Gå til innhold
Hundesonen.no

Bilder fra Amadeus dyrepark

Cams

Recommended Posts

Skrevet

Amadeus dyrepark er en veldig trivelig liten dyrepark i nærheten av Hamar.

Jeg kjenner sønnen til han som driver parken, hvilket også byr på den enorme luksusen å få besøke parken etter den er stengt. :) Veldig deilig å titte på dyr i full stillhet i forhold til når det er fullt av folk overalt.. Hvilket også resulterer i bilder under konsentrasjon!

De har blant annet to Afrikanske struts i parken, som deler plass med to sebraer. Struts er merkelige skapninger. Det er få dyr det faktisk lyser dumhet av. :P Men de er jo veldig flotte og majestetiske der de rusler, og virker som stort sett trivelige dyr.

struts.jpg

EOS011of1-29.jpg

I Amadeusparken har man også muligheten til å klappe på det meste, og det må jo nevnes at det er veldig spesielt å stå der og klappe på en!

EOS011of1-20.jpg

EOS011of1-11.jpg

EOS011of1-5.jpg

EOS011of1-26.jpg

sebra01.jpg

Mufflon-sau har de også i parken, hvor hannen er den som er flottest. Jeg har litt soft-spot for villgeit og villsau, og denne flotte karen beviser jo hvor vakre de kan være.

Mufflon01.jpg

Søyene er dog litt mer kjedelige, og da vi var der drev de også og skiftet vinterpelsen ut med sommerpels.

Mufflon02.jpg

Dådyr er det mye av i parken, hvor det er to hanner og resten hunner.

EOS011of1-36.jpg

EOS011of1-35.jpg

EOS011of1-34.jpg

Kaaamerraaaaa?

EOS011of1-33.jpg

EOS011of1-16.jpg

Leucistisk dådyr, ikke albino!

EOS011of1-15.jpg

Ettersom fugleinteressen er høy blant både far og sønn, så er det mye fugl i parken. De har en stor dam med diverse fuglearter, blant annet denne nilgås/anda. (forskere som ikke klarer å bli enige om det er en gås eller en and...)

EOS011of1-18.jpg

Australske svartsvanen er dog på svartelisten over fly-forbanna sinte svaner. Blir også kalt for "*****-svanen" av kompisen min. :P Den skal visstnok være mye mer hissig enn den gjennomsnittsgåsa vi er vandt med her i Norge.

EOS011of1-13.jpg

Skrevet

En litt mer beskjeden og vakker type, rustand.

EOS011of1-12.jpg

Parken har sin gode dose av emu også. De lager en helt sprø lyd når de er glade!

EOS011of1-22.jpg

EOS011of1-27.jpg

Afrikansk dverggeit som man kan gå inn til hvis man føler for det. Ellers er disse så enorme utbryterkonger at man ofte finner dem på utsiden av gjerdet også. :P

EOS011of1-3.jpg

En veldig gammel "traver" av en liten shetlandsponni.

EOS011of1-32.jpg

Esel!

EOS011of1-31.jpg

Tigerpytonen Pai Mei. Vakker og snill frøken, som er glad i kos. :D

EOS011of1-23.jpg

Fullt av lama i parken. Bare jeg som finner de litt skumle når de stirrer intenst? Forventer et spytt i tryne når som helst. :P

EOS011of1-30.jpg

EOS011of1-17.jpg

EOS011of1-25.jpg

EOS011of1-24.jpg

Mara, ser ut som en bastard mellom marsvin og rådyr. Merkelige skapninger, fryktelig søte!

EOS011of1-9.jpg

Finnes også mye aper i parken, blant annet svartaper.

Pinne opp i nesa!

EOS011of1-19.jpg

Chiller'n...

EOS011of1-14.jpg

Og et bilde som skapte stor diskusjon på Facebook'en min av et medlem fra NOAH. :)

EOS011of1-21.jpg

Baktriske kameler er noe av det tøffeste. De hadde nettopp fått en unge under første besøk, og flokken var veldig beskyttende ovenfor kalven. Se så nydelig!

