Gå til innhold
Hundesonen.no

CV- og søknadshjelp!


Ingvild

Recommended Posts

Jeg har to ting jeg lurer på:

1. Kan noen som har litt peiling på jobbsøking, eller som har hatt flere jobber, eller som rett og slett har litt mer erfaring enn meg, se over CV-en min og gi noen oppriktige kommentarer til hvordan den er - er det noe jeg bør ta bort, noe jeg bør legge til, noe jeg bør utdype osv? Send meg en PM med mailadresse, så kan jeg sende den over.

2. Jeg driver for tiden og søker på sommerjobber. Jeg er student, og som de fleste andre studenter som er på utkikk etter en jobb man kan fylle alle sommerferiens uker med, er ikke det først og fremst fordi man vil ha en "spennende og annerledes opplevelse". (Da hadde jeg dratt på interrail eller tatt en roadtrip i USA, liksom.)

Nei - jeg vil ha en sommerjobb så jeg kan få litt ekstra inntekter inn på sparekonto, og jeg er i grunnen ikke så veldig kresen når det gjelder hvilke arbeidsoppgaver jeg kan ha. Jeg har allerede tilbragt én sommer med å vaske kontorer og kjøpesenter, og det frister ikke så veldig å gjøre det en gang til, men forøvrig er jeg åpen for det meste: gressklipping/eiendomsarbeid, kundebehandling, butikkarbeider, turistinformasjon, guide, restaurant/servitør også videre - ja, i grunnen alt av sommerjobber som lyses ut ser helt fint ut for meg.

Problemet er bare at jeg ikke har erfaring fra for eksempel servitørbransjen eller i kassa på en butikk, og det vil det alltid være noen andre søkere som har, og i 99 prosent av tilfellene vil de bli kalt inn til intervju til fordel for meg. Hva bør jeg skrive i søknaden for å være den ene prosenten som ikke har kjemperelevant erfaring, men som allikevel kan få jobben? Hva slags formuleringer bør jeg bruke som hva min motivasjon for stillingen er, uten å høres pompøs og falsk ut? Hva ser arbeidsgivere etter når de skal ansette ferievikarer - hvilke personlige egenskaper er viktige?

Adjektiv jeg pleier å bruke om meg selv i jobbsøknader (deltids- og sommerjobber) er slike ting som pålitelig, ansvarlig, selvstendig, imøtekommende, trivelig, blid, effektiv, tar initiativ, lærer kunnskaper og ferdigheter raskt, flink til å holde oversikt også videre. (Og nei jeg bruker ikke alle ordene i en og samme søknad :P ) Hvilke av disse egenskapene er attraktive for arbeidsgivere som skal ansette sommervikarer, tror dere?

Og PS: Hvis noen vet av ledige sommerjobber som jeg kunne ha passet til, er det bare å sende meg PM. :) (Jeg er først og fremst på utkikk etter en jobb i Oslo. Kan jobbe hele juni og juli, i alle fall.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare nevne at det er veldig mange sommerjobber som er veldig spennende! Jeg har nettopp søkt om å dra til Vesterålen og driver med merking av sjøfugl! Ellers har jeg jobber MANGE år på sommerleir med barn/ungdom og hunder - veldig givende og utfordrende!

Ellers noen små tanker:

Om du søker på jobb i service-bransjen (butikk, hotell osv) er det en viktig egenskap å være utadvendt, imøtekommende og blid.

Skal du jobbe med f.eks eldre, funksjonshemmende o.l. er det god egenskap å være omsorgsfull, tålmodig og ansvarlig/selvstendig

And so on...! Ikke send samme søknad til ulike arbeidsplasser. Copy-paste blir lett "avslørt", så jeg tror det er viktig å skrive i en personlig og muntlig tone :)

LYKKE TIL!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare nevne at det er veldig mange sommerjobber som er veldig spennende! Jeg har nettopp søkt om å dra til Vesterålen og driver med merking av sjøfugl! Ellers har jeg jobber MANGE år på sommerleir med barn/ungdom og hunder - veldig givende og utfordrende!

Ellers noen små tanker:

Om du søker på jobb i service-bransjen (butikk, hotell osv) er det en viktig egenskap å være utadvendt, imøtekommende og blid.

