Gå til innhold
Hundesonen.no

"i ro trening"


Enits

Recommended Posts

Hei.

Jeg har en bikkje med MYE energi, og som blir så ekstremt glad om noen vil hilse eller hun ser en hund eller eller eller.

Uansett, var innom miljøtrening igår og fikk et tips om å lære henne å være rolig. Rundt hunder, når noen vil hilse, osv osv.

Har dere noen gode tips til hvordan å lære henne dette?

Ene tipset jeg fikk var at hun må sitte fint og rolig før hun får hilse.

Men finnes det flere tips? flere ting jeg kan trene på?

For meg er det viktig å lære henne at andre hunder ikke nødvendigvis betyr lek, eller leke lenge. Og at hun gjerne er rolig når hun skal hilse på andre hunder, og ikke hopper på de for å leke.

Er også viktig for meg å lære henne å være rolig rundt mennesker og ikke hoppe. Hun hopper ikke sååå mye nå lengre, så det er blitt bedre. men fortsatt litt igjen.

I tillegg har hun vanskelig for å finne av knappen, når vi er på ukjente steder. Som på besøk hos noen for eksempel. Hvordan kan jeg lære henne at det går an å slappe av andre steder enn hjemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du en ting hun alltid slapper av på, teppe etc? Amiga har jo diverse senger og sånt, tar jeg med en så legger hun seg alltid der og bare kobler av, samme hvor vi er. Som regel gjør hun det uten også men når vi skal bort over lengre tid tar jeg med senga.

Ofte har jeg også tatt med tyggebein (kanskje ikke sååå aktuelt for deg) og gitt henne i senga også.

Andre ganger så har jeg på bånd til hun har fått hilse (jeg setter meg ned og holder henne i halsbåndet) og alle får hilse, så slipper jeg henne og da er hun happy men ikke plagsom. Om jeg slipper henne når jeg kommer inn døra bungy jumper hun på første og beste person om hun kjenner de :)

Amiga og hilse på folk tror jeg ikke jeg skal utbrodere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du en ting hun alltid slapper av på, teppe etc? Amiga har jo diverse senger og sånt, tar jeg med en så legger hun seg alltid der og bare kobler av, samme hvor vi er. Som regel gjør hun det uten også men når vi skal bort over lengre tid tar jeg med senga.

Amiga og hilse på folk tror jeg ikke jeg skal utbrodere :)

Hun roer seg som regel på tepper. Men det funker ikke når vi er andre steder.. Til nå har jeg klart å roe henne en gang hos en venninne, på søndag, og da med å være nasi på å be henne legge seg ved beina mine. Da klarte hun å koble av til slutt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har en bikkje med MYE energi, og som blir så ekstremt glad om noen vil hilse eller hun ser en hund eller eller eller.

Uansett, var innom miljøtrening igår og fikk et tips om å lære henne å være rolig. Rundt hunder, når noen vil hilse, osv osv.

Har dere noen gode tips til hvordan å lære henne dette?

Ene tipset jeg fikk var at hun må sitte fint og rolig før hun får hilse.

Men finnes det flere tips? flere ting jeg kan trene på?

For meg er det viktig å lære henne at andre hunder ikke nødvendigvis betyr lek, eller leke lenge. Og at hun gjerne er rolig når hun skal hilse på andre hunder, og ikke hopper på de for å leke.

Er også viktig for meg å lære henne å være rolig rundt mennesker og ikke hoppe. Hun hopper ikke sååå mye nå lengre, så det er blitt bedre. men fortsatt litt igjen.

I tillegg har hun vanskelig for å finne av knappen, når vi er på ukjente steder. Som på besøk hos noen for eksempel. Hvordan kan jeg lære henne at det går an å slappe av andre steder enn hjemme?

Prøve det tipset du har fått, kanskje? Det har jo vist seg tidligere at sånne er verdt å lytte til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøve det tipset du har fått, kanskje? Det har jo vist seg tidligere at sånne er verdt å lytte til. :)

Ja, det trener vi på allerede, men tenkte om det var flere ting jeg kunne gjøre. i forhold til andre hunder og slikt også. Og hvordan å få henne til å avslutte lek med andre hunder når jeg ber om det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til nå har jeg klart å roe henne en gang hos en venninne, på søndag, og da med å være nasi på å be henne legge seg ved beina mine. Da klarte hun å koble av til slutt..

