Gå til innhold
Hundesonen.no

Liten hund


Fantasia

Recommended Posts

Lancashire heeler?

Det er en rase jeg vurderer og som virker veldig bra. Men er redd den kroppen ikke passer helt til agility og at det kan være litt for mye lyd i den i forhold til å bo i blokk.

Lanchashire heeler

papillon (vet du ikke vil ha)

sheltie

En sheltie er jo større enn 35cm så den er ikke aktuell. Hadde det ikke vært for størrelsen så hadde jeg helt klart valgt sheltie :)

Corgi virker også som en herlig rase er bare den kroppen jeg er litt usikker på.

Mops? Fransk bulldog (de er jo knallfine! og morsomme!)? Chihuahua? Italiensk mynde? Sistnevnte må jo egentlig være den ultimate hunden ut i fra dine kriterier - aktive og sporty, men samtidig veldig glad i et varmt fang ...

Mops og fransk bulldog er ikke helt min type hund. Italiensk mynde så jeg på tidligere men siden jeg liker å gå tur i regn/storm så passer vel ikke den helt.Chihuahua blir nok alt for liten, de er jo så sykt små.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 73
  • Created
  • Siste svar

Boston Terrier? Griffon Bruxelois (hm, var det riktig skrevet?)? Tibbe? Mange fine småhunder, men mange av de har jo endel pels da ...

Boston Terrier er vel samme type som mops og fransk bulldog? Tibbe har for mye pels.

Ser ut som det veldig vanskelig å finne en liten hund som ikke har for mye pels eller som ikke er jakthund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boston Terrier er vel samme type som mops og fransk bulldog? Tibbe har for mye pels.

Ser ut som det veldig vanskelig å finne en liten hund som ikke har for mye pels eller som ikke er jakthund.

Ja, de fleste små hundene som passer til dine kriterier er pelshunder. Så det er mulig at du enten må endre på pelskriteriet eller på andre kriterier?

Ser du skriver at du kunne tenke deg sheltie hvis den var litt mindre, men papillon eller tibetansk spaniel har vel ikke så mye mer pels enn en sheltie?

EDIT: Har forøvrig en mistanke om at ikke alle tibber er så innmari interessert i å drive så mye med hundetrening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langhåret Dachs? De er jo ikke akkurat de vanligste å bruke på jakt, siden strihåret dominerer.

Cairn terrier, kanskje for aktiv? evnt pels?

Dvergschnauzer? Kanskje for krevende pels der og?

Dansk svensk gårdshund? kanskje for lite pels?

jeg syns papillion høres supert ut.

Det må da være noen småhunder du har sett litt på som virker interessante?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er du usikker på? :)

Manglende bein :P

Ja, de fleste små hundene som passer til dine kriterier er pelshunder. Så det er mulig at du enten må endre på pelskriteriet eller på andre kriterier?

Ser du skriver at du kunne tenke deg sheltie hvis den var litt mindre, men papillon eller tibetansk spaniel har vel ikke så mye mer pels enn en sheltie?

EDIT: Har forøvrig en mistanke om at ikke alle tibber er så innmari interessert i å drive så mye med hundetrening?

Er klar over at sheltien har mye mer pels enn en papillon men samtidig så har sheltien veldig mange andre egenskaper jeg liker så derfor har ikke pelsen like mye betydning på sheltien. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er klar over at sheltien har mye mer pels enn en papillon men samtidig så har sheltien veldig mange andre egenskaper jeg liker så derfor har ikke pelsen like mye betydning på sheltien. :)

Hvilke egenskaper er det du setter pris på hos sheltien som papillonen ikke har? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke egenskaper er det du setter pris på hos sheltien som papillonen ikke har? :)

At de er verdens herligeste rase? Alltid glade og fornøyde. Super kosete , alltid klar til å ligge noen timer i sofaen og kose men samtidig sier de aldri nei til trening eller tur. Kan brukes til det meste men kan også bare være familiehund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At de er verdens herligeste rase? Alltid glade og fornøyde. Super kosete , alltid klar til å ligge noen timer i sofaen og kose men samtidig sier de aldri nei til trening eller tur. Kan brukes til det meste men kan også bare være familiehund.

