Gå til innhold
Hundesonen.no

Årskonkurranse

Guest Jonna

Recommended Posts

Guest Jonna

Er det noen som har link eller forslag til hvordan man kan regne ut og kåre Årets lydighet/brukshund på tvers av klassene?

Det er jo generellt vanskeligere å oppnå maks poengsum i feks kl.1 enn kl. Elite. eller kl.D mot kl.A. Når man da skal dele ut på tvers av klasser så tenker jeg % poengsum av maks poengsum. Men det må på en måte være en differans pga vanselighetsgraden.

Noen som har noen eksempler å linke til evt ett tidligere brukt regelverk som går på tvers av klassene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

% av poengsum pleier å fungere bra :) I klasse 1 er det kanskje vanlig å gå til ca 180 poeng (=90%), mens i elite ca 280 (=87%). Det blir kanskje en del lettere å bli best i klasse 1 og 2, men.... er ikke så lett å gjøre det på noen annen måte?

Jeg tror også jeg ville gjort det sånn. Man kan jo også tenke på at hunder som går kl 1 og 2 er mer uerfarne også, og gjennom det likevel ikke så enkelt når de store poengsummene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I klasse 1 er det kanskje vanlig å gå til ca 180 poeng (=90%), mens i elite ca 280 (=87%).

Fullstendig off topic, men er det VANLIG å få 180 poeng første gang man starter i kl 1?!? Ingen av de jeg har sett på LP1 hittil har vært i nærheten av det, og er ikke 160 poeng opprykk? Enten er alle de jeg ser skikkelig dårlige, eller så har du glemt åssen det er å være newbie uten border collie. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

% av poengsum pleier å fungere bra :) I klasse 1 er det kanskje vanlig å gå til ca 180 poeng (=90%), mens i elite ca 280 (=87%). Det blir kanskje en del lettere å bli best i klasse 1 og 2, men.... er ikke så lett å gjøre det på noen annen måte?

Jeg tror også jeg ville gjort det sånn. Man kan jo også tenke på at hunder som går kl 1 og 2 er mer uerfarne også, og gjennom det likevel ikke så enkelt når de store poengsummene?

Ok, trodde kanskje ikke det fungerte noe bra. Men hvis erfaringen er en annen så skal jeg prøve legge det fram som forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullstendig off topic, men er det VANLIG å få 180 poeng første gang man starter i kl 1?!? Ingen av de jeg har sett på LP1 hittil har vært i nærheten av det, og er ikke 160 poeng opprykk? Enten er alle de jeg ser skikkelig dårlige, eller så har du glemt åssen det er å være newbie uten border collie. ;)

Svar på OT:

Vanlig var litt upresist. Jeg tenkte på en normal poengsum for pall-plassering (eller annen "god" plassering) i klasse 1/elite. Når man ser hvilke poengsummer som normalt gir pallplassering, ligger de rundt disse summene. Snittet er selvfølgelig lavere enn dette, siden det er vanlig å få en 0 eller to ;)

Trenger ikke å ha BC for å gå til 180 i klasse 1.... ;) Det er bare å ikke få noen 0'er og ellers ha karakterer mellom 8-9 jevnt over. Det er ingen kunst, men alt skal "klaffe" på konkurransedagen - noe det sjeldent gjør enten du har BC eller noe annet :)

Se f.eks klasse 1 i Bø i år:

Klasse I: 20 møtt, 10 med førstepremie.

1. Hilde Skjoldal / Woodshine's Inis In Sky (terv) 187,5

2. Gørill Nordve / Tending Knockout (bc) 187,0

3. Irene Engen / Brakeless Fierce Force (mal) 181,0

4. Lotte Nordli / Prostorts Blizz (mal) 180,5

5. Rune Langård / Lady (bl) 178,0

6. Bente Aschim / Birk (bc) 176,5

7. Tanya Marlen Tysnes / Av-Zan-Iaz Lykkelige Casper (flat) 175,5

8. Helge Nygaard / Welichas Uni (sch) 171,5

9. Janne Guttormsen / Iliadens Célebos (lab) 167,5

10. Mette Johnsen / Kompis (lab) 160,0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min klubb har vi en konkurranse for hver klasse i LP og AG, samt at det kåres en vinner på tvers av klassene, altså ni premier i alt. Men det er jo ikke akkurat hver klasse det konkurrerer berner i, så vi har utdelt premie for klasse 1 og 2, av og til 3, i LP, LP på tvers av klassene, og klasse 1 i AG og på tvers av klassene (som underlig nok alltid er den samme ekvipasjen... :lol: )

