Gå til innhold
Hundesonen.no

Årskonkurranse

Guest Jonna

Recommended Posts

Guest Jonna

Er det noen som har link eller forslag til hvordan man kan regne ut og kåre Årets lydighet/brukshund på tvers av klassene?

Det er jo generellt vanskeligere å oppnå maks poengsum i feks kl.1 enn kl. Elite. eller kl.D mot kl.A. Når man da skal dele ut på tvers av klasser så tenker jeg % poengsum av maks poengsum. Men det må på en måte være en differans pga vanselighetsgraden.

Noen som har noen eksempler å linke til evt ett tidligere brukt regelverk som går på tvers av klassene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

% av poengsum pleier å fungere bra :) I klasse 1 er det kanskje vanlig å gå til ca 180 poeng (=90%), mens i elite ca 280 (=87%). Det blir kanskje en del lettere å bli best i klasse 1 og 2, men.... er ikke så lett å gjøre det på noen annen måte?

Jeg tror også jeg ville gjort det sånn. Man kan jo også tenke på at hunder som går kl 1 og 2 er mer uerfarne også, og gjennom det likevel ikke så enkelt når de store poengsummene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I klasse 1 er det kanskje vanlig å gå til ca 180 poeng (=90%), mens i elite ca 280 (=87%).

Fullstendig off topic, men er det VANLIG å få 180 poeng første gang man starter i kl 1?!? Ingen av de jeg har sett på LP1 hittil har vært i nærheten av det, og er ikke 160 poeng opprykk? Enten er alle de jeg ser skikkelig dårlige, eller så har du glemt åssen det er å være newbie uten border collie. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

% av poengsum pleier å fungere bra :) I klasse 1 er det kanskje vanlig å gå til ca 180 poeng (=90%), mens i elite ca 280 (=87%). Det blir kanskje en del lettere å bli best i klasse 1 og 2, men.... er ikke så lett å gjøre det på noen annen måte?

Jeg tror også jeg ville gjort det sånn. Man kan jo også tenke på at hunder som går kl 1 og 2 er mer uerfarne også, og gjennom det likevel ikke så enkelt når de store poengsummene?

Ok, trodde kanskje ikke det fungerte noe bra. Men hvis erfaringen er en annen så skal jeg prøve legge det fram som forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullstendig off topic, men er det VANLIG å få 180 poeng første gang man starter i kl 1?!? Ingen av de jeg har sett på LP1 hittil har vært i nærheten av det, og er ikke 160 poeng opprykk? Enten er alle de jeg ser skikkelig dårlige, eller så har du glemt åssen det er å være newbie uten border collie. ;)

Svar på OT:

Vanlig var litt upresist. Jeg tenkte på en normal poengsum for pall-plassering (eller annen "god" plassering) i klasse 1/elite. Når man ser hvilke poengsummer som normalt gir pallplassering, ligger de rundt disse summene. Snittet er selvfølgelig lavere enn dette, siden det er vanlig å få en 0 eller to ;)

Trenger ikke å ha BC for å gå til 180 i klasse 1.... ;) Det er bare å ikke få noen 0'er og ellers ha karakterer mellom 8-9 jevnt over. Det er ingen kunst, men alt skal "klaffe" på konkurransedagen - noe det sjeldent gjør enten du har BC eller noe annet :)

Se f.eks klasse 1 i Bø i år:

Klasse I: 20 møtt, 10 med førstepremie.

1. Hilde Skjoldal / Woodshine's Inis In Sky (terv) 187,5

2. Gørill Nordve / Tending Knockout (bc) 187,0

3. Irene Engen / Brakeless Fierce Force (mal) 181,0

4. Lotte Nordli / Prostorts Blizz (mal) 180,5

5. Rune Langård / Lady (bl) 178,0

6. Bente Aschim / Birk (bc) 176,5

7. Tanya Marlen Tysnes / Av-Zan-Iaz Lykkelige Casper (flat) 175,5

8. Helge Nygaard / Welichas Uni (sch) 171,5

9. Janne Guttormsen / Iliadens Célebos (lab) 167,5

10. Mette Johnsen / Kompis (lab) 160,0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min klubb har vi en konkurranse for hver klasse i LP og AG, samt at det kåres en vinner på tvers av klassene, altså ni premier i alt. Men det er jo ikke akkurat hver klasse det konkurrerer berner i, så vi har utdelt premie for klasse 1 og 2, av og til 3, i LP, LP på tvers av klassene, og klasse 1 i AG og på tvers av klassene (som underlig nok alltid er den samme ekvipasjen... :lol: )

