Gå til innhold
Hundesonen.no

Problemer med nabo


sham

Recommended Posts

Hei!

Nå er jeg skikkelig frustrert og vet ikke hva jeg skal gjøre. Så lurer på om dere har noen tips. (Langt innlegg)

Hele begynner med at jeg har hatt hund i leiligheten min (som jeg har kjøpt/borettslag) i 2 1/2 år). Aldri hatt noen problemer med at han bjeffer, at jeg i det hele tatt har fått en eneste klage. Alle har likt hunden min, alle vil hilsen på han osv. Kjæresten min har også en hund som er her kanskje hver 2-3 uke.

meeen, så flytter det inn en gammel mann under meg som tydeligvis ikke liker hunder. (Han må ha vist at jeg har tillatelse til å ha hund). Her er noen av det som har skjedd etter han har flyttet inn.

Lørdag ...: Kom hjem på natten og skulle ut å lufte hunden min før leggetid. Min nabo kommer ut og begynner å kjefte på min kjæreste at hunden min hadde trampet på gulvet når jeg kom hjem. Dette er da snakk om en hund på 6 kg! Han klaget på at dette hadde vekket han. Min kjæreste beklaget dette.

Søndag ....: Personen kommer og banker på min dør da han mente han måtte fortelle om det som hadde skjedd dagen før. Han var meget frekk og advarte med at han skulle slå min og hannes hund med stokken sin hvis dette gjentok seg! Han skulle ta dette opp med styreleder som er hans datter. Jeg fikk ikke tak i henne denne dagen, så jeg ringte forrige styreleder i borettslaget. Hun sa hun hadde aldri hatt noen problemer med min hund og heller aldri hørt han bjeffe eller være til sjenanse for noen.

Jeg føler meg hele tiden overvåket da personen står i vinduet for å se hva jeg driver med, for å finne noe å "ta" meg på.

Så mottar jeg en advarsel av styreleder (som er hans datter) på døra på en kveld med et skikkelig dårlig brev rett og slett. Ikke var den signert og den var rett og slett uprofosjonell. Min mor ringte styrelederen senere for å høre om dette var en sak som var tatt opp i styret. Det var ikke tatt opp i styret, men skulle taes opp på neste møte. Tidspunkt for nytt styremøte var foreløbig ukjent.

Styreleder er i familie med den personen som klager og bør vel betraktes som inhabil?.

Så jeg sendte en mail til borettslaget for jeg følte at denne ikke var riktig og at den advarselen ikke var godkjent. Jeg fikk beskjed at den mailen jeg sendte måtte sendes til styreleder (altså datteren) men følte at det ble litt dumt med tanke på at det sto sånnt om hennes far og at jeg ikke ville starte noe stort. Men skal ikke alltid sånne ting taes opp i styret FØR en advarsel kommer?

Han står i vinduet heeele tiden å ser på meg, han er skikkelig ekkel om jeg kan si det...

Og nå i kveld får jeg f.... me en advarsel til og denne er muntlig fra forrige styreleder. Jeg blir jo ganske lei meg og sier at den forrige er vel ikke godkjent siden det ikke er en signatur på den en gang, men det var den vist ifølge henne. Men jeg fikk ikke noe skriftlig nå!

Jeg føler jeg ikke kan ta på en oppvaskmaskin en gang itilfelle han tar dette opp med styret også.. Og forresten det styremøtet har ikke vært ENDA! >Går det ann å få 2 advarsler uten at det har blitt tatt opp i styret en gang!?

Er flere sånne småsaker, som feks at han begynner å kjefte på meg fordi vennina mi parkerte på handicapplass for av og pålessing. (som det sto på skiltet at det er lov)

Min far er ganske forbannet og lurer på å anmelde han for trakkasering?

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, har bare lyst til å flytte herifra men det er ikke så lett det heller.

Sorry hvis dette ble veldig uklart, men er ikke så lett å tenke nå :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 74
  • Created
  • Siste svar

Jeg vil bare si at jeg føler meg deg, jeg har en lignende nabo.. men har heldigvis unngått advarsler, tiltross for at denne naboen er styreleder selv.

