Gå til innhold
Hundesonen.no

Den mest allergivennlige rasen

Djervekvinnen

Recommended Posts

Er det noen statistikk over hvilken rase som viser seg å være den mest allergivennlige rasen? Den rasen flest tåler?

Har du noen personlig erfaring på allergivennlige raser, evnt i familien, kjenninger osv. Hvilke symptomer på allergi har dem (klør, tett hals, nys, pustevansker ol), og er de borte, og hvilken rase omgås dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel an på om personen er allergisk mot spyttet, hudcellene eller pelsen? Min ene bror tåler ikke hundespytt fra de fleste hunder, men han tåler fint pelsen/huden. Så om hunden ikke slikker på han merker han ikke noe til allergien. Han får rødflammet og kløende hud, innimellom reagere han så kraftig at han får blemmer. Tar han en zyrtec noen timer før han skal på besøk der det er slikkende hund reagerer han nesten ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vanligste man hører om allergi er folk som begynner å klø i øyne/rennende øyne og nyser eller blir tett i halsen når de er i samme rom som hunder, eller er der hunder har vært. Ikke at de nødvendigvis tar i dem. Det er mitt inntrykk av alle allergikerne jeg har møtt. Det er jo relativt uproblematisk å kun reagere på slikkin (å unngå det), men værre hvis man får veldige plager av å omgås hund i det hele tatt. Da er det greit å kunne ha alternativer til hund, enn å ikke ha hund i det hele tatt.

Ut ifra linken, ser det ut som puddel er høyt på lista.

Noen med puddel og allergi erfaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Lilli22

Har kun erfaring etter rasen Portugisisk vannhund da vi kjøpte en på grunn av at Samboeren min har allergi for katt og hund. Han reagerer med å få tung pust, vondt i brystet, rennende/irritende øyne og nese. Portugisisk vannhund regnes som allergivennlig, og i vårt tilfelle er det veldig sant. Han reagerer svært lite og kan lett holde hunden "opp" i nesen uten å merke noe. Han reagerer veldig fort når han er på besøk hos noen med hund til tross for at de nettopp har vasket hus. Så han ligger under kategorien "hyper allergisk" men reagerer ikke på Portisen vår. Det eneste han kan reagere på er spyttet og får lett kløe hvis hunden slikker han på hånden eller andre steder, men det kan lett unngås.

Min søster sin mann har også allergi og de har kjøpt seg en Australsk terrier. Og denne tåler han svært godt. Han tåler også vår portis. Men nå har han fått tilsendt hår fra oppdretteren på denne Australsk terrieren slik at han kunne ta det med til Natur medisin damen slik at hun kunne lage medisin til han som skulle gjøre han immun mot pelsen. Om natur medisin har hjulpet han eller ikke det får vi ikke vite. Han tåler ihverfall den i dag.

Men det er som de sier over veldig forskjellig hva folk tåler og ikke tåler. Man kan reagere på spytt, urin, flass osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg vet finnes det ingen statistikk på hvilken rase som er mest allergivennlig, men hvis du snakker med et visst antall allergikere er det visse raser - eller rettere sagt pelstyper - som skiller seg ut. Men du vil selvfølgelig også få høre historier om folk som ikke tåler disse, men som tåler andre igjen.

For folk som hovedsakelig reagerer på spytt og urin vil individ ha mye mer å si enn rase. For folk som reagerer på hudavfall og fett, vil pelstypen være mer avgjørende. Når et hår felles frigis det partikler fra huden. Jo mindre en hund røyter, jo færre slike partikler vil spres ut i omgivelsene. Langt hår (også det som klippes) bruker lenger tid på å vokse ut før det faller av, og derfor røyter langhårete hunder mindre enn korthårete. De rasene/hundene som generelt vil være mest allergivennlige vil være de som fyller flest av disse kriteriene:

- langt hår

- lite fett i pelsen

- ingen sesongbetinget røyting

- lite hudproblemer (som forårsaker flassing)

Personlig tåler jeg f.eks bichonrasene, puddel og vannhundrasene. Disse rasene har jeg stort sett hatt ingen eller helt minimal reaksjon på (hvis vi ser bort i fra spytt). Jeg tåler også f.eks wheaten terrier og chinese crested. Jeg kan også tåle raser som skal nappes, men føler meg ikke like trygg på dem som jeg gjør med de førstnevnte. Jeg reagerer heller ikke spesielt mye, men kan ane litt i noen tilfeller, på raser med pels ala bearded collie.