Men da fortsetter du med det. Det er en fin måte å lære hunden å legge seg og slappe av på - det gjelder å være konsekvent og utholdende (eller nazi om du vil :)). Fortsett med det og etterhvert vil hun antakelig skjønne at hun skal ligge i ro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det trener vi på allerede, men tenkte om det var flere ting jeg kunne gjøre. i forhold til andre hunder og slikt også. Og hvordan å få henne til å avslutte lek med andre hunder når jeg ber om det :)

Jeg trener ofte innkalling mens hun leker med andre. eller innkalling med alle sammen :) , så får de godbit og løper ut igjen. Og når jeg skal gå gjør jeg det samme, men jeg gir henne godbit, og tar frem halsbåndet og hun har lært seg å ta hodet igjennom og få godbit og vi går. Kan hende hun snur seg litt og ser etter de men jeg bare tusler og lager ikke noe nummer av det.

Men det med innkalling løsnet nå nettop, hun vet jeg alltid har godbiter og kan finne på å bråsnu når hun løper for å komme å få en. Lomma mi er bedre en alt nemlig :)

Men er jo en milliard veier til Roma :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener ofte innkalling mens hun leker med andre. eller innkalling med alle sammen :) , så får de godbit og løper ut igjen. Og når jeg skal gå gjør jeg det samme, men jeg gir henne godbit, og tar frem halsbåndet og hun har lært seg å ta hodet igjennom og få godbit og vi går. Kan hende hun snur seg litt og ser etter de men jeg bare tusler og lager ikke noe nummer av det.

Men det med innkalling løsnet nå nettop, hun vet jeg alltid har godbiter og kan finne på å bråsnu når hun løper for å komme å få en. Lomma mi er bedre en alt nemlig :)

Men er jo en milliard veier til Roma :)

Jeg har prøvd det men innkallingen sitter ikke på henne foreløpig når det er andre hunder tilstede. Vi trener selvfølgelig på dette.

Hun har også lært seg å ta hode gjennom halsbåndet, men ikke når hun kan leke med andre hunder, for det er nemlig best i verden! :(

Får bare fortsette å trene på innkallingen. Og på å få henne til å være rolig i bånd selv om det er hunder i nærheten, da er hun nemlig helt kaos og løper og drar og tuller seg.. for hun skal jo bort diiiiiiiit, du vet, til de andre hundene.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du spør om flere forskjellige ting i startinnlegget - i mine øyne er det forskjellige settinger. Å være rolig innendørs på besøk hos fremmede, å hilse pent på mennesker en møter ute, å være rolig mens andre hunder er rundt - det er ulike situasjoner. Når det passerer mennesker ute, vil du kanskje at hun sitter rolig ved din side og har kontakt. Mens når dere er på besøk hos dine venner, kan hun vel få bevege seg mer? Hun skal bare ikke løpe rundt og herje? For eksempel, jeg prøver bare å vise at det er litt ulike atferder du er ute etter.

Jeg gjorde en kardinalfeil med X'en da hun var valp. Valpen skulle jo sosialiseres, må vite, så hun fikk hilse på alt av mennesker i ulike størrelser, fasonger og fargenyanser, så hun skulle bli en sosial og tilgjengelig hund. Og gosj ble hun tilgjengelig, hun ville jo til slutt hilse på absolutt alle. Så da måtte jeg jo begynne avlæringen, for det var ikke like mange som ville hilse på en langbeint lømmel på et halvt år som ville hilse på den søte valpen på tre måneder.

Så jeg utstyrte meg med kjempegode godbiter, og når vi gikk på tur i bånd begynte jeg å fôre henne med en gang en person nærmet seg - for et matvrak som henne ble det i hvert fall mer fristende å bli hos meg enn å jumpe fram til den vi møtte. Men da dyttet jeg til å begynne med godbiter jevnt og trutt inn i munnen hennes, eller lot henne gnage på en større godbit som ble holdt foran snuta hele tiden. Hun fikk ikke anledning til å miste oppmerkomsheten bort fra maten til personen som kom, hånda mi fulgte hennes hode, jeg kontrollerte henne uten at det ble tvang. Etter hvert så kunne jeg sette mer krav til henne, vi fikk bedre kontakt, slik at hun lærte seg at det lønner seg å ha kontakt, for da kan det regne kjøttboller eller frolic eller pølsebiter. Jeg ville at hun skulle ønske å velge meg. Så jeg behøvde ikke å fôre henne hele tiden, men kunne ha litt opphold mellom hver godbit. Enda kan jeg belønne henne for at hun sitter rolig mens andre passerer oss, eller jeg forlanger kontakt og vi passerer andre mens vi går fri ved foten/lineføring. Jeg opprettholder belønningen for å opprettholde motivasjonen til å velge meg.

