Gå til innhold
Hundesonen.no

Utstillingsline


Diffi

Recommended Posts

Nå er det ikke så altfor lenge til Storm og jeg skal i ilden for første gang og jeg har begynt å lure på dette med utstillingsline...

Må man ha det på valpeshow?

Hva slag og farge hadde du i tilfelle anbefalt til Storm?

Han ser sånn ut nå:

180566_10150140273965743_556000742_8628498_3487296_n.jpg

181609_10150140520800743_556000742_8631201_6906214_n.jpg

Må jeg forresten klippe han på noe vis eller holder det å bare dra over en runde med børste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil på det sterkeste anbefale utstillingline. Det er ikke noe krav for verken valp eller voksen å ha på dette. Om du vil så kan du sikkert dukke opp med flexi line, men det vil vell ikke de fleste, da de gjerne vil vinne, noe jeg tviler på at du gjør med et slikt bånd :)

Farger som passer han kan være farger som går igjen i pelsen hannes, slik som lys beige eller hvit. Men da anbefales det gull eller sølv lenke rundt halsen ettersom at svært få hunder er kritt hvit og en hvit line mot en ikke helt hvit hund vil få frem at den ikke er helt hvit i fargen, og det vil vi ikke :)

Du kan også prøve deg frem med komplimentær farger som står i kontrast til hunden din og som vil bringe fargene frem. Han har jo lys orange områder i pelsen og komplimentærfargen til orange er blå. Så lysblå kan også fungere. Jeg syns dette kan bli noe forstyrrende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir litt dumt å si at en ikke vinner med flexiline, for det er ingen regler som tilsier at det ikke er lov, og det viktigste er å bruke redskap som gjør at hunden viser seg fint. Jeg vet for eksempel om en hund som bare spente seg og gikk som søppel i ringen om hun fikk på seg utstillingslina. Så eier (som også er dommer, btw) valgte til slutt å gå inn i ringen med flexiline, for da gikk hunden lett og bra - og de ble champion med flexiline. Dette var en miniatyrhundrase.

Så kan en se over til gruppene med tradisjonelle jakthundraser, det er ikke bare sølvstrup og tynne nylonliner med fargede dekorkuler der heller.

Er hunden god, så gjør den det bra uansett hva slags flexiline, hamptau, kjettinglenke, lærreim, silkesløyfe eller ståltråd hunden vises i.

Når det er sagt, er det til hjelp å ha et godt halsbånd og ei god line i ringen - er lenka for lang, blir det mye å holde styr på mens en løper og stiller opp hunden. Er lenka for kort, blir det vanskelig for hunden å løpe fritt og ledig.

Det viktigste er at hunden er vant til halsbånd og lenke i god tid før valpen skal inn i ringen. Det spiller ingen rolle hvilken farge og design det har, hvis hunden synes det er ubehagelig, ekkelt og irriterende. Så sørg for at hunden har prøvd utstyret på forhånd - noen valper trenger tilvenning, andre valper tar det med en gang. Men en sjekker det ikke ut på utstillingsdagen, det er litt urettferdig for valpen.

Et godt utstillingshalsbånd gir ikke illusjon av "hakk" i nakke og overlinje, altså er et bredt lærhalsbånd dumt, mens noe som er smalt og forsvinner i pelsen gjør at hundens siluett ikke forstyrres. Det kan være tynt nylon eller tynn kjetting, det kan være hel- eller halvstrup - finn ut hva som passer dere, hva du trenger. Jeg bruker helstrup på hunden jeg stiller nå for å ha mer kontroll i ringen (det er så himla artig å løpe fort fort fort fort!), mens han andre jeg stilte før gjorde alt jeg ba om og var meget var for mine bevegelser og tegn, så han kunne jeg stilt i sytråd (men stilte i halvstrup).

Jeg stiller ofte valp i helstrup av den enkle grunn at de vokser så himla fort ut av halvstrup, og jeg gidder ikke kjøpe ørten forskjellige gjennom valpeshowkarrieren.

Ei god utstillingslenke er god å holde i for deg, lett å håndtere når du skal løfte hunden på bordet, stille opp på gulvet, opp å løpe, og dominerer ikke inntrykket når dommer ser på ekvipasjen.

Utstillingsbånd er altså selvfølgelig stilig å se på, men det gir ikke automatisk seier eller sisteplass. Gjør det som er komfortabelt for deg og hunden.