Dog kjenner jeg godt til det med overvåking. Det er utrolig synd, for slike ting forandrer seg som regel ikke.. Meen du får prøve å gjøre det beste for at ting skal finguere :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HVA har du fått advarsel om?? At noen muntlig forteller deg om et problem er en sak, men muntlige advarsler telles ikke i slike sammenhenger. En skriftlig advarsel skal si hva/når ting skjedde, og hvilken regel dette er et brudd på. Om det kan gies advarsel uten styremøte vet jeg ikke, men du kan iallefall klage på advarselen til neste møte, slik at HELE styret skal vurdere advarselen og din klage på den. Jeg vil også anta at styreleder vil være inhabil i behandling av klage/advarsel dersom hennes far er involvert, og har da ikke stemmerett.

EDIT: Smil og vink HVER gang du ser mannen i vinduet, la ham vite at du ser ham men ikke bryr deg :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noe mulighet for a bli med pa disse styremotene? :icon_confused:

Jeg synes rett a slett at du ikke skal bry deg. Sure gamle menn er det verste jeg vet, har mott et par av dem tidligere, men det skal litt til for at de klarer a pirke meg pa nesa.

Selv om det er datteren som er styreleder ville jeg nok snakket med henne, forhapentligvis vet hun at faren er en skikkelig surpomp og tar det med en klype salt det han sier. Si ogsa at hvis surpomper sa mye som stryker at har pa pelsen feil vel sa er det politianmeldelse for dyreplageri fordi du vil ha deg frabedt sanne trusler... :hmm:

Og tror nok ikke det var hunden som trampet i gulvet, var nok heller deg :lol: Var det etter "stilletid" i huset, eller?

Og jeg ma sporre ang advarslene, er det noe "three strikes and you're out!" opplegg? :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sannelig litt uklart for meg hva naboen har å utsette på ditt hundehold! Er det at den en gang har "trampet" i golvet på natten???

Sånn generelt, det jeg vil råde deg til er å skrive et brev til styret der du opplyser om at naboen har klaget på ditt hundehold. Du bør i brevet få frem at dette er noe du føler ubehagelig og at du tidligere aldri har opplevd at naboer har hatt noe å utsette på ditt hundehold. Anmod styret om å gi deg en skriftlig tilbakemelding i saken. I det hele tatt, unngå telefonsamtaler og samtaler så langt du kan! Det var dette med å senere kunne "bevise" hva som har blitt sagt :icon_confused:

Forstår at du synes hele situasjonen er ubehagelig - å flytte er ikke enkelt - det beste er nok i første omgang å opptre veldig ordentlig og korrekt selv!

Ellers, om styreformannen er datter til sur gammel mann kan hun nok være inhabil, iallefall om det bare er faren som er misfornøyd, jf. burettslagslova § 8-14 - Inhabilitet

Ein styremedlem må ikkje vere med i behandlinga eller avgjerda av noko spørsmål som medlemmen sjølv eller nærståande har ei klar personleg eller økonomisk særinteresse i. Det same gjeld for forretningsføraren.

Lykke til :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt.. mannen klager på at hunden tramper i gulvet, men samme mann kan også stå og se inn hos dere fra sitt vindu? Hvordan er det borettslaget bygd opp sånn rent fysisk? :icon_confused:

Jeg ville ikke tatt noen av advarslene seriøst før du får en skriftlig advarsel fra hele styret. Da kan du legge inn en klage på advarselen. Nå blir det forresten snart årsmøtetid, hva med å foreslå deg selv som medlem av styret? Å bli valgt inn rett og slett? Da kan de andre i styret bli kjent med deg og se at du og hunden er trivelige folk, som faktisk også har lyst å gjøre en god jobb for borettslaget. Da tar du garantert innersvingen på slemme mannen. :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare si at jeg føler meg deg, jeg har en lignende nabo.. men har heldigvis unngått advarsler, tiltross for at denne naboen er styreleder selv.

Dog kjenner jeg godt til det med overvåking. Det er utrolig synd, for slike ting forandrer seg som regel ikke.. Meen du får prøve å gjøre det beste for at ting skal finguere :P

Tusen takk for et koselig innlegg :P Jeg føler virkelig at jeg ikke er velkommen i boretslaget lenger. :P

HVA har du fått advarsel om?? At noen muntlig forteller deg om et problem er en sak, men muntlige advarsler telles ikke i slike sammenhenger. En skriftlig advarsel skal si hva/når ting skjedde, og hvilken regel dette er et brudd på. Om det kan gies advarsel uten styremøte vet jeg ikke, men du kan iallefall klage på advarselen til neste møte, slik at HELE styret skal vurdere advarselen og din klage på den. Jeg vil også anta at styreleder vil være inhabil i behandling av klage/advarsel dersom hennes far er involvert, og har da ikke stemmerett.