Altså, alt bunner i kontakt og kontroll, men en må begynne på hundens nivå og finne hva som motiverer den.

Jeg vil også ha en rolig hund når jeg er på besøk, men jeg forventer ikke at hun skal sitte med kontakt i tre timer, det er en annen type ro.

Du sier ikke så mye om hvordan hun ikke slapper av - herjer hun og har valperaptus, eller stresser hun og er utilpass?

Hvor vant er hun til å være med på andre steder?

Jeg forventer ikke at min hund skal slå seg til ro uten å få sjekke omgivelsene, så hun får lov til å ta en runde og titte der vi er - da får de sjekke ut, de har kontroll, og finner både ro og trygghet gjennom det.

X'en har alltid vært med meg på forskjellige steder, og blitt vant til det fra første stund. Vi har aldri trent bevisst på det, hun har bare vært med meg.

Men om du for eksempel skal besøke noen venner for å se en DVD og spise middag - hva gjør du, hva er problemet? En sliten hund slår seg lettere til ro, den har ikke samme rastløshet og energi. Om du skal treffe noen til et bestemt klokkeslett, ville jeg sørget for at hunden fikk en god tur og kanskje litt hjernebry før vi dro, slik at hun ønsket og trengte å hvil og sove når vi kom fram.

Jeg personlig synes det er urettferdig å forvente at valpen skal ligge på et teppe i flere timer, jeg aksepterer i hvert fall at hunden tusler litt rundt, sjekker, kommer for å hilse, legger seg, tar en runde igjen - som hun også gjør her hjemme.

Men kan du si mer om hva slags uro valpen har i slike settinger? Da er det lettere å svare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du spør om flere forskjellige ting i startinnlegget - i mine øyne er det forskjellige settinger. Å være rolig innendørs på besøk hos fremmede, å hilse pent på mennesker en møter ute, å være rolig mens andre hunder er rundt - det er ulike situasjoner. Når det passerer mennesker ute, vil du kanskje at hun sitter rolig ved din side og har kontakt. Mens når dere er på besøk hos dine venner, kan hun vel få bevege seg mer? Hun skal bare ikke løpe rundt og herje? For eksempel, jeg prøver bare å vise at det er litt ulike atferder du er ute etter.

Jeg gjorde en kardinalfeil med X'en da hun var valp. Valpen skulle jo sosialiseres, må vite, så hun fikk hilse på alt av mennesker i ulike størrelser, fasonger og fargenyanser, så hun skulle bli en sosial og tilgjengelig hund. Og gosj ble hun tilgjengelig, hun ville jo til slutt hilse på absolutt alle. Så da måtte jeg jo begynne avlæringen, for det var ikke like mange som ville hilse på en langbeint lømmel på et halvt år som ville hilse på den søte valpen på tre måneder.

Så jeg utstyrte meg med kjempegode godbiter, og når vi gikk på tur i bånd begynte jeg å fôre henne med en gang en person nærmet seg - for et matvrak som henne ble det i hvert fall mer fristende å bli hos meg enn å jumpe fram til den vi møtte. Men da dyttet jeg til å begynne med godbiter jevnt og trutt inn i munnen hennes, eller lot henne gnage på en større godbit som ble holdt foran snuta hele tiden. Hun fikk ikke anledning til å miste oppmerkomsheten bort fra maten til personen som kom, hånda mi fulgte hennes hode, jeg kontrollerte henne uten at det ble tvang. Etter hvert så kunne jeg sette mer krav til henne, vi fikk bedre kontakt, slik at hun lærte seg at det lønner seg å ha kontakt, for da kan det regne kjøttboller eller frolic eller pølsebiter. Jeg ville at hun skulle ønske å velge meg. Så jeg behøvde ikke å fôre henne hele tiden, men kunne ha litt opphold mellom hver godbit. Enda kan jeg belønne henne for at hun sitter rolig mens andre passerer oss, eller jeg forlanger kontakt og vi passerer andre mens vi går fri ved foten/lineføring. Jeg opprettholder belønningen for å opprettholde motivasjonen til å velge meg.

