Gå til innhold
Hundesonen.no

NKK Harstad


Djervekvinnen

Recommended Posts

Jeg syns det ser ut som mange finsker som gjør det bra. Er det ekstra god kvalitet i finland? :P

Finland er kjent for å ha mange gode og dyktige oppdrettere og handlere, og ligger på flere raser i verdensklassen.

Og når en først skal reise såpass langt, selv til Harstad er langt for de fleste finner, er det vel topphundene som reiser, tenker jeg. Så vidt jeg vet er Harstad den norske internasjonale utstillingen med flest finske hunder påmeldt, om en ser bort fra vinnerutstillinger som kan lokke enda flere.

Og motsatt vet jeg at det i mange raser er dårligere kvalitet nordover, slik at konkurransen blir enda mindre for de finske stjernene. Det er jo mange østlendinger som drar nordover, fordi konkurransen er lettere der enn for eksempel NKK Drammen, Kristiansand, Lillestrøm, Hamar, etc. På min rase er for eksempel BIR i Harstad i år svensk, og BIM østlending. Og jeg vet om flere andre østlendinger som skulle oppover på berner. Det er sjelden, sjelden lokale vinnere på min rase på NKKs nordlige utstillinger. Og det vet jeg gjelder flere raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vixen ble plassert som nr to i klassen, med CK. Fikk en fin kritikk, og jeg er veldig fornøyd med at vi fikk CK i pelskondisjonen Vixen er nå, samt at hun mangler litt mer utvikling i hode og kropp før jeg er fornøyd (men jeg er temmelig kritisk :P ). Uplassert i beste tispeklassen (som bestod av 5 tisper). En junior som stakk av med hele sulamitten, og ble i tillegg 2. beste i gruppa. Liker når rasen plasserer seg i gruppa. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chara fikk gult, hun.

Merkelig dømming...

Kritikken sier bra hale, men svake mellom hender...

Og, vel, hunden har en hale som sitter flere cm for langt ned...

Veldig lavt halefeste, liksom... Så, forstår ikke den helt... :rolleyes2: Men, kritikken var egentlig veldig fin. Satser på at det går bedre neste gang. :ahappy:

Var bare Champion tispa som fikk CK.

Tolleren tilhører vår hundeklubb, sammen med BIG2 i gruppe 5, en NYDELIG shiba hanne på 11 måneder.. <3

I tillegg vant en ti måneder(?) gammel gutt LP, klasse1, også fra vår klubb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært å stilt Tupy. Fikk blått, med ok kritikk.

Du kan være glad du ikke dro, Djervekvinnen. Totalt kaos og fryktelig trangt og vått idag. Hvis ikke denne NKK-utstillingen blir flyttet til en mer egnet plass kommer ikke jeg å gidde å dra flere ganger,selv om vi har få utstillinger her oppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan være glad du ikke dro, Djervekvinnen. Totalt kaos og fryktelig trangt og vått idag. Hvis ikke denne NKK-utstillingen blir flyttet til en mer egnet plass kommer ikke jeg å gidde å dra flere ganger,selv om vi har få utstillinger her oppe.

Det var grusomt der! En ting er føret, det er vanskelig å gjøre noe med i nordland på denne tiden av året. Men det var trangt, og hallen var så fuktig og ekkel at det rant av veggene, og det stinket piss. Dårlig lufting, så trangt at på et tidspunkt valgte vi å løfte bikkja og bære henne mellom ringene. Parkeringen var forsvidt grei da vi kom ganske sent på dagen og flere hadde dratt men absolutt ikke optimal. Hadde heller dratt på utstilling utendørs i sludd og stiv kuling enn en gang til i den hallen.

Det hjalp heller ikke på humøret at vi hadde oppmøte 11, men rasen startet ikke før rundt 14, og vi var inne i ringen rundt kvart over tre. De ble ferdig med to grupper før vi var ferdige faktisk ... To timer på 1 ches, 5 curly-er, 30 golden og 20 labradorer. Sier seg selv at et oppmøte kl 11 for rasen etter er en smule optimistisk. Vurderte å ta en ikke møtt etterhvert som tiden gikk, men holdt ut når vi først var der. Fikk ikke shoppet heller pga forsinkelsen. Hmpf. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj så kjipt! Hørtes ikke koselig ut. :hmm: Syns selv at den hallen var forferdelig ifjor, og lovet meg selv å ikke dra dit igjen :P

Hørte at bedømmingen virket ganske så streng. Veldig få ck ble gitt ut og hos noen raser ikke i det hele tatt. Kanskje det er det nye reglene som har gjort det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var grusomt der! En ting er føret, det er vanskelig å gjøre noe med i nordland på denne tiden av året. Men det var trangt, og hallen var så fuktig og ekkel at det rant av veggene, og det stinket piss. Dårlig lufting, så trangt at på et tidspunkt valgte vi å løfte bikkja og bære henne mellom ringene. Parkeringen var forsvidt grei da vi kom ganske sent på dagen og flere hadde dratt men absolutt ikke optimal. Hadde heller dratt på utstilling utendørs i sludd og stiv kuling enn en gang til i den hallen.

