Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund på för


Nikita2010

Recommended Posts

Skan du være vert for valpekull også? Dette med forvert avtale virker som noe skikkelig lureri. Vi ble tilbudt dette et par ganger og det kunne ikke falle meg inn å gå inn på en slik avtale. Jeg legger alt for mye i mitt hundehold til å gjøre dette for en tilfeldig oppdretter.

Jo man får lov til å passe en hund helt gratis og ubetalt, man blir sikkert glad i hunden. Men den er ikke din, om opdretter vil ha den tilbake er det ikke noe du råder over. Du kan ha flaks og oppdretter kan finne ut at du kan få hunden, men det er ikke noe som skulle tilsi at dette må ske i hundens levetid. Om du trente opp en super brukshund, kunne oppdretter kreve denne tilbake og den ville aldri bli din.

Tisper bør ikke ha mer enn fire kull. Om en opdretter krever noe mer, er det kanskje mulig å overta hunden med hjelp av dyrebeskyttelsen. Det finnes kanskje noen etiske retningslinjer for hann hunder også og man bør sjekke hva det er før man godtar en kontrakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg hva som er vanlig på shih tzu, men i min rase er det vanlig å enten betale halv pris for hunden + et kull eller få hunden gratis + to kull.

Det er ikke riktig, såvidt jeg vet, at oppdretter uten videre kan hente hunden tilbake, da må det bevises at hunden blir forsømt/mishandlet osv, eller at forvert ikke oppfyller sin del av avtalen. Det er altså ikke snakk om å "passe" en hund, det er snakk om å ha en hund som sin egen og at den også på papiret blir din etter at du har oppfylt din del av forvertavtalen.

Når det gjelder hvem som skal stille hunden, så pleier det vel stå i avtalen litt om dette? Hvis du vurderer å være forvert, så ville jeg bedt om å få lese gjennom kontrakten og evt stille de spørsmålene du har til den aktuelle oppdretteren siden forskjellige oppdrettere ofte opererer med forskjellige kontrakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er forvert (halvfor) og er det gjerne med mine neste hunder også. Vi praktiserer det samme som Caranthir skriver. Halv pris på hund og ett kull eller gratis hund og to kull. Også står det spesifisert i kontrakten hvordan det gjøres med betaling av mentaltesting og røntging, rabiesvaksinering, utgifter rundt avl osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Skan du være vert for valpekull også? Dette med forvert avtale virker som noe skikkelig lureri. Vi ble tilbudt dette et par ganger og det kunne ikke falle meg inn å gå inn på en slik avtale. Jeg legger alt for mye i mitt hundehold til å gjøre dette for en tilfeldig oppdretter.

Jo man får lov til å passe en hund helt gratis og ubetalt, man blir sikkert glad i hunden. Men den er ikke din, om opdretter vil ha den tilbake er det ikke noe du råder over. Du kan ha flaks og oppdretter kan finne ut at du kan få hunden, men det er ikke noe som skulle tilsi at dette må ske i hundens levetid. Om du trente opp en super brukshund, kunne oppdretter kreve denne tilbake og den ville aldri bli din.

Tisper bør ikke ha mer enn fire kull. Om en opdretter krever noe mer, er det kanskje mulig å overta hunden med hjelp av dyrebeskyttelsen. Det finnes kanskje noen etiske retningslinjer for hann hunder også og man bør sjekke hva det er før man godtar en kontrakt.

Nå er jeg litt usikker på hvor du tar ting fra, og hva du trekker konklusjoner fra - TS skriver to linjer og du svartmaler villt og hemningsløst. Hvor tar du det fra?

Caranthir forklarer greit hva som er vanlig. Det finnes dårlige avtaler - men jeg synes de som skisseres her er helt ok.

