Gå til innhold
Hundesonen.no

Jeg traff en hund i matbutikken!


simira

Recommended Posts

Skjønner egentlig ikke helt verken hva du vil eller mener.

Du sier jo at loven er der for en grunn (noe jeg selvfølgelig mener, er jo en grunn til at jeg er imot de som bryter den), men på den annen side så sier du at du ikke bryr deg om noen bryter den?

Det jeg sier er at jeg driter i å sutre eller gå å klage, om andre tar med hunden sin i butikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 75
  • Created
  • Siste svar

Det jeg sier er at jeg driter i å sutre eller gå å klage, om andre tar med hunden sin i butikken.

Den er grei, tviler på at jeg hadde giddet heller, samme gjelder løs hund (kanskje vurdert det om jeg ser det gjentatte ganger).

Men du støtter altså ikke at det gjøres? ..selvom du trekker på smilebåndet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp, klart det er mindre ekkelt. For de punktene ovenfor har du jo gjort uansett om du har med bikkja inn. Derimot om du har med bikkja inn, så A. bryter du loven og B. har du hunden som slenger allergener rundt i tillegg til de andre punktene.

Greit også å huske at allergener kommer fra huden til hundene, ikke direkte hårene i pelsen. Og som regel er det bare hår vi har på oss, ikke så veldig mye allergener akkurat.

Men så fint at du faktisk lar være å ta med deg hunden inn i butikken i slike situasjoner :lol:

Jeg er ikke enig. Jeg synes ikke det det er mer ekkelt, jeg synes det er nett samme greia. Spes hvis hunden sitter i veska, da kommer ikke allergene ut derfra. Jeg har nok av hår og hudceller på meg, men til gjengjeld så løfter jeg hundene mine endel opp og ned.

Selv har jeg hundeallergi, og det er hunder som er fettet i pelsen jeg reagerer på. Rottweiler og labrador er gode eksempler på dette, dem reagerer jeg sterkt på. Boxere, amstaffer, osv reagerer jeg litt på, men det blir verre over lengre perioder.

Selv hadde jeg aldri tatt med hund i matbutikken (med hensyn til allergikere), men om jeg hadde sett andre gjort det så hadde jeg nok bare trekt litt på smilebåndet tror jeg. Selv om det er hyl og vræl og norsk lov, så må jeg si at det hadde brydd meg midt i r*va. Å nei, det er så uhygenisk! Jaha? Jeg har hunden i senga og nusser hu rett på nesa. Jeg dør ikke av det altså.

På 7eleven på Bakklandet pleier det å sitte en katt innenfor døra de kaldeste dagene. Kunne ikke falt meg inn å husja han vekk.

Hadde trukket på smilebåndet jeg også :P

Det jeg sier er at jeg driter i å sutre eller gå å klage, om andre tar med hunden sin i butikken.

Ditto :P

-----------------------------------------

Sånn off topic, så lurer jeg på om alle her inne er like flinke med båndtvangen, som de er med hunder i butikk.. For det er jo samme regla for lover uansett.. :P ulovlig, ulovlig, ulovlig. Sånn er hvor jeg bor, er folk ikke flinke til det i det hele tatt :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-----------------------------------------

Sånn off topic, så lurer jeg på om alle her inne er like flinke med båndtvangen, som de er med hunder i butikk.. For det er jo samme regla for lover uansett.. :lol: ulovlig, ulovlig, ulovlig. Sånn er hvor jeg bor, er folk ikke flinke til det i det hele tatt :P

Da kan jeg vise til tråden om båndtvang :P Der ser du at svært mange, også "seriøse" hundeeiere driter i båndtvangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn off topic, så lurer jeg på om alle her inne er like flinke med båndtvangen, som de er med hunder i butikk.. For det er jo samme regla for lover uansett.. :lol: ulovlig, ulovlig, ulovlig. Sånn er hvor jeg bor, er folk ikke flinke til det i det hele tatt :P

Ja, selvfølgelig! Samme greia, de som driter i det skaper holdninger hos folk som ødelegger for resten av oss hundeeiere. Men det er en diskusjon jeg ikke gidder å ta flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske morsomt da at flere er på sin høye hest nårdet kommer til hund i butikk, lover er lover, regler skal følges, allergi, uhygienisk, mens båndtvang er en lov som er til for å brytes, og mennesker som er redde for hunder burde oppsøke psykolog og sånt..

