Gå til innhold
Hundesonen.no

Til NS og andre ikke klikkere!

Djervekvinnen

Recommended Posts

Skrevet

Rent praktiskt i träningen spelar det roll vad vi fokuserar på. Naturligtvis. Men det är naturligtvis vad vi konkret gör som spelar störst roll. Vad hunden uppfattar är ganska ointressant, det är förändringen i beteende som är viktigt. Utebliven förstärkning är per definition inte alls straff, om ett tidigare förstärkt beteende inte längre förstärks utsätts beteendet för extinktionsbetingelser (om vi ska vara precisa). Extinktionsbetingelser kan naturligtvis leda till ett visst obehag för hunden, frustration är ju en vanlig bieffekt, men det är oprecist att kalla utebliven förstärkning för straff i en läringspsykologisk diskussion.

Ja. Straff är en naturlig del av inlärning, vi kommer aldrig undan det, och det var jag också noga med att poängtera i mitt inlägg. Däremot behöver vi inte fokusera på det, och det var också min poäng. Många har svårt att släppa gamla vanor, och vill gärna att oönskat beteende ska leda till en konsekvens, och får därmed fel fokus i träningen..

Ja selvfølgelig er hundens atferd styrt av de konsekvenser den utsettes for. Da er det viktig hva den opplever og hvorden den tolker og reagerer på konsekvensene. Så at hvordan hunden opplever det er viktigst. Ingen tivl om det. Joda utebliven forventet belønning er straff..negativ straff. Får du ikke lønning du forventer, så opplever du det som straff. Den forbindelsen er helt klar. Står du og venter og i trafikken og får gult lys, og så er det noen som nekter deg i å kjøre videre når det grønne lyset kommer...det er også straff. Forbrytere setter i fengsel. Frihetsberøvelse/timeout er straff.

Henger man seg ensidig opp i at straff er rykk i bånd og slikt forstår jeg deg men det tror jeg ikke du gjør egentlig.

• Svar 85
  • Created
  • Siste svar
Skrevet

Ja selvfølgelig er hundens atferd styrt av de konsekvenser den utsettes for. Da er det viktig hva den opplever og hvorden den tolker og reagerer på konsekvensene. Så at hvordan hunden opplever det er viktigst. Ingen tivl om det. Joda utebliven forventet belønning er straff..negativ straff. Får du ikke lønning du forventer, så opplever du det som straff. Den forbindelsen er helt klar. Står du og venter og i trafikken og får gult lys, og så er det noen som nekter deg i å kjøre videre når det grønne lyset kommer...det er også straff. Forbrytere setter i fengsel. Frihetsberøvelse/timeout er straff.

Henger man seg ensidig opp i at straff er rykk i bånd og slikt forstår jeg deg men det tror jeg ikke du gjør egentlig.

Vi får väl bli eniga om att vi är oeniga då. Utebliven förstärkning är inte straff om vi inte tar bort någonting ur situationen (matskål, uppmärksamhet, frihet etc.).

Tänk dig att mina hundar är vana vid att få mat klockan sex, och de varje dag fem i sex börjar springa runt och pipa. En dag bestämmer jag mig för att bara sitta kvar vid datorn istället för att ge dem mat. Då utstätts beteendet för extinktion. Det fick ingen konsekvens, och är således inte negativt straff.

En annan situation. Jag kelar med min valp, och den biter mig lätt i handen. Plötsligt tar han i för hårt, och jag får ont. Jag reser mig då genast upp och avslutar den trevliga stunden. Nu pratar vi om negativt straff (om beteendet dessutom blir mindre sannolikt). Jag tog bort någonting ur situationen.

Exempel tre. En hund har för vana att skälla i hundgården. Matte har tidigare haft för vana att stick ut huvudet ur fönstret och käfta på hunden när den skäller. Ändå har beteendet bara blivit värre och mor börjar fundera på om det inte egentligen är så att uppmärksamheten förstärker beteendet. Därför slutar hon att ge uppmärksamhet åt beteendet, och håller sig inomhus så länge hunden skäller. Beteendet minskar, det blev utsatt för extinktion.

Jämför:

Jag tränar targetstick med Missy. Ibland biter hon i pinnen istället för att bara dutta med näsan. Jag kan välja att inte belöna de gånger hon biter, utan bara klicka när hon duttar med näsan. Eftersom jag tidigare belönat gripande (apportering), men nu inte gör det försvinner beteendet mer och mer. Det har utsatts för extinktion. Jag kan också välja att använda mig av negativt straff. Då tar jag targetsticken bakom ryggen direkt varje gång hon biter i den och håller den där i några sekunder. Jag tog bort någonting hunden vill ha, targetsticken som är vägen till förstärkning, och beteendet minskar i frekvens.