EDIT: Smil og vink HVER gang du ser mannen i vinduet, la ham vite at du ser ham men ikke bryr deg :P

Jeg har fått advarsel skriftlig som styreleder kom på døra mi en kveld. Dette gjaldt da en sak etter det med trampinga på gulvet.. For da kom klageren selv og sa ifra. men nå hadde vist bikkjene bjeffet og det vet jeg ikke de har gjordt for jeg var hjemme! (sorry glemte å si det, måtte forte meg å skrive se) Med bare et brev som det sto:

Advarsel dyrehold

Jeg har mottatt en klage grunnet bjeffing fra din hund på nattes tid. Fredag 26. november ble en beboer vekket av dette.

Dyrehold i borettslaget skal på ingne måte forstyrre andre beboere, og håper ikke dette gjentar seg da styret kan trekke tilbake tilatelsen at du kan ha hund i din bopel. MVH styreleder ....

Altså ingen signatur og dette er da fra dattera til klageren. Og slik jeg har forstått det må man ha en skriflig klage fra klageren om dette. Det hadde hun ikke.

Også får jeg nå en muntlig advarsel fra forrige styreleder (de har tydeligvis skjønt nå at hun er inhabil?).. Og da sier jeg at den forrige er jo ikke godkjent. Jo det var den iflg henne. ?!

Har du noe mulighet for a bli med pa disse styremotene? :P

Jeg synes rett a slett at du ikke skal bry deg. Sure gamle menn er det verste jeg vet, har mott et par av dem tidligere, men det skal litt til for at de klarer a pirke meg pa nesa.

Selv om det er datteren som er styreleder ville jeg nok snakket med henne, forhapentligvis vet hun at faren er en skikkelig surpomp og tar det med en klype salt det han sier. Si ogsa at hvis surpomper sa mye som stryker at har pa pelsen feil vel sa er det politianmeldelse for dyreplageri fordi du vil ha deg frabedt sanne trusler... :P

Og tror nok ikke det var hunden som trampet i gulvet, var nok heller deg :P Var det etter "stilletid" i huset, eller?

Og jeg ma sporre ang advarslene, er det noe "three strikes and you're out!" opplegg? :P

Er ikke så lett å ikke bry seg gett :P Skulle ønske jeg klarte det, men det går ikke :P

Tror jeg må få moren min eller noe til å snakke med henne, for jeg begynner bare å gråte og klarer ikke å få ut et ord ;) hehe Hvis ikke hadde jeg gått ned til ho med en gang.

kan ikke akkurat si at jeg trampet i gulvet nei ;) ja var etter Stilletid.

Har ikke peiling..

Hva med og klage til styret om trakkasering og overvåkning? :P Sorry har ikke noe fornuftig og komme med.

HAr veldig lyst ja!

Det er sannelig litt uklart for meg hva naboen har å utsette på ditt hundehold! Er det at den en gang har "trampet" i golvet på natten???

Sånn generelt, det jeg vil råde deg til er å skrive et brev til styret der du opplyser om at naboen har klaget på ditt hundehold. Du bør i brevet få frem at dette er noe du føler ubehagelig og at du tidligere aldri har opplevd at naboer har hatt noe å utsette på ditt hundehold. Anmod styret om å gi deg en skriftlig tilbakemelding i saken. I det hele tatt, unngå telefonsamtaler og samtaler så langt du kan! Det var dette med å senere kunne "bevise" hva som har blitt sagt :P

Forstår at du synes hele situasjonen er ubehagelig - å flytte er ikke enkelt - det beste er nok i første omgang å opptre veldig ordentlig og korrekt selv!

Ellers, om styreformannen er datter til sur gammel mann kan hun nok være inhabil, iallefall om det bare er faren som er misfornøyd, jf. burettslagslova § 8-14 - Inhabilitet

Ein styremedlem må ikkje vere med i behandlinga eller avgjerda av noko spørsmål som medlemmen sjølv eller nærståande har ei klar personleg eller økonomisk særinteresse i. Det same gjeld for forretningsføraren.