Altså, alt bunner i kontakt og kontroll, men en må begynne på hundens nivå og finne hva som motiverer den.

Jeg vil også ha en rolig hund når jeg er på besøk, men jeg forventer ikke at hun skal sitte med kontakt i tre timer, det er en annen type ro.

Du sier ikke så mye om hvordan hun ikke slapper av - herjer hun og har valperaptus, eller stresser hun og er utilpass?

Hvor vant er hun til å være med på andre steder?

Jeg forventer ikke at min hund skal slå seg til ro uten å få sjekke omgivelsene, så hun får lov til å ta en runde og titte der vi er - da får de sjekke ut, de har kontroll, og finner både ro og trygghet gjennom det.

X'en har alltid vært med meg på forskjellige steder, og blitt vant til det fra første stund. Vi har aldri trent bevisst på det, hun har bare vært med meg.

Men om du for eksempel skal besøke noen venner for å se en DVD og spise middag - hva gjør du, hva er problemet? En sliten hund slår seg lettere til ro, den har ikke samme rastløshet og energi. Om du skal treffe noen til et bestemt klokkeslett, ville jeg sørget for at hunden fikk en god tur og kanskje litt hjernebry før vi dro, slik at hun ønsket og trengte å hvil og sove når vi kom fram.

Jeg personlig synes det er urettferdig å forvente at valpen skal ligge på et teppe i flere timer, jeg aksepterer i hvert fall at hunden tusler litt rundt, sjekker, kommer for å hilse, legger seg, tar en runde igjen - som hun også gjør her hjemme.

Men kan du si mer om hva slags uro valpen har i slike settinger? Da er det lettere å svare.

Ser jeg gjerne har forklart meg litt dårlig :)

Hun passerer fint mennesker ute, er med en gang hun ser hun skal få hilse hun blir suuuuperglad! Så må trene på at hun sitter rolig når folk hilser.

Når det gjelder på besøk hos venninner, så har hun hund, dvs, de har 3 hunder der. Så før vi går inn så får hun leke ute med malamuten, til de begge er sliten og ikke gidder å leke mer. Så går vi inn, og hun får sjekke omgivelsene, før vi går på rommet til venninnen min. Der får nala undersøke, lukte, osv osv. Etter en stund så synes jeg hun kan legge seg og slappe av, for jeg VET hun er sliten og egentlig vil sove. men blir da ruslende stressende rundt og ikke helt klarer å roe seg.

Er ikke snakk om at hun skal legge seg i 3 timer, hun får fint lov å utforske, men hun blir gående stressende rundt og klarer rett og slett ikke å roe seg ned.

Nå er hun ikke supervandt til å være med meg rundt, så er nok en del av grunnen. Men hun har vært der noen ganger nå, og vet godt hva som venter henne og at hun får leke osv. Så jeg synes det er rart hun enda ikke finner roen der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jeg gjerne har forklart meg litt dårlig ;)

Hun passerer fint mennesker ute, er med en gang hun ser hun skal få hilse hun blir suuuuperglad! Så må trene på at hun sitter rolig når folk hilser.

Jeg skjønner.

Det er vanskelig å trene med når du møter fremmede, det er lettere om en har gjort en avtale. For det du burde gjøre når hun eskalerer og blir så lyyyyyykkelig, er å fjerne situasjonen brått. Men det virker jo bare snålt å tverrsnu fra den du møter på veiene :ahappy:

Om du har kjente du kan få hjelp fra, kan dere prøve følgende:

Du og Nala står rolig, personen hun skal få hilse på nærmer seg, om Nala reiser seg fra sitt skal personen tverrsnu og gå noen meter derfra. Du forholder deg rolig, og når Nala vender oppmerksomheten mot deg igjen skal du rose henne og belønne kontakten.

Finn ut hvor Nalas smertegrense er - hvor nærme kan personen komme før hun reiser seg? Ros henne rolig så lenge hun sitter, hjelp henne å bli sittende med noen godbiter, og se om ikke figuranten kan komme nærmere etter hvert. Til slutt skal personen stå hos deg og prate med deg, håndhilse, etc uten at Nala bryter den sittkommandoen du har gitt henne. Når hun får et vær så god fra deg, kan hun få hilse. Hun må rett og slett lære seg å være sanset, og erfare at godet (å få hilse på personen) forsvinner om hun ikke er sanset.