Aaah dobbeltmoral :lol:

Båndtvangen overholder jeg så og si til punkt og prikke, unntaket er hvis jeg kommer ut fra en bil rett utenfor døren, da får hundene gjerne løpe bort dit uten bånd. Men da igjen er jeg jo på min egen eiendom, så da teller det vel ikke.. Ellers er det kun å slippe dem løse på oversiktlige steder som ikke dekkes av båndtvangen :P

Men jeg innrømmer at en hund følger med inn i butikken inni en veske i ny og ne :P Men jeg unngår det så sant jeg kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske morsomt da at flere er på sin høye hest nårdet kommer til hund i butikk, lover er lover, regler skal følges, allergi, uhygienisk, mens båndtvang er en lov som er til for å brytes, og mennesker som er redde for hunder burde oppsøke psykolog og sånt..

Aaah dobbeltmoral :lol:

Båndtvangen overholder jeg så og si til punkt og prikke, unntaket er hvis jeg kommer ut fra en bil rett utenfor døren, da får hundene gjerne løpe bort dit uten bånd. Men da igjen er jeg jo på min egen eiendom, så da teller det vel ikke.. Ellers er det kun å slippe dem løse på oversiktlige steder som ikke dekkes av båndtvangen :P

Men jeg innrømmer at en hund følger med inn i butikken inni en veske i ny og ne :P Men jeg unngår det så sant jeg kan.

Båndtvangsdiskusjonen kan du flytte over til riktig tråd, denne her omhandler hunder i butikk :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske morsomt da at flere er på sin høye hest nårdet kommer til hund i butikk, lover er lover, regler skal følges, allergi, uhygienisk, mens båndtvang er en lov som er til for å brytes, og mennesker som er redde for hunder burde oppsøke psykolog og sånt..

Aaah dobbeltmoral :lol:

Båndtvangen overholder jeg så og si til punkt og prikke, unntaket er hvis jeg kommer ut fra en bil rett utenfor døren, da får hundene gjerne løpe bort dit uten bånd. Men da igjen er jeg jo på min egen eiendom, så da teller det vel ikke.. Ellers er det kun å slippe dem løse på oversiktlige steder som ikke dekkes av båndtvangen :P

Men jeg innrømmer at en hund følger med inn i butikken inni en veske i ny og ne :P Men jeg unngår det så sant jeg kan.

Så det bryr deg ikke om at butikken som du handler i kan få trøbbel for at du absolutt må dra med deg bikkja inn? Hva om butikken ender med å stenges, fordi for mange har dratt med seg hunder inn? Hvem skal dekke tapet de har i omsetning de dagene de er stengt og må eksempel vaske ned butikken? Er du villig til det egentlig om du er med på å bidra til dette?

Det handler litt om å klare å tenke utover sin egne snevre og egoistiske verden. Noe som tydeligvis er ekstremt vanskelig for mange hundeeiere, og da særlig småhundeiere ser det ut som...

Edit: Var det ikke Gråtass som sa at hundeeierene er sin verste fiende? Og helt ærlig, så skjønner jeg det når man ser holdninger til enkelte hundeeiere... Det er ikke rart at vi som gruppen "hundeeiere" blir uglesett. Helt ærlig skjønner jeg det godt slik som mange tar seg bare til rette på enkelte områder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Båndtvangsdiskusjonen kan du flytte over til riktig tråd, denne her omhandler hunder i butikk :P

Derfor nevnte jeg båndtvangen, og endte innlegget mitt med noe som omhandlet hund i butikk :lol:

Så det bryr deg ikke om at butikken som du handler i kan få trøbbel for at du absolutt må dra med deg bikkja inn? Hva om butikken ender med å stenges, fordi for mange har dratt med seg hunder inn? Hvem skal dekke tapet de har i omsetning de dagene de er stengt og må eksempel vaske ned butikken? Er du villig til det egentlig om du er med på å bidra til dette?

Det handler litt om å klare å tenke utover sin egne snevre og egoistiske verden. Noe som tydeligvis er ekstremt vanskelig for mange hundeeiere, og da særlig småhundeiere ser det ut som...

Edit: Var det ikke Gråtass som sa at hundeeierene er sin verste fiende? Og helt ærlig, så skjønner jeg det når man ser holdninger til enkelte hundeeiere... Det er ikke rart at vi som gruppen "hundeeiere" blir uglesett. Helt ærlig skjønner jeg det godt slik som mange tar seg bare til rette på enkelte områder.

Men de hundeeierne som slipper løse hunder da, tenker ikke de på at folk er redde? De er da like egoistiske de? Og det er flest storhundeiere som synes det er ekstremt vanskelig å holde hundene sine i bånd der de skal.

