Gå til innhold
Hundesonen.no

Endetarmsbrokk

monica_n

Recommended Posts

Skrevet

Var hos veterinæren med gamleGoff i dag pga noe som jeg regnet med var analkjertelbetennelse. Men det viste seg å være endetarmsbrokk pga forstørret prostata. Noen som har vært borti dette før? Er det en "grei" operasjon? Skjønte det slik at han måtte kastreres for å operere brokken..?

Jeg er, for å si det mildt, litt nervøs angående narkosen, sist våknet han nesten ikke og var dårlig i flere dager. :aww:

Skrevet

Bogar hadde det, så han ble opreret for det. Fjernet analkjertlene samtidig (de ble betente fordi de ble blokkert) og kastrert samtidig selvfølgelig. Det gikk utmerket, og ingen komplikasjoner etter operasjonen. Han var slapp en del dager etter operasjonen, han var vel 8 eller 9 år da han ble operert. Men levde i flere år etter dette uten noen problemer etter operasjonen.

Håper alt går bra med hunden din. :aww:

(Og jeg starter å synes at jeg kan svare på litt for mange av disse trådene sånn egentlig...)

Skrevet

Hadde en gammel gutt - 10 år - som hadde samme problemet. Han hadde brokk på begge sider, men da kalte de det bekkenbunnsbrokk. Han ble operert på ene siden, fikk høy feber etter inngrepet. Da byttet vi til et mer bredspektret antibiotikum, og da gikk feberen ned. Og han var "fit for fight" ganske fort, jeg lot være å ta den andre siden fordi han fungerte fint. Han ble IKKE kastrert, og levde et bra liv fram til han var 13,5 år..

Skrevet

Ja, jeg hadde en schäferhann som fikk perianalbrokk rundt seks årsalderen. Brokket var omfattende og dobbelsidig så jeg valgte å ikke operere. Jeg valgte bort operasjon fordi hunden hadde gått med dette en lang stund allerede før jeg overtok ham, og han var meget redusert. Veterinæren mente at prognosene ikke var spesielt gode, og operasjonen var svært omfattende og kostbart. Dessuten var sjansen for tilbakefall stor. I tillegg måtte jeg forberedt meg på å få behandlet hunden for forstørret prostata, for når brokket var operert ville jo ikke prostata trykke mindre av den grunn, og sannsynligheten for at hunden ville presse på seg et nytt brokk ville alltid vært der. Hunden fikk slippe kort tid etter han ble diagnostisert.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er mange som har hund og katt sammen, men det kommer helt an på individene, rasene og tilvenningen. Det høres ut som du har kommet litt skjevt ut allerede, og som sagt tror jeg det kan bli krevende. Når du ikke har kompetansen selv til jeg anbefale å få hjelp (direkte, annet enn tilfeldige på nett) fra noen som kan komme og hjelpe deg der du er.
    • Er det noen som faktisk har fått til å få katter og hunder sammen?  Er bare redd det blir ett vanskelig prosjekt. Og hvor lenge bør man holde på å prøve å få det til?
    • Jeg ser at det står haket av som jakthunder på NKK rasevelger.    Er det da retriever og spaniel som har minst mulig jaktinstinkt da?   Skal prøve å få hundene til å slappe av når de ser pusene.
    • De er også varslere så jeg bjeffer dessverre lett.
    • Jaktinstinkt er litt ulikt hos ulike raser. Gjeterhunder, og jakthunder som er avlet for å "drive" vilt og jage på egenhånd har høyest jaktinstinkt og har lettere for å jage dyr. Jakthunder som er avlet for å samarbeide tettere med fører, som for eksempel retrieverene og spanieler som er avlet for å apportere vilt, har jaktinstinkt, men er også ofte lettere å kontrollere rundt dyr. Selskapshunder, vokterhunder og ulike andre raser har jevnt over mindre jaktinstinkt. Men opprinnelig har alle hunder noe jaktinstinkt, og det vil variere med individ også. Jeg tenker at du kan ha fordel av å kontakte en hundetrener som kan komme å se hundene og hjelpe deg med et opplegg for tilvenning så hundene kan lære seg å slappe av rundt kattene. Å bare la de stå og bjeffe og bråke vil gjøre det verre. Du må jobbe aktivt med at hundene skal slappe av når de ser kattene. Ideelt sett på god avstand først, og nærmere når de takler det bedre. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...