Typiske raser jeg reagerer på kan f.eks være elghund, schæfer eller labrador. Når jeg får en reaksjon begynner det som regel med nysing, så begynner øynene å renne og jeg blir tett i nesen. Så kommer astmaen og det blir tungt å puste. Merker det ikke så godt utendørs, men det kan bli ganske/veldig plagsomt hvis jeg har vært et par timer på besøk hos noen som har hunder jeg ikke tåler. Jeg kan også få milde utslett på hendene hvis jeg klapper hunder med veldig fet pels eller jeg kommer i nærkontakt med spytt. Hvor godt jeg tåler spytt kommer veldig an på den enkelte hunden.

Søsteren min har kraftigere allergi enn meg. Hun har reagert litt på mine havanaiser, men reagerer ikke like mye på dem som på typiske røyteraser. Hun reagerte mer på den ene havanaisen min som hadde litt tørr hud og dermed flasset litt, enn hun har gjort på de andre.

Jeg hadde i mange år trodd, til min store sorg, at jeg aldri kunne ha pelsdyr, og ble sjeleglad da jeg oppdaget at det fantes hunderaser som jeg faktisk tålte! Jeg var på hyttetur med en wheaten terrier og kunne kose så mye jeg orket med den uten å reagere. Et historisk øyeblikk for meg :D

Nå har jeg hatt hunder i snart 12 år - og helt uten medisiner!

Men det er desverre ikke alle allergikere som er like heldige som meg, og hvis man har astma og/eller allergi, er det ikke bare å løpe og kjøpe en allergivennlig rase uten videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for informative innlegg :)

Samboer er allergisk for mye rart, og han kan få litt utslett hvis han har kortermet på seg og holder rundt hunden. Han har påvist litt hundeallergi, men mange andre ting, og katt tåler han veldig dårlig. Får skikkelige pustevansker og nyser mye. Han reagerer lettere på huskyen til søstern sin, samt lignende hunder og mer pelsete hunder, mens våre er okei.

Jeg har tenkt at kanskje allergien vil utvikle seg i fremtiden, og hvis det skjer, vil jeg gjerne ha en backup plan på andre raser. Det beste er vel å omgås rasene før man evnt får en. Det var jo veldig bra for din del Havana, at du kunne ha hund tiltross for allergien. :) Det er mitt "mareritt" å måtte si takk og farvel til hundehold hvis det skulle skje at samboer ble dårlig av hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for informative innlegg :)

Samboer er allergisk for mye rart, og han kan få litt utslett hvis han har kortermet på seg og holder rundt hunden. Han har påvist litt hundeallergi, men mange andre ting, og katt tåler han veldig dårlig. Får skikkelige pustevansker og nyser mye. Han reagerer lettere på huskyen til søstern sin, samt lignende hunder og mer pelsete hunder, mens våre er okei.

Mynder har kanskje ikke så mye fett i pelsen? De har kanskje heller ikke utpreget sesongrøyting? Det er flere allergikere som av den grunn tåler korthårete hunderaser fra varmere land, f.eks italiensk mynde eller basenji. (Jeg tåler dem ikke og er dømt til et liv med pelsstell :rolleyes2: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei de har lite fett i pelsen, og røyter jevnt over. Dobbern har mer fettete pels og striere hår, så hun stikker lettere i huden. Men jeg sørger for å bade dem så fort de blir fettete. Generellt sett er det lite hår i huset hos oss (det er lite pelsavfall fra dem). Jeg håper det forstetter slik, at han ikke får noen reaksjon i fremtiden.

