Gå til innhold
Hundesonen.no

Har han noen i halsen, eller er det noe annet?


Guest LXT

Recommended Posts

For et par dager siden virket det som om Marvin hadde fått noe i halsen, og sto og hostet litt. Det virket som en skalgs hoste ihvertfall, men at den kanskje kom ukontrollert..?

Men så gikk det over, og det kom et par mindre sånne "host" senere samme dag. I går la jeg ikke merke til det før vi skulle legge oss. Da hørte jeg det kom en litt svak surklelyd når han lå og pustet, elller det hørtes ut som en svak snorkelyd. (Så vanskelig å forklare!:()

Han lå i senga mi, og var avslappet, så jeg synes det var litt rart. Og han var våken.

Det ga seg like plutseig som det kom

Noen som har vært borti lignende? Jeg vet ikke om det er noe som er helt vanlig, eller om det kan være noe mer alvorlig?

Skal snart ta blodprøve i forbindelse med rabiesvaksinen som er tatt, så kan høre med dyrlegen da. Men det er egentlig ikke før om en ukes tid. Så greit å høre om andres tanker før det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kennelhoste?

Det kommer i forsjellige styrker.

Ja tror du det kan være det? hm... Hvor lenge etter møte med en som har kennelhoste kan det gå før min hund viser symptomer? Vi var med på valpeshow for to uker siden, og etter det kan jeg ikke huske vi har lekt med fremmede hunder.

Ufrivillig får jeg forbipasserendes hunder bortil oss ofte, fordi folk vil at sine skal hilse selv om jeg ikke vil. Det kan kanskje være nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inkubasjonstiden er vel 1-2 uker om jeg husker rett nå.

Og det er dråpesmitte, så de trenger faktisk ikke fysisk hilse på hunden for å bli syk.

Ja da kan jeg ikke se bort i fra at det er det. Takk for svar :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her høres definitivt ut som kennelhoste. De trenger ikke brekk-harke eller hoste jevnt for å ha det, og ikke minst arter dette seg veldig forskjellig fra hund til hund. Dersom Marvin ikke viser flere tegn i løpet av helga og neste uka er det greit, men hvis han hoster litt eller lager "rare lyder", må han nok bli hjemme... Kan godt være han har fått det tidligere enn Flateby også. Ingen av mine viser noen symptomer. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her høres definitivt ut som kennelhoste. De trenger ikke brekk-harke eller hoste jevnt for å ha det, og ikke minst arter dette seg veldig forskjellig fra hund til hund. Dersom Marvin ikke viser flere tegn i løpet av helga og neste uka er det greit, men hvis han hoster litt eller lager "rare lyder", må han nok bli hjemme... Kan godt være han har fått det tidligere enn Flateby også. Ingen av mine viser noen symptomer. :rolleyes2:

Vi bør altså ikke delta på kurs på lørdag vi da, så ikke vi sprer det videre. Buuuu :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok høyst sannsynlig kennelhoste ja. Mine fikk det høsten 2009, men ikke så kraftig, så jeg lot det gå over av seg selv. Var mest nervøs for Saeta som faktisk var drektig og var den som fikk det "verste" tilfellet av dem (fortsatt mildt), men det gikk heldigvis bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, da ser jeg litt an i helgen jeg, om det blir et vet besøk eller ikke nå.

Skjønner at du var bekymret for Saeta, Caroline.

Sannsynligvis får du bare beskjed om å holde han litt i ro, og ikke bruke halsbånd så mye så du irriterer halsen. Så hvis du ikke ser at han blir værre, kan det hende det er like greit å bare følge det rådet inntil videre. Linux hadde det mer voldsomt enn det du beskriver, men fikk likevel ingen medisinering. Det gikk over med litt ekstra kjærlighet, noen rolige dager, og sele på tur;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligvis får du bare beskjed om å holde han litt i ro, og ikke bruke halsbånd så mye så du irriterer halsen. Så hvis du ikke ser at han blir værre, kan det hende det er like greit å bare følge det rådet inntil videre. Linux hadde det mer voldsomt enn det du beskriver, men fikk likevel ingen medisinering. Det gikk over med litt ekstra kjærlighet, noen rolige dager, og sele på tur;)

Ja, vi fikk samme beskjed. ikke noe halsbånd, sele på tur også heller korte turer ute fordi det var -20 og hun hostet mye verre i kulda, så se ann temperaturen også. Litt som å være forkjølet selv, verre i kulde :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligvis får du bare beskjed om å holde han litt i ro, og ikke bruke halsbånd så mye så du irriterer halsen. Så hvis du ikke ser at han blir værre, kan det hende det er like greit å bare følge det rådet inntil videre. Linux hadde det mer voldsomt enn det du beskriver, men fikk likevel ingen medisinering. Det gikk over med litt ekstra kjærlighet, noen rolige dager, og sele på tur;)

