Gå til innhold
Hundesonen.no

Liten hund


Fantasia

Recommended Posts

Er på jakt etter en liten hund som i utgangspunktet skal brukes som sofahund/selskapshund men også kunne brukes til lp, agility, spor og utstilling. Må være under 35cm og helst så liten at den kan bli med inn i flyet. Kan bruke mye tid på pelsstell hvis det er nødvendig men ønsker ikke en hund med lang pels. Må kunne gå tur/trene i regn/kulde med eller uten dekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 73
  • Created
  • Siste svar

Toy/dvergpuddel? Første som falt meg inn iallefall, lettlærte små hunder, er med på det meste. Spor er jo generelt kanskje litt krevende for små hunder uansett rase, ifht framkommelighet, når man trener i skog og mark, men det er jo overkommelige problemer. :ahappy:

Edit: Det er jo en del pelsstell ifht utstilling da, med pudlene, det spørs jo på om du er innstilt på det.

Ellers har jeg ikke så mange gode forslag. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo mange små raser som kan egne seg, men jeg vet ikke hvor lette de er å trene. Derimot har jeg litt mer erfaring med phalene (som da også inkluderer papillon) og her er mitt inntrykk at det kan være en liten BC iblant.

Her inne på sonen er det bl.a. en som driver LP med sin, og veldig sikker på at hun ihvertfall går i klasse 2.

Nå er det mange som sier at hunden min ikke er så typisk for rasen, hun gneldrer ikke på alt (f.eks. store hunder og slikt) tvertimot leker hun masse med store hunder og slikt. Derimot har jeg snakket med folk som har rasen, både vanlige eiere og oppdrettere, og de ser mye av den samme oppførselen som sine hunder.

Min konklusjon er at om man gir dem oppdragelse på lik linje som man ofte gjør med større raser. Altså sosialisere uavhengig av størrelsen til de andre hundene, og sette samme grensene, f.eks. at bjeffing/gneldring ikke tillates og slikt.

Jeg har ihvertfall en kvikk morsom hund, som jeg trener i hovedsak LP og freestyle med, og jeg burde komme igang med agility (hun kan allerede de fleste hindrene), men siden jeg har null erfaring har jeg ikke startet med det enda. Selvom det er mye energi og lyst, så er det helt rolig inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er på jakt etter en liten hund som i utgangspunktet skal brukes som sofahund/selskapshund men også lp, agility, spor og utstilling. Må være under 35cm og helst så liten at den kan bli med inn i flyet. Kan bruke mye tid på pelsstell hvis det er nødvendig men ønsker ikke en hund med lang pels.Må kunne gå tur/trene i regn/kulde med eller uten dekken.

Jeg hadde de samme kriteriene som deg da jeg skulle ha hund, og endte opp med papillon. Jeg har min tredje papillon nå, og syns det er en helt fantastisk rase. Enkle og ukompliserte. Du KAN få en med mye lyd, men dette tror jeg kommer an på individet. Ingen av mine har bjeffet på noe annet enn dørklokka. Jeg har aldri trent på å ikke bjeffe heller, de har vært naturlig stille alle sammen.

Mange med papillon er aktive innen agility og noen innen lydighet. Jeg konkurrerer i både lydighet og agility og blodspor med min og han er veldig fin å jobbe med, Kan kjøre mange repetisjoner uten at han blir lei, og han er veldig fokusert. Det som jeg syns er så fint med rasen er at de krever lite, men kan mye. Hvis jeg har lyst å trene masse så kan jeg det, men jeg MÅ ikke, og det syns jeg er veldig greit. Jeg har inntrykk av at papilloner syns at alt er gøy -jeg har gått på alt fra blodsporkurs, til freestyle, til lydighet med mine og de er helt med. Somregel så er de lette å belønne med både lek og mat, og veldig lettlærte, så de er morsomme å trene med. Mine har vært med overalt og ikke hatt noen problemer med det, de har vært veldig miljøsterke alle sammen.

Det er lite pelsstell, og det fester seg lite rusk og rask i pelsen, det eneste stedet det hender jeg på plukke ut kvister er i halen. ellers børster jeg vel igjennom pelsen en gang annenhver uke, og det tar fem minutter. Min har ikke trengt dekken i vinter, men det varierer litt, de to forrige jeg hadde var skikkelige frysepinner, uten at det hindret de i å være med på tur uansett vær. Han jeg har nå er mer "rulle seg i gjørma"typen.

Om papillon skulle være aktuelt så ville jeg vært obs på oppdretter, det avles på mye rart på gemyttet syns jeg. Den ene jeg hadde ble avlivet pga gemytt (fryktagggressiv), men han var ikke representativ for hvordan jeg har opplevd rasen. Han var i tillegg en omplasseringshund med mye ballast. De SKAL ikke være sånn.