Jeg anbefaler at personen hun skal få hilse på snur framfor at du gjør det, fordi for henne er det å hilse et gode, og da mener jeg det har sterkere effekt for henne at selve godet forsvinner fra henne, enn at du tar henne fra godet. Om du ser forskjellen?

Men om du ikke har noen personer du kan avtale slik trening med, er det selvfølgelig nødvendig at du tverrsnur og tar henne vekk fra godet. Så nærmer en seg gradvis igjen, og belønner henne rolig og bra for at hun blir sittende/stående rolig/whatever. Hun må lære seg hva spillereglene er, og fravær av gode skjønner de gjerne fort.

Dette må du selvfølgelig generalisere på flere steder og med ulike personer, men om en er konsekvent tar de poenget kjapt.

En må også regne med å "oppdra" omgivelsene litt, for eksempel slet jeg mye med at folk hilste på valpen min uten å spørre meg om lov først, og da er det ikke så lett å lære hunden å vente på vær så god eller forholde seg rolig. Så da ble jeg den sure kjerringa som sa til folk at de må spørre først før de kan hilse, og ofte gikk jeg fra personen med hunden for å ikke gi henne altfor mye glede ved å få hilse entusiastisk.

Det hendte også at jeg stoppet eller snudde meg bort fra en fremmed person vi skulle hilse på om hunden ble for livlig, og forklarte kjapt at hun ikke fikk hilse før hun var rolig. Og det skjønner mange, og enten venter de til de får hilse, eller så går de videre og sier de kan hilse en annen gang. En må rett og slett bli litt tøff og sette krav til omgivelsene for å få den hunden du ønsker å ha.

Når det gjelder på besøk hos venninner, så har hun hund, dvs, de har 3 hunder der. Så før vi går inn så får hun leke ute med malamuten, til de begge er sliten og ikke gidder å leke mer. Så går vi inn, og hun får sjekke omgivelsene, før vi går på rommet til venninnen min. Der får nala undersøke, lukte, osv osv. Etter en stund så synes jeg hun kan legge seg og slappe av, for jeg VET hun er sliten og egentlig vil sove. men blir da ruslende stressende rundt og ikke helt klarer å roe seg.

Er ikke snakk om at hun skal legge seg i 3 timer, hun får fint lov å utforske, men hun blir gående stressende rundt og klarer rett og slett ikke å roe seg ned.

Nå er hun ikke supervandt til å være med meg rundt, så er nok en del av grunnen. Men hun har vært der noen ganger nå, og vet godt hva som venter henne og at hun får leke osv. Så jeg synes det er rart hun enda ikke finner roen der.

Kanskje leker dere for lenge, at hun girer seg opp og sliter med å lande? Kanskje blir forventningene for heftige? Vanskelig å si uten å se henne.

Har du forsøkt å holde henne rolig fast, så hun må sitte/ligge i ro og finne hvilepulsen sin? Sett deg på gulvet med henne mellom beina, og hold henne rolig på plass (det skal ikke være en kamp, det skal være mer en kosestund, men med lite energi og tempo, bare holde henne rolig til hun roer seg).

Etter hvert kanskje det holder at du sitter i sofaen, men holder en hånd lett på flanken hennes så hun kjenner at du er der og vet du ønsker henne rolig.

Jeg vet også flere har hatt suksess med å binde fast hunden i stolbein eller lignende, slik at de ikke har mulighet til å bevege seg langt rundt omkring, må bli roligere, og passiviseres på grunn av fravær av alternativ. Når hun ligger rolig kan du rose henne rolig med stemmen, uten å gjøre noe mer nummer ut av det.

Det kommer an på om hun stresser fordi hun er høy på adrenalin, eller om hun stresser fordi hun er urolig. Om hun er urolig og usikker vil jeg tro det er bedre at DU beroliger henne og gir henne trygghet fordi hun kjenner deg. Men om hun bare er hyper, kan det å binde henne fast være et bedre alternativ, for da slipper en å gi henne oppmerksomhet for slik oppførsel, hun må skjønne på egen hånd hva som gjelder.

Det er i hvert fall mine tanker om dette, men det er mange andre måter å gjøre dette på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har få jeg kan trene på dette med å sitte rolig med osv. Men tenkte å prøve å alliere meg med noen soniser. Evt så drar jeg bare på en av disse treningene til klubben, og øver på å nærme med de uten at hun mister fatningen kanskje.