Enig i at sheltier er fine hunder, men det der høres jo ut som havanaisen min i et nøtteskall ;) (Men den har jo for mye pels...)

Og er ikke papilloner sånn også? (Kjenner ikke rasen såååå godt...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en pomme, da? Er vel ikke mer pelsstell på dem enn på sheltien, og de er ganske så trivelige små hunder så lenge de oppdras ordentlig, slik jeg kjenner dem iallefall. :ahappy:

Ellers så er vel en papillon mer eller mindre som en sheltie gemyttmessig slik jeg kjenner dem, iallefall når du får dem fra skikkelige oppdrettere, så en papillon hadde nok ikke vært så gæærn, og det er jo ikke SÅ mye pelsstell på dem, da. :ahappy:

Evt en etnahund, men den blir vel litt for stor for deg, samt at enkelte individer kan ha en del jaktinstinkt. Min har ikke det, og har en god innkalling, jakter ikke katter(er litt redd for dem, spesielt hvis de kommer bort til henne) og er redd for sauer. :ahappy: Ikke vandrer hun avgårde for å finne noe å jakte på heller, holder seg alltid i nærheten. :aww: Men det er det å finne en som henne, da. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langhåret Dachs? De er jo ikke akkurat de vanligste å bruke på jakt, siden strihåret dominerer.

Cairn terrier, kanskje for aktiv? evnt pels?

Dvergschnauzer? Kanskje for krevende pels der og?

Dansk svensk gårdshund? kanskje for lite pels?

jeg syns papillion høres supert ut.

Det må da være noen småhunder du har sett litt på som virker interessante?

Langhåret Dachs er jo en jakthund siden jeg ikke skal jakte så synes jeg det blir feil å kjøpe en jakthund

Carin terrier er en grei rase men er ikke så glad i terrier.

Dansk svensk gårdshund står på listen over raser som skal undersøkes enda mer.

Har ikke noe imot pelsstell så lenge pelsen i seg selv ikke er langhåret.

Ja er noen småhunder som virker greie. Undersøkte veldig mye før jeg la ut tråden og fant et par jeg likte, Dansk Svensk gårdshund og Lancashire heeler men ville se om det var noen andre raser som kunne passe.

Og er ikke papilloner sånn også? (Kjenner ikke rasen såååå godt...)

Ingen av de papillonene jeg har kjent har kunnet måle seg med sheltien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tibetansk Spaniel? Jeg ble faktisk imponert over hun jeg passet over en lengre periode. Kosehund så det holder, men kunne også være med på tur i flere timer, og holdt samme tempoet som min hund. Dessuten lærte hun superfort, og synes det var veeeldig gøy å trene (man får mat, må vite!). :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en pomme, da? Er vel ikke mer pelsstell på dem enn på sheltien, og de er ganske så trivelige små hunder så lenge de oppdras ordentlig, slik jeg kjenner dem iallefall. :ahappy:

Ellers så er vel en papillon mer eller mindre som en sheltie gemyttmessig slik jeg kjenner dem, iallefall når du får dem fra skikkelige oppdrettere, så en papillon hadde nok ikke vært så gæærn, og det er jo ikke SÅ mye pelsstell på dem, da. :ahappy:

Evt en etnahund, men den blir vel litt for stor for deg, samt at enkelte individer kan ha en del jaktinstinkt. Min har ikke det, og har en god innkalling, jakter ikke katter(er litt redd for dem, spesielt hvis de kommer bort til henne) og er redd for sauer. :ahappy: Ikke vandrer hun avgårde for å finne noe å jakte på heller, holder seg alltid i nærheten. :aww: Men det er det å finne en som henne, da. ;)

Er ikke pelsstellet som er problemet, synes det er kjempe kjekt og bade/børste sheltien men er alt som blir med i pelsen som er problemet. Skal jeg ha en hund med lang pels så blir det sheltie. Det er den eneste rasen som er fritatt fra pelskravet.