Ja det er kjipt med det pelsstellet på de allergihundene. Men men, det er verdt det hvis man får ha hund, kontra ikke. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en allergiker i familien. Blir tett i pusten, og med rennende sviende øyne. Mest plaget med sistnevnte. Har ikke testet ut masse raser, så aner ikke om puddel fungerer supert f.eks. Men vedkommende reagerer på gordon setter, men IKKE på irsk setter eller irsk rød og hvit setter. Interessant nok. :P Er nok noe med pelsen å gjøre tenker jeg. Etter 13 år med gordon setter i hjemmet ble nemlig allergien så godt som borte vekk med bare irske settere i hus. Og slutt ble det på bruk av øyedråper. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi prøvde (besøk, pass, forvertskap osv.) mange ulike raser, men min samboer tålte definitivt best chinese crested. De korthårede/strihårede rasene vi prøvde som for eksempel JRT, italiensk mynde og pinscher - var verstinger for allergien, uten at jeg kan forklare hvorfor...

Nakenhunder er enkle å bade ofte (fjerner flass, spytt og allergener fra huden/pelsen), og veldig grei å behandle med f.eks Petal Cleanse (lite overflateområde osv), i tillegg til at de ikke røyter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er veldig individuelt, kombinert med hva en er villig til å gjøre for å få det til å fungere. Jeg vet om allergikere som har berner, til og med flere bernere, og de får det til å fungere med mye støvsuging, gulvvask og tabletter. Fordi de VIL ha berner. Det hadde sikkert vært lettere for dem med puddel eller bichon havanaise, men jeg antar også at de ikke er av de mest hyperallergiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Stella

Jeg har puddel, og flere allergikere i familie/vennekrets. De er alle overrasket over hvor lite de reagerer på hunden min. Dette stemte da jeg hadde storpuddel, men enda mer nå med dvergpuddel. En hovedårsak til dette er nok at en liten puddel er mye lettere å holde ren og velstelt. Det tar kort tid å bade, føhne og klippe en dverg, mens det er timesvis med jobb på en stor. Jeg bader hunden min ca hver 14. dag, så hun er veldig ren hele tiden.

Jeg har ingen erfaring med andre hunderaser og allergi, dessverre.

Mvh Cecilie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mormor er superallergisk, og reagerer med tungpust og kløe i øyne. Hun har hatt kerry blue terrier, det er jo en klippe-rase. Denne reagerte hun ingenting på. Ellers reagerer hun nesten ikke på min staff, men hun røyter nesten ingenting. Har en venninne med allergisk familie, de hadde bearded collie, og det funket fint for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så lenge siden det gikk et hundeprogram på Animal Planet, Dogs 101, der de omtalte en av Bichon-rasene (husker ikke om det var frisè eller havanais) som allergivennlige. Da nevnte de i samme slengen at det allergikere som oftest reagerer på, er et protein hunder har i spyttet sitt. Navnet (som inkl tall tror jeg) på dette allergifremkallende proteinet husker jeg dessverre ikke, men det var dette de fleste allergikere reagerte på, ikke selve hårene til hundene. Men siden hunder slikker seg på pelsen og spyttet deres dermed tørker på hårene, så tror de fleste at det er pelshårene som er det allergifremkallende. Det er det altså egentlig ikke, det er det tørkede spyttet på disse pelshårene. Det er gjerne derfor noen allergikere syns det hjelper mot allergien at hunden bades ofte, for da blir spyttet vasket vekk.

