Gå til innhold
Hundesonen.no

Alene hjemme


AnnChristin

Recommended Posts

Når er det greit å begynne å vende hunden til å være alene hjemme? Jeg jobber heldigvis mest kveld og typen dagtid så vi får overlappet uten å ta oss fri i starten, men det er like greit å ikke starte for seint heller. Så ved hvilken alder er det beste å begynne å å venne den til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er faktisk noe jeg lurer en del på også, da jeg har glemt så og si alt fra valpetiden til Blondie :) Pluss jeg hadde en mamma som hjalp meg da, neste gang er jeg nok alene, så jeg må prøve å huske litt frem til den tiden.

Når kan du begynne å være borte i lengre perioder? Når du ser at hunden takler ti minutter fint så kan du være borte en halvtime? Når den klarer en halvtime så kan du være borte en time osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke la valpen følge etter deg/dere inn på do, på badet, kjøkkenet ol. Såklart, du stenger deg ikke inn på badet i en time og lar valpen være igjen alene utenfor på dag en, men tannpuss eller fylle vaskemaskina alene går fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres greit ut. Har vaskemaskin i underetasjen og liker da å gå alene på do og ta en dusj alene, så da skal jo ikke det være noe problem. Har kjøkken/stue i ett og ingen dør mellom soverom/stue, så der blir det ikke mye alene tid, men ut i gangen o.l. funker jo fint...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barne/valpegrinder er geniale, da spes med tanke på soverom/stue. Valpen kan se deg, men ikke komme til deg. Sånn når du bretter klær, skifter sengetøy ol. Gå også fra valpen mens den sover, lukk dører litt hardt slik at den blir vant til slike lyder når den sover, og ikke spretter opp i "panikk" for at du forlater den. Lag middag litt høylydt ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal jeg nok greie, har kjøpt slike kompost grinder på biltema for de passer perfekt i dørkarmen mellom soverom/stue. Gidder ikke ha valpegrind ettersom stua/soverommet ikke er er stort mer enn 20 kvm, så en valpegrind tar litt plass og føler det er lettere å bare ta mellom romma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...