Jeg finner ikke regelverket på nett, men jeg mener ganske bestemt at summene en oppnår i klasse 1 og klasse 2 i LP ganges med 1.55. Det tilsier at 200 poeng i LP 1/2 ikke tilsvarer 320 poeng i klasse 3/elite, da må du gange med 1.6. Men det gjør at poengforskjellen ikke blir like stor når en skal rangere på tvers, men en får litt mer uttelling for å ha kommet til de høyere klassene.

Jeg kan dobbeltsjekke dette med brukshundkomiteen vår, om du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

I min klubb har vi en konkurranse for hver klasse i LP og AG, samt at det kåres en vinner på tvers av klassene, altså ni premier i alt. Men det er jo ikke akkurat hver klasse det konkurrerer berner i, så vi har utdelt premie for klasse 1 og 2, av og til 3, i LP, LP på tvers av klassene, og klasse 1 i AG og på tvers av klassene (som underlig nok alltid er den samme ekvipasjen... :lol: )

Jeg finner ikke regelverket på nett, men jeg mener ganske bestemt at summene en oppnår i klasse 1 og klasse 2 i LP ganges med 1.55. Det tilsier at 200 poeng i LP 1/2 ikke tilsvarer 320 poeng i klasse 3/elite, da må du gange med 1.6. Men det gjør at poengforskjellen ikke blir like stor når en skal rangere på tvers, men en får litt mer uttelling for å ha kommet til de høyere klassene.

Jeg kan dobbeltsjekke dette med brukshundkomiteen vår, om du vil.

Det hadde vært kjempe fint om du kunne sjekket, det hørtes mer ut som en mer real rangering når man skal det på tvers av klassene.

Vi har ikke så stor rase/raser og det er 3 raser premierene skal fordeles imellom. Så vi har liksom alt 12 premier som skal utdeles. Syns det er mer stas at man dar gjør ære på de som har gjort det bra igjennom hele året på tvers av klassene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært kjempe fint om du kunne sjekket, det hørtes mer ut som en mer real rangering når man skal det på tvers av klassene.

Vi har ikke så stor rase/raser og det er 3 raser premierene skal fordeles imellom. Så vi har liksom alt 12 premier som skal utdeles. Syns det er mer stas at man dar gjør ære på de som har gjort det bra igjennom hele året på tvers av klassene.

Jeg skal maile bruksansvarlig, men hun mistet berneren sin i helga, så jeg antar hun ikke er på mail med en gang, stakkars :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Jeg skal maile bruksansvarlig, men hun mistet berneren sin i helga, så jeg antar hun ikke er på mail med en gang, stakkars :(

Stakkars. :(

Men det er ikke noe hast, året er ikke over enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar på OT:

Vanlig var litt upresist. Jeg tenkte på en normal poengsum for pall-plassering (eller annen "god" plassering) i klasse 1/elite. Når man ser hvilke poengsummer som normalt gir pallplassering, ligger de rundt disse summene. Snittet er selvfølgelig lavere enn dette, siden det er vanlig å få en 0 eller to ;)

Trenger ikke å ha BC for å gå til 180 i klasse 1.... ;) Det er bare å ikke få noen 0'er og ellers ha karakterer mellom 8-9 jevnt over. Det er ingen kunst, men alt skal "klaffe" på konkurransedagen - noe det sjeldent gjør enten du har BC eller noe annet :)

Se f.eks klasse 1 i Bø i år:

Klasse I: 20 møtt, 10 med førstepremie.