Det er vanlig at eier/oppdretter betaler for utstilling og frakter hunden til utstilling om forvert ikke er interessert i dette - er forvert interessert så er det skjelden noe problem at denne også melder på å stiller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var fôrvert for boxertispa mi (hun er min nå, etter to kull), og jeg er fôrvert for bulldogtispa mi, hun skal også ha to kull. Jeg ser ikke på noen av hundene som mindre "mine" uansett om det står et annet navn på papiret. Jeg liker godt utstilling, så jeg stiller bulldogen selv (og melder på selv), men hvis det er noen spesielle utstillinger eier vil at hun skal stilles på, så betaler hun. Boxertispa var det eierene som betalte og stilte selv (men jeg var med). :lol: Aldri hatt noen som helst problemer med fôrvertavtaler, og har ikke noen problemer med å anbefale dette videre. Jeg kjente de jeg fikk boxeren, fra før, og vi er gode venner. Hun jeg fikk bulldogen av ble jeg kjent med like før tispa ble parret, og vi har veldig god kontakt, og veldig god kjemi, i dag. Jeg ville vært betenkelig over å være fôrvert for noen jeg ikke hadde bra kjemi med. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antall kull varierer stort fra rase til rase.

På min rase -mops. Er det vanlig med opp til 5 kull på en og samme tispe.

Selvom jeg personlig syns tre gjennomsnittlige kull holder.

Min søster har selv endel fôrverter i sitt oppdrett, i kontrakten der står det 5 kull. Hunden blir da fôrvert sin "gratis" når oppdretter har hatt sine kull.

Må tispen ha keisernitt gjelder dette selvsagt for kun to kull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To kull er heldigvis det vanligste - det syns jeg er mer enn nok. Man finner gode og dårlige avtaler. Jeg vet at skal jeg noengang bli forvert for tispe igjen så skal jeg ha ganske klare avtaler på hvem som skal dekke hva. Spesielt når det kommer til sykdomer, jeg hadde aldri igjen gått med på at oppdretter eier hunden men at alle kostnader vedr. hundens helse med untak av avl går på min kappe. Hundens generelle helse ER en stor faktor når det kommer til avl.

Vi hadde også avtale om at oppdretter meldte på de utstillingene hun ville at hunden skulle stilles på, var jeg der kunne jeg stille om jeg ville, skulle jeg ikke dit så tok hun hunden med seg. Jeg kunne selv melde på de utstillinger/konkuranser jeg ville, og jeg var nok heldig med tanke på at oppdretter la stor vekt på mine planer for hunden da hun planla valpekull og prøvde å legge det slik at det ble minst mulig ødelagt treningstid for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg har pr i dag en tispe ut på foravtale, den skal jeg ha ett kull med min 3 levende valper etter, jeg kan om forvert ønsker det, få kjøpe kull nr to mot en valp. Jeg betaler alle kostnader på mentaltester, helseundersøkelser og avl + livsforsikring. Forvert betaler for veterinærforsikring (pålagt), vaksiner og for.

Tispa skal ha valpene hjemme hos meg og jeg har selvfølgelig alle kostnader ifb parring, drektighet og fødsel. Utover dette er hunden forverten sin hund, ansvar og glede. Jeg kan ikke under andre omstendigheter enn brudd på norsk dyrevernlov hente hunden tilbake, forvert kan derimot når som helst si opp avtalen. Så jeg vil påsta at min forvert har en avtale som i mange tilfeller er gunstigere enn å kjøpe og eie en valp selv.

Mange som både utnytter forverter, tisper og avtaler, men det MÅ ikke være sånn. Forøvrig syns jeg at om man krever 5 kull på en hund, så bør man ha den hjemme selv. Da hadde ikke tispa vært klar for overdragelse før den var 8-9 år og man har vært uten hund i nesten ett år tilsammen. I tillegg til at forvert ikke får anledning til å benytte hunden i avl selv. Forøvrig tyder det på dårlig avlsplanlegging om man må ha fem kull på ei tispe. Sånt er etter mitt syn svindel og flåeri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gråtass: Nå er det litt spesielt på mops da de ofte får kun to til tre valper pr kull. Det er jo derfor mange oppdrettere har så mange kull på dem. De begynner jo gjerne også relativt tidlig, og da blir ikke hunden så gammel, hvis de ikke venter veldig lenge mellom hvert kull, alt ettersom hvordan tispa klarer kullene. Jeg sier ikke at jeg er enig i å ha så mange kull på en hund bare pga den får få valper om gangen, men det er derfor det er slik.

