Gå til innhold
Hundesonen.no

Til NS og andre ikke klikkere!


Djervekvinnen

Recommended Posts

Rent praktiskt i träningen spelar det roll vad vi fokuserar på. Naturligtvis. Men det är naturligtvis vad vi konkret gör som spelar störst roll. Vad hunden uppfattar är ganska ointressant, det är förändringen i beteende som är viktigt. Utebliven förstärkning är per definition inte alls straff, om ett tidigare förstärkt beteende inte längre förstärks utsätts beteendet för extinktionsbetingelser (om vi ska vara precisa). Extinktionsbetingelser kan naturligtvis leda till ett visst obehag för hunden, frustration är ju en vanlig bieffekt, men det är oprecist att kalla utebliven förstärkning för straff i en läringspsykologisk diskussion.

Ja. Straff är en naturlig del av inlärning, vi kommer aldrig undan det, och det var jag också noga med att poängtera i mitt inlägg. Däremot behöver vi inte fokusera på det, och det var också min poäng. Många har svårt att släppa gamla vanor, och vill gärna att oönskat beteende ska leda till en konsekvens, och får därmed fel fokus i träningen..

Ja selvfølgelig er hundens atferd styrt av de konsekvenser den utsettes for. Da er det viktig hva den opplever og hvorden den tolker og reagerer på konsekvensene. Så at hvordan hunden opplever det er viktigst. Ingen tivl om det. Joda utebliven forventet belønning er straff..negativ straff. Får du ikke lønning du forventer, så opplever du det som straff. Den forbindelsen er helt klar. Står du og venter og i trafikken og får gult lys, og så er det noen som nekter deg i å kjøre videre når det grønne lyset kommer...det er også straff. Forbrytere setter i fengsel. Frihetsberøvelse/timeout er straff.

Henger man seg ensidig opp i at straff er rykk i bånd og slikt forstår jeg deg men det tror jeg ikke du gjør egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 85
  • Created
  • Siste svar

Ja selvfølgelig er hundens atferd styrt av de konsekvenser den utsettes for. Da er det viktig hva den opplever og hvorden den tolker og reagerer på konsekvensene. Så at hvordan hunden opplever det er viktigst. Ingen tivl om det. Joda utebliven forventet belønning er straff..negativ straff. Får du ikke lønning du forventer, så opplever du det som straff. Den forbindelsen er helt klar. Står du og venter og i trafikken og får gult lys, og så er det noen som nekter deg i å kjøre videre når det grønne lyset kommer...det er også straff. Forbrytere setter i fengsel. Frihetsberøvelse/timeout er straff.

Henger man seg ensidig opp i at straff er rykk i bånd og slikt forstår jeg deg men det tror jeg ikke du gjør egentlig.

Vi får väl bli eniga om att vi är oeniga då. Utebliven förstärkning är inte straff om vi inte tar bort någonting ur situationen (matskål, uppmärksamhet, frihet etc.).

Tänk dig att mina hundar är vana vid att få mat klockan sex, och de varje dag fem i sex börjar springa runt och pipa. En dag bestämmer jag mig för att bara sitta kvar vid datorn istället för att ge dem mat. Då utstätts beteendet för extinktion. Det fick ingen konsekvens, och är således inte negativt straff.

En annan situation. Jag kelar med min valp, och den biter mig lätt i handen. Plötsligt tar han i för hårt, och jag får ont. Jag reser mig då genast upp och avslutar den trevliga stunden. Nu pratar vi om negativt straff (om beteendet dessutom blir mindre sannolikt). Jag tog bort någonting ur situationen.

Exempel tre. En hund har för vana att skälla i hundgården. Matte har tidigare haft för vana att stick ut huvudet ur fönstret och käfta på hunden när den skäller. Ändå har beteendet bara blivit värre och mor börjar fundera på om det inte egentligen är så att uppmärksamheten förstärker beteendet. Därför slutar hon att ge uppmärksamhet åt beteendet, och håller sig inomhus så länge hunden skäller. Beteendet minskar, det blev utsatt för extinktion.

Jämför:

Jag tränar targetstick med Missy. Ibland biter hon i pinnen istället för att bara dutta med näsan. Jag kan välja att inte belöna de gånger hon biter, utan bara klicka när hon duttar med näsan. Eftersom jag tidigare belönat gripande (apportering), men nu inte gör det försvinner beteendet mer och mer. Det har utsatts för extinktion. Jag kan också välja att använda mig av negativt straff. Då tar jag targetsticken bakom ryggen direkt varje gång hon biter i den och håller den där i några sekunder. Jag tog bort någonting hunden vill ha, targetsticken som är vägen till förstärkning, och beteendet minskar i frekvens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vennligst hold dere til emnet :D Eller jeg kan dele det for dere' date=' dersom dere vil diskutere videre.[/quote']

Ja, tack dela. Så blir det mer överskådligt :D

/Fanny, som inte har en aning om vad ursprungsfrågan var

Lenke til kommentar
Del på andre sider

æ bruke ikke klikker' date=' da sean ikke liker lyden[/quote']

selve treningen med klikker eller klikkertrening? :D For klikkertrening handler ikke om den lille boksen som sier "klikK" :wink: Man kan fint trene klikkertrening uten. Du kan også prøve å dempe lyden av klikket ved å klikke med den i lommen, inni en pute eller på andre måter dempe lyden, og når hunden er blitt vant til lyden, og forstått at lyden bare er positivt (= belønning er på vei!), så vil det nok gå bra :D

Sorry, dette hadde lite om emnet å gjøre, men jeg bare måtte svare:oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

æ bruke ikke klikker' date=' da sean ikke liker lyden[/quote']

ja, riktig som Benedicte sier. også finnes det klikkere med forskjellig lyd, og lydnivå. Selv bruker jeg korrigering :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...