Lykke til :P

Se over ;)

Jeg sendte et brev til "øverste hold" i borettslaget med en klage på min advarsel, men han sa at jeg måtte videresende brevet/mailen til styreleder. Altså datteren. Også tenkte jeg da at jeg skulle la det være så jeg ikke lager istand noe mer nå siden det sto litt "krasse" ting om faren. Det med at han overvåker meg osv.

De skal ha generalforsamling nå ganske snart, og hvis det var noe vi ville ta det opp måtte vi sende det innen i dag. Så da tror jeg sannelig jeg skal sende et brev jeg. For da kan jeg bli med ikke sant?

Takk skal sjekke den loven! :D

Jeg skjønner ikke helt.. mannen klager på at hunden tramper i gulvet, men samme mann kan også stå og se inn hos dere fra sitt vindu? Hvordan er det borettslaget bygd opp sånn rent fysisk? :P

Jeg ville ikke tatt noen av advarslene seriøst før du får en skriftlig advarsel fra hele styret. Da kan du legge inn en klage på advarselen. Nå blir det forresten snart årsmøtetid, hva med å foreslå deg selv som medlem av styret? Å bli valgt inn rett og slett? Da kan de andre i styret bli kjent med deg og se at du og hunden er trivelige folk, som faktisk også har lyst å gjøre en god jobb for borettslaget. Da tar du garantert innersvingen på slemme mannen. ;)

hehe . Ja er en blokk med 3 etg. Jeg bor i andre og han bor i første. Så da "hører" han at hunden tramper og aat hunden bjeffer. men det gjør han jo ikke.. Aldri fått noen klager på det før. Så da når jeg er ute og går tur med min hund så må jeg som oftes forbi han og da ser han på meg fra vinduet sitt i 1. etg.

Nei mamma sa også at jeg ikke skulle ta den første seriøs, men nå må jeg jo nesten det siden jeg har fått en klage til.. Ja jeg skal nok på det generalforsamlingen da ja.. :P

Sorry hvis dette blir veldig uklart. har skjedd så mye at alt går nesten litt i surr for meg også..

Altså. Jeg fikk klage på at min hund bjeffet på natta og nå fikk jeg også en muntlig beskjed om det samme. Og at hvis dette ikke forsvinner så må hunden flytte.. Men han bjeffer jo ikke om natta! :P

Edit: Når mamma ringte til styrelederen etter jeg fikk brevet så var hun veldig frekk. Men så etterhvert skjønte hun tydeligvis at hun hadde tatt feil og sa unskyld til mamma.. Det virkeet som hun viste hvordan faren hennes var..

Han sa jo til meg at han hadde bodd på en enebolig midt i skauen, men flyttet til en blokk for å få mere fred etter han hadde kranglet med naboen der.. Jada!!

Samtidig har han jo truet med å slå stokken på bikkja mi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ingen andre naboer som kan bekrefte at hunden din ikke bjeffer om natta? Her har det også vært forsøk på å klage på bjeffing av mine hunder 4 hus ned i veien, mens de som bor over meg ikke hører en dritt... Kan du evt få skriftlig bekreftelse fra tidligere nabo ang hunden din?

Ta vare på alt du får av skrevne beskjeder, SMSer, tidspunkt for telefonopprigninger og slikt. Kan alltids være kjekt å ha for senere anledning. Jeg hadde også tatt samtlige verbale trusler om vold alvorlig, og notert tidspunkt for det, hvem som har kommet med det og hva han har sagt (ellers glemmer man det). Sannsyneligheten for at han gjør noe er nok liten, de fleste har det i kjeften. Men jeg trur nå all slik dokumentasjon kan være "kjekt å ha".

Lurer på hvor langt de kan egentlig kjøre en slik sak, og hva som kan være oppsigelsesgrunn. Du har tross alt kjøpt leiligheten og bodde der før han. Og noe støy fra en leilighet må påberegnes. Folk må jo kunne bevege seg, og jeg tviler litt på at en 6 kgs hund lager så mye mer bråk enn om det hadde bodd et par unger ovenpå som hadde løpt fram og tilbake. Det er jo en mellomting mellom å kaste apportbukker veggemellom, og la en hund få bevege seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ingen andre naboer som kan bekrefte at hunden din ikke bjeffer om natta? Her har det også vært forsøk på å klage på bjeffing av mine hunder 4 hus ned i veien, mens de som bor over meg ikke hører en dritt... Kan du evt få skriftlig bekreftelse fra tidligere nabo ang hunden din?

