Gå til innhold
Hundesonen.no

Underkaster seg(?) for så å bli aggressiv(?)


Red Merle

Recommended Posts

Stort sett er Jatzy grei med andre hunder. Vel, hu er jo tispe, og oppfører seg stort sett veldig tispe. Hu kan leke veldig fint med noen, med andre kan hu være den bitcha. Hu er ei slik tispe som helst skal bestemme, og gjærne sloss litt også, om hu ikke får bestemme. Men hu lager skjelden bråk selv, men sier ikke akkurat nei takk til en diskusjon om en annen hund starter. Det er i grunn greit, hu er jo en hund med alt det det innebærer, og jeg forventer ikke at hun skal være bestevenn med alle. Også jeg er uansett påpasselig med hvem jeg lar henne være med uansett. Men det er en ting jeg klør meg litt i huet av.. Og det er litt vanskelig å beskrive så dette kan bli noe rotete!

Tar eksempel i noen som hendte er for leden. En bekjent av meg har en lita og arti langhåret Corgi sak. Den er litt over året, veldig leken og søt. Jeg har lenge visst at de hadde fått Corgi, men av div årsdaker har vi ikke hilst på de før her for leden. Så dette var det første møtet. De startet med å hilse fint, snuse, for så å invitere hverandre opp til lek. De lekte veldig fint sammen, nesten som to små valper hehe. Men plutselig, så drar Jatzy på seg et ganske ydmykt annsikts uttrykk, og lekker seg på ryggen og blotter magen. Hun ser vekk, og slikker seg rundt munnen, logrer svakt og ørene er svakt tilbakelagt..Underkaster hun seg?.. Mens hun lå slik på ryggen, tok den lille Corgien og fortsatte sin lek, og beit seg litt fast i pelsen til Jatzy og hoppet på henne, og ja, skulle fortsette leken. Plutselig, hiver Jatzy seg opp på alle fire, tar tak i Corgien, legger den i bakken, knurrer og holder den nede til den ble rolig. Så slapp hu taket, og leken begynte på nytt, men mye roligere denne gangen.

Begge hundene var i bånd.

Det jeg lurer på, er egentlig hva som foregår i hodet på Jatzy når dette skjer?

Virker som at hun underkaster seg, for så å bli forb***.. Kanskje hun følte seg presser av båndet? Dette er ikke noe som skjer ofte, men jeg vet jo at Jatzy er veldig usikker på hunder som er 'dominerende' og som presser henne, henger over henne, osv...Dette tror jeg kan ha noe med at hu har vært i noen situasjoner med eldre hunder som har vært veldig på henne. - Situasjoner jeg i ettertid har skjønt at jeg/vi burde ha stanset. Men Corgien virka ikke akkurat påtrengende, virka mer som at den ble så gira av leken at den ikke klarte å styre seg..

...Jaja, kanskje hunden min bare er litt sosialt tilbakestående..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi ja, er ikke Amiga jeg snakker om :) .. Jeg tror ikke Corgien i dette tilfellet er samme Corgi rase som Amiga, da den er mye mindre, og sikkelig langhåret! Er det ikke Fløff den pelstypen heter?

Fluff, uvanlig langhåret = utstillingsfeil. Kan være pembroke også da :whistle: fluff får du på begge rasene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å legge seg på rygg med blotta mage, er ikke usikkerhet hvertfall :whistle:

Og ikke nødvendigvis underkastelse.

Det tør man bare når man er trygg i situasjonen.

Kan være tispa di syns det ble litt mye fra unghunden, og prøvde dempe han.

Men siden det ikke fungerte, fikk han litt deng isteden. Da ble leken roligere, så han tok vel det bedre :P

Utifra det du forteller ville jeg bare tolket det som mye bra språk fra din hunds side :)Hun var tydelig, og ville vel ha det samme fra unghunden.

Du skriver:

De lekte veldig fint sammen, nesten som to små valper hehe. Men plutselig, så drar Jatzy på seg et ganske ydmykt annsikts uttrykk, og lekker seg på ryggen og blotter magen. Hun ser vekk, og slikker seg rundt munnen, logrer svakt og ørene er svakt tilbakelagt..Underkaster hun seg?.. Mens hun lå slik på ryggen, tok den lille Corgien og fortsatte sin lek, og beit seg litt fast i pelsen til Jatzy og hoppet på henne, og ja, skulle fortsette leken. Plutselig, hiver Jatzy seg opp på alle fire, tar tak i Corgien, legger den i bakken, knurrer og holder den nede til den ble rolig. Så slapp hu taket, og leken begynte på nytt, men mye roligere denne gangen.

Begge hundene var i bånd.

Corgien tok altså ikke dempinga først. Ikke rart hun tok han da :) Rive og slite i en hund som ligger slik er direkte uhøflig. Men da lærte han vel til neste gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange corgier leker veldig sånn, Amiga biter seg fast i Foxi. Direkte henger i henne og må regelrett bli slengt vekk. Men den lille corgi viljen gir skjeldent opp. Mange blir da litt svakere i lekingen, noen ikke.

Men så er det mange som også ikke har lært seg språk ol godt enda, den er litt over 1 år,så den burde, men det er jo avhengig av hvor mye den har blitt sosialisert og lekt med forskjellige hunder. Amiga tar språk veldig godt, men hun trengte jo å bli satt på plass noen ganger før hun forstod tegningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i grunn usikker på hvor godt Corgien er sosialisert. Sitter igrunn på et intrykk av at de har kjøpt den fordi de synes rasen er søt og pen, men ikke for å bruke den til noe. De virker som helt gjennomsnittelig hundeiere som ikke går mye kurs osv osv. Kan igrunn ikke uttale meg så mye på det, siden jeg ikke vet.

