Gå til innhold
Hundesonen.no

DimlEfit! :D

Pim

Recommended Posts

Natt til 1. mars prøvde hjernen min seg på et riktig festlig prosjekt: Hold vimsedamen våken med unødvendige tanker - hele natta! :whistle::ahappy: Derfor ble det ingen bilder av oppvåkning og morgentur og kaffe og trøtte tryner og sånn.

Første bilde: 08.17 - bussen skulle ha vært her men jeg venter fortsatt, tar bilde av Mannetingen som tusler på den andre siden av gata

1298964068906.jpg

På jobb var det riktig hurra-hei, alle skulker visst jobben i Barteby når vårsola kommer i mars. Mars er en av de travleste månedene hos oss, faktisk! Snodig. Så jeg kan ikke garantere at alle bilder er med 1 times mellomrom - men det første jeg rakk å ta var av den nybakte gulrotkaka jeg putta inn i kjøleskapet

1298971563230.jpg

Dette er faktisk ganske lite oppvask. Og en kaffekanne som er tom - må trakte mer kaffe, tømme vaskemaskina, vaske skitne kopper, hente flere skitne kopper i lokalet, lage 5 davinci latte og en haug søt chili pluss ørtogførti cappuccinoer og cortadoer med laktoseredusert soyamelk and whatnot

1298977891452.jpg

Hr. Manneting, to av kollegene hans og ei venninne var innom for lønsj - akkurat da jeg hadde 5 min til overs for litt lønsjing selv :aww: Jeg drikker en tøffing og har med matpakke i fine Blafre-boksen min :blink:

1298979696254.jpg

Pakker kaffe som skal være dagens i morgen. Kenyansk kaffe - alltid masse morsom smak i!

1298983199246.jpg?t=1299053342

Fem timer med hardkjør på kaffe og vasking har gått, og jeg blir avløst. Endelig har jeg tid til å gå på do etter å ha drukket ca tre liter espresso :heart:

1298985026763.jpg

Stikker innom butikken for å skaffe det nødvendigste: hjertelys til kake - mannetingen har bursdag på lørdag, pølse - til hr. Dimling, og smør. Det går med noen kilo smør hos oss i løpet av en måned... :ahappy:

1298986955496.jpg

Hr. Trøtski-Pøtski er fryktelig glad for at mor er hjemme, men det blir litt for slitsomt å reise seg sånn med det første. Bedre å lokke mamsen ned på gulvet for koooooos :) Han kom seg til slutt opp, så vi fikk gått en liten tur :P

1298987159216.jpg

Lompelus og jeg er på sivilforsvaret og later som om vi trener hundene våre. Egentlig mest lek - og forsøk på å få dem til å jobbe med oss selv om åååherregudbestisen min sitter i bilen! :lol::whistle: Fredriksen har ball. Ballen piper. JUUhUUUU!

1298992852398.jpg

Jeg øver mest på det jeg lærte på temakvelden hos brukshundklubben på mandag - jeg må bli flinkere til å skille godt mellom pauser og trening, enten ha full fres eller ta helt kvelden. Dimlingen er flink mann, sitter og slapper av på harde livet

1298995923875.jpg?t=1299053384

Hjemme igjen. Dimlingen tenker at man godt kunne hatt litt mer aktivitet, så han gir Scott en real omgang

1299000003420.jpg?t=1299053384

Mannetingen har lagd middag :D

1299001716901.jpg?t=1299053384

"Nei, altså, jeg aner ikke hvordan den flaska plutselig kom dit, og jeg skjønner heller ikke hvorfor den er helt krønsja?!" :icon_confused:

1299007006619.jpg?t=1299053384

Mannetingen vasker opp og rydder på kjøkkenet! :D:P

1299007063408.jpg?t=1299053384

"Skal vi gå...tur?!"

1299009413535.jpg?t=1299053384

Dimlingen setter seg ved soveromsdøra vår og sier piiiip sånn i nitida. Da er det nemlig kveld :P Han slippes inn og går og legger seg.

1299015218286.jpg?t=1299053384

Etter det ser vi på trygdekontoret, og så legger vi oss, og det ble ikke noen flere bilder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååh, jeg savner kaffe/te/kakao på Dromedar!

Søt Dimling, forresten! :whistle:

Bare å komme innom, det vel! Er bare en liten, eh, 6 timers togtur unna? :icon_confused: Kommer du innom før jeg slutter (siste vakt 15. mars) skal du attpåtil få spesialen min: Appelsinkryss! :ahappy:

Søteste Dimling!

:blink::ahappy:

Fiiine Dimlemann! Snufsern hilser masse!

Dimlingen savner snusern - med v-åttern og full pakke :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å komme innom, det vel! Er bare en liten, eh, 6 timers togtur unna? :icon_confused: Kommer du innom før jeg slutter (siste vakt 15. mars) skal du attpåtil få spesialen min: Appelsinkryss! :whistle:

Skal ikke til Trondheim før i april, jeg. :ahappy: Vet du forresten tilfeldigvis om dere trenger sommervikarer i år? :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke til Trondheim før i april, jeg. :whistle: Vet du forresten tilfeldigvis om dere trenger sommervikarer i år? :icon_confused:

Helt sikkert! Men det koster en del tusenlapper å utdanne nye baristaer, så jeg tror egentlig ikke at de kommer til å ta inn sommervikrarer - kanskje bare hvis du pynter litt på sannheten og sier at du se for deg å jobbe i et år? :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moro å se dagen din :ahappy: Har kaffebaren din dromedar med hjerte i logoen? En kollega på jobb eeelsker en kaffebar i trondheim som har en dromedar i logoen, og hun har tatovert logoen på foten :ahappy:

The one and only - Dromedar Kaffebar :icon_confused: Gründerne har også Dromedartattiser...

Han er så kul, han derre dimlingen, assa. :whistle:

Han er ikke så dum, nei! Eller, vent... :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt sikkert! Men det koster en del tusenlapper å utdanne nye baristaer, så jeg tror egentlig ikke at de kommer til å ta inn sommervikrarer - kanskje bare hvis du pynter litt på sannheten og sier at du se for deg å jobbe i et år? :icon_confused:

Hehe, det ante meg at slike småbagateller kunne komme i veien, ja... :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig! Og han ser alltid så glad ut! :icon_cry:

Ja, på de bildene jeg har posta nå, ja... :icon_redface: Han er i alle fall alltid veldig uttrykksfull :flowers: Men også en skikkelig happyhund :icecream:

Hehe, det ante meg at slike småbagateller kunne komme i veien, ja... :hug:

:icon_redface:

Slutten på dagen så veldig kos ut :console: Fiiine lille som var så glad for at du var kommet hjem :huh:

Ja, det var en veldig koselig dag :pinch: Alltid godt å komme hjem til en pelsball som syns du er verdens deiligste person bare fordi du går inn døra! :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Tok bilder i dag, med tanke på dagboken, og innså at det ikke er noe nytt å melde, utover ny frisyre. Spanielørene måtte vike i varmen. Nyfrisert Edeward i solnedgang   
    • Når du ber om en øvelse eller tar en strafferunde så belønner du bjeffingen med at det skjer noe. Så det beste er at det ikke skjer noe. Hva med å prøve konsekvent time-out i bilen? Eller lær å bjeffe på kommando og stoppe å bjeffe på kommando. Om du ber han om å slutte å bjeffe så husk å tell til tre før du belønner, ellers belønner du for tidlig at han er stille og han kan ta det som belønning for bjeff. 
    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...