Jeg liker bedre slik Synnøve gjør det, og er enig i det, med tre kull, to dersom det er mange valper i hvert kull.

På andre raser der de pleier å få et normalt antall valper, 4-5 stk, synes jeg ett til to kull er nok, alt ettersom hvor god tispa er, og hvor gode avkom hun gir. :P

Personlig liker jeg best halvfôr/del-eie-avtaler, slik som jeg har på basenjien min, der man betaler for halvparten av hunden, og da også har iallefall noe å si ifht valg av hannhund og sånt. (Ikke at jeg blander meg i noe ang det, for jeg har så mye mindre peiling på hund enn det del-eieren har.) Men da vet jeg at jeg kan si nei dersom del-eier velger en hannhund jeg vet har en sykdom, eller som er ekstremt aggressiv, eller som har store utseendemessige feil, eller, eller, eller.. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har pr i dag en tispe ut på foravtale, den skal jeg ha ett kull med min 3 levende valper etter, jeg kan om forvert ønsker det, få kjøpe kull nr to mot en valp. Jeg betaler alle kostnader på mentaltester, helseundersøkelser og avl + livsforsikring. Forvert betaler for veterinærforsikring (pålagt), vaksiner og for.

Tispa skal ha valpene hjemme hos meg og jeg har selvfølgelig alle kostnader ifb parring, drektighet og fødsel. Utover dette er hunden forverten sin hund, ansvar og glede. Jeg kan ikke under andre omstendigheter enn brudd på norsk dyrevernlov hente hunden tilbake, forvert kan derimot når som helst si opp avtalen. Så jeg vil påsta at min forvert har en avtale som i mange tilfeller er gunstigere enn å kjøpe og eie en valp selv.

Mange som både utnytter forverter, tisper og avtaler, men det MÅ ikke være sånn. Forøvrig syns jeg at om man krever 5 kull på en hund, så bør man ha den hjemme selv. Da hadde ikke tispa vært klar for overdragelse før den var 8-9 år og man har vært uten hund i nesten ett år tilsammen. I tillegg til at forvert ikke får anledning til å benytte hunden i avl selv. Forøvrig tyder det på dårlig avlsplanlegging om man må ha fem kull på ei tispe. Sånt er etter mitt syn svindel og flåeri.

Vare litt nysgjerrig siden du skriver at du betaler livsforsikring. Om tispen skulle dø, er det du eller forvert som får livsforsikringspengene?

Redigert; forandret valpekjøper til forvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Gråtass: Nå er det litt spesielt på mops da de ofte får kun to til tre valper pr kull. Det er jo derfor mange oppdrettere har så mange kull på dem. De begynner jo gjerne også relativt tidlig, og da blir ikke hunden så gammel, hvis de ikke venter veldig lenge mellom hvert kull, alt ettersom hvordan tispa klarer kullene. Jeg sier ikke at jeg er enig i å ha så mange kull på en hund bare pga den får få valper om gangen, men det er derfor det er slik.

Nei, det er ikke spesielt for mops. De fleste hunder av liten størrelse får få valper i kullene, det forandrer ikke min oppfattelse at hvis folk ikke klarer å få en evt to potensielle avlstisper til videre avl utav to kull så bør de revurdere oppdretter planene sine. Jeg skal ha tre valper jeg på en rase som uten problemer kan få 10 i ett kull. Forunderlignok så er de fleste oppdrettere jeg kjenner på småraser, ikke griskere enn at de tar 2 kull på sine foravtaler også.

Så med den teorien så skal jeg parre tispa når hun er 18 mnd (kravet til etiske retningslinjer fra NKK for miniatyrer), hvis løpetids intervallene er fast på 6 mnd (noe som er helt usannsynlig på en tispe i avl, men bare for tanke eksprimetet sin del) så vil man ikke parre på påfølgende løpetid (fortsatt nkk etiske retningslinjer)altså valper ved 20 mnd, 32 mnd 44 mnd 56 mnd og 68 mnd er fem kull etter retningslinjene. Dvs at når tispa er 5 år og 8 mnd så kan hunden tidligst overdras til forvert som da ikke kan bruke hunden i avl fordi tispa ikke får registrert flere avkom etter seg (da nkk sine regler begrenser antall kull til 5).

