Gå til innhold
Hundesonen.no

Mops ?


amo97

Recommended Posts

Hei! Jeg lever i en familie med tre barn , ei på 5 og de andre 14+. og vår familie vurderer å kjøpe oss en liten valp. En hund som går overens med barn og andre hunder - og som ikke har størst behov for hårstell og morsjon. Selvsagt skal vi stelle alt som trengs og gi den en masse mosjon, men det jeg prøver å si er at vi ikke sikter til en treningsmaskin :P Så spørsmålet er .. tror dere mops kunne være en mulighet? Jeg synes den passer godt til beskrivningen min, men så lurte jeg på, kanskje noen som har hatt mops eller er litt nærmere rasen kunne svare? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! :lol:

Hyggelig at du vurderer mops.

Mopsen har jo temmelig kort pels, men de røyter en hel del noen ganger i året. Det er pels overalt og sorte klær er "glemmesak" å holde pelsfrie i røytesesongene :P :P

Angående mosjon så går jeg tur med mine ca 40-60 min om dagen. Nå på vinterstid er ingen av mine to gutter særlig glade i å være ute, men potesokker og ett dekken hjelper for oss om vi skal ut en kald vinterdag (-12 og nedover)

De fleste mops har en temmelig behagelig avknapp og trives godt på dager hvor tur ikke er en mulighet med bare en liten løpetur i hagen. Selvom jeg ikke anbefaler at dette blir en vane å gjøre hver dag :P

Mopsene våre er herlige familiehunder, min søster sine lever med tre barn fra 1-7 år i hus og dette er absolutt ikke noe problem. Alle våre elsker barn og all oppmerksomhet er god oppmerksomhet :)

Selvo

Det er endel helseproblemer du skal passe på før du begynner å se deg om etter mops. Selvom vi (min søster og jeg har 12 mops tilsammen)ikke har opplevd allergier på våre vet jeg at det er andre her på forumet med mops som har opplevd dette. Patella er også ett kjent problem. Mopser kan puste temmelig "bråkete" men holdes mopsen i bra kondisjon er ikke dette noe problem.

Mopser kan også ha lett for å legge på seg.

Om dere er ute etter ett trivelig familemedlem er nok mops en rase dere absolutt bør tenke på ja. Jeg vil tro at dere vil passe bra med en mops. Men som dere nå vet, de røyter en hel del :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mops er kjempetrivelige hunder! Det eneste man må være oppmerksom på, er sykdommer på rasen, kjøp fra en oppdretter som er kjent for friske hunder, bli litt kjent i rasemiljøet først, hvis dere klarer. Send også en PM til Synnøve her på Hundesonen, hun kjenner/vet hvem de fleste er i mopsemiljøet, og vet også mye om de forskjellige oppdretterne, hva slags type, gemytt slikt som finnes i de forskjellige linjene. :lol:

Mops er generelt en enkel hund, og glade hele tiden! De krever ikke allverdens, men er veldig glade for å bli tatt med på ting og å gå turer, trene litt og slikt dersom man ønsker det.

Jeg har aldri hatt mops selv, men jeg kjenner godt mopsene Synnøve har/har hatt, og er litt forelsket i rasen. :)

Edit: :P Og der var Synnøve på banen før meg, ja! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mops er kjempetrivelige hunder! Det eneste man må være oppmerksom på, er sykdommer på rasen, kjøp fra en oppdretter som er kjent for friske hunder, bli litt kjent i rasemiljøet først, hvis dere klarer. Send også en PM til Synnøve her på Hundesonen, hun kjenner/vet hvem de fleste er i mopsemiljøet, og vet også mye om de forskjellige oppdretterne, hva slags type, gemytt slikt som finnes i de forskjellige linjene. :lol:

Mops er generelt en enkel hund, og glade hele tiden! De krever ikke allverdens, men er veldig glade for å bli tatt med på ting og å gå turer, trene litt og slikt dersom man ønsker det.

Jeg har aldri hatt mops selv, men jeg kjenner godt mopsene Synnøve har/har hatt, og er litt forelsket i rasen. :P

Edit: :P Og der var Synnøve på banen før meg, ja! :lol:

Du er så treeeig Astrid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

men så lurer jeg på, kan man sammenligne pelsen til en labrador med mopsen's ?

Jeg vil ikke påstå det, da labradorer har litt lengre pels og pittelitt stivere. MEN jeg vil påstå at min sorte mops og labradorer har noe lik pels. (sort mops, og fawn har forskjellig pels)

Ja, det kan du, men pelsen til mopsen står på en måte litt mer ut noen steder, sannsynligvis pga den litt korpulente kroppen. :P

Spørs endel på linjer om pelsen stikker litt ut, men noen mopser har pels som står mer ut over skuldre, langs ålen på ryggen og bakpå lårene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok , tusen takk! Brosjan og søss har astma og reagerer dermed på noen hunder. De reagerer på noen blandinger,border collie , papillon og noen flere. Men de har ikke reagert that all på labrador. Vi har også kanin som røyter masse, men som de ikke reagerer på , men de reagerer på spônet i buret.

Så lurte på om det er stor sjanse for at de blir å reagere på mops?

NEI, vi skal ikke skaffe mops før vi er sikker. Vi skal finne noen som har mops i nærheten og spørre om de kan komme på besøk med hunden o.l :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...