Gå til innhold
Hundesonen.no

Aussie


Guest Hyper_Bærta

Recommended Posts

Guest Hyper_Bærta

Hei.. :D

Jeg har hatt en liten diskusjon med "venninna" mi om Aussier..Jeg sa at jeg villa ha en Aussie, fordi de er noen utrolige kvikke hunder. Og vil ha en litt aktiv hund. Som noen av dere vet sa har jo Milo broblemer i beina.?=( Så jeg kan ikke bruke han så mye som før..

Det venninna mi sa var:

"Jeg har da ikke sagt noe om de..Jeg syns at de er søte og flinke, men jeg kommer ikke til å kjøpe meg en hund som er skarp og agressiv mot andre hunder!"

Jeg tvilte sterkt på det..Er virkelig alle Aussier skarpe mot andre hunder?(Don't think so)

"Men de er ikke en underkastende rase. Jeg liker de ikke personlig fordi de er i slekt med collie og hund(fjærna det orndtlige navnet) er ikke nå glad i de."

Er ikke Aussie en underkastende rase?

Isåfall..Lærer mye nytt for hver dag..

Kan ikke dere Aussie eiere hjelpe meg litt?'

Da jeg sa at jeg skulle spørre noen ERFARNE aussie eiere svarte hun:" samma for meg. JEg bryr meg ikke om hva de sier uansett om de har aussie. Har den samme meningen, så bare spør du!"

"venninna" mi begynner å s imot meg med ALT nå, bare fordi jeg har plutselig blitt flinkere innen temaet hunder enn henne...Etter jeg kom hit det :D

Vi avtalte faktisk å prøve å skaffe valper til samme sommer..Hun skulle ha en vorsteh... vi tenkte å gjøre dette Så hundene kunne omgås hverandre fra liten av..men hvis hun har sånn syn på Aussie så: NO WAY!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Hyper_Bærta

HeHe...jeg lurer litt på en del ting:

1) Er Aussien veldig agressiv mot andre hunder?

2) Veninna mi påstod at det ikke er en underkastende rase...Er dette riktig?

3) Vil ha en del stoff om Aussier generelt, underkastelse og sånne ting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HeHe...jeg lurer litt på en del ting:

1) Er Aussien veldig agressiv mot andre hunder?

2) Veninna mi påstod at det ikke er en underkastende rase...Er dette riktig?

3) Vil ha en del stoff om Aussier generelt, underkastelse og sånne ting...

De er da virkelig ikke mer agresive enn andre hunder? :?

Hva menes med "mer underkastende"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første opp med haka og få selvtillitten tilbake, du trenger ikke høre på noen hva du skal gjøre eller ikke.

Jeg vet det ikke er lett når man er undom, men jeg råder deg til å høre mer på deg selv og det du vil enn andre.

Du virker da veldig oppegående når det gjelder hunder og du er flink med hunden din.

Når det gjelder stoff osv så anbefaler jeg deg å gå inn på google og søke, der finner du MASSE.

Ei som heter Matine (vet ikke om du kjenner hun) har en veldig finlinke side med masse Aussie linker : www.hundene.com

Spennende at du skal ha ny hund, har du tenkt på tispe eller hanne?? Farge? Syntes det er så mange morsomme farger på Aussien.. :D

Lykke til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HeHe...jeg lurer litt på en del ting:

1) Er Aussien veldig agressiv mot andre hunder?

2) Veninna mi påstod at det ikke er en underkastende rase...Er dette riktig?

3) Vil ha en del stoff om Aussier generelt, underkastelse og sånne ting...

1) Det spørs veldig på avl når det gjelder aussien. Men en ekte aussie skal ikke være aggressiv mot noen. Den kan være litt skeptisk ovenfor fremmede, men aggressiv er den langt ifra :D Min aussie er veldig typisk i temperamentet, og den har aldri vært aggressiv, men er nokså voktende. Så hun skal alltid varsle hvis det kommer noen, og hun passer alltid på tingene hun mener er hennes. Men en aussie skal aldri vise tegn på aggressivitet :D Aussien har det ryktet i bla USA pga ting som skjedde hvor hunder av den rasen var innblandet. Men det har ikke noe med rasen generellt å gjøre. Aussien er en trivelig hund, med masse bra å gi hvis eieren gjør det samme :D Og om aussien er kvikk kommer ann på hvor mye ranch og show linjer. 50% show og 50% ranch sies å være det ideelle.

2) Vet ikke helt hva du mener med underkastende, men aussien er som de fleste andre hunder. Aussien skal ha et sterkere temperament enn en bc, men den er langt ifra veldig annerledes sånn. Aussien er tøff, og vil den noe, da mener den at den skal det. Men den er langt ifra uhåndterbar. :D Aussien vil helst være på lag med eieren sin. Det som er typisk for den er at den finner seg en person den vil følge over alt.