Uansett hva årsaken er til dette så er det svindel for forvert, rovdrift på tispa og totalt unødvendig med tanke på avl.

Hvis man skulle hatt samme regnestykke for store hunder, bare for sammenligningen sin skyld, så vil ikke jeg avle på en hund under tre år, fordi jeg syns de trenger litt modenhet. Tispene mine har 10 mnd løpetidsintervaller de, da blir det straks litt værre. Altså første kull 3 år, andre kull 20 mnd etter dette da er hunden 4 år 8 mnd. tredje kull

6 år 4 mnd, fjerde kull 8 år. Da rekker jeg faktisk ikke et femte kull fordi nkk sine retningslinjer krever veterinærattest på hund eldre enn 8 år i avl, med mindre jeg sniker inn ett kull imellom, så jeg avler på tre påfølgende løpetider.. Jupp skikkelig seriøst :lol:

Edit:

Mailin: Det er jeg som får livsforsikringspengene, da det er min investering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg sagt hva jeg mener om 5 kull og mops. Og hva jeg krever av tispen "min".

Men ja, tilbake til mops. En vanlig mops tispe går ofte i avl ved ca 18 mnd alder. Så parres den hvert år...

Er det ett kull hvor tispen bare får en valp parres den gjerne igjen på løpetiden etter. Dette er vanlig å jeg ser det skje ganske så ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei tispe på fòr, noe jeg synes fungerer helt fantastisk! Hun føles som min hund, men jeg kjenner eieren hennes godt og er veldig glad i henne - så hun omtales som medmor her i huset :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er helt enig i at dette er rovdrift, det sier jeg ingenting på. Men det er det som er "vanlig". Og får tispa bare en valp, så er det jo ikke veldig krevende å hverken gå drektig med den eller fø den opp, sånn egentlig, i forhold til å ha 6-7 valper. Sel vom man såklart ikke bør pare den løpetiden etter likevel, de behøver jo pause også, og å få være hund, ikke bare mor. :P

I avtalen min er det slik at om tispa mi av en eller annen grunn IKKE skal ha kull, blir hun min når hun er 5 år uansett. Det er også en ok løsning, synes jeg. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker best del-eie (føler at andre part da føler mer ansvar og eierskap). Jeg har rett på inntill to kull, og har foreløpig aldri hatt så mange. Jeg har ovverskrevet tisper helt til del-eier uten å ha brukt den i avl da den ikke har vært god nok for å få kull etter min mening, og jeg har hatt ett kull på noen tisper.

Til høsten skal en tispe få sitt andre kull, det er første gang.

Jeg har forøvrig aldri hatt mer enn to kull på tisper som har bodd hjemme hos meg heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Antall kull varierer stort fra rase til rase.

På min rase -mops. Er det vanlig med opp til 5 kull på en og samme tispe.

Selvom jeg personlig syns tre gjennomsnittlige kull holder.

Min søster har selv endel fôrverter i sitt oppdrett, i kontrakten der står det 5 kull. Hunden blir da fôrvert sin "gratis" når oppdretter har hatt sine kull.

Må tispen ha keisernitt gjelder dette selvsagt for kun to kull.

Hårreisende! Men dessverre ikke uvanlig - slike avtaler forekommer også på blant annet schæfer. Da handler det ikke lenger om avl og oppdrett for rasens beste, da handler det om å tjene mest mulig penger på hvert individ. Og det gjelder uansett om tispa for 1 eller 6 valper.

Er jeg enig med deg i.

Tispen jeg har ute på fôr er det 3 kull. Får hun mange valper pr kull (4-5stk) tar jeg kun to kull.

Jeg synes 3 kull er drøyt også.

