Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen få spørsmål om italiensk mynde.

elinebj93

Recommended Posts

Skrevet

Heisann!

Jeg er ganske nye her, så om jeg legger noen feil, så beklager!

Jeg har akkurat fått "Tassen" husrein, og har begynt smått med å lære han å sitte å ligge.

Sittingen lærte han i løpet av en 60 min, men når det gjelder at han skal legge seg, så er det litt mer vrient. Jeg har prøvd klikketrening, og jeg forteller det han skal gjøre. Når jeg da ber han om å legge seg, så løper han flere runder i huset, så setter han seg bare.

Noen tips til hva jeg kan gjøre?

Takk på forhånd!

post-7545-0-01335000-1296670603_thumb.jp

Skrevet

Så nydelig!

Hvordan trener du? Trener du en time av gangen?

Det lønner seg å ta flere veldig korte økter i stedet for en lang.

Du sier du prøver å klikke, men har du "klikket han inn"? Forstår han at klikk = godbit?

Om du googler litt så kan du lese masse om klikkertrening!

Valpekurs er også veldig lurt å gå på=)

Skrevet

Jeg trente 60 min den ene gangen, men det ble for mye, så jeg har kuttet ned til 15-30 min.

Han har blitt "klikket inn" .

Valpekurs gikk han igjennom med forrige eier.

Han er vell rundt en 4 mnd, og det er veldig mye futt i han.

Skrevet

Da syns jeg du skal kutte ned til 5-7 min i starten.

Da syns jeg dere skal gå et annet kurs også :lol: det kan han lære av, men viktigere er det også at du kan lære hvordan du skal lære han :D

Skrevet

Oj, 60 min var mye ja! Jeg ville kuttet det enda mer jeg, 5 min av gangen eller noe. Du ser fort når han begynner å bli ufokusert, trikset er å gi seg mens man er på topp, og når hunden gjør det riktig. Ta heller noen veldig korte økter iløpet av dagen, 30 min er veldig lang tid for en liten valp, det er for lang tid for min voksne hund (men det er nå så, vi trener ikke så aktivt akkurat).

Skrevet

Takker for svar! :lol:

Mange har fortalt meg at jeg går inn i noe krevende, når jeg valgte en italiensk mynde. Hva mener dere om dette?

Uten å ha så veldig stor kompetanse på mynde så våger jeg å påstå det ikke er en krevende rase. Har en venninne som har italiensk mynde, noe av det mest lettrente jeg har vært borti :D

Skrevet

Ville jobbet mest med innkallingstrening :lol: Der gikk jeg på en smell med min hund. Var mer opptatt av å lære henne, sitt, ligg, værsegod og slike ting :D

Skrevet

INnkalling er 0 problem :lol: Jeg kan gå tur med han uten bånd, og han hører med en gang jeg roper :D

Ja, de er noen skikkelig pirayar..De har noen syke tenner.

Skrevet

Det var ingen som nevnte for deg hvor viktig det var med innkalling da du annonserte hva slags hund du var i ferd med å anskaffe deg. :lol::D

Vet :D hihi. Men hun er blitt ganske flink nå :D

Skrevet

Tips til hva jeg kan gjøre for å få han utslitt? Han blir aldri tom for enegi. Går lange turer, trener han, men det er alltid futt i han.. :lol:

Løpe løpe løpe og mer løpe..

Skrevet

Øh.... det er en valp på fire måneder dette er snakk om. :lol:

Det vet jeg, men om den har lyst å løpe så bør du la den få løpe :D Den regulerer jo selv hvor mye den vil løpe =)

Skrevet

Mynder generellt kan bli fort leie av repetisjoner, så her gjelder det å trene i korte faser, gjøre det spenndende og ha god belønning. Ikke sett for høye krav, og ikke vær for utålmodig. Noen ganger må man bare akseptere at hunden kanskje ikke vil/ikkw liker å sitte/dekke etc. så da trenger man ikke å tvinge den bare for triksets skyld. Alle hunder kan sitte og dekke, men kanskje ikke på asfalt, på vått underlag etc. man må se an hva hunden liker. (hvis man ikke er ute etter en LP hund, men da velger man ikke mynde uansett)

• 3 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...