Gå til innhold
Hundesonen.no

valpeshow eller hundefestival

Diffi

Recommended Posts

Etter tråden om min om "hvorfor går du på utstilling" så ble jeg så inspirert at jeg fikk lyst til å melde Storm på valpeshow.

Greia er det at jeg har jo ikke peiling på dette og hva som er lurest, så spør dere :wub:

Ser det er valpeshow og hundefestival med valpeshow i Drammen to helger etter hverandre, og jeg lurer på hva som er lurest for en nybegynner. Tenker at det kanskje blir veldig mange å forholde seg til på en hundefestival (i Mjøndalshallen), men så blir det kanskje litt trangt på det andre valpeshowet i Solberghallen.

Noen som har noen meninger om saken? :wub:

Dommere på valpeshowet er forresten: Eli Marie Klepp og Elisabeth Olsen

Dommere på drammen hundefestival er: Anne Cathrine Unelsrød og Aud Fossum.

Noen som har peiling om noen av de tilfeldigvis er gode på sheltier?

Ble mange snodige spørsmål nå kanskje? Takk for svar uansett :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utstilling er stressende saker, synes jeg (derfor har jeg ikke svart i den andre tråden :wub:).

Men det vi gjør med Kovu nå er at første utstillingshelgen (av to på rad) dro vi innom for å la Kovu bli vant til miljøet. Vi ruslet litt rundt, og han fikk ligge i tøyburet sitt og (prøve å) slappe av en stund, før vi dro hjem igjen. Til helga er det utstilling igjen, og da skal vi stille, og opplegget blir forhåpentligvis litt mindre nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke alle fire dommerne, men jeg vet at Aud Fossum er en meget, meget behagelig valpedommer, så jeg hadde prioritert den helga for å få en garantert god opplevelse i ringen for valpen. Dette er ikke sagt som noe negativt om de andre, for jeg kan ikke huske å ha stilt for dem.

Jeg ville vært mer opptatt av å stille for en dommer som er flink med valper enn om dommeren kan rasen så godt, for dette skal være trening for dere, og da spiller ikke resultatet noen rolle :wub: (Men Aud Fossum er kjent for å sette seg inn i rasestandarder og kunne mye anatomi og rase, hun dømmer mange valpeshow og er populær til de oppgaver)

Dog har jeg vært på Hundefestivalen i Mjøndalshallen, og det var trangt der. Den gangen var det to små ringer til valpene, og lite plasser til å sitte ringside. Men det er mulig de har andre løsninger nå, for de fikk en del klager da jeg var der i 2008.

Solberghallen kan jeg ikke huske å ha vært i, så jeg kan ikke sammenligne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Ja, absolutt viktig at Storm får en god førstegangsopplevelse av utstilling! Ikke akkurat førstepremie vi hadde tenkt å gå for, men tenkte det var kjekt å få en tilbakemelding fra noen som faktisk hadde god peiling på rasen. Har skjønt at dommerne kan være litt ymse...

Får se om jeg får til denne elektroniske påmeldinga i løpet av kvelden da :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Ja, absolutt viktig at Storm får en god førstegangsopplevelse av utstilling! Ikke akkurat førstepremie vi hadde tenkt å gå for, men tenkte det var kjekt å få en tilbakemelding fra noen som faktisk hadde god peiling på rasen. Har skjønt at dommerne kan være litt ymse...

Får se om jeg får til denne elektroniske påmeldinga i løpet av kvelden da :wub:

Det er ingen kvalitetsbedømmelse av valper - altså kan du ikke få noen førstepremie, eller excellent som det heter nå, på valpeshow. De fire beste i klassen plasseres 1-2-3-4, de andre blir uplasserte.

Har du andre spørsmål, er det bare å fyre løs!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja!

Nå er jeg inne på skjemaet og der fant jeg jammen meg Storm (aldri meldt på noenting på NKK før, så litt fascinert av alt de vet om meg og hunden :wub: )

Er det nei jeg skal svare på alle disse spm?

Står hunden for tittelen Norsk Utstillingschampion? Ja Nei

Er hunden fullcertet? Ja Nei

For hunder med krav om premiering på prøve for utdeling av Certifikat:

Har hunden oppnådd tilstrekkelig premiering?

Edit: bare svarte nei jeg. Turte ikke vente lenger for var nervøs for time out :wub:

Har fått kvittering på at vi er påmeldt, så da håper jeg bare jeg har gjort det rett nå :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja!

Nå er jeg inne på skjemaet og der fant jeg jammen meg Storm (aldri meldt på noenting på NKK før, så litt fascinert av alt de vet om meg og hunden :wub: )

Er det nei jeg skal svare på alle disse spm?

Står hunden for tittelen Norsk Utstillingschampion? Ja Nei

Er hunden fullcertet? Ja Nei

For hunder med krav om premiering på prøve for utdeling av Certifikat:

Har hunden oppnådd tilstrekkelig premiering?

Edit: bare svarte nei jeg. Turte ikke vente lenger for var nervøs for time out :wub:

Har fått kvittering på at vi er påmeldt, så da håper jeg bare jeg har gjort det rett nå :aww:

Cert og championat har ikke med valpeshow å gjøre, så de spørsmålene kan du bare ignorere så lenge du skal melde på i 4-6 eller 6-9 måneder :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cert og championat har ikke med valpeshow å gjøre, så de spørsmålene kan du bare ignorere så lenge du skal melde på i 4-6 eller 6-9 måneder :wub:

Ok, da tror jeg det ble rett :wub:

Da er vi påmeldt på vårt første valpeshow 13. mars! Blir spennende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til :P

Det er veldig morro :P

Vi skulle teste ETT valpeshow ifjor, med vår eldste.

Vi endte på totalt 15 valpeshow/utstillinger ifjor :wub: :wub: :wub:

Så vi hadde det veldig morro :aww:

Her skal yngste debutere til lørdag :)

Og hennes dommer blir da Eli Marie Klepp

Om ikke annet kan jeg komme med tilbakemelding da om hvordan hun er med valper :yes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor fant du info om disse to? Søkte litt på nettet, men google er ikke venner med meg. Får jo valp rundt disse tider, så hadde vært greit å introdusere han for slike ting tidlig.

5. mars

12.-13. mars

Vær klar over at det i utstillingsreglene nå står at hund under fire måneder ikke har adgang til arrangement, så om arrangør sjekker kan du bli stoppet i døra. Du må også ha en valp som oppfyller vaksinasjonsreglene for å få slippe inn - og selv om det ikke er kontroll ville jeg ikke tatt med uvaksinert valp på slike ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor fant du info om disse to? Søkte litt på nettet, men google er ikke venner med meg. Får jo valp rundt disse tider, så hadde vært greit å introdusere han for slike ting tidlig.

Jeg fant annonsene i hundesport jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...