Gråtass: Nå er det litt spesielt på mops da de ofte får kun to til tre valper pr kull. Det er jo derfor mange oppdrettere har så mange kull på dem. De begynner jo gjerne også relativt tidlig, og da blir ikke hunden så gammel, hvis de ikke venter veldig lenge mellom hvert kull, alt ettersom hvordan tispa klarer kullene. Jeg sier ikke at jeg er enig i å ha så mange kull på en hund bare pga den får få valper om gangen, men det er derfor det er slik.

Jeg liker bedre slik Synnøve gjør det, og er enig i det, med tre kull, to dersom det er mange valper i hvert kull.

På andre raser der de pleier å få et normalt antall valper, 4-5 stk, synes jeg ett til to kull er nok, alt ettersom hvor god tispa er, og hvor gode avkom hun gir. :)

Personlig liker jeg best halvfôr/del-eie-avtaler, slik som jeg har på basenjien min, der man betaler for halvparten av hunden, og da også har iallefall noe å si ifht valg av hannhund og sånt. (Ikke at jeg blander meg i noe ang det, for jeg har så mye mindre peiling på hund enn det del-eieren har.) Men da vet jeg at jeg kan si nei dersom del-eier velger en hannhund jeg vet har en sykdom, eller som er ekstremt aggressiv, eller som har store utseendemessige feil, eller, eller, eller.. :)

Jeg har tisper ute på deleie/halvfôravtale - jeg har rett på kull og kan "kjøpe" ytterligere ett kull. Deleier har overhodet INGEN innflytelse på valg av hannhund eller noe sånt. Det er mitt ansvar og ferdig med det. Vel, jeg skal ikke være så bastant - om deleier er mer enn gjennomsnittlig engasjert så diskuterer jeg gjerne, men i utgangspunktet har ikke deleier medbestemmelsesrett.

Nå har jeg sagt hva jeg mener om 5 kull og mops. Og hva jeg krever av tispen "min".

Men ja, tilbake til mops. En vanlig mops tispe går ofte i avl ved ca 18 mnd alder. Så parres den hvert år...

Er det ett kull hvor tispen bare får en valp parres den gjerne igjen på løpetiden etter. Dette er vanlig å jeg ser det skje ganske så ofte.

Svært få hunder er av så ypperlig kvalitet at de trenger å få noe særlig mer enn to kull og da spiller det ingen rolle om det er 1 eller 10 valper i kullet. Å kjøre på til maks antall kull (etiske retningslinjer NKK) handler ikke om avl for rasens del, det handler om å tjene penger, og la oss si ei tispe har 5 kull a 3 valper - snittprisen for mops ligger vel på 20 000,- - og vips så harver en oppdretter inn 300 000 på en femårs peride.

Jeg skjønner jo at det er attraktivt.

Ja - jeg vet jeg er stygg nå, men igjen - det er svært få tisper som er av slik kvalitet at det er nødvendig å ha 5 kull på den sånn sett i forhold til rasens beste osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja - jeg vet jeg er stygg nå, men igjen - det er svært få tisper som er av slik kvalitet at det er nødvendig å ha 5 kull på den sånn sett i forhold til rasens beste osv.

Er fullstendig enig med deg BP - men en morsom tanke ang. dette siste her..

Likevel synes man det er greit at hannhunder skal få "befolke" verden med det mangedoble antall kull etter seg?

(Jeg tenker sånn jeg også - maks tre kull etter en tispe, men gutta' mine har fått litt mer "jobb" enn det, ja..)

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antall kull varierer stort fra rase til rase.

På min rase -mops. Er det vanlig med opp til 5 kull på en og samme tispe.

Selvom jeg personlig syns tre gjennomsnittlige kull holder.

Min søster har selv endel fôrverter i sitt oppdrett, i kontrakten der står det 5 kull. Hunden blir da fôrvert sin "gratis" når oppdretter har hatt sine kull.

Må tispen ha keisernitt gjelder dette selvsagt for kun to kull.

:) :) :)

Jeg er sjokkert! Og om noen forteller meg at dette er for andre årsaker enn å pusse opp kjøkkenet så påstår jeg at det er blank løgn.

