Gå til innhold
Hundesonen.no

Bilder fra Amadeus dyrepark

Cams

Recommended Posts

Skrevet

Amadeus dyrepark er en veldig trivelig liten dyrepark i nærheten av Hamar.

Jeg kjenner sønnen til han som driver parken, hvilket også byr på den enorme luksusen å få besøke parken etter den er stengt. :) Veldig deilig å titte på dyr i full stillhet i forhold til når det er fullt av folk overalt.. Hvilket også resulterer i bilder under konsentrasjon!

De har blant annet to Afrikanske struts i parken, som deler plass med to sebraer. Struts er merkelige skapninger. Det er få dyr det faktisk lyser dumhet av. :P Men de er jo veldig flotte og majestetiske der de rusler, og virker som stort sett trivelige dyr.

struts.jpg

EOS011of1-29.jpg

I Amadeusparken har man også muligheten til å klappe på det meste, og det må jo nevnes at det er veldig spesielt å stå der og klappe på en!

EOS011of1-20.jpg

EOS011of1-11.jpg

EOS011of1-5.jpg

EOS011of1-26.jpg

sebra01.jpg

Mufflon-sau har de også i parken, hvor hannen er den som er flottest. Jeg har litt soft-spot for villgeit og villsau, og denne flotte karen beviser jo hvor vakre de kan være.

Mufflon01.jpg

Søyene er dog litt mer kjedelige, og da vi var der drev de også og skiftet vinterpelsen ut med sommerpels.

Mufflon02.jpg

Dådyr er det mye av i parken, hvor det er to hanner og resten hunner.

EOS011of1-36.jpg

EOS011of1-35.jpg

EOS011of1-34.jpg

Kaaamerraaaaa?

EOS011of1-33.jpg

EOS011of1-16.jpg

Leucistisk dådyr, ikke albino!

EOS011of1-15.jpg

Ettersom fugleinteressen er høy blant både far og sønn, så er det mye fugl i parken. De har en stor dam med diverse fuglearter, blant annet denne nilgås/anda. (forskere som ikke klarer å bli enige om det er en gås eller en and...)

EOS011of1-18.jpg

Australske svartsvanen er dog på svartelisten over fly-forbanna sinte svaner. Blir også kalt for "*****-svanen" av kompisen min. :P Den skal visstnok være mye mer hissig enn den gjennomsnittsgåsa vi er vandt med her i Norge.

EOS011of1-13.jpg

Skrevet

En litt mer beskjeden og vakker type, rustand.

EOS011of1-12.jpg

Parken har sin gode dose av emu også. De lager en helt sprø lyd når de er glade!

EOS011of1-22.jpg

EOS011of1-27.jpg

Afrikansk dverggeit som man kan gå inn til hvis man føler for det. Ellers er disse så enorme utbryterkonger at man ofte finner dem på utsiden av gjerdet også. :P

EOS011of1-3.jpg

En veldig gammel "traver" av en liten shetlandsponni.

EOS011of1-32.jpg

Esel!

EOS011of1-31.jpg

Tigerpytonen Pai Mei. Vakker og snill frøken, som er glad i kos. :D

EOS011of1-23.jpg

Fullt av lama i parken. Bare jeg som finner de litt skumle når de stirrer intenst? Forventer et spytt i tryne når som helst. :P

EOS011of1-30.jpg

EOS011of1-17.jpg

EOS011of1-25.jpg

EOS011of1-24.jpg

Mara, ser ut som en bastard mellom marsvin og rådyr. Merkelige skapninger, fryktelig søte!

EOS011of1-9.jpg

Finnes også mye aper i parken, blant annet svartaper.

Pinne opp i nesa!

EOS011of1-19.jpg

Chiller'n...

EOS011of1-14.jpg

Og et bilde som skapte stor diskusjon på Facebook'en min av et medlem fra NOAH. :)

EOS011of1-21.jpg

Baktriske kameler er noe av det tøffeste. De hadde nettopp fått en unge under første besøk, og flokken var veldig beskyttende ovenfor kalven. Se så nydelig!

EOS011of1-28.jpg

Kompisen min ville dog ta en nærmere titt, og ruslet rett bort til de enorme kjempene.