Aussier også har det med å leke voldsomt hehe, det kan fort se værre ut en det er. Men da kan jeg egentlig konkludere med at Jatzy har et generellt greit språk, men at hun gjærne skal bestemme hvor skapet skal stå... Og at hun synes rampete Corgi fjortisser er uopdragene, og må settes litt på plass.

Er det dette som er typisk tispete?

(Og det kommer fra en som har hatt tisper i 12 år, meeen, får unnskylde meg med at alle har vært vidt forskjellige hva personlighet angår)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det dette som er typisk tispete?

(Og det kommer fra en som har hatt tisper i 12 år, meeen, får unnskylde meg med at alle har vært vidt forskjellige hva personlighet angår)

Vår tispe hjemme har i alle år gjort akkurat det samme som du forklarer at din gjør, når vi har valper/unge hunder på besøk som er litt for tøffe for sitt eget beste. Hun gjør det med alle de tre hannhundene i familien, og de har ivertfall blitt godt oppdratt av henne:) Jeg har også sette det hos andre eldre tisper. Hun kan gjerne legge opp til lek, dra dem opp og tulle skikkelig, for så å legge seg på rygg, "lokke dem" til å gå over streken, og SÅ ta dem med en gang de går over streken. Det er helt klart at dette er en eller annen form for "oppdragelse" og avansert styring av leken, og helt riktig fra en eldre tispes side. Hun er iverfall ikke aggressiv, og så lenge hun ikke er FOR hard med valpen/unghunden, så har hun nok helt kontroll på at hun sier fra akkurat nok til at det merkes, men ikke så mye at det går for langt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit å få en oppklaring i det!

Hu tok ikke valpen/unghunden så den skrek og fikk vondt, hun bare kjeftet på den liksom, strengt ja, men ikke spesielt hardt (synes jeg, kan jo være Corgi eieren synes noe annet, har jo ikke spurt)... Uansett når Corgien var rolig, så var alt ok, og leken begynte på nytt. Ingen skade skjedd :wub:..

Så hun driver rett og slett og oppdrar andre hunder litt ja, det er jo kanskje logisk, for hun gjør jo ikke dette med hunder som er eldre enn seg selv. Min forrige tispe gjorde aldri dette, men den hadde et veldig sært gemytt og var forbanna på det meste på 4 bein. Tispa før det igjen er mer 'fri oppdragelse, klar deg selv' type tispe..Så må si jeg ble litt usikker.. Begynte jo å stusse litt hehe, når Jatzy liksom først underkaster/gir seg, og så skal hun plutslig være sjefen igjen alikevel.. Begynte jo nesten å lure på om hu i det heletatt var klar over hva hu drev med. Og det var hu jo, er jo JEG som ikke hadde noen anelse, hehehe :getlost: !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit å få en oppklaring i det!

Hu tok ikke valpen/unghunden så den skrek og fikk vondt, hun bare kjeftet på den liksom, strengt ja, men ikke spesielt hardt (synes jeg, kan jo være Corgi eieren synes noe annet, har jo ikke spurt)... Uansett når Corgien var rolig, så var alt ok, og leken begynte på nytt. Ingen skade skjedd :wub:..

Så hun driver rett og slett og oppdrar andre hunder litt ja, det er jo kanskje logisk, for hun gjør jo ikke dette med hunder som er eldre enn seg selv. Min forrige tispe gjorde aldri dette, men den hadde et veldig sært gemytt og var forbanna på det meste på 4 bein. Tispa før det igjen er mer 'fri oppdragelse, klar deg selv' type tispe..Så må si jeg ble litt usikker.. Begynte jo å stusse litt hehe, når Jatzy liksom først underkaster/gir seg, og så skal hun plutslig være sjefen igjen alikevel.. Begynte jo nesten å lure på om hu i det heletatt var klar over hva hu drev med. Og det var hu jo, er jo JEG som ikke hadde noen anelse, hehehe :getlost: !

Ja, ikke sant, man blir litt usikker. Jeg trodde i begynnelsen (for 7-8 år siden da hun var ung) at vi hadde en veeeldig underdanig, usikker tispe, men det passet ikke helt med resten av fremtoningen. Så observerte jeg henne masse med andre hunder, og når jeg begynte å bli klar over hvordan de andre hundene reagerte og hvor bevisst hun egentlig var, så skjønte jeg plutselig hva hun drev med... Og hun har virkelig finpusset teknikken, og har stort sett stort hell med denne metoden;) Så tisper er nok forskjellige i tålmodighet og hvordan de takler ting, akkurat som mennesker. Zara har alltid vært veldig tålmodig, og rettferdig i møtet med unghunder, og denne metoden er veldig henne ("kom her, skal jeg vise deg hvordan man SKAL oppføre seg")... Men er unghunden utolmodig, vanskelig og trassig (som Linux, kooikern) blir hun tilsvarende streng og gir ikke ved dørene. Er unghunden derimot usikker og forsiktig (som Mayo, vorsthern) er hun veldig tålmodig, gir støtte og bruker nesten ikke denne "metoden" i det hele tatt...

Rett og slett er det ganske fasinerende:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...