På DS er det ikke vanlig å ha mer enn tre kull på en avlstispe totalt (og de får ikke alltid så mange i kullet de heller). Fôrverter overtar vanligvis hunden vederlagsfritt etter to kull (ett kull hvis deleie).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) :) :)

Jeg er sjokkert! Og om noen forteller meg at dette er for andre årsaker enn å pusse opp kjøkkenet så påstår jeg at det er blank løgn.

Det kan jo hende det er badet som står for tur denne gangen. :(

Men fra spøk til alvor. Det er en del merkelige fôravtaler ute å går. Selv fra folk med høye verv i NKK kommer man over horrible avtaler. Som noe a la at "hunden er i oppdretters eie så lenge oppdretter finner det hensiktsmessig". Husker ikke ordlyden på kontrakten, det er noen år siden den hunden døde. Men der mente oppdretter at vedkommende skulle kunne ha så mange kull vedkommende orket på hunden... Og dette var en rase som får mange valper som oftest. (Ikke min hund, men noen idioter i familien som gikk med på slikt...). Den saken endte forøvrig med at dyrlegen tvangssteriliserte tispa under keisersnitt nummer 3, der hunden så vidt overlevde for tredje gang. Hunden var hverken pen, bra mentalt eller fikk noen valper som har utmerket seg overhode, så der var det nok ett eller annet som skulle pusses opp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig mange forskjellige fôrvertavtaler ute og går - og det finnes jaggu skurker i begge ender. Det er mer enn en oppdretter som har brent seg på at fôrvert setter seg på bakbeina og gjør det vanskelig for oppdretter å bruke sin hund i avl. Men det er også fôrverter som har blitt utnyttet til det skammelige.

Det viktige er å sette seg godt inn i avtalen på forhånd, tenke ut ulike scenarioer og ha klarhet om hva som skjer, enighet på forhånd. Hva skjer om tispa ikke egner seg til avl, men er en god utstillingshund - kan eier beholde hunden for alltid da, eller skal den fremdeles skrives over på fôrvert på et tidspunkt, uten å ha hatt valper? Hva skjer om hunden tjuvparrer seg? Hva skjer om hunden dør før den har hatt to kull? Hva skjer om fôrvert stiller på flere utstillinger enn eier ønsker?

Det er mange konflikter en har hørt om opp gjennom, men det er også mange som kommuniserer for dårlig. Og det er nok mange som underskriver kontrakta, også leser gjennom den et år senere, og da steiler over noe de synes er urimelig.

Å være fôrvert kan være en flott mulighet til å få en potensielt bra hund for egen start på oppdretterkarrieren eller konkurransevirksomhet, og så lenge en er tydelig på hva en synes er greit og går gjennom kontrakt og eventualiteter med en oppdretter som framstår som seriøs og reflektert - så går det som regel helt greit.

Det er nok av kjøpekontrakter som utnytter valpekjøper og har urimelige krav selv om du kjøper valpen til full pris (for eksempel at oppdretter skal få bruke hannhunden på tre av sine tisper), så en må alltid sørge for å sjekke at en gjør en god deal, og sette seg inn i ting før en sitter med en nusselig, leveringsklar valp i fanget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktige er å sette seg godt inn i avtalen på forhånd, tenke ut ulike scenarioer og ha klarhet om hva som skjer, enighet på forhånd. Hva skjer om tispa ikke egner seg til avl, men er en god utstillingshund - kan eier beholde hunden for alltid da, eller skal den fremdeles skrives over på fôrvert på et tidspunkt, uten å ha hatt valper? Hva skjer om hunden tjuvparrer seg? Hva skjer om hunden dør før den har hatt to kull? Hva skjer om fôrvert stiller på flere utstillinger enn eier ønsker?

Hengte meg litt opp i den setningen jeg har uthevet. Hvorfor kan dette være et problem for noen? Eneste om hunden er så lite pen at det bare blir negativ PR for oppdretter om den stilles mye, og bare får dårlig resultat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...