Gå til innhold
Hundesonen.no

Å leve og bo i Finland


Guest Christine

Recommended Posts

Guest Christine

Hei!

Trenger litt hjelp angående Finland nå. Noen som bor/har bodd der(evnt som vet litt om det), og kan fortelle om hvordan Finland er når det gjelder å leve/bo der?

Og hvordan er det med hundehold i Finland?

Ble kanskje litt vage spørsmål her, men setter pris på så å si alt av info om Finland, så håper noen har noe å bidra med. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri vært i Finland, jeg skal dit til høsten riktignok, men jeg kjenner noen som bor der - og de vil flytte til Norge. Finland er et veldig fattig land - også kjent som nordens u-land. Språket er av de vanskeligste språkene å lære seg og veldig få kan engelsk. I alle offentlige etater (sykehus, kommunehus) er det finsk som gjelder, selv om deler av befolkningen snakker svenskfinsk eller russisk. Lovverket er generelt vanskelig å finne ut av og Finland kan ikke sammenliknes med Norge når det gjelder velferd. Velferdsystemet i Finland er veldig rart og svært vanskelig å finne ut av. Om Finland har spesielle lover rundt hund vet jeg ikke. Jeg kjenner best til Finlands veldig merkelige velferdssystem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av informantene mine flytta til Finland sammen med sin daværende (finske) kjæreste. Selvsagt tok det slutt, men han tenkte at han i alle fall ikke skulle komme krypende tilbake til Norge, så han blei.

Nå har han bodd der i vel 6 år, snakker ganske bra finsk, jobber med it og har det egentlig ganske greit. Han har også hund som han deler med den tidligere nevnte kjæresten. Men jeg ville aldri flytta dit uten en utdannelse i bunnen, og med jobbtilbud og/eller muligheter for å jobbe med noe utdanningsnært. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i Finland før jul, og det var herlig! Kunne godt tenkt meg å dra dit igjen, det er fantastiske shoppingmuligheter i Helsinki (selv for en som meg som ikke liker å shoppe), og folk er åpne og vennlige og hjelpsomme. Det var FW da vi var der, og naturlig nok endel hunder.

Språket var overhodet ikke noe problem! Hvis de ikke skjønte engelsk (noe de fleste gjorde), så kunne vi snakke norsk, for nesten alle kunne svensk, og da skjønte de norsk også. Jeg har veldig lyst å dra tilbake, gjerne på sommeren eller noe, og til landsbygda. Er helt forelsket i Finland. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Var i Finland før jul, og det var herlig! Kunne godt tenkt meg å dra dit igjen, det er fantastiske shoppingmuligheter i Helsinki (selv for en som meg som ikke liker å shoppe), og folk er åpne og vennlige og hjelpsomme. Det var FW da vi var der, og naturlig nok endel hunder.

Språket var overhodet ikke noe problem! Hvis de ikke skjønte engelsk (noe de fleste gjorde), så kunne vi snakke norsk, for nesten alle kunne svensk, og da skjønte de norsk også. Jeg har veldig lyst å dra tilbake, gjerne på sommeren eller noe, og til landsbygda. Er helt forelsket i Finland. :wub:

Oh, beskrivelsen din gir meg bare mer lyst til å dra dit! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Er en stund siden jeg har vært innpå her, ja. Joda, går bare bra med guttene mine :)

Enn med dine? Grattis med rød/hvit forresten, han var utroolig nydelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest janson

Har søkt på skole der :)

Spennende! Kan man spørre hva du har søkt på?

Jeg hadde i utgangspunktet ikke tenkt til å kommentere her siden jeg ikke har så mye å bidra med. Litt pinlig med tanke på at jeg er finsk statsborger og til og med skal til ambassaden i morgen for å sende av gårde min stemme til Riksdagsvalget! :icon_redface:

Men. Jeg reagerte på det LivB skrev, spesielt siden jeg opplever det helt annerledes og da at Finland til og med er bedre enn Norge på enkelte felt. Måtte også spørre min mor siden dette var gresk for meg og hun sa seg enig. Hun har aldri opplevd at det skal være noen store forskjeller mellom Norge og Finland. Finland skal jo forøvrig være veldig flinke når det kommer til utdanning (og vi orker jo litt Finlandsskryt, gjør vi ikke? :aww: ).

