Gå til innhold
Hundesonen.no

Min hund glad tisser enda!


AndreTverangerBirkeland

Recommended Posts

Heisann, jeg har en rottweiler/staffordshire bull terrier mix, Hun nermer seg 9mnd og glad tisser.

Når jeg kommer hjem fra jobb ligger hun rolig i buret sitt, jeg åpner det og går mot døren og lar hun tisse, så får hun snop for å tisse ute på kommando

Så går vi inn og da har eg lært hun og sitte med døren til eg har tatt av hun halsbåndet. Dette e seff veldig vanskelig for hun så hun rister litt, siden eg ikke har hilst på henne.

Så når hun roer seg får hun snop og eg hilser på henne. Jeg tenkte og begynne og ignorere henne helt når jeg kommer inn igjen fra tisse turen.

Grunnen til det er at hun glad tisser når hun treffer andre hunder eller mennesker. Spesielt de hun treffer av og til, som foreldre og søsken!

Noen som har noen tips om hvordan forbedre min fremgang? Burde jeg være beskymret at hun glad tisser forsatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min Cairn gjør dette innimellom enda, men sjeldnere og sjeldnere. Han gjorde det til alle som kom fram til han var 2,5 år. Fra da til han var ca 3,5 år bare når de han er ekstra glad i kom, ogfra 3,5 år til nå 4 år gammel bare på noen veldig få, og bare hvis det er lenge siden han har vært ute.

Husk å aldri straff denne gledes-tissingen da de ikkke har kontroll på den. Vår hadde forressen lettere for å gledes-tisse hvis han fikk stå på to opp mot noen når han hilste enn når han måtte stå på alle fire (kanskje litt logisk...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min Cairn gjør dette innimellom enda, men sjeldnere og sjeldnere. Han gjorde det til alle som kom fram til han var 2,5 år. Fra da til han var ca 3,5 år bare når de han er ekstra glad i kom, ogfra 3,5 år til nå 4 år gammel bare på noen veldig få, og bare hvis det er lenge siden han har vært ute.

Husk å aldri straff denne gledes-tissingen da de ikkke har kontroll på den. Vår hadde forressen lettere for å gledes-tisse hvis han fikk stå på to opp mot noen når han hilste enn når han måtte stå på alle fire (kanskje litt logisk...)

Jeg straffer aldri min hund, bare irettesetter med nei eller høylyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan virke som om hun har veldig forventing til rutinene.

Hun vet at etter halsbåndet er av da blir det hilsing?

Min glad tisset endel som valp, men det ble sjeldnere og sjeldnere ettersom hun vokste, tilslutt var det bare de som var mest gira og voldsomme i hilsinga som utløste dette.

Hvordan er hilsinga når du har tatt av halsbåndet?

Kanskje teste å ikke hilse noe særlig, bare gjøre daglige ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan virke som om hun har veldig forventing til rutinene.

Hun vet at etter halsbåndet er av da blir det hilsing?

Min glad tisset endel som valp, men det ble sjeldnere og sjeldnere ettersom hun vokste, tilslutt var det bare de som var mest gira og voldsomme i hilsinga som utløste dette.

Hvordan er hilsinga når du har tatt av halsbåndet?

Kanskje teste å ikke hilse noe særlig, bare gjøre daglige ting?

Ja men eg har ikke 100% rutine, er av og til forskjellig.

Og av og til har hun aldri på halsbånd i det hele tatt

Men tror ikke ting eg gjør hjemme påvirker hvordan hun er med andre. For problemet er ikke hjemme, mer hos andre personer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en gladtisser selv. Her fungerer det veldig godt å vente henne ut i de situasjonene jeg vet hun kommer til å tisse på seg. Jeg hilser derfor aldri på henne lenger når jeg kommer hjem, noe som gjør at hun ikke tisser. Kan hilse rolig på henne etter kanskje 3min og da går det fint. Stresser hun seg opp igjen ignorerer jeg og gjør andre ting. Det hjelper også å gjøre dette med mennesker hun kjenner, men som hun bare møter en gang i blant.