Ops var dårligere enn det du beskriver Marvin er, og vi fikk også bare de samme rådene som over. Hvor lang er karantenetiden forresten? Er det ikke 10 dager fra siste symptom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en sjekk på han hos veterinæren. Jeg trodde Gigi hadde satt noe fast i halsen for et par år siden, og styrtet til veterinær (selvsagt var det da helg og sen kveld), og det viste seg at hun hadde halsbetennelse (noe jeg aldri hadde trodd).

Jeg fikk kennelhoste på alle mine høsten 2009, etter at en av mine tidligere valpekjøpere hadde hatt hunden på kennel 1 uke før jeg hentet den tilbake. Det var en ganske heftig kennelhoste og, som pågikk i ca 2,5 uker pr. hund, med hosting og sliming uansett aktivitetsnivå...

Fikk en resept på Cosylan (av alle ting.. hehe) og beskjed om kun korte rolige tisseeturer i sele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligvis får du bare beskjed om å holde han litt i ro, og ikke bruke halsbånd så mye så du irriterer halsen. Så hvis du ikke ser at han blir værre, kan det hende det er like greit å bare følge det rådet inntil videre. Linux hadde det mer voldsomt enn det du beskriver, men fikk likevel ingen medisinering. Det gikk over med litt ekstra kjærlighet, noen rolige dager, og sele på tur;)

Ja, vi fikk samme beskjed. ikke noe halsbånd, sele på tur også heller korte turer ute fordi det var -20 og hun hostet mye verre i kulda, så se ann temperaturen også. Litt som å være forkjølet selv, verre i kulde :P

Jeg ser an når jeg kommer fra jobb nå, og utover. Og så skal jeg sette på ham sele. Jeg bruker egentlig veldig mye sele, men fordi han "glemmer" å gå greit i bånd om jeg ikke setter på halsbånd innimellom, så har jeg brukt trening på å gå fint i bånd i det siste. Men blir sele fra og med nå, og masse kos og rolige tusleturer. Ser ikke ut til at Villa har fått det, ennå ihvertfall. Men gjør hun det, så får det bare bli med samme greia på henne også :(

OBS! Det er flere tilfeller av kennelhoste etter Flatebyhallen dessverre :P Så det er sikkert der han har fått det fra.God bedring til Marwin :rolleyes2:

Takk takk :innocent:

Forresten så ble Marvin kjempeforelsket da vi traff dere. Han var helt fin helt til vi dumpet borti dere. Han hylte og bar seg og ble helt på styr lenge etterpå :(

Jeg prøvde å forklare han at vi nok kom til å bli kastet ut om han ikke skjerpet seg, men det hjalp ikke gitt :P

Hvor lang er karantenetiden forresten? Er det ikke 10 dager fra siste symptom?

Det lurer jeg på også

Ta en sjekk på han hos veterinæren. Jeg trodde Gigi hadde satt noe fast i halsen for et par år siden, og styrtet til veterinær (selvsagt var det da helg og sen kveld), og det viste seg at hun hadde halsbetennelse (noe jeg aldri hadde trodd).Jeg fikk kennelhoste på alle mine høsten 2009, etter at en av mine tidligere valpekjøpere hadde hatt hunden på kennel 1 uke før jeg hentet den tilbake. Det var en ganske heftig kennelhoste og, som pågikk i ca 2,5 uker pr. hund, med hosting og sliming uansett aktivitetsnivå...Fikk en resept på Cosylan (av alle ting.. hehe) og beskjed om kun korte rolige tisseeturer i sele.

Cosylan faktisk, det er det eneste som hjelper på meg også når hosten slår til for fult :P

Men jeg skal sjekke ståa når jeg kommer hjem ihvertfall.

Edit: La til noe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk :innocent:

Forresten så ble Marvin kjempeforelsket da vi traff dere. Han var helt fin helt til vi dumpet borti dere. Han hylte og bar seg og ble helt på styr lenge etterpå :(

Jeg prøvde å forklare han at vi nok kom til å bli kastet ut om han ikke skjerpet seg, men det hjalp ikke gitt :P

:( Stakkars Marvin, er ikke lett å hilse på Bali som luktet sååå godt, også bare gå igjen :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er jo vaksinert og de ferreste blir noe serlig dårlige av det, så om han ikke blir faktisk dårlig ser jeg ingen grund til å droppe trening, hosten kan vare en stund.