Edit: Jeg unnlater å si noe om klipping av den enkle grunn at jeg ikke kjenner rasen og hva som er forventet å gjøre der. Jeg pleier å klippe litt på mine valper av egen rase, men jeg vil ikke si noe feil til deg om hva du bør gjøre på en annen rase. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo selvfølgelig ikke ment som at man bokstavligtalt tapte om man brukte flexiline i ringen. Men det er som du sier med et tjukt lærbånd, det ødelegger ting. Endten om hunden løper dårlig, du klarer ikke å holde det, dommeren blir irritert fordi båndet er alle veier osv. Regner med du skjønner hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo selvfølgelig ikke ment som at man bokstavligtalt tapte om man brukte flexiline i ringen. Men det er som du sier med et tjukt lærbånd, det ødelegger ting. Endten om hunden løper dårlig, du klarer ikke å holde det, dommeren blir irritert fordi båndet er alle veier osv. Regner med du skjønner hva jeg mener.

Jeg har holdt på med utstilling i innmari mange år, så det spiller ingen rolle hva jeg skjønner i denne sammenhengen, med fare for å virke arrogant.

Trådstarter gir meg inntrykk av å være nybegynner og litt uerfaren, og da er det uhensiktsmessig å komme med upresise og sleivete kommentarer i en tråd som ber om konkrete råd/svar :)

Det er ikke veldig mange dommere som blir irritert i ringen om eier er nybegynner, gjør rare ting eller har litt uprofesjonelt utstyr. Jeg vil bare ikke at trådstarter skal sitte med et overdrevent inntrykk av hvor viktig riktig lenke er.

Så må en også se an rase, ikke sant? Et bredt halsbånd vil virke bredere på din papillon enn på min berner sennenhund, og illusjonen får dermed ulike proposjoner hos de ulike rasene.

For ikke å snakke om at hunder har ulike feil, og noen hunder kan faktisk trenge å ha et bredt halsbånd for å skjule feil, framheve fortrinn eller få fram den rette illusjonen. En hund med for mye nakke kan med et bredt halsbånd virke kortere, en hund med for mye nakkeskinn kan gjemme dette litt i et halsbånd, også videre.

Det finnes ingen fasitsvar :)

Edit: Vi må heller ikke glemme at dommerne kan minst like mange triks og knep som vi kan, så de ser gjennom det vi gjør. De skal også gi hunden en grundig bedømmelse gjennom eksaminasjon og bevegelsesstudie, så de skal klare å finne ut hvordan fronten faktisk er, selv om det dingler ei flexiline mellom eier og hund. En skal ikke undervurdere dommerne heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har holdt på med utstilling i innmari mange år, så det spiller ingen rolle hva jeg skjønner i denne sammenhengen, med fare for å virke arrogant.

Trådstarter gir meg inntrykk av å være nybegynner og litt uerfaren, og da er det uhensiktsmessig å komme med upresise og sleivete kommentarer i en tråd som ber om konkrete råd/svar :)

Det er ikke veldig mange dommere som blir irritert i ringen om eier er nybegynner, gjør rare ting eller har litt uprofesjonelt utstyr. Jeg vil bare ikke at trådstarter skal sitte med et overdrevent inntrykk av hvor viktig riktig lenke er.

Jeg sa forøvrig heller ikke at man IKKE vant med flexiline på utstilling, men at jeg tviler på det, da det kan ødelegge mye. Jeg ga også et konkret råd om hva JEG mente etter mine erfaringer i ringen. Flott at du kommer med dine råd og erfaringer også, vi liker slikt på forum. Da kan man lære mer. Men det er da greit å kunne se på dette fra ulike synsvinkler og man trenger ikke å ha vært i utstillingringen i flere ti år eller opplevd en hund bli champion med flexiline for å svare her håper jeg. Selv om du så på det som sleivete kommentarer.

Jeg har da opplevd dommere som blir irritert på mye rart i ringen, jeg, og ønsker ikke at trådstarter skal få slike ubehagelige opplevelser i ringen. Selvfølgelig er ikke linen alt, men den kan hjelpe mye, på områder som du peker til. Om linen er for lang, for kort, for tjukk, for tynn, vanskelig å holde osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar allesammen. Jeg får ta meg en tur til dyrebutikken en dag snart og se hva de har!

Ser ut som litt av en jobb å gjøre en voksen Sheltie klar til utstilling. Kanskje jeg burde klippe ører og poter på Storm og... Litt redd for å skamklippe han jeg da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er forøvrig Caroline sin grooming guide til Sheltie som du kan ha når Storm blir større :)

http://eagermind.wordpress.com/grooming-2/grooming-norsk-versjon/

..og der kom jeg på valpegroomingsiden jeg har planlagt lenge. Kommer straks! :)

Edit: Når skal dere stille? Du kan bare ta en tur hit vet du :) Bor ikke så langt unna Drammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..og der kom jeg på valpegroomingsiden jeg har planlagt lenge. Kommer straks! :)

Edit: Når skal dere stille? Du kan bare ta en tur hit vet du :) Bor ikke så langt unna Drammen.