Personlig syns jeg dette høres rart ut da jeg hørte det, for det må jo bety at spyttsammensetningen til røytende og ikke-røytende hunder er forskjellig.Har ikke-røytende hunder en annen sammensetning i spyttet sitt enn raser som feller pels? Det kan kanskje være noe sånt, jeg vet ikke. Men det var dette med proteinet i spyttet til de fleste andre vanlige hunder veterinæren i tv-programmet snakket om når det gjaldt hypoallergene hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig syns jeg dette høres rart ut da jeg hørte det, for det må jo bety at spyttsammensetningen til røytende og ikke-røytende hunder er forskjellig.Har ikke-røytende hunder en annen sammensetning i spyttet sitt enn raser som feller pels? Det kan kanskje være noe sånt, jeg vet ikke. Men det var dette med proteinet i spyttet til de fleste andre vanlige hunder veterinæren i tv-programmet snakket om når det gjaldt hypoallergene hunder.

Det er riktig at det ikke er selve hårene allergikere reagerer på, men de proteinene som utløser "pelsallergi" kommer fra huden og ikke spyttet. Som jeg nevnte over, frigis disse proteinene når hunden røyter. Som jeg også skrev, er det proteiner i spyttet som mange allergikere reagerer på, men dette ser ikke ut til å ha så mye med rase å gjøre. Dette med slikking av pels er mer relevant når det gjelder katter, siden katter vasker seg ved å slikke pelsen. Hunder slikker som regel ikke pelsen i samme grad, og derfor er ikke det et like stort problem for allergikere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gubben min er allergisk mot enkelte hunderaser og katter. Men vi har en labrador, og det går fin-fint :lol: Og labben er jo ikke akkurat kjent for å være allergivennlig. Men han reagerer på tolleren til svigerinna mi, mens hun, som også er allergisk mot enkelte hunder og alle katter, reagerer på labben vår, men ikke på sin egen toller. :icon_confused: Så det er nok veeeldig individuelt, og det beste tipset er vel å teste ut så mye man bare kan, for å se hva man tåler best

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men sist så ville ikke vetrinæren ta biopsi fordi de da kan stikke akkurat på det området som det ikke er ondartet. Og motsatt. Måtte operere den bort også vet man om den er godarta eller ondartet.
    • Hei og hopp. jeg skal bytte for til min 10 mnd gamle finske lapphund. Hun er ekstremt sensitiv i magen, får lett diare. Ønsker et skånsomt og selvfølgelig næringstett for. Har per nå Purizon, og har vært fornøyd med det. Men tenker å prøve noe annet og se om magen blir mer stabil da. Vurderer enten Markus Muhle eller Købers. Har noen noen erfaringer med disse formerkene til sensitive hunder? setter pris på alle svar!:)
    • Nå tviler jeg på at det er spesielt farlig, hvis det var vanlige, små muffinspapir. Bare følg med på allmentilstanden. MEN, når det gjelder slike medisinske spørsmål om ting som kan være farlige så bør du alltid kontakte veterinær heller enn et tilfeldig nettforum, facebook, eller tilfeldige folk. Ta en telefon og spør, det kan redde livet til hunden din.
    • Hunden min klarte å spise tre muffinspapir i går når jeg var på toalettet.. papiret var soggy og mykt, men jeg blir jo bekymret. Hun har ikke kastet opp og bæsjet to fine bæsjer i dag . Formen hennes er også helt normal. Men hun hikket både i går og i dag, og jeg har aldri lagt merke til at hun har hikket før. Noen her som har erfaring med hund som har spist muffins/bakepapir😅 er det noe som pleier å komme ut av seg selv? Eller løses lett opp i magen? kan legge til at hun er bare 3.7 kg så ikke den største hunden.
    • Mitt inntrykk med working cocker er at de er slitsomme arbeidsjern med lite ro i kroppen. De vibrerer av energi. Kjøp deg en vanlig cocker og klipp den ned/ikke barber. Men vil ikke du ha en pelshund er det ganske safe å ikke kjøpe pelshund..  Vil ikke du ha jakthund... ikke kjøp en jakthund.  Ganske enkel matte    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...