3) Tja, det finnes masse bøker. men ikke spesiellt om underkastelse. Den er jo som en vanlig hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Er Aussien veldig agressiv mot andre hunder?

Nei det er de stort sett ikke, ikke skal de være det heller. Aussien skal være reservert, men svært få er det egentlig. Aussien vokter gjerne og kan godt bjeffe en god del på folk som kommer, men det er en grei hund ellers..

2) Veninna mi påstod at det ikke er en underkastende rase...Er dette riktig?

Vet ikke helt hva du mener, men Aussien er en mye tøffere hunderase en blant annet BC. Det er vanskligere å ødelegge en Aussie enn en BC, fordi BC er rase som lett underkaster seg og lettere lar seg stresse opp(pga gjeterevnen) vis det var dette du mente?!

3) Vil ha en del stoff om Aussier generelt, underkastelse og sånne ting...

Som sakt skjønte jeg ikke helt hva du mente med underkastelse, du finner sikkert stoff ved å se i bøker eller søke litt på nettet, som også Astrid sa :D

Ellers så er Aussien en kjempeflott hund, glad i å jobbe, lærer fort, god av og på knapp(som regel), kan være med på det meste og passer inn i det fleste sporter. Men før man går til anskaffelse av en Aussie så burde man kunne en god del om rasen generelt og hvordan man aktiviserer en så aktiv hund..

Har du bestemt deg for å få Aussie? :D

Og i såfall hva skal du bruke den til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Hyper_Bærta

Hei.. :D

Takk for ALLE svar ....:D

Har veldig lyst på Aussie ja.. :D

Først og fremst er det rasen som gir meg tanker...Har veeeldig lyst på ei tispa ja.. :D

Det er ca. 2 år til konfirmasjonen min nå, og jeg begynner å tenke det GRUNDIG igjennom NÅ...Har lyst og få mer informasjon, og ja, jeg skal snakke med Martine :D

Jeg har to år på meg på og lære mer om rasen, og finne ut om dette virkelig er noen hund for meg!

Skal søke MYE på google i morgen.... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HeHe...jeg lurer litt på en del ting:

1) Er Aussien veldig agressiv mot andre hunder?

2) Veninna mi påstod at det ikke er en underkastende rase...Er dette riktig?

3) Vil ha en del stoff om Aussier generelt, underkastelse og sånne ting...

1) Jeg mener at om du sosialiserer/miljøtrener, venner den til andre hunder som valp så tror jeg nok ikke du får en hund som er agressiv mot andre hunder uansett rase. Å det med at den er reservert, min hund Luna bjeffer aldri mot folk vis ikke en annen hund gjør det før hu, hun vil helst hilse på alt som er :D

2) sier som Astrid her, at en aussie er mye tøffere enn en BC.

3) Bare å søke på nettet det. Min mening er at det er en veldig fin rase, de lærer utrolig fort og passer til de fleste hundesporter, så er de jo veldig glad i å jobbe som Taran sier.

Åssen farge ville du hatt da? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.. :D

Takk for ALLE svar ....:D

Har veldig lyst på Aussie ja.. :D

Først og fremst er det rasen som gir meg tanker...Har veeeldig lyst på ei tispa ja.. :D

Det er ca. 2 år til konfirmasjonen min nå, og jeg begynner å tenke det GRUNDIG igjennom NÅ...Har lyst og få mer informasjon, og ja, jeg skal snakke med Martine :(

Jeg har to år på meg på og lære mer om rasen, og finne ut om dette virkelig er noen hund for meg!

Skal søke MYE på google i morgen.... :(

kanskje lurt å snakke med en som har litt mer erfaring med rasen :D Martine er jo ganske ny med rasen selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanskje lurt å snakke med en som har litt mer erfaring med rasen :D Martine er jo ganske ny med rasen selv.

