Gå til innhold
Hundesonen.no

Unghund og "passeringsteknikker"

simira

Recommended Posts

Kovu er snart 9 mnd, og er under ombygging mellom ørene... Den siste måneden har greia vært å kaste seg etter andre hunder og brøle, for å leke såklart. Med litt jobbing får vi fokus, men vi trenger masse trening på passering.

Vi har så godt som kuttet ut hilsing og lek med fremmede hunder, og går på kurs og trening et par ganger i uka. Kontakt og båndtrening er greit, stort sett innkalling også, med unntak av når han ser andre hunder.

I dag møtte vi en hund på vei hjem, og jeg endte med å sette Kovu og jobbe med kontakt mens de passerte på andre siden av veien, noe som fungerte noenlunde bra. Spørsmålet mitt er egentlig om dette er en grei metode som vil funke for å få oss gjennom denne perioden, eller om det er bedre å holde oss i bevegelse og prøve å jobbe med kontakten mens vi passerer de andre hundene vi møter på tur. For det er jo det vi ønsker på sikt, ikke at han skal sette seg ned og glane på oss til de er laaangt forbi.

Tanker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte slik du skisserer, fordi det er lettere for hunden å holde kontakten når den sitter, den blir mer passivisert og handlingsredusert - i hvert fall gjaldt det min hund.

Jeg har også gått "drastisk" til verks og stilt meg rett foran hunden for å blokkere hennes utsikt til hunden som kommer, slik at hun MÅ se på meg. For de som kom så hun sikkert mannevond og farlig ut, når jeg sto slik, men det driter jeg simpelthen i. Jeg gjorde det for å blokkere muligheten til å hoppe fram og si "hallllooooooo!" inntil vi hadde kommet på samme nivå og jeg kunne stole på å ha kontroll på henne når hun satt ved min side, og etter hvert samme kontroll og kontakt når vi går forbi.

Det å stille seg foran på den måten forhindrer også i større grad at de som passerer plutselig har sluppet sin hund bort til min hund og ødelagt det jeg trener på. En gir et ganske avvisende inntrykk om en stopper opp og står med ryggen til inntil de har passert :ahappy:

Den største bivirkningen jeg har sett hittil, er at når X'en har bæsjet og jeg ber henne sette seg før jeg plukker opp (en ny rutine jeg er i ferd med å jobbe inn, da jeg vil ha det som praksis når jeg får to hunder igjen - lettere å ha kontroll på hunder og bæsj og lenker og trafikk om de sitter) er at hun titter rundt seg i alle retninger for å se om det kommer hunder ;) Men hun setter seg lell, så da skal hun da få lov til å sondere omgivelsene først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...