Ja, jeg har også merket at man må oppdra omgivelsene litt. Men, for litt siden så kom det en jente og moren hennes gående, og nala ble helt ekstatisk fordi det var et barn der (naboungen leker vilt med henne) og hun trodde jo dette barnet skulle det samme. så jeg begynte å irettesette henne og be henne om å sitte osv.. og barnet er på vei bort til meg da jeg hører moren si til sin datter: du må ikke gå bort, ser du ikke hun trener på at hun må være rolig.

Da ble jeg litt imponert :ahappy:

Men er jo bare for meg å trene, og være nøye på å gi de som evt vil hilse beskjed om å kun tilnærme seg når hun er rolig og får værsego.

Hmm ja, kanskje det er adrenalin som gjør at hun ikke klarer å roe seg. Men jeg tenkte det var lurt at de fikk leke til de ikke orket mer, fordi da var hun virkelig sliten. Men kanskje det gir motsatt effekt?

Hun virker ikke utrygg og urolig av den grunn, tror det er mer at hun bare ikke klarer å roe ned.. Har kanskje med omstendighetene og omgivelsene, det faktum at hun vet at det går 3 hunder på andre siden av døren? Eller at hun hører lyder hun ellers ikke hører her hjemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har også merket at man må oppdra omgivelsene litt. Men, for litt siden så kom det en jente og moren hennes gående, og nala ble helt ekstatisk fordi det var et barn der (naboungen leker vilt med henne) og hun trodde jo dette barnet skulle det samme.

Du fleiper nå, ikke sant? :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har få jeg kan trene på dette med å sitte rolig med osv. Men tenkte å prøve å alliere meg med noen soniser. Evt så drar jeg bare på en av disse treningene til klubben, og øver på å nærme med de uten at hun mister fatningen kanskje.

Det er en fin sanse- og kontrakttrening - la de andre holde på med sitt, nærm dere gradvis, gå unna om hun mister fokus på deg, belønn når hun er dyktig. Da skal du få se valp som blir sliten i hodet sitt også.

Ja, jeg har også merket at man må oppdra omgivelsene litt. Men, for litt siden så kom det en jente og moren hennes gående, og nala ble helt ekstatisk fordi det var et barn der (naboungen leker vilt med henne) og hun trodde jo dette barnet skulle det samme. så jeg begynte å irettesette henne og be henne om å sitte osv.. og barnet er på vei bort til meg da jeg hører moren si til sin datter: du må ikke gå bort, ser du ikke hun trener på at hun må være rolig.

Da ble jeg litt imponert ;)

Men er jo bare for meg å trene, og være nøye på å gi de som evt vil hilse beskjed om å kun tilnærme seg når hun er rolig og får værsego.

Det er alltid koselig med omgivelser som skjønner hva en gjør og tar litt hensyn :ahappy: Så må en bare tøffe seg opp og oppdra resten, jeg synes det er skummelt enda, føler meg som uhøflig bitch, men det er faktisk min hund og jeg som må leve med hennes unoter som andre lærer henne. Jeg må få bestemme hennes regler, ikke tilfeldige naboer vi møter hvert skuddår.

Ellers reagerer også jeg litt på det med naboungen - hva mener du med leker vilt, hva gjør de?

Hmm ja, kanskje det er adrenalin som gjør at hun ikke klarer å roe seg. Men jeg tenkte det var lurt at de fikk leke til de ikke orket mer, fordi da var hun virkelig sliten. Men kanskje det gir motsatt effekt?

Hun virker ikke utrygg og urolig av den grunn, tror det er mer at hun bare ikke klarer å roe ned.. Har kanskje med omstendighetene og omgivelsene, det faktum at hun vet at det går 3 hunder på andre siden av døren? Eller at hun hører lyder hun ellers ikke hører her hjemme?

Det er en tynn balansegang mellom sliten og oversliten.

Se for deg en unge på seks år som er høy på sukker og moro, som har blitt helt hyperaktiv og løper rundt som en idiot, selv om du ser at den er overtrøtt og vil kunne sovne når som helst, som driver seg videre av adrenalin og dårlig sirkel.

Eller se for deg at du har vært med på noe kjempegøy, en fantastisk fest med en real kjekkas som flørtet hele kvelden, og du kommer hjem og er kjempehøy av lykke, det tar litt tid før du får landet og kan sovne, du må se litt på TV, lese avisa eller på andre måter roe deg ned før du klarer å sovne.