Skal du jobbe med f.eks eldre, funksjonshemmende o.l. er det god egenskap å være omsorgsfull, tålmodig og ansvarlig/selvstendig

And so on...! Ikke send samme søknad til ulike arbeidsplasser. Copy-paste blir lett "avslørt", så jeg tror det er viktig å skrive i en personlig og muntlig tone :)

LYKKE TIL!

Nei, er veldig nøye på å skrive ulike søknader til alle stedene jeg søker på, selv om det selvfølgelig blir en del av det samme budskapet flere steder.

Det finnes mange spennende sommerjobber, men på mange av dem er man avhengig av at man studerer noe spesielt (f.eks. kan de som går på byggingeniør lett få sommerjobb hos Statsbygg), eller at man kjenner noen som kjenner noen (og det gjør tydeligvis ikke jeg!), eller at man har gått noen spesielle kurs tidligere man kan dra nytte av, eller eller eller...

Det er på en måte ikke så viktig for meg at jeg har en spennende sommerjobb, jeg er først og fremst interessert i å få jobb i det hele tatt. I rimelig avstand fra Oslo eller Trondheim.

Tuuusenfryd! :P

Duu, det var jo i grunnen ganske genialt! (Det er ikke så lenge siden jeg så filmen Adventureland, så det tror jeg nesten kan være ganske koselig, jeg.) Skal søke senere i kveld!

Edit: Fremdeles bare å si fra hvis noen kunne tenke seg å se over CV-en min!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det kan lønne seg å søke på jobber som hjelpepleier på sykehjem o.l., evt jobbe på storkjøkken på sykehus/sykehjem osv, eller hjemmehjelptjenesten. Ikke de kuleste jobbene, men du får ganske ok betalt selv om du er ufaglært, det trengs mange folk så det er rimelig greit å få seg en stilling, og det er som regel mulighet for å jobbe omtrent så mye du bare vil! Søstra mi har gjort det noen sommere, og hun tjente mer enn det jeg gjorde da jeg jobbet 40 timersuke til ingeniørlønn i 8 uker...

Vil ikke anbefale restaurant/servering, ettersom du da sannsynligvis vil få drittbetalt for kjipe arbeidstider - og det er attpåtil ikke så lett å få jobb (de vil visst helst ha svensker som syns 20 kr under minstetariff er suuupert)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusenfryd har jeg hørt mye dritt om i hvertfall. Timelønnen er visst crappy (venninnen min fikk 60,- pr time for noen år siden, selv om hun var over atten) og det er langt å reise for mange, så reiseutgifter må man ta med i beregningen.

Helsesektoren i kommunen synes jeg er et godt forslag. Ofte godt betalt i tillegg til overtidsbetaling og tillegg i helgene :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den beste sommerjobben jeg har hatt og som jeg fortsatte å ha alle årene jeg studerte var på en avlastningsbolig for psykisk utviklingshemmede barn og ungdom. Beste jobben - ever!

Kjempegøy, utfordrende, slitsomt og rett og slett supert! Det var skift, som det oftest er i pleie og omsorg og arbeidsopgavene varierte veldig avhengig av hvilke person du hadde ansvar for. Jeg jobbet også på boligen som ringevikar, helgevikar og i høytider når jeg hadde studiefri, slike steder trenger alltid nye folk siden det er en slitsom og krevende jobb - men som gir _mye_ tilbake. :icon_redface:

Så jeg ville stilet søknader til avlastningsboliger og bokollektiver innen PU (psykisk utviklingshemning) også Frambu selvfølgelig- der er det visst supert å ha sommerjobb. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tipper timelønna i Tusenfryd er nokså elendig, og hvis jeg blir tilbudt jobb der kommer jeg ikke til å takke ja hvis lønna virkelig er helt forferdelig.

I Trondheim kommune utlyser de alltid sommerjobber for ungdom og ufaglærte, men her i Oslo finner jeg bortimot ingen? Eller er det bare jeg som er særdeles dårlig til å lete? De aller, aller fleste sommerjobbene innenfor helsesektoren som jeg finner her i Oslo krever at man er sykepleier eller i det minste studerer sykepleie/medisin.

Jeg skal finne ut hvilke sykehjem og institusjoner som ligger her i området, så kan jeg ta direkte kontakt med dem og høre om de trenger hjelp i sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...