Det matbutikker og mattilsynet ikke vet, det stenger de ikke en butikk for. Jeg er meget omhyggelig med at hunden min ikke synes når jeg går inn i en butikk hvis jeg gjør det, og tyyst er hunden også, kommer ikke en lyd. Eller det har kommet et snork eller to, men ikke noe annet. Og det er det ikke mange som hører med mindre de har øret omtrent inntil veska, og det kan også høres ut som meg som kremter osv.

Joda, på mange måter er vi våre verste fiender, ettersom det er hundeeierne som gjør seg selv "uglesett". Men igjen, så bryr det meg ikke om all verden ugleser meg. Noen vil tolke det som egoistisk (og som alle andre mennesker har jeg vel tendens til det innimellom ja), andre vil tolke det som arrogant, andre vil tolke det som selvtillit, andre vil tplke det som uvitenhet, andre vil tolke det som trass osv.

Men om ingen ser eller hører en hund, og den ikke slipper fra seg allergener, så er den heller ikke til sjenanse. Dersom noen hadde tatt rottisen sin inn i en hundevogn med myggnetting og trillet den gjennom en butikk og den var stille og snill så ville det brydd meg fint lite.

Dersom noen hadde gått gjennom butikken med hunden sin på bakken og den satte seg ned for å bæsje, eller løftet på foten på matvarer, eller var klissvåt og ristet seg og det "regnet" ned på frukten, så hadde jeg også reagert.

Hvis det er absolutt allergener og hygiene man tenker på, så bør jo førerhunder også forbys. Er det kun pga loven, så er det jo lov for dem men ikke andre.

Hvis ikke bør det kanskje foreslås å forby hunder inni butikken og en ansatt får enten passe på hunden eller handle for den blinde.

Lover er lover, jeg ser den, og de skal i utgangspunktet følges. Men det er rart at flertallet egentlig ser på det som greit for dem å bryte en lov, mens andre må følge en annen lov, spesielt en lov som de ikke har sjanse til å omgå. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke annet en REN egoisme jeg fra småhundeiere.. (ikke alle :lol: )

De lever i sin egen boble og forventer at verden rundt dem skal godta alt de gjør med dyra sine. Selv om det måtte gå utover en stakkar allergiker, som i værste fall hadde endt opp på sykehus. Man kan ikke gå rundt å forvente at alle skal like bikkja bare fordi den veier 3 kg.

Det er jo slike holdninger som drar ned hundefolket, og som gjør det vanskeligere og vanskeligere å ha hund.

Jeg heller gidder ikke gå rundt å sutre over en liten hund i butikken, men jeg mister respekt ovenfor eier og hundeholdet. Og når det gjelder det med å "fjerne" alle hunder slik at allergikere ikke kan plages blir for dumt. Det går fortsatt an å ta hensyn til disse, ved å ikke utsette de for MER enn nødvendig allergener..! Og fortsatt så slipper hunden allergener, enten den er løs eller i en "barnevogn" (hva gjør den i en barnevogn uansett??). Vanskelig å skjønne det da? Kanskje blir det redusert litt, men det er minimalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha jeg ser vel litt av det samme fra dem med store hunder :lol:

Slapp selv setterne løs, og holdt ikke båndtvang. Men dem satt utenfor butikken borte med syklene hvis jeg måtte inn i butikken. Så jeg brøt andre regler da jeg gikk med større hunder (som sagt, jeg elsker dobbeltmoral :P )

Jeg ser forskjellen på en trekilos i veske og en førerhund på 30 kilo løs.

Noen ting er lettere med store hunder, andre ting er lettere med små hunder.

Jeg vet ikke hva de gjør i vogner utenom på utstillinger, men det er ikke opp til meg. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de hundeeierne som slipper løse hunder da, tenker ikke de på at folk er redde? De er da like egoistiske de? Og det er flest storhundeiere som synes det er ekstremt vanskelig å holde hundene sine i bånd der de skal.