Du kan jo sørge for å avbryte leken tidligere neste gang, og se om det hjelper? Eller om du bør feste henne til et bordbein så hun får hjelp til å jekke seg ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en tynn balansegang mellom sliten og oversliten.

Se for deg en unge på seks år som er høy på sukker og moro, som har blitt helt hyperaktiv og løper rundt som en idiot, selv om du ser at den er overtrøtt og vil kunne sovne når som helst, som driver seg videre av adrenalin og dårlig sirkel.

Eller se for deg at du har vært med på noe kjempegøy, en fantastisk fest med en real kjekkas som flørtet hele kvelden, og du kommer hjem og er kjempehøy av lykke, det tar litt tid før du får landet og kan sovne, du må se litt på TV, lese avisa eller på andre måter roe deg ned før du klarer å sovne.

Du kan jo sørge for å avbryte leken tidligere neste gang, og se om det hjelper? Eller om du bør feste henne til et bordbein så hun får hjelp til å jekke seg ned.

Støtter Emma i hennes synspunkter og håper du har tålmodighet til å følge de gode rådene hennes. :P Bruk den tiden dere trenger og vær tålmodig. Det eksisterer ikke en trylleformel, du må bare være tålmodig og jobbe med saken og kose deg sammen med valpen din. ;)

Og grunnen til at jeg "quotet" dette er at det er nøyaktig hvordan jeg har tenkt at ting henger sammen, men aldri har klart å få vettugt ned på "papiret." :P (Flinke Emma! :ahappy: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du fleiper nå, ikke sant? ;)

Kanskje andre legger litt mer i de ordene enn meg? :P

Det er en fin sanse- og kontrakttrening - la de andre holde på med sitt, nærm dere gradvis, gå unna om hun mister fokus på deg, belønn når hun er dyktig. Da skal du få se valp som blir sliten i hodet sitt også.

Det er alltid koselig med omgivelser som skjønner hva en gjør og tar litt hensyn :ahappy: Så må en bare tøffe seg opp og oppdra resten, jeg synes det er skummelt enda, føler meg som uhøflig bitch, men det er faktisk min hund og jeg som må leve med hennes unoter som andre lærer henne. Jeg må få bestemme hennes regler, ikke tilfeldige naboer vi møter hvert skuddår.

Ellers reagerer også jeg litt på det med naboungen - hva mener du med leker vilt, hva gjør de?

Det er en tynn balansegang mellom sliten og oversliten.

Se for deg en unge på seks år som er høy på sukker og moro, som har blitt helt hyperaktiv og løper rundt som en idiot, selv om du ser at den er overtrøtt og vil kunne sovne når som helst, som driver seg videre av adrenalin og dårlig sirkel.

Eller se for deg at du har vært med på noe kjempegøy, en fantastisk fest med en real kjekkas som flørtet hele kvelden, og du kommer hjem og er kjempehøy av lykke, det tar litt tid før du får landet og kan sovne, du må se litt på TV, lese avisa eller på andre måter roe deg ned før du klarer å sovne.

Du kan jo sørge for å avbryte leken tidligere neste gang, og se om det hjelper? Eller om du bør feste henne til et bordbein så hun får hjelp til å jekke seg ned.

Mange gode tips, og disse skal jeg definitivt ta med meg og teste :P

LEker vilt, så tenker jeg at hun gjerne kommer brått på og begynner å leke med nala, kaster ball, hopper rundt henne osv. Type kjekt å leke med barn greie. Og dermed tror visst nala at alle barn kan lekes med :P

Prøver å fortelle henne at hun gjerne må si at hun kommer og gjerne vente med å leke til jeg sier det er greit.

Støtter Emma i hennes synspunkter og håper du har tålmodighet til å følge de gode rådene hennes. :P Bruk den tiden dere trenger og vær tålmodig. Det eksisterer ikke en trylleformel, du må bare være tålmodig og jobbe med saken og kose deg sammen med valpen din. :P

Og grunnen til at jeg "quotet" dette er at det er nøyaktig hvordan jeg har tenkt at ting henger sammen, men aldri har klart å få vettugt ned på "papiret." :P (Flinke Emma! :P )

Ja, dette skal jeg definitivt ta med meg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode tips, og disse skal jeg definitivt ta med meg og teste :ahappy:

LEker vilt, så tenker jeg at hun gjerne kommer brått på og begynner å leke med nala, kaster ball, hopper rundt henne osv. Type kjekt å leke med barn greie. Og dermed tror visst nala at alle barn kan lekes med ;)

Prøver å fortelle henne at hun gjerne må si at hun kommer og gjerne vente med å leke til jeg sier det er greit.

