Gå til innhold
Hundesonen.no

Bli oppspilt, er det noe lurt?


Petronella

Recommended Posts

Vi skal passe en hun til uken. En super flott jente på ca 4 mnd. Dem som eier hunden dem spiller opp hunden grodig! Dem leker og leker og hunden springer etter eieren og til slutt blir hun overivrig og begynner og bite, det gjør jo vondt og da "slår" (Med slår mener jeg ikke hardt, bare tar litt svakt på nesen) eieren hunden for og få den til og slutte. Er dette noe smart? (Jeg selv liker det ikke, jeg frastår det, og uansett hva folk sier så gjør jeg ikke det med hunder :) ) Hva syntes dere om det? Hva skal man gjøre med hunden om den begynner og bite i en lek?

Men jeg tenker litt også på det med og spille hunden opp så mye, er det en smart ideè?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å hause opp valpen for så å straffe den fordi den lar seg hause opp (!) er temmelig hårreisende. Men de kan helt sikkert takke seg selv i framtiden når de har en stressa og slitsom unghund som ikke klarer å finne roen fordi de hele tiden stresset den opp fra den var mini-mini. Å få straff i en slik situasjon kan også (og vil alltid på min hund) føre til at hunden blir enda mer stressa, og enda mer gæern. Så hurra - hurra :blink:

Det beste når en valp blir så stressa/oppkava at den biter, er ofte enkelt og greit å holde den fast, feks i halsbåndet, slik at den ikke klarer å bite, og være fullstendig rolig selv. Ikke gjøre noenting på noen minutter. Jeg pleide å si "Nå er det nok" hver gang min vart litt for gæern, og så rolig ta tak i ham og holde ham fast - nå er det ofte nok å bare si "nå er det nok" og så setter han seg ned og tar det kuli. Gjerne snakke rolig til valpen mens man holder den, stryke den over brystet, og kanskje tilby valpen noe fornuftig tygge på, feks et tyggebein i stedet for en arm, for tygging roer nervene hos stressa småknøtt :whistle: Alle sånne småttiser trenger litt tvangskos :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å hause opp valpen for så å straffe den fordi den lar seg hause opp (!) er temmelig hårreisende. Men de kan helt sikkert takke seg selv i framtiden når de har en stressa og slitsom unghund som ikke klarer å finne roen fordi de hele tiden stresset den opp fra den var mini-mini. Å få straff i en slik situasjon kan også (og vil alltid på min hund) føre til at hunden blir enda mer stressa, og enda mer gæern. Så hurra - hurra :blink:

Det beste når en valp blir så stressa/oppkava at den biter, er ofte enkelt og greit å holde den fast, feks i halsbåndet, slik at den ikke klarer å bite, og være fullstendig rolig selv. Ikke gjøre noenting på noen minutter. Jeg pleide å si "Nå er det nok" hver gang min vart litt for gæern, og så rolig ta tak i ham og holde ham fast - nå er det ofte nok å bare si "nå er det nok" og så setter han seg ned og tar det kuli. Gjerne snakke rolig til valpen mens man holder den, stryke den over brystet, og kanskje tilby valpen noe fornuftig tygge på, feks et tyggebein i stedet for en arm, for tygging roer nervene hos stressa småknøtt :whistle: Alle sånne småttiser trenger litt tvangskos :)

Tusen takk for svar!

Jeg ser jo det selv at det og gjøre det på den måten er jo ganske dårlig gordt! Men de får bestemme selv hvordan de vil behandle hunden, det eneste jeg kan gjøre er og rådføre det! Som sagt det er ikke slåing som gjør vondt eller som er skadelig på noen som helst omstendigheter!

Men den er grei, men den vil ikke sammenligne det som godt, at når den er opphisset og biter og får en godbit etterpå, at det blir en belønning og tankegangen går "Ja, når jeg biter får jeg godbit"?

Men jeg spurte også om det, er det noe lurt og opphisse hunden i det heletatt? Er det ikke bedre og leke på en rolig men morsom måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns vims hadde et godt svar på hvordan takle det.

Om man velger å hisse opp eller ikke er jo opp til eier.

Han ene jeg har elsker å leke og herje, men har en fin avknapp så han hisser vi opp ganske "ofte" uten at det er noe problem annet enn lek. Men rotrening og rolig leking er også veldig viktig for å finne en fin avknapp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar!

Jeg ser jo det selv at det og gjøre det på den måten er jo ganske dårlig gordt! Men de får bestemme selv hvordan de vil behandle hunden, det eneste jeg kan gjøre er og rådføre det! Som sagt det er ikke slåing som gjør vondt eller som er skadelig på noen som helst omstendigheter!

Men den er grei, men den vil ikke sammenligne det som godt, at når den er opphisset og biter og får en godbit etterpå, at det blir en belønning og tankegangen går "Ja, når jeg biter får jeg godbit"?

Men jeg spurte også om det, er det noe lurt og opphisse hunden i det heletatt? Er det ikke bedre og leke på en rolig men morsom måte?

Sier ikke at man skal gi godbit, men noe å tygge på, feks sånn:

image_2444.jpg

Ikke nammenam, akkurat, men godt å tygge på :blink: Selvsagt er det mulig å også gi godbiter, når valpen i et sekund eller to ikke biter, er rolig, og ellers flinkere enn når den jafser i armer og bein.

Selv har jeg valgt å leke en god del med hunden min siden han var 3-4 mnd, men da trengte han også å lære å roe ned når det gikk over styr. Hvis han tipper over og blir stressa, noe som gir seg uttrykk i hopping, jukking og glefsing/biting, blir jeg verdens kjedeligste og holder ham fast til han har roet seg ned. Så kan vi leke litt til. Nå for tiden er det ekstremt sjelden han "koker over", fordi han gjennom denne treningen har lært å kontrollere seg sånn at han kan leke ganske heftig uten å klikke i vinkel :whistle:

Hvordan, og hvor heftig man leker med hunden, syns jeg skal være opp til enhver eier. Så lenge både eier og hund setter pris på leken, ser jeg ikke noe problem - men er det snakk om en valp som stresser seg opp til å bite og herje, så vil jeg ikke si at den setter pris på leken lenger. For en valp vil jeg tro det holder å leke noen få ganger i løpet av en dag, og da i bittesmå økter. kanskje ett minutt, kanskje fem, avhengig av hvor heftig leken er og hvordan valpen reagerer. Med en gang den koker over og biter, er det over. Målet må jo være at man kan leke litt med valpen uten at den blir for stressa slik at den biter/jukker/osv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørrs jo litt hva slags lek det er, selv kommer jeg til å jobbe mye med lek for å senere kunne bruke som belønning. Altså er det jo ønskelig med et visst "stress"-nivå (i mangel av andre måter å forklare det på).

Men det hørtes ikke ut som det er tilfellet som TS beskriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lekte roligere med hunden min når den var liten, nå tåler han fin-fint skikkelig hard lek. Når jeg skal avslutte leken ber jeg ham slippe leken, han får en godbit og jeg sier "Sånn." Da roer han seg med EN gang og begynner rolig å tusle rundt igjen. :) Det spørs kanskje på individet om den tåler å bli oppkavet? Men hadde uansett ikke gjort det på en valp. Og slå på nesen - NEI! :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...