med snille hunder av andre raser uten at hundene får hilse. Gjerne på en såpass brei vei at dere kan få litt avstand om han trenger det. Ikke lag noe styr ut av det, bare gå uten å presse han. Ikke slipp dem sammen på slutten av turen heller. Hilsing og leking kan føles som et sterkt press/skummelt for en usikker hund eller de stresser seg opp i forventning på neste tur. Ihvertfall ingen lek før du har gjort dette med mange andre hunder og han virker trygg på flere forskjellige. Da kan han kanskje få løpe løs med de hundene han har blitt kjent med og føler seg trygg på. Det vanskelige med dette er at du vil trenge mange forskjellige hunder etterhvert. At han blir trygg på/grei med en hund av en annen rase behøver ikke bety at det også gjelder neste hund han møter. Ideelt sett bør du også unngå negative møter med andre hunder mellom hver "treningstur". Introduser en og en ny hund. Altså, ikke begynn gå tur med masse nye hunder hver dag, men la han bli trygg på en først. Det kan ta tid i starten. Kanskje vil du aldri komme lenger enn at han kan lære seg at de hundene dere går sammen med er greie, men det er jo bedre enn å aldri kunne gå tur med andre.

En annen mulighet er jo selvfølgelig å aksptere at han er sånn og sørge for at han ikke får komme nær nok andre hunder så han får brøla på dem. Frislipp med en sånn hund er en veldig dårlig ide uansett. Både for din hund og de andre. Mange ellers snille, greie hunder vil svare han når han kommer med sånn bølleoppførsel...

Forøvrig sosialiserer man strengt tatt ikke voksne hunder. De miljøtrenes :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke stol på at di i den lokale klubben sine hunder er rette valget å slippe han me fordet om di sier d, da jeg bodde i Tromsø dro vi til den lokale boxer klubben, å da ville hun som ledet absolut at hennes han hunder skulle slippes med valpen min på ca 6 mnd, å jeg var ikke enig i dette men hun slapp begge guttene sine ut av bilen samtidig før jeg fikk tenkt meg om å di tokk valpen min sånn at denne opplevelsen ødla sosjaliseringen me andre hanhunder, han var helt trygg før dette å etter denne opplevelsen virka d som han følte han måtte forsvare seg vær gang d kom andre han hunder :(

Finn heller noen du kan bli kjent me båder eier å hund å som du er litt på samme bølgelengde me i hunde oppdragelsen åsså går dere turer sammen først som nevnt over hær, å når dere ska slippe hundene så må dere la di ordne opp selv å heller snu ryggen til når han gjør ting du er uenig i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min forrige golden hatet faktisk svarte hunder (gikk forsåvidt greit med flat), og schäfere. Bestekompisen hans fra han var 8 uker, var en like gammel Groenendael. Men etterhvert som de ble eldre, fikk han engang skikkelig deng av den sorte. Da var de ikke venner mer, for å si det sånn. En annen gang var det en sort storpuddelvalp han var flink å sosialisere med, men etterhvert som den ble eldre, tålte de ikke trynet på hverandre.

Schäfere var han ikke happy med etter en hendelse med en venninnes schäfer. Hun var ikke godt nok sosialisert, og mente hun kunne gjøre hva hun ville med min. Hun KUNNE jo forsåvidt det, men det var nok da hun dyttet han ned en trapp, gjetet han og dyttet han alltid inn i et hjørne. Etter det, tålte han ikke schäfere.

Om det er noe du kan gjøre? Tja. Jeg kunne sikkert gjort noe med det, men jeg hadde ikke noe spesielt behov for det, egentlig. Og det var faktisk ikke et reelt problem for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Boxer-eier har jeg selv merket at det er flere hunder som har vist agresjon og er veldig skeptisk til Boxere. Noe av grunnen kan være at Boxeren ser litt "merkelig" ut med de utstående øynene og inntrykte ansiktet, de er vanskelig å lese kroppspråket til har jeg hørt flere si. Har møtt flere andre hunder som går fint med andre som har virket redde for hundene mine og har da reagert med agresjon.

Er ikke alle hunder som går like greit med alt og alle, slik er jo vi mennesker også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må han gå i hop med alt og alle, da? Er kke det viktgste at dere kan møte og passere andre hunder uten for mye bråk eller fare for liv og helse? Liker ikke alle, jeg heller. De jeg ikke liker prøver jeg å unngå :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Boxer-eier har jeg selv merket at det er flere hunder som har vist agresjon og er veldig skeptisk til Boxere. Noe av grunnen kan være at Boxeren ser litt "merkelig" ut med de utstående øynene og inntrykte ansiktet, de er vanskelig å lese kroppspråket til har jeg hørt flere si.

Har det litt motsatt der. Det er kun boxere som har vist aggresjon mot hunden vår. Vi har tre av dem i nabolaget, og ingen av de er spesielt trygge. Synd, for jeg hadde opprinnelige sansen for boxere, men har mistet litt av den sansen den siste tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...