Det hjalp heller ikke på humøret at vi hadde oppmøte 11, men rasen startet ikke før rundt 14, og vi var inne i ringen rundt kvart over tre. De ble ferdig med to grupper før vi var ferdige faktisk ... To timer på 1 ches, 5 curly-er, 30 golden og 20 labradorer. Sier seg selv at et oppmøte kl 11 for rasen etter er en smule optimistisk. Vurderte å ta en ikke møtt etterhvert som tiden gikk, men holdt ut når vi først var der. Fikk ikke shoppet heller pga forsinkelsen. Hmpf. :P

Jeg kjenner meg ikke igjen i det der. Trangt er jeg veldig enig i, men så fryktelig fuktig og ekkelt kan hverken jeg eller foreldrene mine huske.

Skjønner det er kjipt å vente lenge på å komme inn i ringen, men samtidig ville jeg heller gått for din dommer som brukte god tid på hundene enn han jeg stilte for som var før skjema og skrev 4 korte linjer som ikke sier noe om hunden min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg ikke igjen i det der. Trangt er jeg veldig enig i, men så fryktelig fuktig og ekkelt kan hverken jeg eller foreldrene mine huske.

Skjønner det er kjipt å vente lenge på å komme inn i ringen, men samtidig ville jeg heller gått for din dommer som brukte god tid på hundene enn han jeg stilte for som var før skjema og skrev 4 korte linjer som ikke sier noe om hunden min.

Man er forskjellig og oppfatter ting ulikt tydeligvis. :) Både jeg og reisefølget og endel av kjentfolket syntes det samme som meg. Når gikk du, og hvor i hallen? Syns det var bedre jo lengre mot hovedutgangen man kom, men der vi var var det ikke noe særlig utover dagen. Da vi kom dit var det ikke så ille, men det ble etterhvert som timene gikk. Veggene var kliss våte ved ringen vår (ring 5), det rant av dem.

Er fornøyd med at dommer tok seg god tid, klager absolutt ikke på det som skjedde i og rundt ringen. Men å sette oppmøte til klokken 11 med såpass mange hunder før rasen syns jeg er optimistisk (og skjer alt for ofte etter min mening). Det legger nesten opp til hurtig dømming. Er fornøyd med at vi fikk god tid til bedømmelsen når vi først ventet så lenge, men jeg syns ikke hallen var noe særlig å være i, og det var ikke pga dårlig plass. Mulig jeg er kravstor, men har ikke vært i en hall med så dårlig inneklima under utstilling. Men det er vanskelig for arrangør å gjøre noe med når de ikke får lånt noe annet, og de luftet jo hele dagen med dører åpne i begge ender. Jeg håper virkelig de får et mer egnet sted senere år. For Krafthallen ER ikke egnet til ei stor utstilling etter mitt syn. Brødrene mine gikk heller i bilen og satte seg mens vi ventet på at rasen skulle starte liksom, og de er ikke pysete av seg. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forferdelig utstilling sånn med tanke på stedet.

Elendige parkeringsforhold noe som er grusomt når det pissregner.

Vi var dyvåte før vi kom oss i hallen.

Og det er det jo trangt som fy.

Utedo, kalde og våte.

Synes dette ødelegge mye...

Får liksom ikke lyst å reise tilbake.

Resultatmessig så der.

Hampus ble BIR, Gåttfred bare Very good.

Kritikkene deres var veldig forskjellige.

Gåttfred sin var laaaangt bedre enn Hampus sin... :D

Gadd ikke vente til gruppa for å stille Hampus der i og med at de er rimelig usynlige i gruppa.

Linus ble hjemme, pelsløs.

Ikke verdens beste sesongstar, men pyttsann.

Nye sjanser og nye dommere i påsken.

Så det er bare å se framover! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med de andre her. vi hadde oppmøte kl 9 på Svensk Lapphund.

Med parkeringen var det totalt kaos. Busser som skulle forbi, biler som ble stoppet i bratt og glatt bakke, var like før vi ble stående der. De som skulle dirigere bilene virket svært forvirret og det tok langt tid før man kom seg noen plass. Da vi endelig kom opp fikk vi beskjed 50kr parkering.. vi hadde jo bare plastikkpeng :hmm: Måtte parkere langt unna plassen.

Det var forferdelig trangt i hallen. SL`en som er rimelig liten føyk litt i mellom beinan på folk. Fant jo svært lite plasser å kunne sitte ned med hundene. Ble sittende i den allerede trange passasjegangen... Synes også det var fuktig der inne. Vi som har reist over 60mil dit kommer ikke tilbake, var den mest trasieste ustillingen vi har vært på!

