Gå til innhold
Hundesonen.no

Bulldoseren og myggen

simira

Recommended Posts

Vi har et problem med passering av andre hunder. Kovu piper, trekker og bykser mot alle hunder han ser innenfor en viss radius. Vi trener såklart på dette når vi har mulighet, med god avstand og belønning for kontakt, sitt med kontakt når andre passerer, osv. Det er mulig å få kontakt med ham stort sett, men det blir da "Kovu, se her, Kovu, Kovu, Kovu kom, Kovu, nei, Kovu"... Prøver å unngå det, og stort sett er han grei og reagerer på motstand i båndet når vi går vanlig tur.

Men av og til, og det gjelder forsåvidt ikke bare ved passering av hunder, men når han setter seg i hodet at han skal noe sted - ja, så går han dit. At det henger et menneske i andre enden av "tråden" spiller liksom ingen rolle. Han er i ekte unghundmodus og er ofte både døv og blind for alt annet enn det han selv vil.

Er det noen som har noen gode tips for hvordan man kan få en bulldoser til å ense en mygg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grime! :)

Syntes verken det er dumt eller slemt på noen måte. Man får kontroll over hodet til hunden som endelig ikke bare kan bruke tyngden sin til å bulldose ivei. Og når hunden er flink så er det fullstendig ettergift slik at hunden ikke merker at grimen er på.

RR tispen jeg kjenner blir som en annen hund når den kommer på, for hun har lært at det ikke er vits å prøve å dra engang da, med det resultat at hun danser avlsappet avgårde på slakt bånd. Anbefales virkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers blir de sånn som Casper, helt gærne og besatt av å få den av :P Har prøvd litt grime på ham, men ender bare med at han gnikker seg HARDT mot meg, eller andre stakkars forbipasserende, mellom ben, mot vegger osv. Sliter og litt med det at han glemmer at jeg er i andre enden av båndet, han er så sta at skal han bort til noe, så skal han det, uansett :P Ikke er han unghund lenger heller :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi har begynt å jobbe med grime. Men sånn som i dag gikk jeg på ski med ham, og han kan ikke akkurt trekke i grime. :P (jeg har halsbånd med et kort bånd rundt halsen hans, som jeg tar tak i når vi skal passere andre hunder).

Hvor gammel er rr-en du kjenner Marie? Hvor lenge har de brukt grime, og gir det noe resultater når den ikke er på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grime gir ingen varige resultater når den ikke er på. Det er bare et verktøy som hjelper deg med problemet der og da, ikke noe mer.

Jeg er fullstendig klar over det, jeg tar det som en selvfølge at de bruker den i treningssammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk av grime er bruk av grime om du kaller det trening eller ikke.

Eh, javel? Så det har ingenting å si hvorvidt jeg bruker grime eller ikke, for han vil alltid være like ille? Er det dine gode råd for problemstillingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er rr-en du kjenner Marie? Hvor lenge har de brukt grime, og gir det noe resultater når den ikke er på?

Hun er tre år og veldig energisk og glad. Den har ikke noe effekt når den ikke er på nei, men man kan putte den på og ha valget ihvertfall. Og de bruker den i dagliglivet uten at jeg ser noe galt med det. Bedre for hunden å gå på slakk line i grime enn å dra i halsbånd. Hun får trekke mye på ski og sykkel + løpe løs ellers da for å legge til det også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, javel? Så det har ingenting å si hvorvidt jeg bruker grime eller ikke, for han vil alltid være like ille?

Jepp! Ingen regel uten unnatak da, men ;)

Er det dine gode råd for problemstillingen?

Jeg sa ingen ting om verken noe godt eller råd, jeg svarte på et spørsmål du stilte i denne tråden. Hva jeg mener om ditt hundehold og trening er neppe relevant for øvrig, derfor avstår jeg å komme med "gode råd". På grunn av tidligere diskusjoner, hvor du og jeg har stått meeeget ulikt stilt i forhold til hundetrening, gidder jeg ikke å gå i dybden her. Jeg har neppe noe konstruktivt å dele for ditt vedkommende, og det sier jeg bare på et erfaringsmessig grunnlag. At jeg svarer på et rent praktisk spørsmål er noe annet. Og nei, hadde ingen baktanker med det heller, så du har ingen grunn til å bli spydig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp! Ingen regel uten unnatak da, men ;)

Jeg sa ingen ting om verken noe godt eller råd, jeg svarte på et spørsmål du stilte i denne tråden. Hva jeg mener om ditt hundehold og trening er neppe relevant for øvrig, derfor avstår jeg å komme med "gode råd". På grunn av tidligere diskusjoner, hvor du og jeg har stått meeeget ulikt stilt i forhold til hundetrening, gidder jeg ikke å gå i dybden her. Jeg har neppe noe konstruktivt å dele for ditt vedkommende, og det sier jeg bare på et erfaringsmessig grunnlag. At jeg svarer på et rent praktisk spørsmål er noe annet. Og nei, hadde ingen baktanker med det heller, så du har ingen grunn til å bli spydig :)

Såvidt jeg ser kom jeg med ett eneste spørsmål i startinnlegget, som jeg ikke kan se at du har respondert på i det hele tatt. Jeg ser ikke helt hvorfor du postet i utgangspunktet når du selv sier at du ikke kunne se at du hadde noe konstruktivt å komme med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg ser kom jeg med ett eneste spørsmål i startinnlegget, som jeg ikke kan se at du har respondert på i det hele tatt. Jeg ser ikke helt hvorfor du postet i utgangspunktet når du selv sier at du ikke kunne se at du hadde noe konstruktivt å komme med?

Jeg svarte deg på ett av spørsmålene dine, beklager, Oh'Store :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...