Gå til innhold
Hundesonen.no

CV- og søknadshjelp!


Ingvild

Recommended Posts

Jeg har to ting jeg lurer på:

1. Kan noen som har litt peiling på jobbsøking, eller som har hatt flere jobber, eller som rett og slett har litt mer erfaring enn meg, se over CV-en min og gi noen oppriktige kommentarer til hvordan den er - er det noe jeg bør ta bort, noe jeg bør legge til, noe jeg bør utdype osv? Send meg en PM med mailadresse, så kan jeg sende den over.

2. Jeg driver for tiden og søker på sommerjobber. Jeg er student, og som de fleste andre studenter som er på utkikk etter en jobb man kan fylle alle sommerferiens uker med, er ikke det først og fremst fordi man vil ha en "spennende og annerledes opplevelse". (Da hadde jeg dratt på interrail eller tatt en roadtrip i USA, liksom.)

Nei - jeg vil ha en sommerjobb så jeg kan få litt ekstra inntekter inn på sparekonto, og jeg er i grunnen ikke så veldig kresen når det gjelder hvilke arbeidsoppgaver jeg kan ha. Jeg har allerede tilbragt én sommer med å vaske kontorer og kjøpesenter, og det frister ikke så veldig å gjøre det en gang til, men forøvrig er jeg åpen for det meste: gressklipping/eiendomsarbeid, kundebehandling, butikkarbeider, turistinformasjon, guide, restaurant/servitør også videre - ja, i grunnen alt av sommerjobber som lyses ut ser helt fint ut for meg.

Problemet er bare at jeg ikke har erfaring fra for eksempel servitørbransjen eller i kassa på en butikk, og det vil det alltid være noen andre søkere som har, og i 99 prosent av tilfellene vil de bli kalt inn til intervju til fordel for meg. Hva bør jeg skrive i søknaden for å være den ene prosenten som ikke har kjemperelevant erfaring, men som allikevel kan få jobben? Hva slags formuleringer bør jeg bruke som hva min motivasjon for stillingen er, uten å høres pompøs og falsk ut? Hva ser arbeidsgivere etter når de skal ansette ferievikarer - hvilke personlige egenskaper er viktige?