Skulle i ringen kl 11 med NEG`en og der kom vi ikke før kl 14 tiden.. Var en vanvittig streng bedømming. Av 10 hanner ink junior fikk 7 blå derav 1 NUCH fra før. Av 7 tisper fikk 6 blått og 1 gul. Fikk ikke med brukstispene som var 3 stk. Var sliten og lei av hele utstillingen så vi gikk rett etter bedømmingen. Var heller ikke videre imponert over dommeren, da hun skulle på død å liv se i kjeften på juniorene der flere trakk seg kraftig unna, den ene endte opp på bakbeina mens dommeren så i munnen og hunden prøvde fortvilt å komme seg unna :o En kjip opplevelse for de unge i ringen. Fikk selv påpek at hunden fikk godbiter i ringen, ærlig talt er det min sak om jeg vil at hunden skal få så positiv opplevelse som mulig i en rar setting. Men fikk på kritikk at det var trivelig tispe noe som dommeren også sa til meg flere ganger. Lurer på hvorfor hun er såpass stødig?? Kan jo være med trivsel og postivitet for hunden å gjøre :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med de andre her. vi hadde oppmøte kl 9 på Svensk Lapphund.

Med parkeringen var det totalt kaos. Busser som skulle forbi, biler som ble stoppet i bratt og glatt bakke, var like før vi ble stående der. De som skulle dirigere bilene virket svært forvirret og det tok langt tid før man kom seg noen plass. Da vi endelig kom opp fikk vi beskjed 50kr parkering.. vi hadde jo bare plastikkpeng :hmm: Måtte parkere langt unna plassen.

Akkurat det med 50kr for parkering er vanlig på utstilling (utenom de som har sånn parkometer saker). Om du er ny i gamet så er det bare å lære seg til å alltid ha litt cash, om du er erfaren, så burde du ha visst det på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på noen utstillinger og dette var første gangen det kostet med parkering. Det koster ikke på nkk utstillinga i tromsø.. sørpå har jeg aldri stilt ut så vet ikke hva som er normen der :icon_redface:

Jeg var på NKK i Tromsø i fjor og da kostet det penger å parkere. Det var kun de som kom så tidlig som i 7 tiden på morgenen som slapp å betale. For da var ikke vaktene kommet enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var heller ikke videre imponert over dommeren, da hun skulle på død å liv se i kjeften på juniorene der flere trakk seg kraftig unna, den ene endte opp på bakbeina mens dommeren så i munnen og hunden prøvde fortvilt å komme seg unna :o En kjip opplevelse for de unge i ringen.

Var på utstillinga, og er enig i at hallen egner seg dårlig til denne typen arrangement. Mest på grunn av størrelsen. At det regnet kraftig slik at både folk og dyr tok med seg fukt inn i hallen, gjorde det til en fuktig opplevelse, men været er vanskelig å styre.

Jeg kan ikke la være å svare på din reaksjon på at dommeren tvinger seg på juniorer, eller hunder generelt, i bedømningen. Dommerens oppgave er å bedømme hundens eksteriør, derunder tenner, ergo må de se i munnen. Det er EIERS oppgave å sørge for at hunden er tilstrekkelig godt trent til å kunne takle situasjonen i ringen,-tannvisning inkludert. Jeg blir faktisk provosert når jeg ser hva slags behandling eiere/handlere utsetter tydelig belastede hunder for i ringen. Dersom hunden ikke takler situasjonen; gå hjem og tren mer. Hjelper ikke det, må man virkelig vurdere om det er verdt å stille hunden ytterligere,- for ikke å snakke om hvorvidt det er rasen tjenlig å avle på denne typen individer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke la være å svare på din reaksjon på at dommeren tvinger seg på juniorer, eller hunder generelt, i bedømningen. Dommerens oppgave er å bedømme hundens eksteriør, derunder tenner, ergo må de se i munnen. Det er EIERS oppgave å sørge for at hunden er tilstrekkelig godt trent til å kunne takle situasjonen i ringen,-tannvisning inkludert. Jeg blir faktisk provosert når jeg ser hva slags behandling eiere/handlere utsetter tydelig belastede hunder for i ringen. Dersom hunden ikke takler situasjonen; gå hjem og tren mer. Hjelper ikke det, må man virkelig vurdere om det er verdt å stille hunden ytterligere,- for ikke å snakke om hvorvidt det er rasen tjenlig å avle på denne typen individer.

Enig.

Dette er jo noe man øver på fra valpestadiet, og en junior skal da kunne vise bittet.

I mine øyne skal jo valpene som stilles på valpeshow også godta tannvisning, men der er det jo litt mer slingringsmonn blandt dommerne.

Malika, når mener du at hunden skal være gammel nok til å måtte gjennomgå en tannvisning da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...