Hadde det samme gjeldt hunder hadde jeg 1) ikke latt henne få hilse eller 2) brukt lang tid på å nærme meg den andre hunden og sørget for at hunden ikke "tipper over" ved å f.eks gi den godbiter og holde den konsentrert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Har hatt en gladtisser i hus selv og den beste måten å få bukt med det på er å dempe hilsningen, altså totalt ignorering.

Tisser hun en skvett selvom så bare tørk opp og ikke si noe. For enda har du en gladtisser, men hvis en begynner å irritere seg, småputre og viser hunden missnøye og det treng ikke være mer enn at ignoreringen fra din side blir litt strengere i bevegelsene enn den er til vanlig, så vill du etterhvert få en hund som går inn i aktiv underkastelse med tissing, og da har du et problem det er myyyyye mer arbeid med å bli kvitt.

Så mitt råd er; ro når du kommer hjem, ut og tiss ingen styr med godbiter og halsebånd. Tørk opp eventuell tiss uten å bry deg med hunden. Vent med hilsingen til hun er slik at du kan ta på ho uten at hun blir elektrisk.

Vent med å ta av henne halsebåndet til du kan ta etter ho uten at ho blir elektrisk. Og kjempefint om du kan få venner og kjente til å gjøre det samme som deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Har hatt en gladtisser i hus selv og den beste måten å få bukt med det på er å dempe hilsningen, altså totalt ignorering.

Tisser hun en skvett selvom så bare tørk opp og ikke si noe. For enda har du en gladtisser, men hvis en begynner å irritere seg, småputre og viser hunden missnøye og det treng ikke være mer enn at ignoreringen fra din side blir litt strengere i bevegelsene enn den er til vanlig, så vill du etterhvert få en hund som går inn i aktiv underkastelse med tissing, og da har du et problem det er myyyyye mer arbeid med å bli kvitt.

Så mitt råd er; ro når du kommer hjem, ut og tiss ingen styr med godbiter og halsebånd. Tørk opp eventuell tiss uten å bry deg med hunden. Vent med hilsingen til hun er slik at du kan ta på ho uten at hun blir elektrisk.

Vent med å ta av henne halsebåndet til du kan ta etter ho uten at ho blir elektrisk. Og kjempefint om du kan få venner og kjente til å gjøre det samme som deg.

Ja tenkte meg noe slikt, skal på grunnkurs i morgen så tenkte og spørre om evt andre metorder før jeg begynner, men med og ignorere henne er jo logisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også en tispe på ett år som tisser på seg. Dette gjør hun i hovedsak når hun er ekstremt glad og i de situasjonene hun demper. Jeg kan feks ikke bøye meg over henne for å løfte henne opp, når vi kommer hjem. Ignorering fungerer ikke så godt fordi hun er ekstremt oppgiret. Bare vi så mye som ser på henne, kan hun finne på å tisse. Venter vi henne ut, kan en være sikker på det kommer i det vi gir henne oppmerksomhet. Derfor blir vi nødt til å bare la henne løpe ut i det vi kommer hjem. Ja det skaper en stress-situasjon for henne, men jeg har pr i dag ikke funnet annen løsning. Har noen tips her, tas de i mot med takk :)

Hun tisser også i møte med andre hunder. Hun er veldig underdanig og demper mye i møtesituasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har funnet en løsning!

Man trener inn ro øvelse med kommando.

Du setter deg på golvet og holder hunden i halsbåndet med 2 fingre

Så tar du og stryker hunden på brystet. Etter en liten stund vil hunden sitte seg ned og slappe av (pga når vi klapper hunden vår utløses ett stoff som roer ned hjerte)

Så legger du til din kommando.

Slik at når hunden treffer andre og du ser hunden gires opp et par hakk, sier du kommandoen og det vil hjelpe.

PS! dette tar vist litt tid og trene inn :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...