Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen få spørsmål om italiensk mynde.

elinebj93

Recommended Posts

Heisann!

Jeg er ganske nye her, så om jeg legger noen feil, så beklager!

Jeg har akkurat fått "Tassen" husrein, og har begynt smått med å lære han å sitte å ligge.

Sittingen lærte han i løpet av en 60 min, men når det gjelder at han skal legge seg, så er det litt mer vrient. Jeg har prøvd klikketrening, og jeg forteller det han skal gjøre. Når jeg da ber han om å legge seg, så løper han flere runder i huset, så setter han seg bare.

Noen tips til hva jeg kan gjøre?

Takk på forhånd!

post-7545-0-01335000-1296670603_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nydelig!

Hvordan trener du? Trener du en time av gangen?

Det lønner seg å ta flere veldig korte økter i stedet for en lang.

Du sier du prøver å klikke, men har du "klikket han inn"? Forstår han at klikk = godbit?

Om du googler litt så kan du lese masse om klikkertrening!

Valpekurs er også veldig lurt å gå på=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, 60 min var mye ja! Jeg ville kuttet det enda mer jeg, 5 min av gangen eller noe. Du ser fort når han begynner å bli ufokusert, trikset er å gi seg mens man er på topp, og når hunden gjør det riktig. Ta heller noen veldig korte økter iløpet av dagen, 30 min er veldig lang tid for en liten valp, det er for lang tid for min voksne hund (men det er nå så, vi trener ikke så aktivt akkurat).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar! :lol:

Mange har fortalt meg at jeg går inn i noe krevende, når jeg valgte en italiensk mynde. Hva mener dere om dette?

Uten å ha så veldig stor kompetanse på mynde så våger jeg å påstå det ikke er en krevende rase. Har en venninne som har italiensk mynde, noe av det mest lettrente jeg har vært borti :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar! :D

Mange har fortalt meg at jeg går inn i noe krevende, når jeg valgte en italiensk mynde. Hva mener dere om dette?

Du får bare svare jaja og trekke på skuldrene når du får høre sånt. Nå har du valpen og det går sikkert innmari bra. :D

Til første spørsmålet ditt - han er bare en liten valp med rakett i rompa nå. Ikke tenk så innmari mye på hvor lang tid han bruker for å lære dette og hint. Han lærer nok både hva det vil si å legge seg og alt annet sånn etterhvert. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,han lærte veldig fort sitt, og bli. Så lærte han veldig fort å gå fint i bånd.

Nå er det bare å ligge å bitingen hans som gjenstår.

Bitingen hans forsvinner når han får nytt gebiss. Og det ser vi frem til alle sammen, hilsen en annen piraya-eier. :lol::D Inntil da får du bare ha tyggebein og frossen vaskeklut og greier spredt overalt. Når han begynner med bitinga si så gi han noe annet å tygge på enn dine fingre/tær/klær etc. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville jobbet mest med innkallingstrening :D Der gikk jeg på en smell med min hund. Var mer opptatt av å lære henne, sitt, ligg, værsegod og slike ting :D

Det var ingen som nevnte for deg hvor viktig det var med innkalling da du annonserte hva slags hund du var i ferd med å anskaffe deg. :lol::D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips til hva jeg kan gjøre for å få han utslitt? Han blir aldri tom for enegi. Går lange turer, trener han, men det er alltid futt i han.. :D

Glem det - valper har Duracelbatteri. Sånn er det bare. :D Og plutselig slokker lyset også ligger den til lading før det er full fart igjen. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mynder generellt kan bli fort leie av repetisjoner, så her gjelder det å trene i korte faser, gjøre det spenndende og ha god belønning. Ikke sett for høye krav, og ikke vær for utålmodig. Noen ganger må man bare akseptere at hunden kanskje ikke vil/ikkw liker å sitte/dekke etc. så da trenger man ikke å tvinge den bare for triksets skyld. Alle hunder kan sitte og dekke, men kanskje ikke på asfalt, på vått underlag etc. man må se an hva hunden liker. (hvis man ikke er ute etter en LP hund, men da velger man ikke mynde uansett)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...