Det er de ja. Og de er med på å ødelegge for andre seriøse hundeeiere som har hundehold med ansvar. For ansvarsbiten er visst vanskelig å skjønner for mange. Merkelig nok treffer jeg på mest småhunder ute av kontroll. Jo da, store hunder er løse de og, men min erfaring er at de er flinkere til å holde hundene sine unna andre folk. Mens småhundene får hoppe som de lyster, de er jo så søøøøte... :lol:

Å ikke ta hensyn er med på å gjøre ting vanskeligere. Jage hundeeiere ut av skiløyper, ha helårsbåndtvanger i populære turområder. Man må til og med ha lov båndtvang på kirkegårder, fordi folk ikke har respekt nok til å passe på hundene sin der at de ikke pisser på gravstøtter! En del av lovene som kommer burde vært unødvendige, fordi sunn fornuft burde tilsi at man ikke slipper hundene enkelte steder eller tar de inn andre steder. Men sunn fornuft er og blir en mangelvare hos mange hundeeiere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ikke ta hensyn er med på å gjøre ting vanskeligere. Jage hundeeiere ut av skiløyper, ha helårsbåndtvanger i populære turområder. Man må til og med ha lov båndtvang på kirkegårder, fordi folk ikke har respekt nok til å passe på hundene sin der at de ikke pisser på gravstøtter! En del av lovene som kommer burde vært unødvendige, fordi sunn fornuft burde tilsi at man ikke slipper hundene enkelte steder eller tar de inn andre steder. Men sunn fornuft er og blir en mangelvare hos mange hundeeiere...

My point exactly! Dette signerer jeg med gleder :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler litt om å klare å tenke utover sin egne snevre og egoistiske verden. Noe som tydeligvis er ekstremt vanskelig for mange hundeeiere, og da særlig småhundeiere ser det ut som...

Edit: Var det ikke Gråtass som sa at hundeeierene er sin verste fiende? Og helt ærlig, så skjønner jeg det når man ser holdninger til enkelte hundeeiere... Det er ikke rart at vi som gruppen "hundeeiere" blir uglesett. Helt ærlig skjønner jeg det godt slik som mange tar seg bare til rette på enkelte områder.

Nettopp!

Men de hundeeierne som slipper løse hunder da, tenker ikke de på at folk er redde? De er da like egoistiske de? Og det er flest storhundeiere som synes det er ekstremt vanskelig å holde hundene sine i bånd der de skal.

Ååh ja! Men siden det finnes andre idioter der ute som også bryter loven, så er det jo heelt greit at du også gjør det :P

Lover er lover, jeg ser den, og de skal i utgangspunktet følges. Men det er rart at flertallet egentlig ser på det som greit for dem å bryte en lov, mens andre må følge en annen lov, spesielt en lov som de ikke har sjanse til å omgå. :lol:

Sånn som du gjør altså?! Klager på løse hunder i båndtvangstida, men driter i at det ikke er lov til å ta med hunden i butikken. Fantastisk holding! Hurra, takk for at du bidrar til å gjøre landet mer hundevennlig :P

Det er de ja. Og de er med på å ødelegge for andre seriøse hundeeiere som har hundehold med ansvar. For ansvarsbiten er visst vanskelig å skjønner for mange. Merkelig nok treffer jeg på mest småhunder ute av kontroll. Jo da, store hunder er løse de og, men min erfaring er at de er flinkere til å holde hundene sine unna andre folk. Mens småhundene får hoppe som de lyster, de er jo så søøøøte... :P

Å ikke ta hensyn er med på å gjøre ting vanskeligere. Jage hundeeiere ut av skiløyper, ha helårsbåndtvanger i populære turområder. Man må til og med ha lov båndtvang på kirkegårder, fordi folk ikke har respekt nok til å passe på hundene sin der at de ikke pisser på gravstøtter! En del av lovene som kommer burde vært unødvendige, fordi sunn fornuft burde tilsi at man ikke slipper hundene enkelte steder eller tar de inn andre steder. Men sunn fornuft er og blir en mangelvare hos mange hundeeiere...

Ja akkurat det jeg mener å! Jeg fatter ikke at det skal være så himla vanskelig jeg... Bare la bikkja være hjemme, eller er det bare folk med store hunder som får til det?!

Det handler ikke om at noen mennesker er eklere enn enkelte hunder, det handler om at det enkelt og greit IKKE ER LOV! :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er de ja. Og de er med på å ødelegge for andre seriøse hundeeiere som har hundehold med ansvar. For ansvarsbiten er visst vanskelig å skjønner for mange. Merkelig nok treffer jeg på mest småhunder ute av kontroll. Jo da, store hunder er løse de og, men min erfaring er at de er flinkere til å holde hundene sine unna andre folk. Mens småhundene får hoppe som de lyster, de er jo så søøøøte... :lol:

Dette blir veldig OT, men jeg kjenner at jeg lar meg provosere av din dårlige holdning til småhunder og deres eiere. Både jeg og Selma har dårlige opplevelser KUN med store hunder. Og jeg er ikke så dum at jeg tror det er bare store hunder som oppfører seg dårlig og deres eieres dårlige innkallingsevner. Det er nok mer det at store hunder kanskje leker litt mer røft, og at vi har vært uheldige å møtt en del dritteiere og drittbikjer -tilfeldigvis store. Snakk om å sette i bås liksom :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir veldig OT, men jeg kjenner at jeg lar meg provosere av din dårlige holdning til småhunder og deres eiere. Både jeg og Selma har dårlige opplevelser KUN med store hunder. Og jeg er ikke så dum at jeg tror det er bare store hunder som oppfører seg dårlig og deres eieres dårlige innkallingsevner. Det er nok mer det at store hunder kanskje leker litt mer røft, og at vi har vært uheldige å møtt en del dritteiere og drittbikjer -tilfeldigvis store. Snakk om å sette i bås liksom :lol:

Det er jo nettopp det folk gjør når de ser dritthundeiere, som har hundene sine løse (ute av kontroll) og tar de med inn på butikken osv..

Da er det alle hundeiere det gjelder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååh ja! Men siden det finnes andre idioter der ute som også bryter loven, så er det jo heelt greit at du også gjør det :P

Sånn som du gjør altså?! Klager på løse hunder i båndtvangstida, men driter i at det ikke er lov til å ta med hunden i butikken. Fantastisk holding! Hurra, takk for at du bidrar til å gjøre landet mer hundevennlig :P

Klart. Så lenge det passer meg er det lov. :P

Bare hyggelig, I aim to please :banana:

Og jeg klager ikke over dem som har hundene løse og har kontroll, det er dem som ikke har kontroll som klages på, vil bare gjøre det klart da :lol: Hvis jeg ser at det kommer løse hunder mot oss, så stopper jeg mine, og ber den andre om å sette sin i bånd, det funker alltid fint, når de har kontroll. Det er verre når bikkja setter på sprang mot oss, hva vet jeg om den er grei eller ikke?

Jeg hadde ikke klagd på om en hund er i butikk så lenge den ikke er til sjenanse og blir forhindret i å slippe allergener fra seg over alt.

Jada jada, jeg vet, det er det at det er ikke lov som er hele poenget ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir veldig OT, men jeg kjenner at jeg lar meg provosere av din dårlige holdning til småhunder og deres eiere. Både jeg og Selma har dårlige opplevelser KUN med store hunder. Og jeg er ikke så dum at jeg tror det er bare store hunder som oppfører seg dårlig og deres eieres dårlige innkallingsevner. Det er nok mer det at store hunder kanskje leker litt mer røft, og at vi har vært uheldige å møtt en del dritteiere og drittbikjer -tilfeldigvis store. Snakk om å sette i bås liksom :lol:

Å beklager å trampe på dine litt for ømme tær.... :P Tenkt at man MÅ presisere at man snakker om de som ikke tar ansvar... Kanskje trekke til seg disse tærne og klare å skjønne på andre ting man har skrevet at jeg ikke har noe i mot hundeeiere som tar ansvar uansett hvor stor eller liten disse bikkjene er.

Edit: Jeg har generelt dårlig holdning til folk som ikke tar det ansvaret som man skal gjøre med hundeholdet sitt. Uansett hvor stor eller liten hunden er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å beklager å trampe på dine litt for ømme tær.... :lol: Tenkt at man MÅ presisere at man snakker om de som ikke tar ansvar... Kanskje trekke til seg disse tærne og klare å skjønne på andre ting man har skrevet at jeg ikke har noe i mot hundeeiere som tar ansvar uansett hvor stor eller liten disse bikkjene er.

Selv følte jeg meg ikke truffet i det hele tatt, men kanskje fordi jeg har mitt på det tørre. Jeg har ingenting å bli snurt for :P annet enn klart uansvarlige hundeeiere som gjør ditt og datt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å beklager å trampe på dine litt for ømme tær.... :lol: Tenkt at man MÅ presisere at man snakker om de som ikke tar ansvar... Kanskje trekke til seg disse tærne og klare å skjønne på andre ting man har skrevet at jeg ikke har noe i mot hundeeiere som tar ansvar uansett hvor stor eller liten disse bikkjene er.

Ømme tær, tar du det kortet? :P Nei da, jeg har ikke ømme tær. Det går heeelt fint.

Jeg snakker ikke om de som tar ansvar og ikke, jeg snakker om din holdning til småhunder (ut fra det jeg quota).

-"Merkelig nok treffer jeg på mest småhunder ute av kontroll. Jo da, store hunder er løse de og, men min erfaring er at de er flinkere til å holde hundene sine unna andre folk"

-"Mens småhundene får hoppe som de lyster, de er jo så søøøøte..."