Tror Jack Russel også burde passe kriteriene dine, har møtt endel som trenes i lp og ag, men har inntrykk av at de er mer krevende enn papillon i forhold til aktivisering.

Tar meg den frihet å legge ved noen bilder :ahappy:

Skjermbilde2011-03-24kl141045.png

Skjermbilde2010-10-23kl120757.png

Skjermbilde2010-06-07kl195315.png

Skjermbilde2010-07-31kl081311.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville definitivt valgt Papillon! Det er en rase jeg tror passer deg veldig godt også, sånn personlighetsmessig. Liten og happy og med masse humor og humør! Jeg har hatt lyst på pappis alltid! Fiiineste rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Papillon, garantert! Passer deg perfekt :)

Under 35 cm, kan brukes til LP, agility, spor og utstilling. Pelsen er delvis lang, men skaper ikke store hindringer av den grunn. Noen busker kommer med i pelsen, men ikke mye. Det floker seg som oftest bak ørene og under armene, og bak i skjørtet men børsting en gang i uken er nok. Bading av skjørtet bør bli gjort en del om du vil unngå tisselukt.

De har ikke underull, så jeg ville brukt dekken på dem når det regner og er kaldt ute. Min hund vil ikke sitte ute i regnet, men kan fremdeles trene. Dette er nok bare en treningssak.

5004420237_a760602ed3_z.jpg

Papillon som utstillingshund.

i256850943_19822_2.jpg

Agility

Som sagt, de kan komme med lyd, men det går ann å trene bort. Oppdretteren min hadde mange papilloner sammen, og kun en av dem lagde lyd. Dette var en de hadde fått tilbake fra noen som ikke ville ha den likevel. Min lager en del lyd, men jeg har fått trent bort det meste i det siste. De siste ukene har hun kun bjeffet 2 ganger ute i hagen.

Jeg vil også være obs med oppdretter. Jeg har fått høre fra samtlige dyrleger at min er utypisk papillon fordi hun bare er søt og snill der inne. De er visst vant med dem som biter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Papillon var faktisk det første som slo meg å :ahappy: Men nå er jo det også den eneste miniatyren jeg har erfaring med. Det meste er vel sagt over her. Det er virkelig herlige hunder altså, men som nevnt så er det en del oppdrettere som ikke er så nøye på gemyttet desverre... Så man skal være nøye med valg av oppdretter. Det er mange flinke også, det er flere oppdrettere i Norge jeg ikke ville nølt medå få med hund fra ihvertfall :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Papilloner er herlige hunder de, om du finner en bra hund :) Desverre avles det på sjokkerende dårlig gemytt! Type "ja, den biter, men det finnes jo de som er verre"... Ville satset på en opdretter som også brukte hundene sine selv, for selvom hunden er stabil ellers er det jo kjedelig å risikere å få en hund med null lekelyst liksom :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Papilloner er herlige hunder de, om du finner en bra hund :) Desverre avles det på sjokkerende dårlig gemytt! Type "ja, den biter, men det finnes jo de som er verre"... Ville satset på en opdretter som også brukte hundene sine selv, for selvom hunden er stabil ellers er det jo kjedelig å risikere å få en hund med null lekelyst liksom :P

Min hund kommer fra en oppdretter som kun bruker de til utstilling. Likevel har hun lekelyst som en knall god brukshund. Det er også flere hunder fra hennes oppdrett som er blitt vellykkede agilityhunder. Så jeg vil nok ikke tro det at oppdretteren selv bruker hunden sin er noe ekstremt hjelpende til å få en hund med lekelyst.

Nå skal det sies at de fleste papilloner er leken uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund kommer fra en oppdretter som kun bruker de til utstilling. Likevel har hun lekelyst som en knall god brukshund. Det er også flere hunder fra hennes oppdrett som er blitt vellykkede agilityhunder. Så jeg vil nok ikke tro det at oppdretteren selv bruker hunden sin er noe ekstremt hjelpende til å få en hund med lekelyst.

Nå skal det sies at de fleste papilloner er leken uansett :)

Enig der, jeg ville uansett heller sett på foreldredyrene og deres søsken. Evt. sjekke ut papilloner som brukes, og finne ut hvilke linjer de kommer fra og slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund kommer fra en oppdretter som kun bruker de til utstilling. Likevel har hun lekelyst som en knall god brukshund. Det er også flere hunder fra hennes oppdrett som er blitt vellykkede agilityhunder. Så jeg vil nok ikke tro det at oppdretteren selv bruker hunden sin er noe ekstremt hjelpende til å få en hund med lekelyst.