Skal stille 13. mars!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg en rase som knapt vaskes før utstilling, og bør vel ikke bry meg så mye om hva du gjør med fineste Rebus-sønnen, men har noe generelle tips likevel. :)

Når man klargjør en hund til utstilling, er det sjelden noen god idé å gjøre det umiddelbart i forkant. Som feks din klipping nå, eller at pelsen på retrivere gjerne blir krøllete og reiser seg rett etter bading. Ikke aner jeg om det gjelder sheltier også. :) Les nøye på groomingrådene til Caroline, hun veit virkelig hva hun gjør. Og når det gjelder klippinga, så tenk at det ikke skal synes at du har gjort det, sant? Det skal bare framheve det fine og gjøre hunden "reinere" i uttrykket. Dersom du gjør det nå, vil hårene ha tid på seg til å legge seg riktigere fram til 13. mars (hvis jeg husker riktig, så var det da du skulle stille første gang), så det er nok best å prøve seg fram litt nå og ikke panikkfikse dagen før. :(

Ellers er han jo en sheltievalp, og da kan de se ganske fjonete ut, altså. :P

Edit: Ellers kan du jo la Caroline ta seg av det... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, jeg er veldig opptatt den uka, minus mandag 7. mars, men da kan du gjerne komme om du vil.

Så snill du er! Det er ikke meninga å være til bry da :)

Jeg drar på valpeshowet mest for moro skyld. Skinner vel igjennom at jeg kan null om utstilling og jeg vet ikke engang om Storm er "verdt å stille", så vil ikke sløse med andres tid pga dette, særlig når du har det travelt...

Men jeg burde egentlig klippet han altså? Er det veldig negativt om jeg ikke har gjort det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er siden ferdig, og kan sees her.

Edit: Jeg klipper alltid, selv om det er valpeshow. SOm du kan lese på siden klipper jeg ofte for å venne valpen til den type håndtering. Å klippe valp tar ikke lang tid, så hvis du vil er det bare å ta en tur. Evt. på søndag om du har tid, da skal jeg jo ha groomingkurs så du kan se på litt (trenger ikke være hele dagen) og vi avslutter ca. kl. 16. Etter det har jeg også tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktigste er vel å venne valpen eller hunden til linen før du trer inn i ringen. Begynn allerede idag :) (eller når du får linen da selvfølgelig)

For noen hunder kan det være mer behagelig med et bredere utstillingsline (spesielt sikter jeg da til stykke som er rundt halsen), enn andre hunder.

Senest i helgen opplevde jeg en unghund som ikke var spesielt vant med utstillingsline som bare dro imot den og hostet og harket. Da ble det byttet til vanlig halsbånd og kobbel, og hunden gikk mye bedre :) Altså er det viktigste at hunden din har det komfortabelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa forøvrig heller ikke at man IKKE vant med flexiline på utstilling, men at jeg tviler på det, da det kan ødelegge mye.

Tja, du skriver:

Om du vil så kan du sikkert dukke opp med flexi line, men det vil vell ikke de fleste, da de gjerne vil vinne, noe jeg tviler på at du gjør med et slikt bånd :)

De fleste vil vinne, men da bør de ikke dukke opp med flexiline - så du gir ikke gode oddsene om en skulle komme med feil lenke, slik jeg leser ditt svar.

Jeg er for øvrig ikke enig i at det kan ødelegge mye. Det har noe å si, men ikke nødvendigvis mye.

Jeg ga også et konkret råd om hva JEG mente etter mine erfaringer i ringen. Flott at du kommer med dine råd og erfaringer også, vi liker slikt på forum. Da kan man lære mer. Men det er da greit å kunne se på dette fra ulike synsvinkler og man trenger ikke å ha vært i utstillingringen i flere ti år eller opplevd en hund bli champion med flexiline for å svare her håper jeg. Selv om du så på det som sleivete kommentarer.

Som jeg skrev, det var virkelig ikke meningen å framstå som arrogant, men mine erfaringer (som jeg ønsket å framheve at det er en del av, jeg har vært på mer enn tre utstillinger, jeg mener at jeg har en ganske representativ oppfattelse av utstilling i Norge, men jeg går ikke ut fra at alle folk her inne kjenner meg og min bakgrunn, derfor satte jeg meg selv i kontekst) går veldig i strid med dine. Og som jeg sa - det hjelper ikke at JEG forsto hva du mente, når du skrev på en måte som kan misforstås og taes bokstavelig.

Jeg synes også en må se litt på hvem som er mottager av budskapet: Trådstarter skal på sitt første valpeshow, valpeshow er uhøytidelig og uformelt, det er lov å legge standarden lavere. En behøver ikke å gjøre så veldig mye ut av et valpeshow, en skal heller fokusere på å slappe av, ha det moro, og gi hunden en positiv opplevelse.