Ja, små hunder er såååå søøøøte at vi tar på de babytøy og triller de rundt i barnevogn i butikker. :P Når man har liten hund blir man ofte satt i den båsen. Du er helt sikkert ikke så sneversynt som jeg oppfattet av den siste kommentaren over her, men det er faktisk mange som er det. Og det er litt slitsomt å stadig bli møtt av slike holdninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gruff. Det er sjelden jeg lar meg irritere stort over folks mer eller mindre tankeløse foretagener med hundene sine, men i dag ble jeg litt paff.

Jeg var og handlet på Storo-senteret, hvor det i utgangspunktet er forbudt med hund (selv om man, som vanlig, er unnskyldt om man skal på dyrebutikken). Dette var da i matvarebutikken, ICA Maxi. Jeg skulle til å passere to reoler da en dame med en vogn kom frem mellom dem, og jeg skvatt skikkelig da det plutselig kom et bjeff. I barnesetet på vogna lå et pledd, og der stod det en chihuahua og så seg rundt, og bjeffet litt på folk. Damen hysjet på hunden, og gikk videre og handlet med den største selvfølgelighet. Det var på ingen måte en snartur innom for å handle melk og brød! Jeg prøvde å si fra til en butikkansatt, som henviste meg videre til en annen. Han var åpenbart ikke norsk, og trodde jeg prøvde å finne damen, og oppfattet tydeligvis ikke problemet.

Jeg skulle virkelig ønske jeg hadde fått summet meg til å snakke med damen. Evt. neste gang jeg skal ned dit og handle skal jeg ta med Kovu og hive ham oppi vogna mens jeg handler (eller kanskje Odin, han elsker å kjøre trillebår, og da er det plass til varer også!). Damen med chihuahuaen ble jo ikke kastet ut, enda jeg sa fra. :lol:

Neimen, sladra du? :P Kunne du ikke snakket med damen selv, hvis hun og bikkja var til sjenanse for deg, kanskje? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er ganske tåplig at folk må ha med bikkjene sine på handletur(som mange her har påpekt) men jeg gidder ikke å sladre, men ja de ødelegger for oss andre hundeeiere..!

Jeg sliter selv med å gå alene inn i butikker og sånt, så skulle gjerne hatt med bikkja som støtte, men av hensyn til andre mennesker som er redde,allergiske osv, og hygienen(ja mye annet ekkelt også, med små unger feks som peller i maten...) så lar jeg bikkja vente i bilen..

Og det med at de med små hunder tror alt er greit fordi den er søt, det irreterer meg grensesløst, spesielt etter at jeg hadde løfta bikkja mi inn i bilen, også kommer det en liten hund bort og riper opp lakken, så jeg dytter den pent ned(selvom jeg hadde mest lyst til å sparke den pokker i vold, fordi den hadde flydd mellom beina på hesten min litt tidligere og skremt henne skikkelig opp, mens eiern bare sto og så på og kjefta meg huden full!) og eiern hyler at jeg bare skal la den være..! Ekke den eneste eiern med liten hund som har oppført seg sånn! Har folk virkelig så lite respekt for andres ting/dyr osv?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ømme tær, tar du det kortet? :P Nei da, jeg har ikke ømme tær. Det går heeelt fint.

Jeg snakker ikke om de som tar ansvar og ikke, jeg snakker om din holdning til småhunder (ut fra det jeg quota).

-"Merkelig nok treffer jeg på mest småhunder ute av kontroll. Jo da, store hunder er løse de og, men min erfaring er at de er flinkere til å holde hundene sine unna andre folk"

-"Mens småhundene får hoppe som de lyster, de er jo så søøøøte..."

Ja, små hunder er såååå søøøøte at vi tar på de babytøy og triller de rundt i barnevogn i butikker. :lol: Når man har liten hund blir man ofte satt i den båsen. Du er helt sikkert ikke så sneversynt som jeg oppfattet av den siste kommentaren over her, men det er faktisk mange som er det. Og det er litt slitsomt å stadig bli møtt av slike holdninger.

Og du heiv deg jo på kortet "snakk om båssetting" med en gang.... Men det var jo du som ble provosert da... :P

Om du legger merke til det, så snakker jeg om min erfaring. Dvs ikke din, ikke naboens og ikke kongens. Og at man setter ting litt på spissen, og jo selvfølgelig ekstremt vanskelig å forstå... Jeg trur ikke at alle småhundeeiere er slik, jeg kjenner mange utmerkede eiere av små hunder også, men jeg snakker ikke om disse menneskene (tenkt at man må forklare slikt i en hver diskusjon for at folk skal forstå slikt...) . Som sagt har jeg dårlig holdninger til uansvarlige hundefolk generelt.