Ellers har jeg også et annet inntrykk når det kommer til språk - de færreste jeg kjenner snakker svensk og enda færre kan engelsk. Men kan jo også hende at mine folk er unntaket som bekrefter regelen.

Finnene er flinke på friområder for hund! I alle fall i Helsingfors/Esboo-området. Selv om de fleste av slektningene og vennene mine har hund så har vi snakket fint lite om forskjeller mellom Norge og Finland, men har aldri fått inntrykket av at det er vanskelig der. Hvis jeg nå husker riktig så har vel to venner også bodd i studentboliger i Helsingfors hvor det har vært tillatt med dyr.

Og herlig å høre at andre også er begeistret for Finland! :wub: Jeg er skikkelig Finlandspatriot og drømmer stadig om å flytte tilbake dit, men så langt har det ikke passet. Godt man skal dit om en måneds tid så man får litt orden på abstinensene..

Edit: jeg glemte forøvrig å nevne at Finland har verdens beste sjokolade. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh, beskrivelsen din gir meg bare mer lyst til å dra dit! :D

Jeg synes det var helt fantastisk i alle fall! Det snødde noe voldsomt da vi var der, men jeg har kun gode minner. :) Det er litt vanskelig å forklare hvorfor jeg likte det så godt, men tror det har noe med stemningen å gjøre. Jeg kjente meg mer hjemme i Helsinki enn i Oslo, og jeg er ingen byjente liksom. :P Mye av det de hadde var kjent (butikker og merker), og maten var ikke veldig ulik vår egen. Sånn passe eksotisk for min del i alle fall. Og det var helt snålt å bare kunne snakke norsk (trøndersk!) til folk, og så forstod mange hva vi sa! Så det må man kanskje passe seg litt for hvis man reiser med flere nordmenn, det er ikke tingen å sitte på bussen og snakke om noen andre liksom, haha! :lol: Og Finland har flotte springere, hehe, men det teller kanskje ikke for deg. Kan jo også nevne jeg var i shopping-himmelen deLuxe da jeg var på Finsk Vinner.. :D Jeg handlet så pengene sprutet, og det er endel billigere med dyrt hundeutstyr der enn her. En saks som her koster nesten 1500 fikk jeg for under 600kr.. Og da kjøper man selvsagt den saksen. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Har søkt en form for folkehøgskole, med hund i fokus. Lærer om alt fra etologi til genetikk og avl. Om raser, problemhunder, ja, alt som har med hund å gjøre egentlig. Krysser poter og fingrer for at jeg får plass!

Takk for flotte svar, begge to. Dere minsker ikke reiselysten min akkurat :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i Finland før jul, og det var herlig! Kunne godt tenkt meg å dra dit igjen, det er fantastiske shoppingmuligheter i Helsinki (selv for en som meg som ikke liker å shoppe), og folk er åpne og vennlige og hjelpsomme. Det var FW da vi var der, og naturlig nok endel hunder.

Språket var overhodet ikke noe problem! Hvis de ikke skjønte engelsk (noe de fleste gjorde), så kunne vi snakke norsk, for nesten alle kunne svensk, og da skjønte de norsk også. Jeg har veldig lyst å dra tilbake, gjerne på sommeren eller noe, og til landsbygda. Er helt forelsket i Finland. :wub:

Dette innlegget kunne jeg ha skrevet selv.

Var litt skeptisk da vi meldte på FW da jeg har vært på stevner i Finland med hest for noen år siden, noe som ikke var gøy.

Men Finland var da flott å reise på utstilling til.

Språket, null problem, synes i grunnende skjønner oss dårligere i Danmark.

Så godt likte vi oss at vi tar oss ei uke der i påsken.

Selvfølgelig med innlagte utstillinger, men også tid til åkose oss.

Og samme til sommern, da blir det ytterligere ei uke der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...