Ta vare på alt du får av skrevne beskjeder, SMSer, tidspunkt for telefonopprigninger og slikt. Kan alltids være kjekt å ha for senere anledning. Jeg hadde også tatt samtlige verbale trusler om vold alvorlig, og notert tidspunkt for det, hvem som har kommet med det og hva han har sagt (ellers glemmer man det). Sannsyneligheten for at han gjør noe er nok liten, de fleste har det i kjeften. Men jeg trur nå all slik dokumentasjon kan være "kjekt å ha".

Lurer på hvor langt de kan egentlig kjøre en slik sak, og hva som kan være oppsigelsesgrunn. Du har tross alt kjøpt leiligheten og bodde der før han. Og noe støy fra en leilighet må påberegnes. Folk må jo kunne bevege seg, og jeg tviler litt på at en 6 kgs hund lager så mye mer bråk enn om det hadde bodd et par unger ovenpå som hadde løpt fram og tilbake. Det er jo en mellomting mellom å kaste apportbukker veggemellom, og la en hund få bevege seg.

Ja det skal jeg sannelig gjøre.. Skal sende en mail til han som bodde under meg før og be han skrive et lite brev om at det aldri har vært noe problem. Det var smart! :P

Nå har jeg ikke notert det, men jeg husker alle datoer og nesten klokkeslettene så det skal jeg skrive opp. Ja jeg vil ikke tro han kommer til å slå bikkja mi med en stokk, men man vet jo aldri. er mange psyke folk ute å går..

"stilletid" er etter kl 23.00. Jeg vasker ALDRI klær, støvsuger, oppvaskmaskin etter den tiden. Det tør jeg ikke, iallefall ikke etter han kom inn i bildet. Ja tenk om jeg hadde hatt unger, gud a meg da hadde det blitt leven da.. Tror jeg skal høre med naboene rundt meg også om de kan skrive under et brev om at min hund ikke er til sjenanse for andre.

Hunden min sover for det meste når vi er inne. Han lager aldri bråk, eneste er at han bjeffer når det ringer på, men det får jeg fort bort og deet er skjeldent det ringer på.. Iallefall etter kl 23.00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan ikke "trekke tilbake" tillatelsen din til å ha hund, det må en ev rettsak til! Hunden skal ikke være til ulempe og sjenanse for naboene, og la oss si den har bjeffet EN eneste gang iløpet av 4 år.. Det er verken ulempe eller sjenanse det, det er et uhell.

Den skriftlige klagen skal du anke, den muntlige skal du gi blaffen i. Få naboer som bor der nå til å skrive under på at de aldri har hatt ulempe eller sjenanse ved ditt hundehold, samme med tidligere naboer om du kan. Send inn agenda til generalforsamlingen, møt opp og tal din sak. Og hva så om du begynner å grine?? Det gjør jeg også om jeg blir sinna nok, det er rettogslett overflow av følelser. Og om det er så lytt at det høres at en 6 kg hund går over gulvet, ja da ville jeg foreslått at man etterisolerte alle gulv/tak i hele borettslaget, for da må det være papirtynn betong, altså... Ta gjerne kontakt med jussbuss el før GF, slik at du får lover og paragrafer forklart for deg, og du da kan banke i bordet med rene lovfakta!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette borettslaget en del av et forretningslag? Type vestbo, bob, storbergen m.m? Vet ikke hva sånne heter andre steder enn i Bergen.

Isåfall, så ville jeg gått dit med saken, de er "over" styreleder i borettslaget nemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom forresten på at vi har plikt om at man først og fremst skal snakke med vedkommende man opplever plager fra. Altså i dette tilfellet skulle mannen tatt det opp med deg, og deretter hvis det gjentar seg, så kan man klage til styret.

Mail er forresten en fin ting :P Hos oss går det meste via mail :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Madam Mim: BW har vel statlig husvære for tiden, eller?!