1. Hilde Skjoldal / Woodshine's Inis In Sky (terv) 187,5

2. Gørill Nordve / Tending Knockout (bc) 187,0

3. Irene Engen / Brakeless Fierce Force (mal) 181,0

4. Lotte Nordli / Prostorts Blizz (mal) 180,5

5. Rune Langård / Lady (bl) 178,0

6. Bente Aschim / Birk (bc) 176,5

7. Tanya Marlen Tysnes / Av-Zan-Iaz Lykkelige Casper (flat) 175,5

8. Helge Nygaard / Welichas Uni (sch) 171,5

9. Janne Guttormsen / Iliadens Célebos (lab) 167,5

10. Mette Johnsen / Kompis (lab) 160,0

Takk for svar! Var ikke meninga å være flåsete og BC-nedlatende, altså, jeg blei bare litt paff. Men det må sies at det er ikke så mange shibaer, bernere eller elghunder på den lista der. :P

Jeg målsetter å få poeng i hver øvelse på et tidspunkt, jeg, så får 180 poeng være fint for dem som får det. ;)

Off topic slutt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Var ikke meninga å være flåsete og BC-nedlatende, altså, jeg blei bare litt paff. Men det må sies at det er ikke så mange shibaer, bernere eller elghunder på den lista der. :P

Jeg målsetter å få poeng i hver øvelse på et tidspunkt, jeg, så får 180 poeng være fint for dem som får det. ;)

Off topic slutt!

Du glemte fuglehunder frøken :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje fordi det er veldig få som starter LP med elghund at en av rasen ikke er på pallplassen? Eller at de gode som satser i LP ikke kjøper seg en fuglehund? Men jeg tror fint at en god eliteutøver som kan ulike raser hadde klart å stå på pallen med enten basenji, nuffe, setter eller whatever.