Det er nok lurt å forsøke å "oppdra" jentungen, gjerne i samarbeid med foreldrene som sikkert har mer autoritet - og så de vet hva du ønsker og trenger og har sagt.

Om ikke bare for Nala sin del, så er det også viktig at ungen lærer at en spør FØR hun treffer en hund som ikke liker barn og i verste fall skader henne.

Masse lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok lurt å forsøke å "oppdra" jentungen, gjerne i samarbeid med foreldrene som sikkert har mer autoritet - og så de vet hva du ønsker og trenger og har sagt.

Om ikke bare for Nala sin del, så er det også viktig at ungen lærer at en spør FØR hun treffer en hund som ikke liker barn og i verste fall skader henne.

Masse lykke til!

Lurt :ahappy: skal ta en samtale med henne neste gang ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener ro med å dra på hundetreninger og bare være der med hunden. Gå rolig rundt omkring og prøve å avlede eller så belønner jeg når hunden viser fokus på meg eller bare står rolig og titter. Jeg går så langt unna det trengs for at hunden skal gå vanlig, og ikke bli ivrig. Så kan jeg stå og snakke med de andre, mens hunden står ved siden av, rolig. Folk trenger ikke å hilse, bare stå i nærheten. Så når hunden har roet seg helt ned, da kan folk hilse rolig på hunden. (feks på slutten av tiden, før de skal hjem)

Nitro er veldig hyper når han ser andre hunder og vil herje med EN gang han kommer bort til en hund. Derfor lar jeg han ikke hilse på noen hunder når vi er på hundetreningene. Etterhvert som man er der flere ganger, kan man tilslutt være ganske så nær de andre hundene, ja nesten stå i en gruppe, uten at det blir herjing. Man må være kosekvent og ikke la hunden få viljen sin med å trekke mot de andre. Heller lokke og gå andre veien, eller bare stå og overse til hunden roer seg, og så belønne.

Etterhvert som du er der flere ganger, vil du se at hunden blir mer rolig i slike settinger. Eller ihvertfall vil roe seg ganske raskt etter at du har kommet dit. For hunden lærer seg at her skjer det ikke noe med de andre hundene. Det har funket på ALLE som har kommet med hypre hunder på våre treninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener ro med å dra på hundetreninger og bare være der med hunden. Gå rolig rundt omkring og prøve å avlede eller så belønner jeg når hunden viser fokus på meg eller bare står rolig og titter. Jeg går så langt unna det trengs for at hunden skal gå vanlig, og ikke bli ivrig. Så kan jeg stå og snakke med de andre, mens hunden står ved siden av, rolig. Folk trenger ikke å hilse, bare stå i nærheten. Så når hunden har roet seg helt ned, da kan folk hilse rolig på hunden. (feks på slutten av tiden, før de skal hjem)

Nitro er veldig hyper når han ser andre hunder og vil herje med EN gang han kommer bort til en hund. Derfor lar jeg han ikke hilse på noen hunder når vi er på hundetreningene. Etterhvert som man er der flere ganger, kan man tilslutt være ganske så nær de andre hundene, ja nesten stå i en gruppe, uten at det blir herjing. Man må være kosekvent og ikke la hunden få viljen sin med å trekke mot de andre. Heller lokke og gå andre veien, eller bare stå og overse til hunden roer seg, og så belønne.

Etterhvert som du er der flere ganger, vil du se at hunden blir mer rolig i slike settinger. Eller ihvertfall vil roe seg ganske raskt etter at du har kommet dit. For hunden lærer seg at her skjer det ikke noe med de andre hundene. Det har funket på ALLE som har kommet med hypre hunder på våre treninger.

Kjempe lurt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har tatt en skikkelig prat med begge tantungene, forklart de nøye hvordan og hvorfor de ikke får leke og kose på Foxi. Og det har fungert. De har begge lært å leke pent med Amiga.

Det fungerte iallefall veldig bra og forklare det sånn at barna forstod det ordentlig :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...