Mit beste råd er faktisk å flytte. Det å bo et sted man føler at man må liste seg rundt å ta hensyn til alle andre er svrt slitsomt og kan være utrolig tærende på ens fysiske og mentale helse. Selv om du føler at gammel mann "vinner" så vinner du mer i lengden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madam Mim: BW har vel statlig husvære for tiden, eller?!

Mit beste råd er faktisk å flytte. Det å bo et sted man føler at man må liste seg rundt å ta hensyn til alle andre er svrt slitsomt og kan være utrolig tærende på ens fysiske og mentale helse. Selv om du føler at gammel mann "vinner" så vinner du mer i lengden..

Du aner ikke hvor mye jeg har lyst :wub: men jeg har ikke akkurat beste råd til å kjøpe meg en dyr leilighet, vil ikke leie heller. Dessuten skal jeg etterhvert flytte uansett om et halvt års tid eller noe sammen med typen, men han må få en ny jobb først osv. Så jeg tror nok jeg må vente litt til :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv styreleder for et sameie / borettslag (og har selv hund på ca 6kg :lol: ) og må jo helt ærlig si at dette høres ut som en svært sær sak, som har lite "kjøtt på beina".

Blir litt kort svar her, sitter på jobb for øyeblikket :ahappy: , men ble litt lamslått og svært provosert på dine vegner. Denne saken ifra mitt ståsted er en svært tynn sak ifra "anklagers" ståsted, og jeg selv hadde hatt vanskelig med å tatt dette seriøst.

1: Gjør som nevnt ovenfor - få tak i tidligere beboer i leiligheten (/og evt naboer) - få h*n til å beskrive h*ns syn på ditt "hundehold" / eller rettere sagt støynivå (for det er jo egentlig hva saken i første omgang gjelder, er det ikke? ("tramping" av 6kgs hund f.eks...ehm..ja..)

2: Ta kontakt med boligbyggerlaget i din hjem by (Moss Boligbyggerlag?)Hør med de om standard skjema / klage mal for husdyr eller lignende + lignende saker.

Disse skal i tillegg ha advokater / juss-hjelp til rådighet som kanskje kan hjelpe.

3: Bjeffinga f.eks. ; påstånd mot påstand? Om du var hjemme i daværende tidspunkt og VET at hunden din ikke bjeffet - klag på klagen :wub: Men klagen som kommer ifra styret trenger altså ikke å være signert av andre enn nettopp de som sitter i styret. De kan gjerne sende "på vegne av beboer". Men altså - en slik useriøs hendvendelse som ikke engang er tatt opp i et styremøte...? Høres litt merksnodigt ut...

4: Å sende *useriøse / uproffesjonelle* klager der saken ikke engang hadde blitt tatt opp på styremøter / av samtlige styremedlemmer er uhørt spør du meg. SPør om du kan få tilsendt alle referater for siste styremøter ifra XX dato til pr idag. Dette BØR ikke være problem i det hele tatt - jeg tror jeg rett og slett at jeg også tør å uttale at du har rett på om du spør :aww:

5: Be om å få delta på neste styremøte - dette skal heller ikke være noe problem :lol:

6: Flytting?! Nehei.... :lol: ikke tema for deg slik jeg ser det. Men ser også frustrasjonen av å måtte ha "dette" hengende over seg evt i fremtiden.. skikkelig utrivelig :lol:

SOm sagt dette blir kort, uryddig og litt upresist kanskje noen plasser. Men ta kontakt på PM om jeg kanskje kan hjelpe deg med å evt. undersøke litt. Jeg kjenner at jeg vet ikke helt om jeg skal le eller grine - men misunner ikke deg i denne situasjonen. Useriøst og ... ja.. nei.. har ikke ord som passer seg på et public forum..

Og forresten - Send en klage på truslene mot hundene deres! Ingen skal da gå rundt å true beboere / eller dens unger/husdyr/verdier eller hva pokker det skulle være.... Det er det også en lov i dette landet imot, såvidt jeg vet.... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madam Mim: BW har vel statlig husvære for tiden, eller?!

Dessverre så slapp han ut fra varetekt da rettssaken var ferdig. Han anket dommen og inntil saken kommer opp igjen i mars/april er han en fri mann og kan plage et nytt nabolag. (les: ettellerannetstedinorgesland som har ferge over til Horten :ahappy: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får fortelle styret at de blir nødt til å gå til søksmål mot deg om de skal ha deg ut.