EOS011of1-28.jpg

Kompisen min ville dog ta en nærmere titt, og ruslet rett bort til de enorme kjempene.

EOS011of1-6.jpg

EOS011of1-7.jpg

EOS011of1-8.jpg

Skrevet

Så fine bilder :) Var der en gang når jeg var liten og tror faktisk det var den samme shettisen som når jeg var der!

Skrevet

Så kule bilder :) Stilig! :P Den svanen der ville ikke jeg hilst på altså, syns de vanlige hvite er sinna nok :P

Takk! :D

ja, svaner og gjess er egentlig veldig skumle dyr. o_o Denne her jeg tok bilde av var hannen, og hunnen lå i et rede hvor hun antageligvis ventet egg snart. Så du kan tro hannen var overbeskyttende. Han fuglte etter oss konstant og nølte ikke med å bite hvis vi sto for nærme gjerdet. o_o

Skrevet

Morsomt å se bilder derfra. Jeg var i Klæbu dyrepark, som var samme parken for en del år siden, og likte den utrolig godt. Da hadde de fokus på nordiske dyr, og ingen kameler, eller zebraer og lignende. Er egentlig litt skuffet over at de har gått bort fra det, siden jeg syntes det var et utrolig bra konsept. Skal ta oss en tur opp tid en dag tenker jeg!

Skrevet

Koselig park. Kom plutselig på at jeg har noen bilder derfra jeg også..

Skrevet

Morsomt å se bilder derfra. Jeg var i Klæbu dyrepark, som var samme parken for en del år siden, og likte den utrolig godt. Da hadde de fokus på nordiske dyr, og ingen kameler, eller zebraer og lignende. Er egentlig litt skuffet over at de har gått bort fra det, siden jeg syntes det var et utrolig bra konsept. Skal ta oss en tur opp tid en dag tenker jeg!

Jeg fikk aldri se den gamle parken, men har hørt at Amadeus-parken har fått mye skryt for å beholde den koselige stemningen. Man har skog veldig tett innpå seg i parken og det føles ut som a ta en tur i skogen fremfor en tur i dyrehage.

Nordiske dyr er vel så bra det, men jeg syns det er litt spennende med litt mer eksotisk utvalg også. :)

Koselig park. Kom plutselig på at jeg har noen bilder derfra jeg også..

Feel free å poste dem i tråden her om du vil! :P Er gøy å se.

Skrevet

Litt flere ymse bilder fra visitt nummer 2.

Påfuglen var ute og viste seg denne gangen,

amadeusoghest019.jpg

Mara'ene nyter en varm sommerdag

amadeusoghest060.jpg

amadeusoghest070.jpg

Mara'ene hadde også fått barn. :)

amadeusoghest337.jpg

amadeusoghest004.jpg

amadeusoghest006.jpg

Yak oksen, enorme karen!

amadeusoghest029.jpg

Alt smaker godt..

amadeusoghest030.jpg

Og gresset er alltid grønnere på den andre siden.

amadeusoghest239.jpg

Mufflonen viser seg frem

amadeusoghest039.jpg

Kamelungen har blitt nesten 2 måneder gammel,

amadeusoghest048.jpg

Sjarmerende frøken som fikk navnet Lene Alexandra..

amadeusoghest050.jpg

amadeusoghest284.jpg

Alex, alligatoren, koser seg ved dammen sin. Hun er forresten veldig glad i pølse. :P

amadeusoghest059.jpg

Silkeapene hadde også fått unger, mener å huske det var 2 stk.

amadeusoghest361.jpg

amadeusoghest104.jpg

amadeusoghest084.jpg

amadeusoghest077.jpg

• 2 weeks later...
Skrevet

Tusen takk! :)

Hehe, maras er kule, men veldig skvetne dyr. Løper unna så fort det kommer en brå bevegelse.

• 3 weeks later...
Skrevet

- og plutselig kom jeg på...