Nå skal det sies at de fleste papilloner er leken uansett :)

Da har du vært heldig der da :) Min har forøvrig en utrolig god kamp og lekelyst - når hun føler seg trygg nok til det, noe som ikke er ofte. Hun henger i ballen og kamper og knurrer og jeg kan løfte henne helt opp til hodet mitt om jeg vil, hun slipper ikke med mindre jeg ber om det :) Men hun har veldig dårlige nerver desverre, men hun fungerer fint hjemme og der skal hun fortsette å være resten av livet sitt :) Ellers tror jeg hun kunne blitt en knall konkurransehund :)

Hvordan skal du liksom vite om hunden fungerer til hundesport om foreldrene kun er utstillingshunder? Du kan være heldig å få en super hund og du kan være uheldig å få en ikke så bra hund. Har begge foreldrene gått MH fks vet du jo mye mere hva du får i den kommende valpen.

Her er hunder fra opdretteren Golden Leafs som har blitt MH testet. Store forskjeller mellom hundene!

Min link

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skal du liksom vite om hunden fungerer til hundesport om foreldrene kun er utstillingshunder? Du kan være heldig å få en super hund og du kan være uheldig å få en ikke så bra hund. Har begge foreldrene gått MH fks vet du jo mye mere hva du får i den kommende valpen.

Og hvor mange papillon/phalene har gått MH da? Og det sier uansett kun noe om foreldredyrene, ikke hva som ligger i genene, da bør alle søsknene også være MH-testet da..

Jeg har også en knallhund til konkurranse, og kjempe til kamplyst ved leking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvor mange papillon/phalene har gått MH da? Og det sier uansett kun noe om foreldredyrene, ikke hva som ligger i genene, da bør alle søsknene også være MH-testet da..

Jeg har også en knallhund til konkurranse, og kjempe til kamplyst ved leking.

Ikke mange som er blitt MH testet, men det er værtfal flere i Sverige som har testet hundene sine og det er jo positivt :) Synes da det faktisk er bedre at foreldrene er testet enn ingenting! Det sier værtfal noe om genene til valpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke mange som er blitt MH testet, men det er værtfal flere i Sverige som har testet hundene sine og det er jo positivt :) Synes da det faktisk er bedre at foreldrene er testet enn ingenting! Det sier værtfal noe om genene til valpen.

Jeg hadde fremdeles valgt en valp fra linjer som har flere aktive hunder som har visst arbeidslyst, både foreldre og/eller deres søsken og evt. videre oppover, muligens tidligere avkom osv. Fremfor en valp fra to stk. MH-testede foreldre. Dessuten må man jo lese resultatet til foreldrene og tyde dette, det holder ikke at de er testet liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ei som var medlem her inne før, som bor i ditt hjemområde Fantasia, og som konkurrerer i lp med sine papilloner. Du kan jo evt. ta kontakt med henne? Når det gjelder dårlig gemytt - jeg har faktisk bare møtt trivelige papilloner jeg, iallefall overfor mennesker. Noen av de har hatt litt sånn typisk "liten-hund-oppførsel", sånn de ofte utvikler fordi de har opplevd at fremmede løfter de opp og sånt (...), men som sagt - bare trivelige individer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde fremdeles valgt en valp fra linjer som har flere aktive hunder som har visst arbeidslyst, både foreldre og/eller deres søsken og evt. videre oppover, muligens tidligere avkom osv. Fremfor en valp fra to stk. MH-testede foreldre. Dessuten må man jo lese resultatet til foreldrene og tyde dette, det holder ikke at de er testet liksom.

Jammen det morsomme er jo at omtrent ingen papilloner har vist dette, svært få opdrettere av papilloner gjør noe som helst med bikkjene sine nemlig! Du vil vist missforså meg du. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du vært heldig der da :) Min har forøvrig en utrolig god kamp og lekelyst - når hun føler seg trygg nok til det, noe som ikke er ofte. Hun henger i ballen og kamper og knurrer og jeg kan løfte henne helt opp til hodet mitt om jeg vil, hun slipper ikke med mindre jeg ber om det :) Men hun har veldig dårlige nerver desverre, men hun fungerer fint hjemme og der skal hun fortsette å være resten av livet sitt :) Ellers tror jeg hun kunne blitt en knall konkurransehund :)

Blondie leker ikke alle plasser hun heller, men det er ganske få plasser hun ikke leker. Sånn midt i byn hadde hun nok ikke lekt. Men hun leker på trening, hjemme, ute, ja. Det fleste plassene som er viktig for meg at de leker. Hun kamper også. Jeg kan holde ut leken i hånden min og hun kommer løpende, biter fast og henger der :lol:

Men det er som du sier, ikke mange som bruker papillonene sine til noe. Men det fins noen. Jeg hadde ihvertfall aldri vært redd for å velge papillon fra der Blondie kommer fra, uansett om hun ikke bruker hundene sine til noe eller MH tester de. Alle hundene jeg har møtt som kommer derfra er kjempe snille gode hunder :)

Det er jo ei som var medlem her inne før, som bor i ditt hjemområde Fantasia, og som konkurrerer i lp med sine papilloner. Du kan jo evt. ta kontakt med henne? Når det gjelder dårlig gemytt - jeg har faktisk bare møtt trivelige papilloner jeg, iallefall overfor mennesker. Noen av de har hatt litt sånn typisk "liten-hund-oppførsel", sånn de ofte utvikler fordi de har opplevd at fremmede løfter de opp og sånt (...), men som sagt - bare trivelige individer.