Til tross for at hun er ny med rasen så har hun mer rasekunnskap enn de fleste aussie-eiere jeg kjenner. Enhver seriøs oppdretter ville gå god for henne :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, hun kan mye. Men ikke nok ennå :( Det tar tid å bli kjent med aussiens mentale psyke :) Men eksteriør er hun sikkert kjempegod i. Men det er ikke det viktigste mener jeg som er oppvokst med aussie fra jeg lå i barnevogna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja' date=' hun kan mye. Men ikke nok ennå :( Det tar tid å bli kjent med aussiens mentale psyke :) Men eksteriør er hun sikkert kjempegod i. Men det er ikke det viktigste mener jeg som er oppvokst med aussie fra jeg lå i barnevogna.[/quote']

Så du ville ikke anbefale noen å snakke med Martine dersom de lurer på noe om aussie? :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja' date=' hun kan mye. Men ikke nok ennå :( Det tar tid å bli kjent med aussiens mentale psyke :) Men eksteriør er hun sikkert kjempegod i. Men det er ikke det viktigste mener jeg som er oppvokst med aussie fra jeg lå i barnevogna.[/quote']Det tar tid å bli kjent med alle rasers psyke! Aussien er ikke så unik at man må ha hatt rasen i 10 år før man kan uttale seg om den. Martine trener agility 24/7 hele uka, så jeg tør påstå at hun kan mer enn bare om eksteriør. Hun trener også lydighet og deltar på alt som har med aussie og hund å gjøre.

Tviler på at du ble kjent med aussiens mentale psyke mens du lå i barnevogna Astrid.. Synes også du kan spare deg for å prate slik om henne. Selvom hun ikke er aktiv her så betyr ikke det at hun ikke får med seg hva som står her.

Alle seriøse aussie oppdrettere og eiere vil gå god for Martines kunnskap om rasen på godt og vondt, hun er absolutt en man bør snakke med dersom man er interessert i hund med både bruks og eksteriør i orden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor folk skal ha det til at aussien er en så spesiell rase, med spesielle behov.

Det krever ikke kunnskap av den enkelte rasen for å kunne ha en aussie, da hadde jo jeg aldri fått en.

Man kan ikke lese seg til fakta av en hund, dette må man selv erfare og alle aussier er forskjellige individer med forskjellige personligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor folk skal ha det til at aussien er en så spesiell rase, med spesielle behov.

Det krever ikke kunnskap av den enkelte rasen for å kunne ha en aussie, da hadde jo jeg aldri fått en.

Man kan ikke lese seg til fakta av en hund, dette må man selv erfare og alle aussier er forskjellige individer med forskjellige personligheter.

jo mer erfaring, jo mer kunnskap. Og ja, det hjelper om man setter seg godt inn i emnet. Men man kan ikke akkurat si at man er rasekjenner etter å ha hatt rasen et år. Og jeg syns aussien er helt unik :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle raser er unike, og alle krever at man gjør seg kjent med den før man skaffer seg en. Aussien er ikke noen førstegangshund, men den er heller ikke en rase for kun en gruppe mennesker. Du SYNES rasen er unik, det skjønner jeg godt. Jeg SYNES labradoren er unik fra alle raser fordi jeg kjenner den spesielt godt. Men dette er følelser, ikke fakta :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

riktig...

Selvfølgelig bør man kjenne til rasen når man skal skaffe seg en, men jeg syns ikke det er riktig og noen er det greit at skaffer seg en aussie mens andre ikke.

Hvis man føler at det er en rase som kan passe til deg, så hvorfor skal en ikke kunne kjøpe seg en aussie...

Jeg skal ha en aussie som hund nummer tre og ser ikke noe i veien med det.

de trenger og få brukt seg men man kan selv begrense hvor aktiv og ivrig den skal bli...

Vanskelig å forklare men, blir hunden vant til veldig mye trening og turer, så får man også en mer aktiv, mens trener man to-tre ganger i uken og har 3-4 ordentlig turer vil hunden også venne seg til dette.

Kan ta Jeppe som eks: han er en rolig og bedagelig familiehund hjemme, mens han skrur på motoren når han er på trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er aldri utlært når det gjelder en rase. Men hvis man virkelig VIL sette seg inn i mentaliteten og eksteriøret på en rase astrid så kan man få med seg ganske masse på ett år :wink:

Flott sagt! =D> =D>

Selv har jeg bare hatt lapsk vallhund i ett år, men det vil jo ikke si at jeg ikke hadde litt oversikt over rasen før jeg fikk en selv (i all beskjedenhet. :wink: ) Siberian husky har jeg hatt i over 20 år (og vi snakker ikke en hund av gangen her..) men jeg lærer stadig noe nytt om den rasen også.

Men for å kaste inn en brannfakkel.. (og kanskje noe som støtter Vicky litt i hennes tankegang..) Har ikke aussie blitt en skummelt populær rase? Det fører sjeldent så mye godt med seg gjør det vel :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere og flere oppdager hva rasen er god for ja, synes å merke at den er blitt veldig populær. Det er ikke så mange år siden at ingen visste hvilken rase det var, nå vet alle hva en aussie er og mange er interessert i rasen. De fleste er vel også konkurranse interesserte, de som kjøper aussie..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...