EOS011of1-6.jpg

EOS011of1-7.jpg

EOS011of1-8.jpg

Skrevet

Så fine bilder :) Var der en gang når jeg var liten og tror faktisk det var den samme shettisen som når jeg var der!

Skrevet

Så kule bilder :) Stilig! :P Den svanen der ville ikke jeg hilst på altså, syns de vanlige hvite er sinna nok :P

Takk! :D

ja, svaner og gjess er egentlig veldig skumle dyr. o_o Denne her jeg tok bilde av var hannen, og hunnen lå i et rede hvor hun antageligvis ventet egg snart. Så du kan tro hannen var overbeskyttende. Han fuglte etter oss konstant og nølte ikke med å bite hvis vi sto for nærme gjerdet. o_o

Skrevet

Morsomt å se bilder derfra. Jeg var i Klæbu dyrepark, som var samme parken for en del år siden, og likte den utrolig godt. Da hadde de fokus på nordiske dyr, og ingen kameler, eller zebraer og lignende. Er egentlig litt skuffet over at de har gått bort fra det, siden jeg syntes det var et utrolig bra konsept. Skal ta oss en tur opp tid en dag tenker jeg!

Skrevet

Koselig park. Kom plutselig på at jeg har noen bilder derfra jeg også..

Skrevet

Morsomt å se bilder derfra. Jeg var i Klæbu dyrepark, som var samme parken for en del år siden, og likte den utrolig godt. Da hadde de fokus på nordiske dyr, og ingen kameler, eller zebraer og lignende. Er egentlig litt skuffet over at de har gått bort fra det, siden jeg syntes det var et utrolig bra konsept. Skal ta oss en tur opp tid en dag tenker jeg!

Jeg fikk aldri se den gamle parken, men har hørt at Amadeus-parken har fått mye skryt for å beholde den koselige stemningen. Man har skog veldig tett innpå seg i parken og det føles ut som a ta en tur i skogen fremfor en tur i dyrehage.

Nordiske dyr er vel så bra det, men jeg syns det er litt spennende med litt mer eksotisk utvalg også. :)

Koselig park. Kom plutselig på at jeg har noen bilder derfra jeg også..

Feel free å poste dem i tråden her om du vil! :P Er gøy å se.

Skrevet

Litt flere ymse bilder fra visitt nummer 2.

Påfuglen var ute og viste seg denne gangen,

amadeusoghest019.jpg

Mara'ene nyter en varm sommerdag

amadeusoghest060.jpg

amadeusoghest070.jpg

Mara'ene hadde også fått barn. :)

amadeusoghest337.jpg

amadeusoghest004.jpg

amadeusoghest006.jpg

Yak oksen, enorme karen!

amadeusoghest029.jpg

Alt smaker godt..

amadeusoghest030.jpg

Og gresset er alltid grønnere på den andre siden.

amadeusoghest239.jpg

Mufflonen viser seg frem

amadeusoghest039.jpg

Kamelungen har blitt nesten 2 måneder gammel,

amadeusoghest048.jpg

Sjarmerende frøken som fikk navnet Lene Alexandra..

amadeusoghest050.jpg

amadeusoghest284.jpg

Alex, alligatoren, koser seg ved dammen sin. Hun er forresten veldig glad i pølse. :P

amadeusoghest059.jpg

Silkeapene hadde også fått unger, mener å huske det var 2 stk.

amadeusoghest361.jpg

amadeusoghest104.jpg

amadeusoghest084.jpg

amadeusoghest077.jpg

• 2 weeks later...
Skrevet

Tusen takk! :)

Hehe, maras er kule, men veldig skvetne dyr. Løper unna så fort det kommer en brå bevegelse.

• 3 weeks later...
Skrevet

- og plutselig kom jeg på...

Feel free å poste dem i tråden her om du vil! :P Er gøy å se.

Så her kommer mitt bidrag i Amadeus-tråden:

317.jpg

260.jpg

278.jpg

222-2.jpg

248.jpg

227.jpg

197.jpg

187.jpg

098.jpg

164.jpg

150.jpg

131.jpg

123.jpg

116.jpg

- denne er nesten litt trist..

100.jpg

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...