Tibetansk Spaniel? Jeg ble faktisk imponert over hun jeg passet over en lengre periode. Kosehund så det holder, men kunne også være med på tur i flere timer, og holdt samme tempoet som min hund. Dessuten lærte hun superfort, og synes det var veeeldig gøy å trene (man får mat, må vite!). :)

Tibetansk spaniel har også for lang pels dessverre. :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er ikke skotsk terrier aktuelt hvis du velger bort pga skjørt. :lol:

*tenke tenke tenke*

Hva med en norwich terrier? Eller en norfolk?

Norwich er på lista mi over terrier som man må ha en dag. :ahappy:

Eller forresten, var terrier en aktuell gruppe?

De egner seg ypperlig til spor da.

Edit: Så nå at du ikke likte terriere. Da kan du glemme innlegget mitt. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boston Terrier er vel samme type som mops og fransk bulldog? Tibbe har for mye pels.

Ser ut som det veldig vanskelig å finne en liten hund som ikke har for mye pels eller som ikke er jakthund.

Hva definerer du som for lang pels? Så vidt jeg vet så drar ikke tibber med seg kvist og kvast inn, pelsen er ikke så lang. Men de er veldig sta hunder og ganske vanskelige å trene da. Venninnen min har vell lært hunden sin sitt, dekk og bli, men ingen av de sitter hundre prosent. Innkallingen er heller ikke knall.

At de er verdens herligeste rase? Alltid glade og fornøyde. Super kosete , alltid klar til å ligge noen timer i sofaen og kose men samtidig sier de aldri nei til trening eller tur. Kan brukes til det meste men kan også bare være familiehund.

Det hørtes ut som min papillon ihvertfall! Utrolig tilpassningsdyktige. Kan være i et hjem hvor de går ut å trener hver dag, men også et sted hvor de bare koser og går tur :) Men jeg skjønner at pelsen er et minus.

Jeg ser noen foreslo dansk/svensk gårdshund.

Toy/dverg puddel?

Lundehund? Jeg vet ikke så mye om dem egentlig. Kanskje de har litt jaktinnstinkt.

Borderterrier

Cavalier? Jeg vet om flere som utmerker seg i agility. Lydighet vet jeg lite om, men tipper de kan gjøre det bra her og. De er kosette og liker å gå turer i all slags vær :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Nå skal jeg komme med forslag til en rase jeg ikke egentlig har peiling på, men hva med schipperke? Fornuftig kroppsbygning og pels. Kan godt se for meg at de kan egne seg godt både til agility og som aktiv kosehund. Men jeg innbilder meg at det er en del gneldring på dem da. Men det syns jeg egentlig det er på de fleste småhunder om man ikke tar tak i det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Så konklusjonen er at du skal ha en hund under 35 cm, den skal ikke være langhåret, ikke for korthåret, ikke bracciophal hodeform, ikke korte ben i forhold til kropp, ikke mynde, ikke puddel, ikke jakthund, ikke bjeffe, må være kosete, skal kunne gå agility, spor, lp ved behov, men helst ikke kreve noe særlig.. :icon_confused: jaja, god jakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så konklusjonen er at du skal ha en hund under 35 cm, den skal ikke være langhåret, ikke for korthåret, ikke bracciophal hodeform, ikke korte ben i forhold til kropp, ikke mynde, ikke puddel, ikke jakthund, ikke bjeffe, må være kosete, skal kunne gå agility, spor, lp ved behov, men helst ikke kreve noe særlig.. :icon_confused: jaja, god jakt.

Har aldri skrevet at den ikke må kreve noe? Kan kreve så mye den vil ,det den har behov for skal den naturligvis få :)

Har heller ingenting imot bjeffing , det er jo noe den kan læres av med.

Kan også være korthåret det er jo ikke noe problem så lenge det ikke er en rase som er kjent for å ikke ville være med ut om vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva definerer du som for lang pels? Så vidt jeg vet så drar ikke tibber med seg kvist og kvast inn, pelsen er ikke så lang. Men de er veldig sta hunder og ganske vanskelige å trene da. Venninnen min har vell lært hunden sin sitt, dekk og bli, men ingen av de sitter hundre prosent. Innkallingen er heller ikke knall.