Feel free å poste dem i tråden her om du vil! :P Er gøy å se.

Så her kommer mitt bidrag i Amadeus-tråden:

317.jpg

260.jpg

278.jpg

222-2.jpg

248.jpg

227.jpg

197.jpg

187.jpg

098.jpg

164.jpg

150.jpg

131.jpg

123.jpg

116.jpg

- denne er nesten litt trist..

100.jpg

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Bare det lille du beskriver om dognanny gjør at jeg vil fraråde hva som helst hun anbefalte ihvertfall. Som dere jo har oppdaget så er det å korrigere, rykke eller kjefte på en allerede frustrert hund ikke konstruktivt. Det er helt fint å høre hva dere har prøvd å hva som skjer. Men jeg lurer litt på, hva skjer om dere deler opp turene? Maks 15-20 minutter på en tur. Skjer det like ofte på morgen og kveld som på den lengre turen på dagtid? Et par enkle oppgaver i løpet av turen (som allerede er grundig innlært inne og som han kan), en enkel sitt, kontakt, håndtarget e.l. Da tenker jeg en kort stopp og en øvelse, maks to repetisjoner, og så rusle videre. Hvis dere får lært inn igjen grime så kan det være tryggere med å prøve halsbånd, men det er nok lettere for dere å få hjelp av en instruktør som ser dere og hunden. Jeg er helt sikker på at dette er løsbart, selv om dere er kjempetålmodige og har prøvd masse allerede! Håper vi får en oppdatering her også når dere har fått litt hjelp.
    • Takker igjen for godt svar! Vi har brukt både sele og halsbånd, med de siste 6 mnd har vi utelukkende brukt sele som sitter godt. Har flere ganger vurdert å bruke halsbånd i stedet men ser at vi ikke tørr da han helt sikkert hadde klart å vri seg ut av det når han klikker. Flere ganger har jeg vært redd for at han skal komme seg ut av selen når vi krangler. Han river å sliter, ruller å hopper. Eneste gangene jeg er trygg på at han ikke kommer seg ut av sele/halsbånd er om han er bundet fast, for da står han helt stille. Og både sele og halsbåndene vi har brukt er passer han og er justerbart. Vi brukte også retrieverkobbel i starten (fikk anbefalt det av oppdretter) men bruker ikke det lengre. En av teknikkene dognanny viste oss var å bruke retrieverkobblet til å "få han av oss" når han hopper på, ved å rykke i båndet, men det fungerte i en halv dag så trosset han det også å vi ønsker ikke å bli stående å rykke i et så tynt med kraftig bånd, det økte bare stressnivået hans.  Vi har ila året som har gått tenkt at han kan være både over og understimulert og gjort endringer i hverdagen i perioder for å justere aktivitetsnivået både opp og ned. Men det har ikke blitt bedre. I periodene vi har justert det ned ser vi at han blir verre, og gjerne mer pågående inne også. Noe vi mener taler imot at han er overstimulert. Og vi har siden han var liten forsøkt å gjøre tydelig skille på at lek og oppgirende aktiviteter skjer ute, mens inne er det ro.  Mulig jeg ordla meg litt feil i forrige kommentar, men vi krever stort sett ingenting av han ute. Det resulterer i at vi henger etter han å han drar som en galing. Men slik har det blitt fordi hver gang vi prøver å lære han noe ute (gå pent, søke kontakt med oss, sladretrening ol) så ender det etter et pr min med et nytt utbrudd. Så frustrasjoenen vår kommer av at vi føler vi er i en ond sirkel. Han vimser rundt å vet ikke hva som er forventet av han > vi forsøker å korrigere han å lære han noe/forstyrre han ved å gi han en oppgave eller mål med turen > han klikker > vi rykker tilbake til start. Slik har det blitt da vi har tenkt at vi kanskje bare må stå i disse episodene til han lærer seg hvordan han skal oppføre seg på tur, det er jo tross alt en rase som er lærevillig og gjerne vil ha en oppgave. Men selv