Jeg har hund. Det holder egentlig i massevis om å bli båssatt. Og ting blir ikke bedre av at andre gir totalt beng i lover og regler, og gidder ikke å vise hensyn. Vi har jo fra båndtvangtråden et eksempel på en av sonens medlemmer som synes det er greit at hunden sin dreper andre dyr, bare den får løpe løs. I tillegg til flere her inne som synes det er greit å drasse med seg hunder på matvarebutikker. Vi har vel også hatt en sonishund som har pisset på en gravstøtte om jeg ikke husker helt feil? Jeg trur ikke slike hendelser er med på å skape noe bedre inntrykk av oss som hundeeiere generelt. Uansett om det er schäferhunder som ikke klarer å passere folk uten å utagere og oppføre seg som duster, eller små hunder som får hoppe på fremmede og eiere bare blåser av at det går an å være redd for de...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Min veide 11.1 ved 16 uker og endte på 19.
    • Hei, har selv samojed, men har vært borti noen lapphunder og har litt erfaring med dem. (Ikke noe erfaring med Islandsk fårehund). Men ut fra hva du skriver så tror jeg finsk lapphund kan være en god kandidat om det er den hunden du har sett litt på nå og ønsker deg😊 Men for å prøve å svare på spørsmålene dine: Kløv og trekk: - Finsk lapphund er en robust og allsidig rase som historisk har vært brukt som gjeterhund for rein. Dette gir jo den et godt grunnlag for å kunne brukes til kløv. Vil si de fleste raser kan brukes til kløvning. Men med riktig trening kan den bære en kløv på opptil 1/3 av sin egen kroppsvekt. Så ser ingenting problemer ved å la en finsk lapphund bære kløv. - Samme gjelder jo samojed, allsidig og robust rase, men kanskje litt mer egnet for kløving, men også trekking. Samojeder er jo trekkhunder, så om trekking er noe du ikke ønsker så mye fokus på er nok finsk lapphund et bedre valg. Kan jo lære en samojed å ikke trekke å, men er nok betydelig vanskeligere enn å trene en lapphund til det.   Reaksjon på sau - Finsk lapphund har mer naturlig gjeterinstinkt, så vil si med trening så er det nok lettere å trene dem til å være rolig rundt sauer enn for eksempel samojeder, som generelt har høyt jaktinstinkt og gjerne vil reagere og «ta» sau. Så klart finnes det individer som er rolige rundt sauer, og ved trening fra de er små fint kan være rundt sauer. Men generelt vil jeg si lapphund er mer pålitelig rundt sau enn samojed.   Varme - Samme som samojed så har finsk lapphund en tykk pels som gir beskyttelse mot kulde, men dette kan også gjøre den utsatt for overoppheting i varme værforhold. Som du nevner, kan dette håndteres fint med pauser, mindre vekt i kløven, og kjøling av potene.    Utholdenhet Finsk lapphund har god utholdenhet, men som med alle hunder, vil individuell kondisjon og trening påvirke hvor godt den takler lange turer med kløv. Hvis du trener hunden jevnlig og gradvis øker belastningen på kløv og lengde på tur, så vil den fint kunne håndtere lange turer over flere uker.   Trekk Selv om du primært ønsker en kløvhund, kan Finsk lapphund også trenes til å trekke, for eksempel pulk om vinteren. Dette kan gi god variasjon i treningen og hjelpe til med å bygge styrke og utholdenhet. Rasen er ikke spesielt avlet for trekk som samojeder, men med riktig trening kan den fint utføre lettere trekkoppgaver.  
    • Hva tenker dere om å bruke hund som er strømmet mot sau som kadaverhund? Har litt lyst å prøve å trene hunden min til å bli kadaverhund, men han er strømmet mot sau. Og hvis vi begynner med kadaversøk på sau, er ikke det veldig dumt? Han har jo på en måte nå lært å holde seg langt unna sauer, mens kadaverhunder vanligvis skal søke opp og finne døde sauer. Ødelegger det ikke da? Vil han ikke få interesse for sauer igjen? Tenker hvis det er en dum ide, så holder vi oss heller unna å bli kadaverhund. Viktigere for meg at han ikke har interesse for å «ta» sau.