Jeg finner ikke regelverket på nett, men jeg mener ganske bestemt at summene en oppnår i klasse 1 og klasse 2 i LP ganges med 1.55. Det tilsier at 200 poeng i LP 1/2 ikke tilsvarer 320 poeng i klasse 3/elite, da må du gange med 1.6. Men det gjør at poengforskjellen ikke blir like stor når en skal rangere på tvers, men en får litt mer uttelling for å ha kommet til de høyere klassene.

Jeg kan dobbeltsjekke dette med brukshundkomiteen vår, om du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

I min klubb har vi en konkurranse for hver klasse i LP og AG, samt at det kåres en vinner på tvers av klassene, altså ni premier i alt. Men det er jo ikke akkurat hver klasse det konkurrerer berner i, så vi har utdelt premie for klasse 1 og 2, av og til 3, i LP, LP på tvers av klassene, og klasse 1 i AG og på tvers av klassene (som underlig nok alltid er den samme ekvipasjen... :lol: )

Jeg finner ikke regelverket på nett, men jeg mener ganske bestemt at summene en oppnår i klasse 1 og klasse 2 i LP ganges med 1.55. Det tilsier at 200 poeng i LP 1/2 ikke tilsvarer 320 poeng i klasse 3/elite, da må du gange med 1.6. Men det gjør at poengforskjellen ikke blir like stor når en skal rangere på tvers, men en får litt mer uttelling for å ha kommet til de høyere klassene.

Jeg kan dobbeltsjekke dette med brukshundkomiteen vår, om du vil.

Det hadde vært kjempe fint om du kunne sjekket, det hørtes mer ut som en mer real rangering når man skal det på tvers av klassene.

Vi har ikke så stor rase/raser og det er 3 raser premierene skal fordeles imellom. Så vi har liksom alt 12 premier som skal utdeles. Syns det er mer stas at man dar gjør ære på de som har gjort det bra igjennom hele året på tvers av klassene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært kjempe fint om du kunne sjekket, det hørtes mer ut som en mer real rangering når man skal det på tvers av klassene.

Vi har ikke så stor rase/raser og det er 3 raser premierene skal fordeles imellom. Så vi har liksom alt 12 premier som skal utdeles. Syns det er mer stas at man dar gjør ære på de som har gjort det bra igjennom hele året på tvers av klassene.

Jeg skal maile bruksansvarlig, men hun mistet berneren sin i helga, så jeg antar hun ikke er på mail med en gang, stakkars :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Jeg skal maile bruksansvarlig, men hun mistet berneren sin i helga, så jeg antar hun ikke er på mail med en gang, stakkars :(

Stakkars. :(

Men det er ikke noe hast, året er ikke over enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar på OT:

Vanlig var litt upresist. Jeg tenkte på en normal poengsum for pall-plassering (eller annen "god" plassering) i klasse 1/elite. Når man ser hvilke poengsummer som normalt gir pallplassering, ligger de rundt disse summene. Snittet er selvfølgelig lavere enn dette, siden det er vanlig å få en 0 eller to ;)

Trenger ikke å ha BC for å gå til 180 i klasse 1.... ;) Det er bare å ikke få noen 0'er og ellers ha karakterer mellom 8-9 jevnt over. Det er ingen kunst, men alt skal "klaffe" på konkurransedagen - noe det sjeldent gjør enten du har BC eller noe annet :)

Se f.eks klasse 1 i Bø i år:

Klasse I: 20 møtt, 10 med førstepremie.