Hilsen en som en som er smålei "åja-du-har-bc-da-er-det-ikke-rart-dere-får-høye-poengsummer-maset" :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg er ute og går tur med hunden min i belte. Det er mellom 2-3 m. langt og gjør at jeg har god kontroll på henne. Hun går stort sett fint og rolig ved siden av meg. Hun kan trekke litt i begynnelsen da hun har høy energi, men ellers rolig og fint kroppspråk.  Jeg ser en fyr som kjører sikk sakk i veien på skateboard med en bulldog/boxer. Hunden stopper opp og bjeffer på min. Som den ansvarlige hundeeieren jeg er går jeg inn en sidevei for å vente på at de passerer på hovedveien. "Er hun ikke gira?" "Er det tispe?" "Dette er gutt. Han er ikke farlig?" Han spør igjen to ganger om hun ikke er gira. Jeg har sagt at hundene har møtt hverandre før og det ikke er en god match og at avstand over greit.  Hundene er tydelig usikre på hverandre og viser det gjennom kroppsspråket sitt. Dette er ikke situasjonen for å hilse. Begge hundene er i bånd. Det var forøvrig flere mennesker rundt og en vei det også ferdes mye biler fra folkene som bor der. Hvorfor så vanskelig å lese situasjonen? Eller ser jeg flere som går tur og snakker i mobil, eller med headset som stenger ute lyd og er i egen verden. Det mest frustrerende er kanskje de som snakker i tlf. som stopper midt i veien (som forøvrig er trang) med hunden sin slik at du bare må vente på at de ser deg og dere blir enige på en eller annen klønete måte om hvordan passeringen blir.  For egen og andre sin del forsøker jeg å være oppmerksom på både egen hund og omgivelser på tur. Da blir det hyggeligere og enklere for alle andre.  Sånn, det var dagens utblåsing for egen del. 
    • Hei! Vi har nå fått svar fra dyrlegen - han hadde ikke kronisk betennelse i bukspyttkjertelen. Rart med det, for jeg ble nesten litt skuffet. Nå vet vi jo ikke hvorfor han stadig har slimete avføring, men kan kanskje utelukke at det har noe med fettinnholdet i maten å gjøre.  Skal snakke med dyrlege om vi kanskje kan sjekke for IBD. Vil jo i alle fall prøve å ha mest riktig tørrfor. Han har jo ikke hatt noen "alvorlige" hendelser med tørrforet han går på nå (gastrointestinal low fat), men det er stadig ganske løs og slimete avføring. Kanskje vi skulle forsøkt å bytte...
    • Noterer en nydelig dag med no stress. Virker som lysterapi, magnesium og lakseolje begynner virke. Ble bekymret da han begynte trekke i selen i forrigårs. Han har gått så naturlig pent i bånd hele tiden, som om programvaren var preinstallert da han kom ut av esken. I forrigårs begynte han plutselig trekke med viten og vilje. Flaks da, at vi hadde en privattime i går.  Hjemmeleksen vi fikk, med metoden for å reinforce krav om å holde seg bak skotuppene mine, den er litt i konflikt med stress-ned-prosjektet vårt, fordi Ede går høyt i stress når hans autonomitet blir utfordret. Peser og får virkelig vondt av det. Å bli stilt absolutte krav til er noe annet for ham å forholde seg til enn å bli tilbudt frivillige oppgaver mot god betaling.  Fordi jeg måtte ta en selvstendig avgjørelse i hva jeg oppfatter som et dilemma: belaste det nevroendokrine stressystemet ved å kreve disiplin i halsbånd, eller prioritere stress-ned-prosjektet, så valgte jeg utsette hjemmeleksene og gå rolig tur med "ikke trekke" og "ikke gå i veien for meg" som eneste krav, og så være veldig bevisst på å bare belønne når han selvstendig gjør de riktige valgene uten å bli bedt, uten godbit i hånda eller hånda i lomma.  Jeg har nemlig ikke nok erfaring til å føle meg sikker på å klare gjennomføre hjemmeleksene fra privattimen alene uten å forårsake mer stress på det endokrine systemet hans enn godt er.  Det viste seg å være en god vurdering. Foruten noen få barnlige byks av glede som i korte øyeblikk strammet båndet mer enn akseptabelt, så var Ede SÅ flink og rooolig og grei hele veien. Naturlig slak line. Når han vimser bytter han i de aller fleste tilfellene side bak meg. Kun noen få uakseptable avskjæringer rett foran meg, og de kom helt på slutten av turen, tett på hverandre, antakelig fordi han er sliten og i bakhodet husker at det der var måten å få bli plukket opp i bæreslynge på. Han velger å gå pent og pyntelig på min venstre side mesteparten av tiden, uten å forvente belønning for det. Det går nå an å hale tiden ganske lenge uten at det stresser ham når han selv velger å gå fot for å se om det kommer en utbetaling. Selv hjemveien gikk rolig og avslappet. Først 10 meter fra porten hjemme kom første stressutbrudd med trekking. Gladstress de siste meterne av en timelang spasertur i mitt tempo. En klar forbedring. Han ble skuffa og såret av grensesettingen de siste meterne, for det virket helt sykt autoritært og tyrannisk og uten mål og mening for ham å bli hindret i å gladbykse gjennom porten og døren, inn til godis og myk og varm seng, men han tok det til seg at kravet "ikke trekk" gjelder de siste meterne av turen også. Ingen raptus da vi kom inn heller. Det var en milepæl. Bare la seg rolig og pyntelig til å sove. Perfect day. ..og det er før vi har fått noen CBD i posten.  Vi fikk forøvrig mail om å huske båndtvang fra i dag. Det har Edeward tydeligvis fått med seg.  Snudde seg utålmodig mot lykkeland mens muttern fomlet med kamera:   Oppdaget at muttern begikk en kriminell handling!! Reiste seg og kom inn hver gang muttern forsøkte gå lenger unna enn båndlengden for å få tatt et godt bilde. Her har han til slutt gitt opp å få muttern på rett kjøl og bare håper hun får tatt det ***** bildet før han svimer av i bekymring for å bli tatt og få et kriminelt rulleblad. Genetikk er ingen spøk. Ede identifiserer seg som sikkerhetspersonell og tjenestehund, og han tar de oppgavene alvorlig.   
    • Ja ikke den største oppfinnelsen 😂 Men kanskje noen hadde erfaringer å komme med; kanskje de elsker det kanskje hunden ble dårlig i magen på det. Kanskje det er bløtere enn annen v&h, kanskje noen opplever å måtte fôre dobbelt så mye på det som på en annen variant. Kanskje noen var superfornøyd og andre missfornøyd. I want to know it all 😂
    • Det finnes alltid unntak, men det bør aldri være grunnlag for anbefaling av en rase. Vil man helst ikke ha lyd/røyting/whatever så velger man en rase som vanligvis ikke har tendensene til det. Oppdragelse, trening og miljø kan påvirke, men genetikken kan ikke overstyres. Lyd på riesen er ingen overraskelse for meg, det er jo en hund med mye driv.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...