Skrevet
Vennligst hold dere til emnet :D Eller jeg kan dele det for dere' date=' dersom dere vil diskutere videre.[/quote']

Ja, tack dela. Så blir det mer överskådligt :D

/Fanny, som inte har en aning om vad ursprungsfrågan var

Skrevet
æ bruke ikke klikker' date=' da sean ikke liker lyden[/quote']

selve treningen med klikker eller klikkertrening? :D For klikkertrening handler ikke om den lille boksen som sier "klikK" :wink: Man kan fint trene klikkertrening uten. Du kan også prøve å dempe lyden av klikket ved å klikke med den i lommen, inni en pute eller på andre måter dempe lyden, og når hunden er blitt vant til lyden, og forstått at lyden bare er positivt (= belønning er på vei!), så vil det nok gå bra :D

Sorry, dette hadde lite om emnet å gjøre, men jeg bare måtte svare:oops:

Skrevet
æ bruke ikke klikker' date=' da sean ikke liker lyden[/quote']

ja, riktig som Benedicte sier. også finnes det klikkere med forskjellig lyd, og lydnivå. Selv bruker jeg korrigering :)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Har nylig vært gjennom det samme med min tispe på snart 9 år. Hun var for det meste i sengen sin den første uken, så vi gå henne våtfor og vann ved sengen (hun nektet å spise tørrfor, så hun fikk vårfor i ca 10 dager). hun beveget seg litt mer etter 7 dager, men ble ikke seg selv før stingene ble tatt av
    • Dette avhenger nok en del av individ, men jeg tenker nå at både puddel og bichon-rasene er gode alternativer. Jeg mistenker at puddel generelt er mindre sære enn bichon, men de har også sine særegenheter. Jeg vil anbefale dere å dra på utstilling eller rasetreff for de ulike rasene og møte ulike individer og oppdrettere og eiere av alternativene, så får dere litt mer følelse med hvordan de er. En del av de små terrierrasene kan også være allergivennlig. De er strihåret og må nappes. Men de kan også være en del striere, ha mye jaktlyst og krever mer aktivitet.
    • Det kan være verdt å prøve ut ulike fôrtyper, men også gi lakseolje som tilskudd. Hvis hunden allerede er sensitiv så kanskje prøve ut sensitiv-fôr fra noen merker? RC er stort og kommersielt, og er nok helt greit fôr. Selv brukte jeg svenske Robur kombinert med Vom de siste årene og var veldig fornøyd med det. Acana og Orijen er populære merker som er ganske bra. 
    • Hei! Jeg har en Engelsk Toy Terrier gutt på litt over 4år. Han mister nesten all pels på vinteren for så å bli litt bedre på sommeren. Har pels på hodet og labber og litt på ryggen. Men han er så å si nakenhund nå. Pratet med ei som hadde samme problemet med sin Dvergpincher. Men så var det ei venninne av hu som passet hunden i en måneds tid. Og hun hadde visst byttet ut fôret og hunden hadde plutselig fått fin pels over hele. Hun husket ikke hvilket fôr det var, men hun trodde det ble solgt på butikken. Jeg bruker Royal Canin Small Dogs. Og det hadde hun og brukt, men hun synes ikke det var et bra fôr... Har en gutt til som har helt fin pels. De spiser de samme tingene. Ingen av de tåler noe med and i, de blir skikkelig dårlige i magen av det. Lurer på om det er noen andre som har hatt samme problem med sin hund og funnet en løsning?  Det skal sies at han er veldig følsom til vaskemiddelet vi bruker når klærne hans vaskes så vi bruker Nautral for det er det mildeste jeg har funnet.
    • Hei! Vi har en hund som begynner å bli en gammel mann og jeg er derfor på leting etter det som skal bli familiens neste familiemedlem etter han blir borte. I den forbindelse trenger jeg deres kloke hoder. Vi er en familie på tre, med et barn på 8 år. På grunn av allergi har vi vurdert det slik at Bichon Havanais og dvergpuddel fremstår som de mest aktuelle rasene.   Vi har en Havanais nå og han er litt spennende eksemplar. Fra han var valp har han vært ganske sær. Han er blant annet veldig lite kosete, ekstremt lite tilpasningsdyktig og har alltid hatt vanskeligheter med å slå seg til ro, så jeg kjenner vel han egentlig ikke igjen når jeg leser typiske rasebeskrivelser (nå fikk jeg dårlig samvittighet, så må legge til at han selvfølgelig er verdens beste hund!). Sønnen min har noen utfordringer blant annet på skolen og han trenger derfor å komme hjem til en bestevenn. Det var i søken på dette jeg kom over puddel, som jeg ser ofte blir brukt som terapihunder. Men når jeg leser rasebeskrivelser virker det som om Havanaise i all hovedsak er fantastiske med barn, mens det for puddler fremstår mer som om de kan være gode med barn. Så jeg lurer på om dere har noen erfaringer med disse rasene, gjerne begge? Vi kommer til å dele ansvaret med min mor som bor i samme hus, så den kommer ikke til å være noe særlig alene. Pelsstell er heller ikke noe problem. Krysser fingrene for at noen kan hjelpe oss i valget:)
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...