1. Hilde Skjoldal / Woodshine's Inis In Sky (terv) 187,5

2. Gørill Nordve / Tending Knockout (bc) 187,0

3. Irene Engen / Brakeless Fierce Force (mal) 181,0

4. Lotte Nordli / Prostorts Blizz (mal) 180,5

5. Rune Langård / Lady (bl) 178,0

6. Bente Aschim / Birk (bc) 176,5

7. Tanya Marlen Tysnes / Av-Zan-Iaz Lykkelige Casper (flat) 175,5

8. Helge Nygaard / Welichas Uni (sch) 171,5

9. Janne Guttormsen / Iliadens Célebos (lab) 167,5

10. Mette Johnsen / Kompis (lab) 160,0

Takk for svar! Var ikke meninga å være flåsete og BC-nedlatende, altså, jeg blei bare litt paff. Men det må sies at det er ikke så mange shibaer, bernere eller elghunder på den lista der. :P

Jeg målsetter å få poeng i hver øvelse på et tidspunkt, jeg, så får 180 poeng være fint for dem som får det. ;)

Off topic slutt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Var ikke meninga å være flåsete og BC-nedlatende, altså, jeg blei bare litt paff. Men det må sies at det er ikke så mange shibaer, bernere eller elghunder på den lista der. :P

Jeg målsetter å få poeng i hver øvelse på et tidspunkt, jeg, så får 180 poeng være fint for dem som får det. ;)

Off topic slutt!

Du glemte fuglehunder frøken :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje fordi det er veldig få som starter LP med elghund at en av rasen ikke er på pallplassen? Eller at de gode som satser i LP ikke kjøper seg en fuglehund? Men jeg tror fint at en god eliteutøver som kan ulike raser hadde klart å stå på pallen med enten basenji, nuffe, setter eller whatever.

Hilsen en som en som er smålei "åja-du-har-bc-da-er-det-ikke-rart-dere-får-høye-poengsummer-maset" :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei alle hundefolk! 😀 Jeg er på jakt etter en ny turkompis og følgesvenn. Jeg har tenkt på rase lenge og ønsker også innspill fra dere, så håper dere kan hjelpe meg. Jeg er tidligere vant med Alaska Husky da jeg har hatt 2 av den rasen, jeg elsker polarhunder og liker veldig personligheten og ærligheten til huskyene, så jeg var i utgangspunktet bestemt på en ny Alaska, men har senere sett mye på Siberian (SH grunnet at jeg liker at de er kraftigere) men så er det som trekker ned at jeg gjerne ønsker en som kan være litt løs i rundt meg når jeg holder på ute uten og stikke av, har også sauer beitende rundt eiendommen så det er jaktinstinktet som er litt vanskelig. Jeg bor på et stort småbruk med masse plass, går mye turer både i skog og på fjellet. Har også sett litt på rasen Lapsk vallhund, da de er litt like i utseende men den er en gjeterhund og har lite jaktlyst, gjeterhunder har jeg lite erfaring med og er redd det kan bli slitsomt mye lyd (helt greit med lyd når de er i aktivitet og lek) men vil ikke ha en som står å bjeffer hele dagen. Er også redd for at den skal begynne å gjete på alt. Jeg har gått litt tom for alternativer på eventuelt flere raser, og der håper jeg dere kan hjelpe. Er også interessert i å høre erfaringer fra folk som har Siberian eller Lapsk.
    • Vesle Yoshi er blitt over 2 år nå. Vi driver stort sett med blåbær løp da han er en smule overivrig på stevner og vil hilse på alle, så vi er avhengig av gjerder. Han har dog startet noen offesielle stevner. Han ble 3. beste agility hund i japaner klubben. Han er fremdeles minstemann i flokken og er kjempeglad for at båndtvangen er over, han elsker å løpe.
    • Han er helt nydelig😍  Blir veldig nysgjerrig på en sånn en dag😅
    • Tusen takk for det. Da er oppdretteren useriøs men jeg visste ikke om det før jeg kjøpte valpen. Ikke alt man kan lese om på dogweb eller Facebook.
    • Nei, seriøse oppdrettere lurer naturligvis ikke valpekjøpere. Useriøse oppdrettere gjør hva de vil.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...