Jeg har fått høre fra en del dyrleger at de er blitt bitt av Papilloner før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke papillon en aktuell rase for min del dessverre. De har for lange skjørt for min smak blir for mye pels der. Er klar over at de kan brukes til veldig mye , det har jeg sett flere ganger men føler ikke at gemyttet alltid er så bra. Denne gangen er gemyttet det som er viktigst med tanke på valg av rase da jeg er mer på jakt etter en kosehund enn en brukshund. Den må ikke gjøre det bra i lp, agility osv det er bare en bonus hvis den gjør det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke papillon en aktuell rase for min del dessverre. De har for lange skjørt for min smak blir for mye pels der. Er klar over at de kan brukes til veldig mye , det har jeg sett flere ganger men føler ikke at gemyttet alltid er så bra. Denne gangen er gemyttet det som er viktigst med tanke på valg av rase da jeg er mer på jakt etter en kosehund enn en brukshund. Den må ikke gjøre det bra i lp, agility osv det er bare en bonus hvis den gjør det :)

Da finnes det vel disse bichon rasene, malteser... og fler kom jeg ikke på i farten. Men jeg ville ihvertfall kikket i selskapshundgruppen og funnet ut om det er noe du liker der.

Om målet er en kosehund, så utelukker vel det f.eks. JRT? Men det spørs vel egentlig helt hva du legger i kosehund da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med kosehund mener jeg en hund som liker kos, som kan tenke seg og ligge på fanget mitt i mange timer mens jeg sitter på dataen. Selv om jeg denne gangen vil ha en hund som liker å bli tatt på så kommer vi naturligvis til å gå lange turer hver dag, trene ,gå masse forskjellige kurs og stille ut aktivt. Både bichon rasene og malteser har alt for lang pels.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er på jakt etter en liten hund som i utgangspunktet skal brukes som sofahund/selskapshund men også kunne brukes til lp, agility, spor og utstilling. Må være under 35cm og helst så liten at den kan bli med inn i flyet. Kan bruke mye tid på pelsstell hvis det er nødvendig men ønsker ikke en hund med lang pels. Må kunne gå tur/trene i regn/kulde med eller uten dekken.

Lanchashire heeler

papillon (vet du ikke vil ha)

sheltie

er vel de jeg kommer på.

Corgi er en rase som er sofahund, lp, agility, spor og utstilling. Veldit lite pelsstell og er med i alle vær og overalt. De har dog mye mer meninger enn de over. Den passer ikke i kabin på fly pga veldig lang kropp :P

Iallefall trener jeg spor og lydighet med Amiga og kjenner flere som driver Agility med sin corgi. Amiga kan være med på timesvis av turer og klarer lett fjellturer. Hun leker kjempebra med store og litt brautete hunder og sier ifra når de blir voldsomme. De er fulle av liv og har en god sofa av knapp. Tenkte jeg kunne nevne det iallefall :)

Oppdretter kom til øverste klasse i spor men da ble feltsøk for tregt pga benlengde. Utover det så blir noen brukt i rundering også, jeg har prøvd litt med Amiga men ikke kommet igang aktivt.Mange avskriver den lett pga ben/rygg men jeg tenkte jeg kunne skyte inn et forslag :)

Det skal nevnes at corgien har ikke noen store sykdommer som mange andre raser. Eneste fare er overvekt fordi det blir tungt på rygg og ben.

DSC_0372.JPG

DSC_0577.JPG

edit: så det om gemytt nå, gemyttmessig så har aldri Amiga noensinne knurret eller oppførst seg aggressivt, hun leker herlig med alle mine 4 tantebarn og hun er snill og god med de. Hun elsker å møte alt og alle. Noen kaller vel min litt over sosial :whistle:

Er bare å spørre om du lurer på noe om rasen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mops? Fransk bulldog (de er jo knallfine! og morsomme!)? Chihuahua? Italiensk mynde? Sistnevnte må jo egentlig være den ultimate hunden ut i fra dine kriterier - aktive og sporty, men samtidig veldig glad i et varmt fang ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...