Jeg har da opplevd dommere som blir irritert på mye rart i ringen, jeg, og ønsker ikke at trådstarter skal få slike ubehagelige opplevelser i ringen. Selvfølgelig er ikke linen alt, men den kan hjelpe mye, på områder som du peker til. Om linen er for lang, for kort, for tjukk, for tynn, vanskelig å holde osv.

Ja, jeg har også opplevd dommere som kommer fra andre utstillings- og hundekulturer, og blir overrasket over at amatører og hvem som helst kan få stille hund i Norge, fordi de er vant til at det er profesjonelle handlere i sine hjemland. Jeg har opplevd dommere som har dårlige dager, jeg har opplevd dommere som virker lei av å dømme men ikke får seg til å takke nei. Men de er i fåtall, i hvert fall blant de dommerne jeg frekventerer.

Så må vi også huske på hva slags utstilling trådstarter skal på - det er et valpeshow, jeg antar det er Drammen brukshundklubbs utstilling, og da vet jeg hvilken dommer som er satt opp, og hun vil i hvert fall ALDRI la seg blende av utstillingslina, hun er meget koselig og profesjonell og jordnær og flink med nybegynnere.

Lykke til, Diffi! Håper du og valpen får en trivelig dag, og resultat er uviktig på valpeshow, de er så i vekst og utvikling at endringene skjer fort, den hunden du stiller om fjorten dager er ikke den samme du har i dag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er siden ferdig, og kan sees her.

Edit: Jeg klipper alltid, selv om det er valpeshow. SOm du kan lese på siden klipper jeg ofte for å venne valpen til den type håndtering. Å klippe valp tar ikke lang tid, så hvis du vil er det bare å ta en tur. Evt. på søndag om du har tid, da skal jeg jo ha groomingkurs så du kan se på litt (trenger ikke være hele dagen) og vi avslutter ca. kl. 16. Etter det har jeg også tid.

Takk den siden gav en fin innføring for en nybegynner som meg ;)

Denne søndagen er jeg dessverre opptatt. Kommer gjerne på groomingkurs hos deg om du skal ha det igjen siden da, så jeg lærer meg dette ordentlig.

Så må vi også huske på hva slags utstilling trådstarter skal på - det er et valpeshow, jeg antar det er Drammen brukshundklubbs utstilling, og da vet jeg hvilken dommer som er satt opp, og hun vil i hvert fall ALDRI la seg blende av utstillingslina, hun er meget koselig og profesjonell og jordnær og flink med nybegynnere.

Lykke til, Diffi! Håper du og valpen får en trivelig dag, og resultat er uviktig på valpeshow, de er så i vekst og utvikling at endringene skjer fort, den hunden du stiller om fjorten dager er ikke den samme du har i dag. :ahappy:

Takk for det!

Jeg skal på utstilling med DBHK ja, med den dommeren du mente var grei :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal på utstilling med DBHK ja, med den dommeren du mente var grei ;)

Aud er ei knalldame! Jeg har stilt valp for henne flere ganger, og pusher alltid valpeeiere til å stille for henne, fordi det blir så god stemning i ringen med henne :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt OT, men så fin han er :P ser godt at han har vokst og forandret seg! :ahappy:

Takk takk :P Synes han er veldig fin selv og ja!

Aud er ei knalldame! Jeg har stilt valp for henne flere ganger, og pusher alltid valpeeiere til å stille for henne, fordi det blir så god stemning i ringen med henne ;)

Høres bra ut. Grugleder meg jeg nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FInn ut hva du liker best, og hva hunden vises best i!

Cosmo kan jeg ikke ha annet enn kjetting på

Strup som han har her (svarte hunden)

_MG_4405copy.jpg

Nylon i hånd kan være glatt og ekkelt og holde i, og noen av dem sklir lett av hunden også!

Fargemessig ville jeg gått for noe som går igjen i hunden din, men ikke hvitt!

Viktligste er å prøve seg frem! Jeg tror jeg har 20+ forskjellige bånd da jeg har prøvd masse (vil egentlig ikke gå med strup) men siden han blir så sterk og teit i ringen innimellom er det greit med kjetting for da løper han også mye bedre.

Den trenger avsolitt ikke strupes hele tiden!

IMG_4231copy.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv bruker jeg halvstrup kjetting og syntes det er genialt. Den legger seg veldig godt opp tett bak ørene, samtidig som den sklir lett ned når du slakker linen.

Om du evt. skal stikke innom valpeshowet som er i Drammen (Solbergparken?) den 6. mars kan jeg vise deg (litt vanskelig å forklare) Uansett må man finne det som passer best for hunden, og en selv :ahappy:

Forøvrig ville nok ikke det vært så dumt å stikke å titte på et valpeshow med hunden din, og evt. øve deg litt i ringene når de er ferdig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...