Men man drar da ikke med en smittebærer rundt på treninger? De fleste vil jo unngå kennelhoste om de kan, men det finnes for mange idioter som dropper å ta hensyn (selvfølgelig så har man de som ikke vet at er smittebærere også da).

Så vet du at bikkja de er syk, hold den hjemme!

Ser heller ingen vits i å dra til vet'n med en hund som høyst sannsynlig har kennelhoste, så lenge almenntilstanden er grei. Men å holde i ro og ikke la den hærje for mye ute syns jeg er en viktig ting. Jeg hadde en hund som ble alvorlig syk etter kennehoste - utartet seg til lungebetennelse, og der kunne vi endt med døden om vi ikke kom oss til veterinær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden hundene uansett er vaksinert og det smitter like mye at de lukter der andre har tisset og alle må tisse ute et sted uansett, så er den smitten vanskelig å ungå. Når Vaksinen går ut for min frøken får jeg flytte til en øde øy, siden hun er alergisk mot vaksinen å blir svert syk:-) Jeg jobber i barnehage å jeg skal love deg at folk drar med seg smittebærere overalt, på jobb og i barnehagen, men det gjelder jo folk i forhold til alt man ikke er vaksinert for, så det blir jo ikke det samme :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:icon_redface: Stakkars Marvin, er ikke lett å hilse på Bali som luktet sååå godt, også bare gå igjen :icon_redface:

Hehe, ja han ble helt på styr :twisted: Glemmer ikke sånn godlukt med det første :icon_cry:

De er jo vaksinert og de ferreste blir noe serlig dårlige av det, så om han ikke blir faktisk dårlig ser jeg ingen grund til å droppe trening, hosten kan vare en stund.

Vi droppet kurset, men trening for oss selv går jo an.

Men man drar da ikke med en smittebærer rundt på treninger? De fleste vil jo unngå kennelhoste om de kan, men det finnes for mange idioter som dropper å ta hensyn (selvfølgelig så har man de som ikke vet at er smittebærere også da). Så vet du at bikkja de er syk, hold den hjemme! Ser heller ingen vits i å dra til vet'n med en hund som høyst sannsynlig har kennelhoste, så lenge almenntilstanden er grei. Men å holde i ro og ikke la den hærje for mye ute syns jeg er en viktig ting. Jeg hadde en hund som ble alvorlig syk etter kennehoste - utartet seg til lungebetennelse, og der kunne vi endt med døden om vi ikke kom oss til veterinær.

Vi har tatt det ekstra med ro, men gått turer og kost masse. Ikkenoe hopp og sprett, og ikke noe kurs selvsagt. Det var/er nok en light variant, for allmenntilstanden er fin. Og i løpet av helgen er hosten nesten helt borte. Hender det kommer et ørlite innslag.

Holder oss litt for oss selv foreløpig, men blir nok litt lydighetsøvelser og sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var til veterinæren med Casper på fredag, og han hadde akkurat dem samme symptomene som du beskriver her... Han fikk påvist kennelhoste og bronkitt - går nå på antibiotika og hostesaft - hostesaften smaker ikke særlig, er cosylan. Men den hjelper han betydelig! :-)

Besøket kostet oss 2000,- da, så om dere ser bedring og ikke alvorlige symptomer hos hunden deres kan dere nok bare holde han i ro og borte fra andre hunder, og heller dra tilbake om det ikke roer seg eller at han evt blir værre. Vi fikk beskjed om å holde Casper unna andre hunder 1 ukestid etter symptomfrihet. Lykke til, og masse god bedring! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var til veterinæren med Casper på fredag, og han hadde akkurat dem samme symptomene som du beskriver her... Han fikk påvist kennelhoste og bronkitt - går nå på antibiotika og hostesaft - hostesaften smaker ikke særlig, er cosylan. Men den hjelper han betydelig! :-)

Besøket kostet oss 2000,- da, så om dere ser bedring og ikke alvorlige symptomer hos hunden deres kan dere nok bare holde han i ro og borte fra andre hunder, og heller dra tilbake om det ikke roer seg eller at han evt blir værre. Vi fikk beskjed om å holde Casper unna andre hunder 1 ukestid etter symptomfrihet. Lykke til, og masse god bedring! :-)

Gud bedre for en pris!

Jeg ser ingen grunn til å ta han med til vet nå ihvertfall, for nå er det omtrent borte heldigvis.

Takk takk! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...