etter lengre persioder der vi prøver igjen å igjen så later det ikke som at han forstår tegningen. Så de siste pr månedene så har vi ikke krevd eller forventet noe av han. Å selv når han er løs å kan løpe som han vil, feks på inngjærdet hundepark (Maridalen hundepark og Nordkisa hundepark) å vi forsøker å kalle han inn, så kommer han løpende (som jo er bra) men kommer da flyvende med sine 40 kg rett på oss å begynner å bite. Så kort sagt så klikker han både av for mye frihet, for lite frihet, lite/ingen forstyrrelse fra oss og for mye forstyrrelse fra oss... Mulig jeg høres ut som jeg bare kommer med motargumenter til alle forslag, å det mener jeg ikke! Men vi har virkelig prøvd alle vinklinger og teknikker vi kan tenke oss til og finne ut + litt til.  Men tusen takk for konkrete tips til adferdskonsulenter og fysio 😀
    • Nå vet jeg ikke om alle instruktørene til Norges Hundeskole, men jeg har ikke kjent eller møtt mange instruktører derfra med adferdskompetanse. Dognanny kjenner jeg ikke til, men jeg synes bakgrunnen kanskje var litt tynn. Selv om dere ikke ser noe mønster i adferden og han er røngtet fri så kan det godt være muskulære eller skjelett-problemer som bygger seg opp over tid og trigger på ulike tidspunkter, når det bare renner over. Og når du nevner at han har hatt ryggproblemer så blir jeg raskt mye mer oppmerksom på at det kan være noe uoppdaget der.  Bruker dere halsbånd eller sele? Hvis dere bruker halsbånd ville jeg forsøkt en godt tilpasset sele. Om dere allerede gjør det ville jeg faktisk forsøkt halsbånd, for å se om det gjør noen forskjell. Som du sier, ut fra det du beskriver, kan det høres ut som stress, frustrasjon og overtenning. Har dere forsøkt å kutte langt ned på kravene? Og kutte ned på aktiviseringen? Det er ikke det vanligste, men det hender også at hunder er overaktiverte og overstimulerte. Og selv om det er en aktiv rase så finnes det alltids unntak.  Korte, rolige turer, med litt løping om det ikke trigger for mye, og mer ro og hvile hjemme. Prøv å ikke stille for mye krav, gi ham litt mer slakk, litt mer "forberedelse" på at "nå skjer ting", og om mulig la han heller gå en kort tur i lengre bånd og gå hjem før det smeller. Alt dette er såklart forslag til ting å prøve ut, uten at jeg har sett hunden og situasjonene. Dere trenger definitivt en kompetent adferdsekspert til regelmessig oppfølging. https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund#Innlandet-hund Kjersti Bjøntegaard kan jeg personlig anbefale. Vi brukte henne mye med vår til dels krevende ridgeback unghund. Turid Hovland kjenner jeg bare såvidt til, men i likhet med Kjersti har hun en solid og god utdanning og mye god kompetanse ser jeg. Ta kontakt med en av dem, og de kan sannsynligvis anbefale andre om de selv ikke har kapasitet. De kan godt mulig også anbefale en fysioterapeut. I Oslo kan jeg anbefale smarthund.no (Hilde Iren).
    • Går det an å bruke kickspark i langrennsporene? Eller der de har oppkjørte løyper? Finnes det ski på dem? Har lyst på men må se om jeg kan kjøre det først da de vanlige veiene her jeg bor blir strødd. Hvordan trener man da hunden til å trekke? 
    • Glemte å legge til at vi gjør daglig korte økter med søk, hjernetrim, lek, «skattejakt» etter godbiter og leker både inne og ute. Øver mye på håndteringstrening ol.  Å han mestrer alt annet som en drøm, ingen problemer med å være hjemme alene, stueren på 1-2-3, trygg og veldig fin hund på alle andre måter, akkurat det vi så for oss. «Bare» dette ene problemet som skygger over så mye av det som har gått bra..
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...