Det hørtes ut som min papillon ihvertfall! Utrolig tilpassningsdyktige. Kan være i et hjem hvor de går ut å trener hver dag, men også et sted hvor de bare koser og går tur :) Men jeg skjønner at pelsen er et minus.

Jeg ser noen foreslo dansk/svensk gårdshund.

Toy/dverg puddel?

Lundehund? Jeg vet ikke så mye om dem egentlig. Kanskje de har litt jaktinnstinkt.

Borderterrier

Cavalier? Jeg vet om flere som utmerker seg i agility. Lydighet vet jeg lite om, men tipper de kan gjøre det bra her og. De er kosette og liker å gå turer i all slags vær :)

For lang pels er vel egentlig alt som er långhåret, liker virkelig ikke tanken på at hunden kan drar med seg ekle ting inn :P

Puddel har også for lang pels.

Borderterrier må ha jaktpremie for å kunne bli nuch

Ellers så kan hunden ha jakinnstinkt så lenge det ikke er en "ekte" jakthund eller hva man skal kalle det.

Er det såååå farlig om hunden er over 35 cm, da? Det kan vel gå greit med mellomklassehund, også? På meg høres det nemlig ut som om det er sheltie - og ingen annen - du har lyst på, og da syns jeg nesten du skal skaffe deg det. :aww:

Stemmer vel egentlig bra at det bare er sheltie jeg vil :whistle: Men de blir for store denne gangen.

Nå skal jeg komme med forslag til en rase jeg ikke egentlig har peiling på, men hva med schipperke? Fornuftig kroppsbygning og pels. Kan godt se for meg at de kan egne seg godt både til agility og som aktiv kosehund. Men jeg innbilder meg at det er en del gneldring på dem da. Men det syns jeg egentlig det er på de fleste småhunder om man ikke tar tak i det...

Den står på listen, virker som en spennende rase :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er rasene som dukket opp da jeg tok Canis-rasevelger-testen sånn som mitt inntrykk av hva du ser etter er, også har jeg streket over de jeg har forstått at du ikke ønsker. Er jeg inne på noe her?

Affenpinscher

Basset fauve de bretagne

Border terrier

Boston terrier

Cairn terrier

Chinese crested

Dachshund strihåret

Dvergpinscher

Dvergschnauzer hvit

Dvergschnauzer salt/pepper

Dvergschnauzer sort

Dvergschnauzer sort/silver

Fox terrier glatthåret

Fransk bulldog

Jack Russel Terrier

Lancashire heeler

Norfolk terrier

Norwich terrier

Parson russell terrier

Sealyham terrier

Tsjekkisk rottehund

Västgøtaspets

Welsh corgi cardigan

Welsh corgi pembroke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er rasene som dukket opp da jeg tok Canis-rasevelger-testen sånn som mitt inntrykk av hva du ser etter er, også har jeg streket over de jeg har forstått at du ikke ønsker. Er jeg inne på noe her?

Affenpinscher

Basset fauve de bretagne

Border terrier

Boston terrier

Cairn terrier

Chinese crested

Dachshund strihåret

Dvergpinscher

Dvergschnauzer hvit

Dvergschnauzer salt/pepper

Dvergschnauzer sort

Dvergschnauzer sort/silver

Fox terrier glatthåret

Fransk bulldog

Jack Russel Terrier

Lancashire heeler

Norfolk terrier

Norwich terrier

Parson russell terrier

Sealyham terrier

Tsjekkisk rottehund

Västgøtaspets

Welsh corgi cardigan

Welsh corgi pembroke

Basset fauve de bretagne og Västgøtaspets er vel jakthunder er det ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basset fauve de bretagne og Västgøtaspets er vel jakthunder er det ikke?

Basseten er det stemmer det, glemte å krysse den ut, men västgøtaspets er en spisshund, hvorvidt den er jakthund vet jeg ikke, men det er ihvertfall ingen krav til NUCH.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...