Sørg også for å presisere at alle advarsler krever en formell grunn.

Denne må det være lovhjemmel for å gi.

I praksis kommer de til å slite..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Dessverre så slapp han ut fra varetekt da rettssaken var ferdig. Han anket dommen og inntil saken kommer opp igjen i mars/april er han en fri mann og kan plage et nytt nabolag. (les: ettellerannetstedinorgesland som har ferge over til Horten :huh: )

OT fortsatt: Ikke så najs.. Har han barn el ekskone i Horten da, siden han MÅ dit? Mannen er jo splitterpine gal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Hei igjen!

Drar litt opp denne tråden.. Ting har ikke akkurat blitt bedre kan man si. Gamle styrelederen har vært her noen ganger og "klaget" for mannen. Sist i dag hadde han sagt at jeg har mest sannsynlig har kastet sneiper og sjokoladepapir på verandaen hans.. :| Hæ? Hvoorfor i all verden skal jeg gjøre det?? Den mannen der er seriøst ikke god! Og det sa jeg til hun også, at det må være noe galt med han som tror jeg bevist kaster ned sneiper og sjokoladepapir. Jeg har ikke hatt noe på verandaen minav noe av det og jeg har heller ikke gjordt det.. Kjenner jeg blir skikkelig irritert! :( Gamle styrelederen sa at de viste ikke helt hva de skal gjøre med han.. Han har også klaget litt tidligere på at jeg hadde vasket leiilighet kl 19.00! Jada.. Da hadde de sagt at det måtte han regne med siden folk flest jobber dagtid.

S

`Så hva gjør jeg? går ned å snakker med han og spør hva problemet hans er? For han tør jo tydeligvis ikke å komme å si ifra selv, ikke styrelederen heller som er datteren (eller kanskje hun har skjønt at hun er inhabil?) Anmelder han for trakarsering?

ja har virkelig tenkt til å flytte, men noen ting må i boks først :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde ei under oss der vi bodde før (samme borettslag vi bor i nå forøvrig) og hun klagde på alt etter at hun flyttet inn. Jeg dreit i at hun klagde og alle ande naboene gjorde det også. Det endte med at hun flyttet. Forøvrig ble jeg irritert på at hun til og med slo av kjølebua (felles) pga vifta bråkte for mye ... hun dreit i at andre hadde mat der og det skal være en vis temp der. Altså typisk en slik person som du her nevner - en som er ute etter å skape f... for alle andre.

Så jeg dreit i klagene og fra å ha vært stille i huset gikk jeg over til virkelig å bråke der jeg kunne, uten å direkte bråke på tvers av reglene. Når jeg gikk på do, måtte vi gå i trappa fra 3'je til 2're og da GIKK jeg skikkelig - sent på kveld og natt benyttet jeg alltid anledningen hvis jeg var litt trengende (selv uten også), så GIKK jeg godt i trappa. Dørene ble ikke hatt igjen, men HATT igjen osv osv .... Ikke f... at jeg lar noen slike få ødelegge for meg - jeg har det istedet morsomt. Det er DE som har problemer med lyder - normale lyder skal og må man påregne seg når man flytter en slik plass - får bo på landet hvis man ikke tåler dette.

Når vi var borte var sønnen hjem. Spilte musikk og koste seg med kompiser. Da hadde hun sannelig hatt verandadøra oppe og hørte de holdt fest og hadde ringt på å klaga. Jeg kjenner min sønn og hadde lært denne personen å kjenne også, så når da sønnen ringte og sa ifra om at hun hadde klaget på døra, så ba jeg han om å øke lydvolumet ^^

Ingen andre klaget og det viste jeg - hun ble da aldri tatt alvorlig heller med all klagingen sin. Så stå på kravene dine du - snakk med de andre naboene og få deres uttalelser nedskrevet på hvordan de opplever dere, samt forrige beboer under dere. Så tar du deg en skikkelig prat med styreleder og forteller hva du kommer til å gjøre ... du går videre med saken hvis dette fortsetter, for dette finner du deg ikke i. (de må altså ta seg en skikkelig prat med han og gi han en formell advarsel)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...