    • Er helt enig i at det er vanskelig å velge riktig hundefôr, og mange faktorer å ta hensyn til. Synes det selv er vanskelig å finne og velge det «beste» hundefôret. Her er i alle fall en slags liste med punkter jeg prøver å tenke på når jeg velger hundefôr: 1. Alder/Livsstadie: Valper, voksne og seniorhunder har forskjellige ernæringsbehov. For din valp, som er en stor raseblanding, bør du velge et fôr formulert spesielt for valper av store raser. Dette sikrer at hun får riktig mengde kalsium og fosfor for sunn beinvekst og utvikling. 2. Rase og størrelse: Siden din valp er en blanding av langhåret Schæfer og jakt Golden Retriever, vil hun sannsynligvis vokse opp til å bli en stor hund. Fôr spesifikt laget for store raser inneholder ofte ingredienser som glukosamin og kondroitin for leddhelse. 3. Ingredienser: Se etter fôr med høy kvalitet på ingrediensene. Dette betyr at kjøtt eller fisk bør være de første ingrediensene, og at fôret inneholder alle essensielle næringsstoffer som proteiner, fett, vitaminer og mineraler. Unngå fôr med unødvendige fyllstoffer som mais, hvete eller soya. Nylig har jeg hørt kaldpresset fôr kan være et godt alternativ fordi det beholder flere næringsstoffer på grunn av den skånsomme produksjonsprosessen. 4. Spesielle behov: Hvis valpen din har sensitiv mage eller allergier, se etter hypoallergent fôr eller fôr laget for hunder med sensitive mager. Råfôr som Vom er et godt supplement hvis det fungerer bra for hunden din. Mulig fremgangsmåte hvis bytte av fôr:     1.    Start med nåværende fôr: Begynn med å fortsette med det fôret oppdretteren bruker, Hills Vet Essentials for valper av store raser, og Vom. Dette sikrer en stabil start for valpens fordøyelse.     2.    Gradvis overgang: Hvis du bestemmer deg for å bytte fôr, gjør det gradvis over 7-10 (eller mer) dager for å unngå fordøyelsesproblemer.     3.    Observasjon: Følg nøye med på valpens helse, energinivå, pels, hud og avføring. Disse indikatorene vil gi deg innsikt i hvordan fôret fungerer for henne. Men også gi det tid, ved rask overgang kan valpen få mageproblemer som diare. Fôr begge hundene på samme fôr? Hvis det er praktisk, kan du vurdere å finne et fôr som passer for både valpen og din 3 år gamle Border Collie. Eukanuba for working dogs kan være et godt alternativ når valpen blir eldre, men i valpeperioden er det viktig å gi et fôr som er spesifikt formulert for valper.   Så denne videoen hvor noen anbefalte hundefôr (https://vm.tiktok.com/ZGegMAyVJ/), hvor pålitelig den er vet jeg ikke.    Selv har hunden min prøv litt av hvert. Vi begynte å fôre Royal Canin siden det var det han var vant med fra oppdretter. Når han ble eldre ville jeg prøve gå over på vom, men så flyttet jeg, og på grunn av økonomi og mangel på tilgang til stor nok fryser gikk jeg over til tørrfôr. Har prøvd labb, men det fôret likte ikke hunden min av en eller annen grunn. Hunden til faren min spiser labb, og han elsker det og har ingen problemer med fôret. Spiser godt, fin i pels og hud, holder vekten stabil og fin avføring. Har prøvd wolf of wilderness, Alpha spirit, Essential dog food, Markus muhle, Rocco våtfôr. Har egentlig ikke merket noe spesiell stor forskjell på han når han har spist de ulike fôrene. Vil ikke si at det ene fôret ga han mye bedre pels enn det andre for eksempel. Eneste er at noen fôr smakte bedre enn andre. For eksempel likte han smaken av Alpha spirit mye bedre enn Wolf of wilderness. Skal nå prøve de fôrene som ble anbefalt i videoen for å se om det er noen hunden min liker bedre, eller om jeg ser andre forskjeller når han går på det. Har bestilt Kobers og Barfit, så får vi teste å se. Men trolig blir ikke Barfit noe vi kommer til å gå på i lengden da det er svært dyrt kontra andre fôr.
    • Har hørt det er flere fordeler ved å gi lakseolje til hund. Blant annet bedre pels og hud, bra for leddene og hjertet på grunn av omega 3, og styrker immunforsvaret. Gir selv lakseolje til hunden min. Vet ikke om merket fauna er noe bedre eller dårligere enn andre lakseoljer, men vil tro de fleste lakseoljene på markede er av ca. samme kvalitet. Selv så har jeg prøvd litt forskjellige merker (norsk dyrehelse, brilliant, dr baddasky, Lofoten lakseolje) og merker egentlig ikke noe forskjell på dem😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...