Gå til innhold
Hundesonen.no

Japansk spisshund?


Benedicte Evensen

Recommended Posts

Skrevet

Heisann :icon_confused: Vi er en familie på 3 som skal anskaffe oss hund, vi har aldri hatt hund før, men vi har fallt for rasen japansk spisshund. Vi har hilst på noen også, men jeg lurer på.. Er det noen av dere som har noen erfaringer med de? Om hvordan de er (vet at noen kan være veldig gneldrete), oppførsel ogslikt? :ahappy:

Mvh Benedicte Evensen :blink:

Skrevet

Aiko har en venninne som er japansk spisshund, og hun er kjempeglad, løper fort, og kan være løs uten problemer. Joda, de bjeffer, men i hvor stor grad bestemmer stort sett du. :icon_confused:

Hvis dere ikke har hastverk, så anbefaler jeg dere å ta turen til Japanspesialen på Hunderfossen til sommeren, hvor alle de japanske rasene stiller. Her kan dere treffe oppdrettere og eiere. Mer info finner dere bl.a. på sidene til Norsk Shiba Klubb. :ahappy:

Ellers er det alltid lurt å ta kontakt med valpeformidler i raseklubben. De vil stort sett kunne gi deg ærlige svar på hvordan rasen er. Lykke til!

Skrevet

Hei ja!

Vi har nå fortsatt 3 japanske spisshunder innad i familien før så var vi oppe i 6 stk på det meste.

Noe rasetypiskt er at dem er ganske avballansert gemytt og ganske stabilt er det også. disse småhundene tåler en støt (mentalt sterk)

Det er en rase som blir mer og mer utbredt de vi har hadt så har vi ikke hadt noen sykdom, selv om det ikke er noen garanti uansett rase.

Dem er nå 8-11 år og forsikringa har ikke vært i bruk ennda.

Dette er jo en rase som stammer i fra Samojed, japanerne er kjent for små hus og ønsket en rase lik samojed bare tilpasset de små boligkompleksene i japan.

Så mentalt sett er hundene lik Samojed.

De kan være gneldrette noe jeg mener alle små hunder er (kjæften kommpanserer for størrelsen)men de bjeffer mindre en noen av de andre rasene i samme størrelse.

Men ut over det hele så er Individuelle hunder forskjellige uansett rase det er det viktigste å huske på.

Det finnes ikke noen fasit bare en uklar mal.

Japansk spisshund vil jeg si ikke passer for familie med små barn 6 år under. Dette fordi de ikke er kjent for å like småunger best.

ellers vil jeg si det er en flott familie hund, som krever lite fysisk aktivitet. Men noe pelsstell og røyting må du regne med.

Dette er jo en polarhund i gåseøyne så dere må tenke på tykk pels og sommer. Lykke til :icon_confused:

Skrevet

Hei ja!

Vi har nå fortsatt 3 japanske spisshunder innad i familien før så var vi oppe i 6 stk på det meste.

Noe rasetypiskt er at dem er ganske avballansert gemytt og ganske stabilt er det også. disse småhundene tåler en støt (mentalt sterk)

Det er en rase som blir mer og mer utbredt de vi har hadt så har vi ikke hadt noen sykdom, selv om det ikke er noen garanti uansett rase.

Dem er nå 8-11 år og forsikringa har ikke vært i bruk ennda.

Dette er jo en rase som stammer i fra Samojed, japanerne er kjent for små hus og ønsket en rase lik samojed bare tilpasset de små boligkompleksene i japan.

Så mentalt sett er hundene lik Samojed.

De kan være gneldrette noe jeg mener alle små hunder er (kjæften kommpanserer for størrelsen)men de bjeffer mindre en noen av de andre rasene i samme størrelse.

Men ut over det hele så er Individuelle hunder forskjellige uansett rase det er det viktigste å huske på.

Det finnes ikke noen fasit bare en uklar mal.

Japansk spisshund vil jeg si ikke passer for familie med små barn 6 år under. Dette fordi de ikke er kjent for å like småunger best.

ellers vil jeg si det er en flott familie hund, som krever lite fysisk aktivitet. Men noe pelsstell og røyting må du regne med.

Dette er jo en polarhund i gåseøyne så dere må tenke på tykk pels og sommer. Lykke til :lol:

Takk for langt svar :icon_confused: Jeg er jo 14, og søsteren min blir 10. Og vi har funnet en oppdretter vi kanskje skal ta kontakt med, som ikke bor så langt unna :ahappy: Jeg trur det blir denne rasen, skal prøve å finne noen valpekurs i nærheten også. Det er kanskje lurt å gå på om man aldri har hatt hund før :blink:

Skrevet

Takk for langt svar :icon_confused: Jeg er jo 14, og søsteren min blir 10. Og vi har funnet en oppdretter vi kanskje skal ta kontakt med, som ikke bor så langt unna :ahappy: Jeg trur det blir denne rasen, skal prøve å finne noen valpekurs i nærheten også. Det er kanskje lurt å gå på om man aldri har hatt hund før :blink:

Kurs er ikke bare viktig for å lære mer om hund, men rett og slett en kjempefin aktivitet for å komme i gang med treninga. Vips, så er du bitt av basillen, og din hvite tornado av en japaner er agilitychampion! :lol:

Skrevet

Kurs er ikke bare viktig for å lære mer om hund, men rett og slett en kjempefin aktivitet for å komme i gang med treninga. Vips, så er du bitt av basillen, og din hvite tornado av en japaner er agilitychampion! :blink:

Haha, vi får håpe det :ahappy: Vil gjerne ha en lydig hund som adlyder eierene sine, så blir nok flere kurs vi må gå, og lese masse bøker! :icon_confused:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg har hunder som jeg napper hår i ørene på.  Bruker earpowder, det gjør det lettere å få tak i hårene og de slipper lettere.  Noen ganger når hårene sitter langt inne, bruker jeg veneklemme (arterieklemme) for å få de ut.  Dette får du i dyrebutikk. Håper dette kan hjelpe deg.  Hvis hunden stritter imot, må det bare trenes på, så går det fint.
    • En hundefrisør kan antageligvis hjelpe deg bedre enn en dyrlege, både med den faktiske jobben og opplæring om hvordan du gjør det selv. Har du ikke fått noe veiledning av oppdretter om tilvenning og trening på pelsstell? Hvis det er en rasehund så er det også mulig at raseklubben har klippekurs eller noen som kan hjelpe.
    • Har en ikke røykefri hund som jeg sliter med å nappe ørene på. Har sett at det er en slags saks man kan nappe det lettere på. Eller finnes det noe annet enn fingrene? Hunden jeg har stritter sånn i mot og jeg sliter virkelig siden hun er ekstremt hårsår. Jeg får ikke tak i pelsen der fordi hun vrir seg unna med kroppen og med hodet og alt. Og jeg kan ikke dra til dyrlegen hver eneste gang heller.
    • Det kommer jo an på om du ønsker å åpne og lukke port hver gang du skal kjøre inn og ut. Jeg ville nok hatt bil og kjøring utenfor gjerdet, for å unngå fare for påkjørsel av hunder.
    • Er det lurest å ha gjerde der man parkerer bilen også? Da må man ha port. Eller lurest å kun ha gjerde der man ikke kjører bil?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...